Suomen presidentinvaali 2024

  • 646 732
  • 6 695

#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minun toinen poikani äänesti Hallahoa ja äänestää nyt Stubbia. Ja toinen poika äänesti Stubbia ja tällä kertaa kuulemma Haavistoa. Eläkkeellä oleva tuttuni, UM:n entinen korkea virkamies, oli Rehnin tukijoukoissa ja nyt ensin ajatteli olla äänestämättä. Päätyi kuitenkin äänestämään Haavistoa. Sanoi, että jos Stubb valitaan niin toivottavasti hän saa pätevät avustajat, sillä niitä hän tarvitsee.
Minä olen taas näkemäni ja kuulemani perusteella siinä käsityksessä, että nimenomaan presidenttinä Stubb on oikein kyvykäs. Hänestä ei ole tulossa lainsäätäjää tai päivänpolitiikan yksityiskohtien viilaajaa tai sen johtajaa. Presidentille kuuluu isot linjat ja suhdetoiminta. Virkamies arvioi kyvykkyyttä oman toimenkuvansa vinkkelistä, kuten duunareilla on tapana arvostella pomoja siitä, etteivät ne osaa tehdä mitään.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kohta taas mennään! Tänään vuorossa Helsingin Sanomien presidenttitentti klo 20. Toivon mukaan ns. asialinjalla jatketaan, kovien ulko- ja turvallisuuspoliittisten kysymysten äärellä. Henkilökohtaisesti minua ei juuri kiinnosta, tietävätkö Haavisto ja Stubb kanasuikaleiden ja kauramaidon hintoja.
 

Js11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä niin kuin monissa muissakin tenteissä on se ongelma, että juontaja kysyy kysymyksen, ehdokas vastaa mitä haluaa, ja sitten siirrytään seuraavaan kysymykseen. Vastauksia ei haasteta lainkaan.
 

molari

Jäsen
Tässä niin kuin monissa muissakin tenteissä on se ongelma, että juontaja kysyy kysymyksen, ehdokas vastaa mitä haluaa, ja sitten siirrytään seuraavaan kysymykseen. Vastauksia ei haasteta lainkaan.

Näin se näissä menee, Haavisto kääntää usein (nytkin) keskustelun toisaalle, eikä muuten kovin vaatimaton kaveri ole.
 

Analyzer

Jäsen
Tässä niin kuin monissa muissakin tenteissä on se ongelma, että juontaja kysyy kysymyksen, ehdokas vastaa mitä haluaa, ja sitten siirrytään seuraavaan kysymykseen. Vastauksia ei haasteta lainkaan.

Ikävä kyllä näin se on. Meillä on ihan kourallinen toimittajia, jotka osaavat oikeasti tentata. Tenttaus ei saa kuitenkaan olla mitään Haapala-tyyppistä itsensä jalustalle nostamista.

Paras on tällä hetkellä Ylen Jyrki Hara. Sopivasti prässiä, tilannetajua, mutta ehdokas on silti aina pääosassa puoluekannasta riippumatta.
 

Big Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, IPK, Manchester United, San Jose Sharks, NFL
Itse kävin juuri Kupittaan Cittarilla ja sama, pisin hetki oli tuo äänestyslipun käsittely toimitsijan kanssa. Hänellä meinasi olla vielä huono päivä, kun meinasi tehtävien järjestys mennä vähän päin peppua. No, naureskelimme yhdessä ja lopulta hän näytti, kuinka sulloi kuoren uurnaan. Tuota jossain naisten ryhmässä ihmeteltiin, että miksei saanut jäädä kyttäämään, minä nyt todistin.
Itse kävin Länsikeskuksen Cittarissa noin viiden aikaan. Suoraan pääsin itse äänestämään mutta väkeä oli edelläni ja kun olin kaupassa käynyt oli jo taas lähemmäs kymmenen ihmisen jono muodustunut äänestyspisteelle. Piti jo viime viikon keskiviikkona Manhattanin S-marketissa ja torstaina Länsikeskuksen Cittarissa äänestää mutta oli aivan liian pitkät jonot omaan aikatauluun. Mukava nähdä että on paljon äänestäjiä liikkeellä Turun seudulla.
 

Js11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämän tentin perusteella:

Haavisto:
Selitysten mestari. Kaikkeen on joku muu syy 90-luvun mielipiteistä lähtien kuin se, että olin väärässä.

Stubb:
Vastausautomaatti. Valitsee valmiista vastauspaletista sopivimman ja antaa nauhan pyöriä.

Toki molemmilta tulee aitojakin vastauksia mutta karrikoiden näin.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Vähän kummallista, että Halla-ahon "äänestäkää Stubbia" nostettiin edes uutiseksi. Eiköhän Persujen (ne jotka uurnille vaivaantunvat tokalla rundilla) lappuihin piirtynyt 8 samalla hetkellä kun ennakkoäänet tuli ruutuun.

