Suomen presidentinvaali 2024

  • 648 125
  • 6 695

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin, tuota kommenttia on ymmärretty kahdella tavalla ja on epäselvää kumpaa Stubb tarkoitti. Siihen varmaankin saadaan pian vastaus.

En tiedä saadaanko lisävastausta kun vastaus on alla:

"Stubb painotti, että hän ei puutu työmarkkinakysymyksiin eikä hallituksen talouspolitiikkaan. Stubbille huomautettiin, että pääministeri Orpon hallitusohjelmassa esitetään rajauksia muun muassa lakko-oikeuteen ja poliittisiin lakkoihin.
– Tulkitsinko siis oikein, että et haluaisi puuttua näihin, Stubbia pyydettiin tarkentamaan.
– Kyllä, tulkitsit oikein, Stubb vastasi".


Pressana Stubb ei puutu työmarkkinakysymyksiin eikä hallituksen talouspolitiikkaan. Vasemmisto antaa ymmärtää ja ilakoi somessa Stubbin vastauksen olevan Orpon hallituksen arvostelua. Olen huomannut, että vasemmisto on vaalitappionsa jälkeen aivan sekaisin. Mutta että näin sekaisin.

Outoa on myös jonkinlainen mahdollinen kommenttien välttely työnantajien leiristä. Presidentillä ei pitäisi olla tekemistä hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen sopimisessa kuin korkeintaan kannustava rooli.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Mielenkiintoinen tämä Stubbin irtiotto hallituksen(Kokoomuksen) linjasta. Ottamatta nyt kantaa itse asiaan niin kumminkohan tässä käy?

A) vasemmalla innostutaan kun Stubb asettuu puoluettaan vastaan ja yrittää näin olla ”koko kansan presidentti”? Kanavoituuko toiselle kierrokselle ääniksi?

B) Ärsyttääkö porvariäänestäjiä, että Stubb lähtee tällä tavoin kampittamaan hallitusta?

Stubbilla oli myös vaihtoehto olla kommentoimatta asiaa - kuten hän on tähän asti hyvin mielellään kampanjassaan tehnyt.

Vaikea sanoa oliko plus vai miinusmerkkinen muuvi.

Ei mitään vaikeutta sanoa oliko plus vai miinusmerkkinen. Samasta pelikirjasta kuin Kataisen tappelu Niinistön kanssa, kun Salesta tehtiin ”koko kansan presidentti”.

Hassua, että tämä nyt jonkun porvarin taas kerran yllättää, tai sitten on sarkastisesti mukana ”kohussa”…
 

Analyzer

Jäsen
En tiedä saadaanko lisävastausta kun vastaus on alla:

"Stubb painotti, että hän ei puutu työmarkkinakysymyksiin eikä hallituksen talouspolitiikkaan. Stubbille huomautettiin, että pääministeri Orpon hallitusohjelmassa esitetään rajauksia muun muassa lakko-oikeuteen ja poliittisiin lakkoihin.
– Tulkitsinko siis oikein, että et haluaisi puuttua näihin, Stubbia pyydettiin tarkentamaan.
– Kyllä, tulkitsit oikein, Stubb vastasi".


Pressana Stubb ei puutu työmarkkinakysymyksiin eikä hallituksen talouspolitiikkaan. Vasemmisto antaa ymmärtää ja ilakoi somessa Stubbin vastauksen olevan Orpon hallituksen arvostelua. Olen huomannut, että vasemmisto on vaalitappionsa jälkeen aivan sekaisin. Mutta että näin sekaisin.

Vastaako Stubb siihen, että hän ei haluaisi puuttua presidenttinä näihin kysymyksiin, vai tarkoittaako hän, että hän ei hallituksena puuttuisi lakko-oikeuteen ja poliittisiin lakkoihin.

Toki nyt kun tuon luen uudelleen ja nimenomaan tuon ensiimmäisen virkkeen, niin syntyy kyllä ennemmin kuva, että hän vain linjaa ettei puutu näihin.

Siinä tapauksessa tässä on paljon melua tyhjästä, jos Stubb tarkoitti näin. Siinä määrin kuitenkin epätietoisuutta herättänyt mitä Stubb tällä tarkoitti, että eiköhän sen joku toimittaja vielä tarkenna.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vastaako Stubb siihen, että hän ei haluaisi puuttua presidenttinä näihin kysymyksiin, vai tarkoittaako hän, että hän ei hallituksena puuttuisi lakko-oikeuteen ja poliittisiin lakkoihin.

Stubb on presidenttiehdokas, joka puhui presidenttiehdokkaiden tilaisuudessa. En itse osaa ajatella niin, että Stubb vastaisi esimerkiksi pääministeri- tai puoluejohtajaroolissa, jota hän ei ole. Minusta Stubb vastasi, mitä hän tekisi presidenttinä. Ei puuttuisi asioihin, jotka eivät presidentille kuulu.

Voin olla toki väärässä.
 

rpeez

Jäsen
En tiedä saadaanko lisävastausta kun vastaus on alla:

"Stubb painotti, että hän ei puutu työmarkkinakysymyksiin eikä hallituksen talouspolitiikkaan. Stubbille huomautettiin, että pääministeri Orpon hallitusohjelmassa esitetään rajauksia muun muassa lakko-oikeuteen ja poliittisiin lakkoihin.
– Tulkitsinko siis oikein, että et haluaisi puuttua näihin, Stubbia pyydettiin tarkentamaan.
– Kyllä, tulkitsit oikein, Stubb vastasi".


Pressana Stubb ei puutu työmarkkinakysymyksiin eikä hallituksen talouspolitiikkaan. Vasemmisto antaa ymmärtää ja ilakoi somessa Stubbin vastauksen olevan Orpon hallituksen arvostelua. Olen huomannut, että vasemmisto on vaalitappionsa jälkeen aivan sekaisin. Mutta että näin sekaisin.

Outoa on myös jonkinlainen mahdollinen kommenttien välttely työnantajien leiristä. Presidentillä ei pitäisi olla tekemistä hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen sopimisessa kuin korkeintaan kannustava rooli.
Ok, tuo hyvin olennainen "Stubb painotti, että hän ei puutu työmarkkinakysymyksiin eikä hallituksen talouspolitiikkaan" lause puuttui IS:n artikkelista, jota itse katsoin. Hyvä, että selvisi.
 

Analyzer

Jäsen
Stubb on presidenttiehdokas, joka puhui presidenttiehdokkaiden tilaisuudessa. En itse osaa ajatella niin, että Stubb vastaisi esimerkiksi pääministeri- tai puoluejohtajaroolissa, jota hän ei ole. Minusta Stubb vastasi, mitä hän tekisi presidenttinä. Ei puuttuisi asioihin, jotka eivät presidentille kuulu.

Voin olla toki väärässä.

Ei pääministeri tai puheenjohtajaroolissa, vaan voihan hän aivan hyvin sanoa presidenttiehdokkaanakin mielipiteensä poliittisten lakkojen rajoittamisesta. Vaikka ei presidentin toimivaltaan kuulukaan.

Mutta eiköhän tämä tarkennu niin ei tarvitse arvailla.
 

Analyzer

Jäsen
Ok, tuo hyvin olennainen "Stubb painotti, että hän ei puutu työmarkkinakysymyksiin eikä hallituksen talouspolitiikkaan" lause puuttui IS:n artikkelista, jota itse katsoin. Hyvä, että selvisi.

Ihan laajalti tuo on herättänyt epätietoisuutta:

IS on aiemmin kysynyt Stubbin avauksesta Häkämieheltä, Suomen Yrittäjien toimitusjohtajalta Mikael Pentikäiseltä ja Keskuskauppakamarin toimitusjohtajalta Juho Romakkaniemeltä.


He olivat asiasta vaitonaisia.

– En osaa sanoa, mitä Stubb tarkoitti tuolla. Asia on aika tulkinnanvarainen, Häkämies totesi.


– En ole Stubbin ulostuloa nähnyt. Ymmärtääkseni hän on halunnut viestiä, että ei halua puuttua tähän asiaan, se on hallituksen asia hoitaa, Pentikäinen sanoi.


– En halua kommentoida asiaa, Romakkaniemi vastasi.

Keskeiset palkansaajakeskusjärjestöt sen sijaan olivat Stubbin avauksesta positiivisesti yllättyneitä.
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Aikaisemmin oli saleissa, että äänestän Stubbia. Nyt jotenkin alkanut ärsyttämään hänen esiintymisensä, ja mieleen on, että miten häntä jaksaisi pressana. Kun näitä ehdokkaita on tutkaillut, niin aika lähellä on, että äänestän harmaata Rehniä.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siis. Stubb ottanut mallia Niinistöstä ja pyrkii poliittisen keskustan keskustaan koko kansan presidentiksi. Kun paikka toiselle kierrokselle on jo lähes varma, voi hieman omia ydinkannattajia riskeeraamalla hakea vasemmaltakin toiselle kierrokselle tarvittavia ääniä. Samaahan Haavistokin teki huutamalla rajaa kiinni.

On kyllä molemmilta niin läpinäkyvää.

Muut ehdokkaat sitten taistelevat edes niistä ”omista äänestäjistä”.
 

Analyzer

Jäsen
Stubb luokan edessä ohjelmassa:

Toinen kysymys: paljonko on viisi potenssiin kolme?

– Olen tosi huono matikassa. 75?


Presidentin nyt ei tarvitse olla matemaattisesti lahjakas, joskin tietyn perustason lasken kyllä ihan yleissivistykseen kuuluvaksi. Sen sijaan on suorastaan hupaisaa, että tällainen kaveri on voinut olla pääministeri ja vvvm.
 

rpeez

Jäsen
– Olen tosi huono matikassa. 75?
On tuossa vastaukseesa sentään puolet oikein.

Stubb on sentään kielellisesti hyvin lahjakas, ja allaolevan artikkelin YLEn linkin väite on, että sellainen pystyy hahmottamaan maailmaa paremmin. Jos pitää paikkansa, niin se sopii.

 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Stubb luokan edessä ohjelmassa:

Toinen kysymys: paljonko on viisi potenssiin kolme?

– Olen tosi huono matikassa. 75?


Presidentin nyt ei tarvitse olla matemaattisesti lahjakas, joskin tietyn perustason lasken kyllä ihan yleissivistykseen kuuluvaksi. Sen sijaan on suorastaan hupaisaa, että tällainen kaveri on voinut olla pääministeri ja vvvm.

Samaa olen miettinyt. En tiedä onko Stubb oikeasti noin huono matematiikassa vai heittääkö vastauksia vaan miettimättä ilman edes yritystä saada aikaiseksi oikeaa vastausta. Jotenkin kuitenkin haluaisin uskoa, että Stubb saisi oikean vastauksen aikaiseksi 5x5x5 laskutehtävästä tai sitten on oikeasti matemaattisesti 3 vuotiaan tasolla.

Noh, onneksi presidentin ei nyt kauheasti tarvitse laskea virassaan. Riittää pitkälle, kun opettelee ulkoa lukuja…
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Samaa olen miettinyt. En tiedä onko Stubb oikeasti noin huono matematiikassa vai heittääkö vastauksia vaan miettimättä ilman edes yritystä saada aikaiseksi oikeaa vastausta
Eikös Stubb aikanaan kirjoittanut lyhyestä matematiikasta A:n? Kyllä silloin on jo perusmatemaattinen ajattelu melkoisen puutteellista mielestäni.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Stubb luokan edessä ohjelmassa:

Toinen kysymys: paljonko on viisi potenssiin kolme?

– Olen tosi huono matikassa. 75?


Presidentin nyt ei tarvitse olla matemaattisesti lahjakas, joskin tietyn perustason lasken kyllä ihan yleissivistykseen kuuluvaksi. Sen sijaan on suorastaan hupaisaa, että tällainen kaveri on voinut olla pääministeri ja vvvm.
On Stubb sentään päässyt läpi ylioppilaskirjoitusten lyhyestä matematiikasta arvosanalla A.

Edeltäjä Jyrki Katainen ei edes yrittänyt. (Lukion päättötodistuksessa lyhyt matikka 6)

Taitaa poikien vahvuudet olla tosiaan muualla kuin insinööritieteissä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikös Stubb aikanaan kirjoittanut lyhyestä matematiikasta A:n? Kyllä silloin on jo perusmatemaattinen ajattelu melkoisen puutteellista mielestäni.

Kyllä ja olen siitä kirjoittanut tässäkin ketjussa. Ehkä tuo olisi vielä ollut selitettävissä kiinnostuksen puutteena(ei tarvetta avata matikan kirjaa, kun on niin kova kielipää), mutta en ole enää varma auttaisiko kirjan avaaminenkaan tässä tapauksessa.
 

