Suomen Presidentinvaalit 2012

• 591 636
  • 4 075
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Halonen on saanut niin uskomatonta ja kaikki järjelliset mittasuhteet ylittävää lokaa niskaansa viimeiset kuusi vuotta, joten voisi hyvin puhua kollektiivisesta traumasta, joka on jäänyt hoitamatta. Siksi Haaviston voitto melkein pelottaa. Jos niinistöläiset eivät vieläkään saa hyvitystä katkeruudelleen, voi se avata ties mitä patoja.
Höps. Halonen on hankkinut loat niskaansa ihan omalla toiminnallaan. Halonen on toisella kaudellaan ollut yksinkertaisesti niin alta arvostelun, että asioita ymmärtävä jengi on saanut tarpeekseen. Vaatii melkoista halos-uskovaisuutta selittää Halosen saama arvostelu katkeroituneiden Niinistöä äänestäneiden vouhotukseksi.

Tarja Halosen toisen kauden "saavutuksia" voi skannailla kootusti esimerkiksi Jatkoajan Tarja Halonen -ketjusta.

scholl

Jäsen
Eikös ole sellainen sanontakin kuin telaketjufeministit. Haluaisin Tarja Halosen vastaavan siihen, että onko hän vielä uhka kansakunnalle. Onko hän jossain vaiheessa luopunut ajatuksesta sosialistisesta vallankumouksesta ja Suomen liittämisestä Neuvostoliittoon. Entäs suhde Erkki Tuomiojaan. Tuomiojahan vastusti EEC-sopimusta. Mua vituttaa niin paljon Neuvostoliitto ja Tehtaankadun toiminta, erityisesti sekaantuminen Suomen sisäpolitiikkaan, että kaikki tuollaiset kusipäät eivät todellakaan ole saaneet riittävästi kuraa niskaan. Koko suomettumisen aika on hyssytelty, eikä selvitetä, kuka teki ja mitä. Se ei tosin koske pelkästään edellä mainittuja henkilöitä, vaan haluan tietää myös, mihin esim. Paavo Väyrynen on syyllistynyt. Mua vituttaa yli kaiken se, että meillä on hemmetin musta historia, mutta josta vaietaan ja sitten sellaisia tyyppejä valitaan jopa presidentin tehtävään.

scholl

Jäsen
Ja puhe jostain 6 vuoden Niinistökatkeruudesta on aivan huuhaata. Suomi oli koko Kekkosen ajan epädemokraattisessa tilanteessa. Kokoomus ei päässyt vaalituloksesta riippumatta ikinä hallitukseen, vaan punamulta ja kansanrintamahallitukset pääsivät tekemään asioita miten tahtovat ja kaikki Sorsasta lähtien syyllistyivät ties mihin. Jos tämä olisi normaalioikeusvaltio niin täällä olisi Mubarakin tapaan joutuneet noi henkilöt valtakunnanoikeuteen. Nyt heitä pidetään sankareina ja kokoomuslaisia Niinistön kannattajia katkerina. Historia on unohdettu.

En tule ikinä koko elinaikanani antamaan anteeksi kenellekään, joka on äänestänyt Halosta 2000 tai 2006 vaaleissa.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En tule ikinä koko elinaikanani antamaan anteeksi kenellekään, joka on äänestänyt Halosta 2000 tai 2006 vaaleissa.

Eikös Halosta äänestänyt vaaleisssa kaikki suomalaiset vai mistä tuo Halosen "koko kansan presidentti"-titteli oikein tuli?

Hauska olisi kyllä lukea nykypäivänä Nykypäivää. En tosin ole vuoden 2000-vaalien jälkeen tuohon paskakasaan koskenut. Mahtaako edelleen olla sama päätoimittaja, joka oli silloin jo presidentin vaalien ensimäisellä kierroksella enemmän Esko Ahon kuin Uosukaisen puolella.

Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta on mielenkiintoista ajatella miten Haavisto-ilmiö jatkuu vaalien jälkeen. Mikäli (en luota galluppeihin, vaan laskettuihin ääniin) Haavisto ei vaaleja voita, käykö hänelle samoin kuin Niinistölle kuusi vuotta sitten. Niinistöä ja Niinistön kannatusta ollaan seurattu koko Halosen toisen kauden ajan, mikä huipentui tiedotustilaisuuteen.

Itse en kyllä usko, että samankaltaista hypeä voi rakentaa uudestaan. Haaviston kannatuksesta todella iso osa on 2010-luvulle ominaista lyhytaikaista ilmiötä.

Väittäisin, että suurin ero Niinistön ja Haaviston äänestäjien erossa on uskollisuudessa. Niinistön äänestäjät on varmasti hyvin pitkälle samoja, jotka ovat äänestäneet johdonmukaisesti Kokoomusta niin pitkälle kuin muisti riittää. Toki aika mututuntumaa tämä on, mutta Niinistöltä mielestäni puuttuu nämä bandwagon-kannattajat ja taktikoijat.

Jotenkin Haaviston hype on verrattavissa siihen Elisabeth Rehnin nosteeseen ja todennäköisesti jatkokin on vähän samaa. Muistanko nyt ihan väärin, mutta Rehnin kannatus olisi ollut seuraavissa vaaleissa niin pieni, ettei mitään mahdollisuuksia olisi ollut presidentiksi. Samalla taas ilmaantui Halonen, joka vastasi näihin Reniä äänestäneiden tarpeisiin. Olen niin nuori, etten muista niistä vaaleista oikein mitään, siihen aikaan kiinnosti niin paljon kaikki muu.

Todella suurella todennäköisyydellä Niinistö tämän kisan vie kutakuinkin 60-40 tuloksella. Oikeastaan kaikki yli 35% äänisaaliista on iso voitto varsinkin vihreille. Haaviston menestyksessä on avaimet jonkinlaisen uuden vasemmiston nousulle, jos Vihreät tajuavat muuttaa linjaansa enemmän Haaviston arvojen taakse, kuin Sinnemäen johtaman Vihreän liiton linjoille.

Demareiden kuolinkamppailu jeesaa ennenkaikkea Vasemmistoliittoa, Persuja ja Vihreitä. Nyt on vain kyse siitä, kuka ne palaset saa kerättyä ja toisaalta siitä, saako Demarit jonkinlaisen nosteen mm. Urpilaisen ansiosta. Eli paljon riippuu siitä, kuka ottaa aivan levällään olevan vasemmiston kentän hanskaansa. Sitten on vielä alamäessä oleva Keskusta, joka sai Väyrysellä aivan uskomattoman kovan vaalituloksen.

Oikein muita haastajia ei vasemmalta Niinistölle ole tässä ihan heti näköpiirissä, jos siis Niinistö aikanaan asettuu ehdolle. Etuna Niinistöllä todennäköisesti on 6 vuotta presidenttinä, eikä istuvaa presidenttiä noin vaan pakoteta alas. Varsinkin jos maalla menee kohtuullisen hyvin, joka on ihan todennäköistä sekin ja se, että Niinistö varmasti hoitaa hommansa totuttuun tyyliin, eli no hyvin.

heki kirjoitti:
Yksi suurimmista positiivisista asioista, jonka ehdokas Haavisto on saanut aikaan, on se, että keskustelu homoseksuaalisuudesta on arkipäiväistynyt merkittävästi.

---------
Se, että asiasta voidaan puhua punastelematta, on hyvä ja merkittävä askel kohti suvaitsevaisempaa Suomea. Haavisto on siis minusta tehnyt jo merkittävän työn sukupuolisen tasa-arvon eteen.

Totta, tällä ilmiöllä on varmaan taustaa siinä "suuressa homokeskustelussa" ja Haavisto on sen(kin) takia erittäin ajankohtainen ehdokas.