Itse kävin myös kasin piirtämässä, koska taktinen äänestäminen.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itse kävin Länsikeskuksen Cittarissa noin viiden aikaan. Suoraan pääsin itse äänestämään mutta väkeä oli edelläni ja kun olin kaupassa käynyt oli jo taas lähemmäs kymmenen ihmisen jono muodustunut äänestyspisteelle. Piti jo viime viikon keskiviikkona Manhattanin S-marketissa ja torstaina Länsikeskuksen Cittarissa äänestää mutta oli aivan liian pitkät jonot omaan aikatauluun. Mukava nähdä että on paljon äänestäjiä liikkeellä Turun seudulla.

Joo itse liikuin pääkirjastolla ja Hansakorttelissa viime viikolla, noissa riitti vilinää koko päivän. Opiskelijoilla kun oli jotain tapahtumaa muutenkin, niin kävivät kirjastolla myös äänestämässä. Tänään olin aikas "eläkeläisten aikaan" tosiaan liikkeellä. Moni oli ehkä jo äänestänyt siis.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ennakkoon äänesti kakkoskierroksella 45,7% äänioikeutetuista.
Ekaan rundiin verrattuna tuli yksi prosenttiyksikkö lisää.
Onko tästä jo vedetty johtopäätöksiä, että jätetäänkö toinen kierros väliin vai aktivoituvatko jopa ekalla kiekalla nukkuneet?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vähän särähti korvaan Haaviston ehdotus lisätä uudenvuoden puheeseen myös englanninkielinen osuus. Suomi on kansainvälistyvä maa, missä äidinkielenään muita kieliä, kuin suomea ja ruotsia puhuvien osuus kasvaa vuosi vuodelta. Silti eipä esim. Ranskassa ja Saksassa vastaavia puheita pidetä englanniksi, vaikka maahanmuuttajien osuus väestöstä on merkittävästi Suomea korkeampi. Kai meidän intresseissämme on, että tänne saapuvat oppivat kielen? Kaiketihan se vasta Suomeen muuttanutkin saa englanninkieliset referaatit nykyäänkin.
 

Alejandro

Jäsen
Vähän särähti korvaan Haaviston ehdotus lisätä uudenvuoden puheeseen myös englanninkielinen osuus. Suomi on kansainvälistyvä maa, missä äidinkielenään muita kieliä, kuin suomea ja ruotsia puhuvien osuus kasvaa vuosi vuodelta. Silti eipä esim. Ranskassa ja Saksassa vastaavia puheita pidetä englanniksi, vaikka maahanmuuttajien osuus väestöstä on merkittävästi Suomea korkeampi. Kai meidän intresseissämme on, että tänne saapuvat oppivat kielen? Kaiketihan se vasta Suomeen muuttanutkin saa englanninkieliset referaatit nykyäänkin.
Pekka on kato legit nuorison kaa samalla levelillä ku suomiha on end gameis aika useless kieli ni parempi vaa puhuu suoraa enkuks ku kuitenki se myöski kuulostaa paljo enemmä convincing ja kaikki anyways osaa sitä.

---

Kuinkahan monessa tentissä on kysytty samoja jonninjoutavia kysymyksiä liittyen tuohon uudenvuodenpuheeseen. Isossa kuvassa ei mitään väliä mihinkään suuntaan. Toki sen verran ärsyttää periaatetasolla, että miksi pitäisi toivottaa jumalan siunausta, kun iso osa meistä kansalaisista on kuitenkin ateisteja. Heittäisivät ennemmin jonkun kivan vitsin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pekka on kato legit nuorison kaa samalla levelillä ku suomiha on end gameis aika useless kieli ni parempi vaa puhuu suoraa enkuks ku kuitenki se myöski kuulostaa paljo enemmä convincing ja kaikki anyways osaa sitä.
Tiedä sitten. Löylyhuonetta lukevat lienevät huomanneen, että allekirjoittanut on yksi äänekkäimmistä maahanmuuton puolestapuhujista tällä palstalla, mutta haluan yhtä lailla pitää kiinni kahden kansalliskielemme asemasta.

Toki englanninkielisiä palveluita on syytä olla ja jos yksityiset tahot valitsevat työkielekseen englannin, niin mikäs siinä, mutta kyllähän lähtökohta tulisi olla yhä 2020-luvullakin se, että maahanmuuttajat opiskelevat uuden asuinmaansa kielen. Itse ainakin haluan nähdä tulevaisuudessakin, taustoiltaan yhä moninaisemmassa Suomessa nimenomaan arvokkaan kielemme kansakunnan yhdistäjänä.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winners
Vähän kummallista, että Halla-ahon "äänestäkää Stubbia" nostettiin edes uutiseksi. Eiköhän Persujen (ne jotka uurnille vaivaantunvat tokalla rundilla) lappuihin piirtynyt 8 samalla hetkellä kun ennakkoäänet tuli ruutuun.

Itse kävin myös kasin piirtämässä, koska taktinen äänestäminen.

