Oma näkemykseni on, että mm. tutkimustiedon valossa ei näyttäydy siltä, että kansa olisi pettynyt nykypäättäjiin ja kaipaisi ns. puhtaampia ehdokkaita, päinvastoin. Näkemykseni ei muutu vaikka kuinka väität toista. Eri asia on, jos pystyt perustelemaan väitteesi jollain muulla kuin Aaltolan gallupluvuilla.
Tästä olemme koko ajan erimielisiä. Itse en osta lainkaan ajatusta, jonka mukaan Aaltolan nousu gallupeissa ko. tavalla esitettynä kärkeen ohi Stubbin, Rehnin ja Haaviston ei mitenkään johtuisi Aaltolan kohdistamasta kritiikistä suomettuneisuutta vastaan. Venäjä ja NATO ovat myös syynä sitä kautta, että muut ovat tietoisesti valehdelleet mm. Suomen turvallisuuteen liittyvissä asioissa.
Minunkaan näkemykselläni ei ole väliä, kuten ei ollut NATO-jäsenyyden osalta. Kansa ratkaisi senkin ja jos kansa on sitä mieltä, että Aaltola tarvitaan, näin myös tapahtuu. Näen asian itse niin, että jos näin tapahtuu, silloin pyyhitään virheitä idän suuntaan tehneillä poliitikoilla lattiaa.
No kyllähän esim. Haavistolla on omat sotkunsa eikä puhtaus voi olla vain suhteessa Venäjään. On muitakin sotkuja ja tahroja aiheuttavia asioita.
Kansa ratkaisee senkin, mikä virhe on oleellinen ja mikä ei. Itselleni Haavisto on poliittisesti lähes mahdoton, koska ei tule kuuloonkaan, että äänestäisin vihervasemmistolaista presidentiksi. Iso osa kansasta pitää Haavistoa sopivana presidentiksi. Haaviston osalta tiedän monta virhettä, mutta ei kansa välttämättä näe asiaa samalla tavalla.
Mitä tulee gallupin kärkeen niin ei yllätä, että siellä on kärjessä tällä hetkellä karismaattiset, hyvin esiintyvät, hyvin osaavat ja paljon näkyvyyttä viime aikoina saaneet henkilöt, jotka mm. profiloituivat hyvin vahvasti Nato-prosessissa (pl. toki Aaltola, joka olisi siinä vain asiantuntija roolissa).
Hieman näinkin, mutta ei Rehn ole julkisuudessa oikeastaan lainkaan. Hänellä ei ole mielestäni karismaa eikä hän esiinny hyvin. Stubb ei ole julkisuudessa oikeastaan lainkaan. Taustalla on siis myös muita syitä ja ne taas liittyvät aiempaan näkyvyyteen, rooleihin ja puoluekantoihin.