Haaviston etuna on kyllä se, että on tuonut suomalaiselle homoudelle kasvot, jotka eivät ole sellaista vääristynyttä puppelipoika-showta tai mitään koppalakkihomoilua. Joka on kyllä tuon puolison kanssa aika hyvä saavutus, tavallaan saada materialisoitumaan se fakta, että tässä tosissaan on homoseksuaali presidentinvaalien toisella kierroksella.

Toinen iso asia on saada nuoriso kiinnostumaan politiikasta, politiikka on varmasti suomessa alle 30-vuotiailla todella epäkiinnostava aihe. Sekä Haavisto, että Arhinmäki on saanut todella paljon liikettä nuoriin äänestäjiin.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Eikös Halosta äänestänyt vaaleisssa kaikki suomalaiset vai mistä tuo Halosen "koko kansan presidentti"-titteli oikein tuli?...

Tuohan nyt on niin erikoinen ja outo ilmaus ollut mielestäni aina. Jos en tietäisi paremmin, veikkaisin, että joku sekopää-Ljungnerin heitto. Halonen voitti Ahon ja Saulin noin 52-48... koko kansan presidentti, indeed.

scholl puhui ylempänä asiaa, as usual.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuohan nyt on niin erikoinen ja outo ilmaus ollut mielestäni aina. Jos en tietäisi paremmin, veikkaisin, että joku sekopää-Ljungnerin heitto. Halonen voitti Ahon ja Saulin noin 52-48... koko kansan presidentti, indeed.

Nimenomaan. Niinistön yli 60 prosentin kannatuksella saadaan varmaan jo yhteinen Suomen ja Viron presidentti.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen ollut "Niinistön miehiä" siitä lähtien, kun hän 1992 perustuslakivaliokunnan puheenjohtajana laittoi muuan Kauko Juhantalon käpälälautaan. Viimeiset kaksi viikkoa olen seurannut nk. Haavisto-ilmiötä hämmennyksen vallassa eikä tilanne enää muuksi muutu, vaikka gallupit viitannevatkin siihen, että itselleni mieluisampi ehdokas vie vaalivoiton sunnuntaina. Löysin Suomen Kuvalehdestä blogin joka kuvaa tämän hetken tuntojani sataprosenttisesti. Lukekaa ja ajatelkaa - eritoten ne, jotka vielä valintaanne pohditte. Laatutekstiä, sanoisin...

Linkki: Somen presidentti Pekka Haavisto – Suomenkuvalehti.fi

Ihan järisyttävän huono kolumni, joka sisälsi lähinnä karmaisevia yleistyksiä ja typeriä stereotypioita. Itse tunnen aika paljonkin Haaviston kannattajia ihan kampanjan ytimestä asti, ja kyllähän homoudesta on alettu puhua oikeastaan vasta sitten, kun vastapuoli on alkanut käyttää sitä argumenttina Haavistoa vastaan.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Schollilta ja muiltakin haluaisin hieman täsmennystä tästä "suomettumisen" tuomitsemisesta. Toki jälkikäteen se kuulostaa lähes maanpetturuudelta ja epädemokraattiselta. Jälkimmäistä se toki olikin. Voisiko tässä olla kumminkin osittaista jälkiviisastelua. Siihen aikaan itänaapurimme vaikutti isommalta mahtitekijältä kuin olikaan ja tietty yhteistyö/tahdikkuus oli paikallaan. Siinä ajassa taisi olla kohtuullinen yksimielisyys sen ajan toiminnasta. Toki suhmureita,pahojakin ja jopa näitä pettureita oli kuvioissa tää vasen siipi etunenässä. Kekkosta pidän silti suurena suomalaisena.

Niin itse Jyväskylään muutettuani jo vuosia sitten olen päässyt pahimmasta kepulaisuuden ikeestä ja äänestän myös kokoomusta riippuen tilanteesta. Silti koko maan asioita tulee tasapuolisesti hoitaa(ei toki hinnalla millä hyvänsä),siinä kokoomuksen heikko kohta. Toki kaupungistuneena ymmärrän tiettyä keskittämispolitiikkaakin aina vaan paremmin.

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Väittäisin, että suurin ero Niinistön ja Haaviston äänestäjien erossa on uskollisuudessa. Niinistön äänestäjät on varmasti hyvin pitkälle samoja, jotka ovat äänestäneet johdonmukaisesti Kokoomusta niin pitkälle kuin muisti riittää. Toki aika mututuntumaa tämä on, mutta Niinistöltä mielestäni puuttuu nämä bandwagon-kannattajat ja taktikoijat.

Haaviston menestyksessä on avaimet jonkinlaisen uuden vasemmiston nousulle, jos Vihreät tajuavat muuttaa linjaansa enemmän Haaviston arvojen taakse, kuin Sinnemäen johtaman Vihreän liiton linjoille.

Demareiden kuolinkamppailu jeesaa ennenkaikkea Vasemmistoliittoa, Persuja ja Vihreitä. Nyt on vain kyse siitä, kuka ne palaset saa kerättyä ja toisaalta siitä, saako Demarit jonkinlaisen nosteen mm. Urpilaisen ansiosta. Eli paljon riippuu siitä, kuka ottaa aivan levällään olevan vasemmiston kentän hanskaansa. Sitten on vielä alamäessä oleva Keskusta, joka sai Väyrysellä aivan uskomattoman kovan vaalituloksen.

Toinen iso asia on saada nuoriso kiinnostumaan politiikasta, politiikka on varmasti suomessa alle 30-vuotiailla todella epäkiinnostava aihe. Sekä Haavisto, että Arhinmäki on saanut todella paljon liikettä nuoriin äänestäjiin.

Aikalailla voisin allekirjoittaa koko tekstin. Olen ehdottomasti samaa mieltä, että Niinistöllä on varsin paljon perus-lojaaleja kannattajia.

Ainoa kohta, mistä ehkä hiukan olen eri mieltä, on tuo Vihreiden linjaveto astetta vasemmalle. Minusta Haaviston näinkin suuri suosio on syntynyt enemmänkin sen vuoksi, että hän on positiivisesti "keskustalainen/neutraali" tuossa oikeisto/vasemmisto akselissa, ja siihen päälle muutoin hyvin nykyaikaan sopiva, liberaali arvomaailma. Se vetoaa sekä vasemmiston kannattajiin (ei liian oikeistolainen) että myös mm. RKP:n kannattajiin (ei liian vasemmistolainen). Haaviston arvomaailmaan on aika helppo yhtyä, on sitten vasemmalta tai oikealta. Näin itse koen sen.

Demareiden kuolinkamppailu: hyvät huomiot! Juuri noin tuo varmaan menee. Demareiden perinteinen "vasemmistosiipi" haluaa varmaan hiukan vasemmistolaisempaa otetta, kuin mitä demarit ovat esittäneet. Tämä yhditettynä siihen, että Arhinmäki on ollut varsin hyvä puheenjohtaja ainakin minun mielestäni, vie kannattajia vasemmistoliiton laariin.

Vastaavasti demarit eivät ole viime vuosina houkutelleet liberaaleja piirejä, vaan tämä ryhmä on vuotanut vihreiden laariin. Ja sitten sieltä "perusduunari" kannattajakunnasta on valumaa ollut Persuihin, joiden retoriikka puhutteli paljon enemmän kuin demareiden epämääräinen suhmurointi, josta puuttui linja. Vihreillä, Vasemmistolla ja Persuilla on kuitenkin ollut oma linja, joka demareilta on pahemman kerran kateissa.

On erittäin piristävää, että nuoriso kiinnostuu politiikasta, sillä siinä on kyse yhteisten asioiden hoidosta. Se, että BB:n ja Idolsien rinnalle tulee myös yhteiskuntotietoisuutta, on positiivinen kehitys.

Suosikkijoukkue
HIFK
Ainoa kohta, mistä ehkä hiukan olen eri mieltä, on tuo Vihreiden linjaveto astetta vasemmalle. Minusta Haaviston näinkin suuri suosio on syntynyt enemmänkin sen vuoksi, että hän on positiivisesti "keskustalainen/neutraali" tuossa oikeisto/vasemmisto akselissa, ja siihen päälle muutoin hyvin nykyaikaan sopiva, liberaali arvomaailma. Se vetoaa sekä vasemmiston kannattajiin (ei liian oikeistolainen) että myös mm. RKP:n kannattajiin (ei liian vasemmistolainen). Haaviston arvomaailmaan on aika helppo yhtyä, on sitten vasemmalta tai oikealta. Näin itse koen sen.

Olin varmaan jotenkin epäselvä, siis tarkoitin että Haavistolainen linja olisi Vihreille aika hyvä linja. Ja juuri nimenomaan olla sen verran neutraali, että kelpaa kaikille, siinä se vahvuus on.
Kuitenkin se kosiskelu sinne vasemman suuntaan on aika hyvä pitää mielessä, koska tuolla Sinnemäen linjalla menee koko puolue ihan marginaaliin.

edit. Siis eli en sellasta askelta vasemmalle toivo, se oli se pointti.

Suosikkijoukkue
Väittäisin, että suurin ero Niinistön ja Haaviston äänestäjien erossa on uskollisuudessa. Niinistön äänestäjät on varmasti hyvin pitkälle samoja, jotka ovat äänestäneet johdonmukaisesti Kokoomusta niin pitkälle kuin muisti riittää.
No eivätkä ole, missään tapauksessa. Niinistöä äänesti jo ekalla kierroksella 37 % kaikista äänensä antaneista. Kokoomuksen kannatus on eduskunta- ja kuntavaaleissa pyörinyt pitkään noin 15-20 %-yksikköä tuota alempana, siis karkeasti vähän alle tai vähän yli 20 prosentissa. Keitä nuo loput sitten ovat, jos Niinistön äänestäjät ovat "hyvin pitkälle" näitä Kokoomuksen ikiäänestäjiä? Tietysti kokoomuslaiset ovat yksissä tuumin oman ehdokkaansa takana. Mutta kyllä noista lukemista pystyy lyhyelläkin matematiikalla päättelemään, että Niinistö puhuttelee henkilönä huomattavasti laajempaa osaa kansasta kuin lähinnä elämäntyökseen Kokoomusta äänestäviä.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No eivätkä ole, missään tapauksessa. Niinistöä äänesti jo ekalla kierroksella 37 % kaikista äänensä antaneista. Kokoomuksen kannatus on eduskunta- ja kuntavaaleissa pyörinyt pitkään noin 15-20 %-yksikköä tuota alempana, siis karkeasti vähän alle tai vähän yli 20 prosentissa. Keitä nuo loput sitten ovat, jos Niinistön äänestäjät ovat "hyvin pitkälle" näitä Kokoomuksen ikiäänestäjiä? Tietysti kokoomuslaiset ovat yksissä tuumin oman ehdokkaansa takana. Mutta kyllä noista lukemista pystyy lyhyelläkin matematiikalla päättelemään, että Niinistö puhuttelee henkilönä huomattavasti laajempaa osaa kansasta kuin lähinnä elämäntyökseen Kokoomusta äänestäviä.

Toisaalta, Jatkoajasta löytyy melko vanha kirjoitus Kataisesta, Niinistöstä ja viskilasista...valitettavasti haku ei toimi.

Niinistö oppi edellisistä vaaleista. Suomessa ei pääse presidentiksi, jos on kokoomuslainen/porvari. Niinistön "tappelut" Kataisen kanssa ovat erottaneet Niinistön Kokoomuksesta ja kansa ei enää muista mistä on kyse. Ainoa jännittävä asia on se, tekeekö Niinistö paluun juurilleen päästyään presidentiksi vai jatkaako "koko kansan presidenttinä".

Hienoa työtä Kokoomukselta joka tapuksessa, ja tulen nostamaan viskilasin sunnuntai-iltana Niinistölle ja Kataiselle...

Suosikkijoukkue
Ihan järisyttävän huono kolumni, joka sisälsi lähinnä karmaisevia yleistyksiä ja typeriä stereotypioita. Itse tunnen aika paljonkin Haaviston kannattajia ihan kampanjan ytimestä asti, ja kyllähän homoudesta on alettu puhua oikeastaan vasta sitten, kun vastapuoli on alkanut käyttää sitä argumenttina Haavistoa vastaan.
Mikä vastapuoli, Niinistö, Niinistön kannattajat vai joku muu? Niinistön ja hänen tukiryhmänsä puolelta en ole huomannut mitään tällaista. Haavisto ja Niinistö ovat tehneet herrasmiesmäiset ja siistit kampanjat.

Kaikkien Niinistönkään kannattajien fiksuudesta en mene takuuseen, mutta kyllä kolumnissa kiinnitettiin aivan oikein huomiota Haaviston kannattajien osuuteen. Sieltä suunnasta on pyritty keinotekoisesti luomaan vastakkainasettelua ja lyöty eri tavoin äänestäviin suvaitsemattoman ja homovastaisen leimaa, ja ties mitä muuta. Ihmekö tuo kun koko laitavasemmisto ja sekopäinen joukko muita harhailijoita on hypännyt Haaviston kelkkaan. Onhan tuollainen pilvenpolttajien, apurahaelättien ja savikiponvääntäjien joukko ihan helvetin paha rasite Haavistolle. Kun tuon bandwagonin keikkumista katsoo, niin harva fiksu ja asioita ymmärtävä kehtaa myöntää äänestävänsä Haavistoa.

Haavisto on koko poliittisen uransa noudattanut siinä hienoa linjaa, että hän kuuntelee muita ihmisiä, käyttäytyy korostetun asiallisesti ja sovittelevasti, sekä antaa käytöksellään ymmärtää hyväksyvänsä sen että on muitakin mielipiteitä. Tätä sanomaa Haaviston kannattajien äänekäs osa ole ole aivan sisäistänyt.

Tuo nyt on ihan paskapuhetta että Haaviston kannattajien aktivoitumiseen olisi tarvittu "vastapuolta". Se on kyllä totta että nettiä penkomalla voi löytää sekalaisia homovastaisia kommentteja pitkältäkin ajalta, mutta ei tuollaista liikehdintää voi yhdistellä kollektiivisesti ainakaan niinistöläisten niskaan.

scholl

Jäsen
Sihvonen pilasi Suomen lätkän ja nyt se yrittää pilata presidentin vaalitkin. No ylläri ylläri, ei oo paljon hiuksia päässä, joten ei ihme, että kuuluu Jorma Uotisen kanssa samaan sakkiin.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo nyt on ihan paskapuhetta että Haaviston kannattajien aktivoitumiseen olisi tarvittu "vastapuolta". Se on kyllä totta että nettiä penkomalla voi löytää sekalaisia homovastaisia kommentteja pitkältäkin ajalta, mutta ei tuollaista liikehdintää voi yhdistellä kollektiivisesti ainakaan niinistöläisten niskaan.

No kyllä tuota homousasiaa on joutunut selittelemään niinkin eksoottisessa paikassa kuin työpaikan kahvihuoneessa. Jos minulle Haaviston kannattajana kerrotaan, että homous on karmaisevan luokan ongelma ja minä parhaani mukaan yritän perustella, miksi se ei sitä välttämättä ole, niin eihän se niin voi olla, että minua syytetään homoudella ratsastamisesta.