Itse myös kävin kasin piirtämässä lappuun jo ennen tuota median nostamaa Halla-Ahon mainitsemaa taktista äänestämistä vasemmiston osalta. Taktisesti ilmeisesti äänestin itsekin nyt...Toivottavasti kerrankin olen edellä tuota vasemmiston ajamaa alemmuuskompleksin yläpuolella.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Siis eihän kukaan nyt mieti helmikuussa, mitä piitäisi sanoa seuraavan tammikuun puheessa? Onko puhe kirjoitettu? Voi herranen aika toimittajan kysymystä HS-tentissä.
 
Viimeksi muokattu:

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Ihan virkistävän oloinen tuo eilisillan tentti, mitä ehdin seurata jälkimmäisen tunnin. Etenkin nuo puheet ruotsiksi ja englanniksi on mainioita testejä, yllättävän vähän on näitä ollut.

Molemmathan näillä kielillä hyvin puhuvat, mutta onhan Stubbin kielitaito varsin kovaa tasoa kun miettii tuota tehtävää ja sen luonnetta.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winners
Siis eihän kukaan nyt mieti helmikuussa, mitä piitäisi sanoa seuraavan tammikuun puheessa? Onko puhe kirjoitettu? Voi herranen aika.

Missä helvetin puheessa? Ketä edes tarkoitat? Haaviston vai Stubbin puheessa? Voi helvetti mitä settiä taas.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winners
Ihan virkistävän oloinen tuo eilisillan tentti, mitä ehdin seurata jälkimmäisen tunnin. Etenkin nuo puheet ruotsiksi ja englanniksi on mainioita testejä, yllättävän vähän on näitä ollut.

Molemmathan näillä kielillä hyvin puhuvat, mutta onhan Stubbin kielitaito varsin kovaa tasoa kun miettii tuota tehtävää ja sen luonnetta.

Molemmat puhuvat kyllä kielillä, tosin Stubb taitaa senkin viedä ihan vain koulutustaustallaan ja osaamisellaan. Stubb osaa ja on taitava kyllä noissa. Tosin itselleni se ei merkitse yhtään mitään jos osaa puhua kolmea eri kieltä. Itse puhun myös kolmea eri kieltä joten se ei oikein Stubbin ääniä saanut omalta osaltani.

Itse laitoin numero 8 vain siksi, koska tuo vihreä aate on se joka tuhoaa kaiken. Haavisto on hylännyt kaiken sen oman ideologiansa ja nyt taas ollaan mukana koko kansan ehdokkaana. Haaviston toki oli pakko hylätä omansa jotta edes oli mahdollisuutta pärjätä näissä vaaleissa.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Molemmat puhuvat kyllä kielillä, tosin Stubb taitaa senkin viedä ihan vain koulutustaustallaan ja osaamisellaan. Stubb osaa ja on taitava kyllä noissa. Tosin itselleni se ei merkitse yhtään mitään jos osaa puhua kolmea eri kieltä. Itse puhun myös kolmea eri kieltä joten se ei oikein Stubbin ääniä saanut omalta osaltani.

Itse laitoin numero 8 vain siksi, koska tuo vihreä aate on se joka tuhoaa kaiken. Haavisto on hylännyt kaiken sen oman ideologiansa ja nyt taas ollaan mukana koko kansan ehdokkaana. Haaviston toki oli pakko hylätä omansa jotta edes oli mahdollisuutta pärjätä näissä vaaleissa.
Stubbhan puhuu siis lisäksi ranskaa ja saksaa sekä ilmeisesti ymmärtää varsin hyvin italiaa.

Kyllä tuossa alkaa jo aika kova osaaminen olla.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
@Daro Uudenvuodenpuheessa. Molemmilta ehdokkailta kysyttiin HS-tentissä, että joko luonnos on luonosteltu ja mitä se pitäisi sisältää. Kyse siis siitä. Ei vielä voida tietää.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
YouTuben feedissä eteen tuli seuraava pätkä Stubbista. Oli sitten mitä mieltä hänestä tahansa, niin onhan hänen small talk kykynsä ja luonteva esiintyminen aika poikkeuksellinen suomalaisten poliitikkojen keskuudessa.



 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
Vähän kummallista, että Halla-ahon "äänestäkää Stubbia" nostettiin edes uutiseksi. Eiköhän Persujen (ne jotka uurnille vaivaantunvat tokalla rundilla) lappuihin piirtynyt 8 samalla hetkellä kun ennakkoäänet tuli ruutuun.
Olen rakennusalalla pääkaupunkiseudulla töissä ja karkeasti arvioituna, noin 80% raksamiehistä äänesti ensimmäisellä kierroksella Halla-Ahoa. Nyt Toisella kierroksella käytännössä jokainen on äänestämässä Stubbia, koska homo ei voi olla Suomen presidentti. Eräskin persu sanoi, että eihän Haavisto voi mennä vierailemaan islamistiseen maahan koska on homo. Siis persu huolissaan Suomen ja islamilaisen valtion väleistä.. Ei yhtään homofobiaa. :)

Itselle valinta on helppo, vaikka kuulunkin Suomen eniten tienaavaan kymmeneen prosenttiin, niin duunarina en pysty ikinä äänestämään kokoomusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös