Yhtään Stubbia puolustelematta täytyy todeta, että mä en itse kirjoittanut aikanaan matematiikkaa ollenkaan. Pitkän polun kahlasin läpi 6:n keskiarvolla ja osan kursseista kävin kahdesti, kun ei uusinnatkaan menneet läpi. Tuolloin vaihtoehtona oli kirjoittaa reaali, joka ei tuottanut minkäänlaisia ongelmia.
Nykyään mä pyörittelen enemmän ja vähemmän kompleksisia kaavoja työkseni, olen tehnyt sitä suurimman osan työurastani. Kokonaisuuksia on helppo hahmottaa, mutta kertaakaan ei ole tarvinnut kaivella muistin syövereistä trigonometriaa, derivointia tai integrointia. Eli ei se matematiikan lukion oppimäärä ihan suoraan korreloi siihen, onko ihan kujalla perus matematiikasta. Sen sijaan tuo koululaisen esittämä kysymys - viisi potenssiin kolme - tuli alle sekunnin miettimisellä. Toisin sanoen tässä tapauksessa vaikuttaisi siltä, että Stubbilla on ihan ne perusasiatkin aika hukassa. Tai sitten ei osaa ”paineen alla” ottaa muutamaa sekuntia itselleen miettiäkseen vastausta, eli ihan kaikki pitäisi olla valmiiksi ulkoa opeteltua ja harkittua, jolloin esim. jossain neuvotteluissa olisi varmaan aika helisemässä, ellei joku adjutantti ole kaiken aikaa supisemassa korvaan oikeita vastauksia.
Sekin on sanottava, vaikka varmaan Stubb on nyt jonkun minunkin tyttöystävän käynyt joskus pokaamassa, kun kehtaan kritisoida, että ymmärrän paremmin tuon haasteen perus prosenttilaskujen suhteen, jos edes kertolaskut eivät onnistu ilman taskulaskinta.