Haaviston kannattajienkin puheisiin homous on tullut aivan viimeisten viikkojen aikana ja itse koen sen ainakin johtuneen siitä, että asia on nostettu keskusteluun monesti (ei virallisten kampanjoiden tai toimijoiden toimesta) myös aika suveitsamattomasta näkökulmasta ja suvaitsemattomin sanakääntein. Sitten on ollut pakko puolustautua ja harmillisesti tietysti myös manata toista suvaitsemattomaksi, mikä on monissa tapauksissa totta, mutta turha asia keskustelun kannalta esiin nostettavaksi.

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue

Älä huoli, en minä sitä tule sinulta pyytämäänkään. 12 vuotta meni, ja Suomi on edelleen olemassa. Ei meitä liitetty edes Neuvost...Venäjään.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin se vain Pekka mureni paineen alla, kun ei ollut perusjargonia heitettävänä, hassua. Flegmaaatinen Niinistö pääsee näköjään vasta vauhtiin, iun panokset kovenee...

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niinistö paukutti talouskeskustelussa Haaviston aivan polvilleen. Näki, kumman kotikentällä oltiin.

Suosikkijoukkue
No kyllä tuota homousasiaa on joutunut selittelemään niinkin eksoottisessa paikassa kuin työpaikan kahvihuoneessa. Jos minulle Haaviston kannattajana kerrotaan, että homous on karmaisevan luokan ongelma ja minä parhaani mukaan yritän perustella, miksi se ei sitä välttämättä ole, niin eihän se niin voi olla, että minua syytetään homoudella ratsastamisesta.
Varmasti on olemassa oikein vahvasti homovastaisia ihmisiä, itsekin tunnen muutaman. Tästä ei voi silti mitenkään vetää johtopäätöstä että ääni Niinistölle olisi ääni homovastaisuuden puolesta. Tällaista kuplettia haavistolaisten leiristä on aika ajoin kuulunut. Painotan vielä tässäkin yhteydessä ettei ole kuulunut Haaviston itsensä puolelta, sillä Haavisto on tällaiseen aivan liian fiksu ja herrasmiesmäinen poliitikko.

Retorisesti voi kyllä todeta homouden olevan handicappi, koska sitä se varmasti joissakin kansankerroksissa on. Toisaalta homous tuntuu olevan jopa käänteinen handicappi ainakin pääkaupunkiseudulla. Ihan tunnetusti fiksut ihmiset ovat pohtineet omassa duuniympäristössäni Haaviston äänestämistä pelkästään homouden perusteella, koska sellainen olisi niin avarakatseista. Ihme hiihtäjiä. Toisaalta tällainen paljastaa hienosti sen, kuinka viihteellisesti moni suhtautuu politiikkaan ja vaaleihin.

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Niinistö paukutti talouskeskustelussa Haaviston aivan polvilleen. Näki, kumman kotikentällä oltiin.

Täytyy sanoa, että juuri tuollaista Niinistöä olen odottanut näkeväni. Oli ekalla kierroksella liian passiivinen ja vähän haluttoman oloinen (kuten jääkiekossa joskus omakin joukkue).

Niinistöltä hyvää settiä!

Hyvää settiä ylipäätään!

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Petteri Sihvonen heitti kysymyksen Niinistölle MTV3:n tentissä.. heh.. ois ny kysyny meidän pelistä eikä talouresta..

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Johtavakin siellä homon tukijoukoissa. Yritti siellä haastaa riitaa Niinistön kanssa ja kun Sauli pisti takaisin, niin alkoi ihme jankkaaminen.

Seuraavassa urheilulehdessä juttua, miten Saulin pelikirja on täysin sekaisin?

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Maikkarin tentin yleisökysymys osiossa Niinistö pyyhki perseensä Petteri Sihvosen poliittisella pelikirjalla.Petteri voisi jättää nämä yhteiskunnalliset asiat muille ja keskittyä vaan niihin viivelähtöihinsä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy