@Fordél kirjoitti:
En ymmärrä, miksi Mika Aaltolan nimi nostetaan esille presidenttikisassa. Ensinnäkään, en ole nähnyt häneltä mitään merkkiä kiinnostuksesta siirtyä politiikan pariin. Toiseksi, eiköhän kokonaisuuden kannalta olisi parasta, että meillä olisi presidenttinä ulko- ja turvallisuuspolitiikan osalta kokenut poliitikko, kuten Stubb tai Haavisto, ja presidentillä käytössä mahdollisimman hyviä ulko- ja turvallisuuspolitiikan asiantuntijoita, kuten Aaltola.
Kirjoitit 6.3.2022 noin. Itse tässä ketjussa olin päivää aiemmin ilmoittautunut Aaltolalle myötämieliseksi seuraavia presidentinvaaleja ajatellen. Et varmaan vieläkään ymmärrä miksi Aaltola on kenties jopa nousemassa seuraavaksi presidentiksi? Juu, aikaa vaaleihin on, mutta alkaahan tämä tilanne olla sellainen, että jos ei pidä Aaltolaa vakavasti pidettävänä ehdokkaana, niin sumuttaa itseään.
Kyllä, olen edelleen samaa mieltä. En myöskään ymmärrä enkä näe, miksi Aaltola olisi nousemassa seuraavaksi presidentiksi. Melkoisen kova veikkaus heitellä tollaista vaikka Aaltola on nyt ykkösenä "Ketä voisi kuvitella äänestävänsä" -gallupissa. Itsekin voisin kuvitella äänestäväni Aaltolaa. Siitä on kuitenkin vielä helkkarin pitkä matka ehdokkaaksi ja vielä pärjäämiseen vaaleissa.
Ja 28.3.2022 kirjoitit:
"Näitä puolueiden ulkopuolisia ehdokkaita on aina silloin tällöin väläytelty (mm. Jorma Ollila), mutta nyt on niin paljon joka puolueella vähintään ok-tason ehdokkaita, että tällaiselle tuskin on tarvetta tai edes kysyntää, etenkään tässä maailmantilanteessa, joka huutaa kokemuksen ja uskottavuuden perään. Eli ei tässä vaan oikein mikään natsaa."
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että edelleenkö Aaltola on sinulle henkilö, joka ei varmasti tule olemaan edes ehdokkaana, saati pärjää seuraavissa presidentinvaaleissa?
Kyllä, pidän edelleen todennäköisempänä, että Aaltola ei ole ehdokkaana, kuin että hän lähtee. Toki nyt hän on jo antanut lausuntoja ettei täysin pois sulje ehdokkuutta eli siltä osin tilanne on muuttunut ja ehdokkuus on jo mahdollisempi.
Jos Aaltola lähtisi ehdokkaaksi, se tapahtuisi todennäköisesti itsenäisenä ehdokkaana enkä pidä tällöin pärjäämismahiksia kovin suurina. Toki hän saisi varmasti hyvän ja kunnioitettavan äänisaaliin, mutta esim. valinnan tai edes toisen kierroksen näen hyvin epätodennäköisenä.
Jos Aaltola olisi puolestaan esim. kokoomuksen ehdokas, tilanne muuttuisi dramaattisesti. Kokoomuksella on kuitenkin todennäköisesti sen verran hyvä ehdokas laittaa kehiin etten näe tätä realistisena vaihtoehtona.
Kuten olen koko ajan kirjoittanut, kaikki riippuu ehdokasasettelusta. Yksittäisen ehdokkaan pärjäämismahdollisuudet riippuvat hyvin paljon muista kilpakumppaneista. Esim. Aaltolan mahdollisuudet olisivat ihan eri riippuen olisiko asetelma pääehdokkaiden osalta:
1. Aaltola (sit.), Stubb (kok), Rehn (kesk.), Marin (sdp), Haavisto (vihr.) ja Halla-aho (ps.)
vai
2. Aaltola (sit.), Risikko (kok), Kaikkonen (kesk.), Urpilainen (sdp), V. Niinistö (vihr.) ja Halla-aho (ps.)
vai
3. Aaltola (kok.), Kaikkonen (kesk.), Heinäluoma (sdp), Hautala (vihr.) ja Purra/Huhtasaari (ps.)