444

Jäsen
Yhtään Stubbia puolustelematta täytyy todeta, että mä en itse kirjoittanut aikanaan matematiikkaa ollenkaan. Pitkän polun kahlasin läpi 6:n keskiarvolla ja osan kursseista kävin kahdesti, kun ei uusinnatkaan menneet läpi. Tuolloin vaihtoehtona oli kirjoittaa reaali, joka ei tuottanut minkäänlaisia ongelmia.
Nykyään mä pyörittelen enemmän ja vähemmän kompleksisia kaavoja työkseni, olen tehnyt sitä suurimman osan työurastani. Kokonaisuuksia on helppo hahmottaa, mutta kertaakaan ei ole tarvinnut kaivella muistin syövereistä trigonometriaa, derivointia tai integrointia. Eli ei se matematiikan lukion oppimäärä ihan suoraan korreloi siihen, onko ihan kujalla perus matematiikasta. Sen sijaan tuo koululaisen esittämä kysymys - viisi potenssiin kolme - tuli alle sekunnin miettimisellä. Toisin sanoen tässä tapauksessa vaikuttaisi siltä, että Stubbilla on ihan ne perusasiatkin aika hukassa. Tai sitten ei osaa ”paineen alla” ottaa muutamaa sekuntia itselleen miettiäkseen vastausta, eli ihan kaikki pitäisi olla valmiiksi ulkoa opeteltua ja harkittua, jolloin esim. jossain neuvotteluissa olisi varmaan aika helisemässä, ellei joku adjutantti ole kaiken aikaa supisemassa korvaan oikeita vastauksia.

Sekin on sanottava, vaikka varmaan Stubb on nyt jonkun minunkin tyttöystävän käynyt joskus pokaamassa, kun kehtaan kritisoida, että ymmärrän paremmin tuon haasteen perus prosenttilaskujen suhteen, jos edes kertolaskut eivät onnistu ilman taskulaskinta.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Hjalliksen
"Johdan. En selitä."
Sikäli hupaisaa että "En selitä" on selittelyä. Pitäs olla vaan "Johdan". Muttta sikäli pitää paikkansa että yleensä Hjallis katoaa siinä vaiheessa paikalta kun pitäs asioita oikeasti selitellä. ;)
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Yhtään Stubbia puolustelematta täytyy todeta, että mä en itse kirjoittanut aikanaan matematiikkaa ollenkaan. Pitkän polun kahlasin läpi 6:n keskiarvolla ja osan kursseista kävin kahdesti, kun ei uusinnatkaan menneet läpi. Tuolloin vaihtoehtona oli kirjoittaa reaali, joka ei tuottanut minkäänlaisia ongelmia.
Nykyään mä pyörittelen enemmän ja vähemmän kompleksisia kaavoja työkseni, olen tehnyt sitä suurimman osan työurastani. Kokonaisuuksia on helppo hahmottaa, mutta kertaakaan ei ole tarvinnut kaivella muistin syövereistä trigonometriaa, derivointia tai integrointia. Eli ei se matematiikan lukion oppimäärä ihan suoraan korreloi siihen, onko ihan kujalla perus matematiikasta. Sen sijaan tuo koululaisen esittämä kysymys - viisi potenssiin kolme - tuli alle sekunnin miettimisellä. Toisin sanoen tässä tapauksessa vaikuttaisi siltä, että Stubbilla on ihan ne perusasiatkin aika hukassa. Tai sitten ei osaa ”paineen alla” ottaa muutamaa sekuntia itselleen miettiäkseen vastausta, eli ihan kaikki pitäisi olla valmiiksi ulkoa opeteltua ja harkittua, jolloin esim. jossain neuvotteluissa olisi varmaan aika helisemässä, ellei joku adjutantti ole kaiken aikaa supisemassa korvaan oikeita vastauksia.

Sekin on sanottava, vaikka varmaan Stubb on nyt jonkun minunkin tyttöystävän käynyt joskus pokaamassa, kun kehtaan kritisoida, että ymmärrän paremmin tuon haasteen perus prosenttilaskujen suhteen, jos edes kertolaskut eivät onnistu ilman taskulaskinta.

Tuollainen päässälasku ottaa helposti muutaman sekunnin kun orientoituu siihen mitä oikeastaan kysyttiinkään. Mutta Stubbin tilanteessa näytti siltä, että hän ei matemaattisen potenssin konseptia muistanut. Voin kuvitella, että neliöjuuren kanssa olisi käynyt samoin. Liekö sellaisia termejä, joita poliitikko tarvii? Ehkä ei, mutta ehkä se on jonkinlainen osoitus miten yleissivistys ihmiseen tarttuu.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Stubb luokan edessä ohjelmassa: Toinen kysymys: paljonko on viisi potenssiin kolme?

– Olen tosi huono matikassa. 75?


Presidentin nyt ei tarvitse olla matemaattisesti lahjakas, joskin tietyn perustason lasken kyllä ihan yleissivistykseen kuuluvaksi. Sen sijaan on suorastaan hupaisaa, että tällainen kaveri on voinut olla pääministeri ja vvvm.
Minä olen matikassa about keskilahjakas. Pyörittelen kaavoja jos nyt en päivittäin, niin sen verran usein, että suht rutiinilla yleensä menee.

Päässälaskutaitoni on onneton. Se johtuu siitä, että olen käyttänyt lähes koko ikäni ensin laskinta ja sitten tietokonetta. En minä ala laskemaan oikeastaan mitään päässä, vaan laitan tietokoneen murskaamaan numerot, jos kaipaan numeerista tulosta.

En siis vetäisi kovin suoria viivoja päässälaskutaidon ja matemaattisen osaamisen välille, vaikka kyllä melko varmasti matikka ei ole Stubbin vahvimpia puolia.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sekin on sanottava, vaikka varmaan Stubb on nyt jonkun minunkin tyttöystävän käynyt joskus pokaamassa, kun kehtaan kritisoida, että ymmärrän paremmin tuon haasteen perus prosenttilaskujen suhteen, jos edes kertolaskut eivät onnistu ilman taskulaskinta.

Ymmärrän tästä kritisoinnin, mutta jos osaat selata tätä ketjua muutaman sivun niin ymmärrät etten viitannut pelkästään tuohon matematiikkaan.

Mutta jatkakaa vaan, epäilen ettei analyzerin tai muiden jatkuva Stubbin kritisointi tässä ketjussa vaikuta kenenkään äänestyspäätökseen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sekin on sanottava, vaikka varmaan Stubb on nyt jonkun minunkin tyttöystävän käynyt joskus pokaamassa, kun kehtaan kritisoida, että ymmärrän paremmin tuon haasteen perus prosenttilaskujen suhteen, jos edes kertolaskut eivät onnistu ilman taskulaskinta.
Tunnen useammankin ihmisen, jotka ovat täysin kuutamolla tällaisten yksinkertaisten laskutehtävien kohdalla, jos eivät osaa vastata niin sanotusti apteekin hyllyltä. Oletan, että tällöin laskutapa eli tässä tapauksessa potenssiin korottamisen idea on hukassa, tai sitten henkilöllä on ylipäätään vain suuria vaikeuksia suorittaa päässälaskutehtäviä. Tällainen ei vaikuta olevan mitenkään harvinaista, vaikka yksinkertaisia laskutoimituksia sujuvasti tekevän on tällaista hankaluutta vaikea ymmärtää.

Vaikuttaa siltä, että aika moni meistä saattaisi pärjätä Stubbin kanssa matemaattisista taidoista kisattaessa. On siis olemassa jokin älyllisten taitojen relevantti osa-alue, jossa mahdollinen tuleva tasavallan presidentti on haastettavissa menestyksekkäästi. Minä kirjoitin aikanaan pitkän matematiikan, mutta harmillisesti jäin pisteen päähän laudaturista. Voin lohduttautua sillä, että Stubukka ei olisi päässyt pitkästä matematiikasta varmaankaan edes läpi, tai olisi saanut loputtomalla hinkkaamisella ehkä johonkin hikiseen approon tarvittavat pisteet kasaan.

Sitten on toki muutama osa-alue, jossa en lähtisi haastamaan Stubbia. Moni näistä on melko olennainen ajatellen tasavallan presidentin tehtävissä menestymistä. Kielitaito, ulko- ja turvallisuuspoliittinen sekä maailman- ja yleispoliittinen osaaminen, kontaktit ja henkilökohtaiset suhteet, sosiaalinen lahjakkuus, retoriset taidot ym. ovat tällaisessa tehtävässä suureksi hyödyksi. Jos joku tarvitsee vastauksen laskutehtävään, niin hakekoon puhelimestaan laskimen tai kysyköön pressan henkilökunnalta, jos ei päässälasku luonnistu. Toivottavasti Stubb mahdollisena tasavallan presidenttinä ymmärtää itsekin kysyä tällaiset asiat laskimelta tai henkilökunnaltaan, jos potenssiin korottamisen tarve tulee vastaan kesken presidentillisten askareiden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös