Suomen presidentinvaali 2024

  • 643 808
  • 6 695

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa

Nyt alkaa tapahtua, puoluevaltuustossa ollaan innostuneina Stubbiin. Pitäisikö todeta, että poliittinen muisti on lyhyt. Orpoa ei ajatella nyt, koska hänen oletetaan hoitavan pääministerin tehtäviä.

Mutta ainakin itse olisin kovin innostunut tilanteessa, jossa Stubb hääräisi presidenttinä ja Marin pääministerinä. Jos ja tämä on fantasiaa, Hakkarainen vielä olisi eduskunnan puhemies, saataisiin todella kova kolmikko johtoon.

Lienee turha mainitakaan, että tiedossa olisivat vuosisadan bailut, niitä postauksia tulisi vielä vuosikausia bileiden jälkeen. Seiska joutuisi palkkaamaan lisää henkilökuntaa. Olisivat kerrankin kaikki kansanedustajat työpaikalla, raittiusväkeä lukuun ottamatta.

Jätän asian hautuumaan: Stubbille olisi tarjolla monenlaisia larppausrooleja. Hakkarainen hoitaisi juomapuolen, kuivuisi Alkon tarjonta pariksi viikoksi. Ja Marin olisi tietenkin juhlien mediavastaava.
 

Fordél

Jäsen

Nyt alkaa tapahtua, puoluevaltuustossa ollaan innostuneina Stubbiin. Pitäisikö todeta, että poliittinen muisti on lyhyt. Orpoa ei ajatella nyt, koska hänen oletetaan hoitavan pääministerin tehtäviä.
Ei pitäisi.

Tuossa jutussa spekuloitujen kokoomuslaisten lista kertoo, että Stubb on aidosti kärkiehdokas tällä hetkellä. Vapaavuori on tippunut nyt pelistä pois. Häkkänen ja Risikko eivät vain riitä. Katainen riittäisi helposti, mutta on (ainakin toistaiseksi) kieltäytynyt ehdokkuudesta. Näin ollen kun listaa käy läpi, jäljelle jää ainakin tällä hetkellä vakuuttavimpana nimenä nimenomaan Stubb. Lisäksi kannattaa muistaa, että ulkoministerinähän Stubb oli hyvä, ja pressan tehtäväkenttä on pitkälti sama.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei pitäisi.

Tuossa jutussa spekuloitujen kokoomuslaisten lista kertoo, että Stubb on aidosti kärkiehdokas tällä hetkellä. Vapaavuori on tippunut nyt pelistä pois. Häkkänen ja Risikko eivät vain riitä. Katainen riittäisi helposti, mutta on (ainakin toistaiseksi) kieltäytynyt ehdokkuudesta. Näin ollen kun listaa käy läpi, jäljelle jää ainakin tällä hetkellä vakuuttavimpana nimenä nimenomaan Stubb. Lisäksi kannattaa muistaa, että ulkoministerinähän Stubb oli hyvä, ja pressan tehtäväkenttä on pitkälti sama.
Kataisen lupaukset hoitajille ovat kyllä monella edelleen muistissa. Stubbin kohdalla negatiiviset asiat ovat taas enemmän persoonaan liittyviä. Molemmilla tosin hyvät mahdollisuudet kakkoskierrokselle, koska ensimmäisestä kierroksesta tulee näillä näkymin todella tiukka. Toisella kierroksella taasen jos vastaan tulee Haavisto, niin Kokoomuksen ehdokkaan voitto on jopa todennäköistä. Epäilen silti Stubbin suosiota Kokoomuksen ulkopuolella.
 

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olli Rehn on tämän hetkisistä ehdokkaista ykkösvaihtoehto olipa puoluetausta sitten mikä hyvänsä.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
No tuotahan minä sanoin täällä jo aiemmin, että Stubb on äärimmäisen todennäköisesti kokkarien presidenttiehdokas, kun Vapaavuori töhöili itsensä ulos. Heillä ei vain ole ketään parempaakaan, ja Stubb on ollut useampia vuosia kokonaan sivussa kotimaan päivänpolitiikasta, ja on siis juurikin nyt valmiina tekemään suuren paluun presidenttiehdokkaana. Lisäksi hänen ulostulonsa ja analyysinsä Ukrainan tapahtumien aikana ovat olleet todella laadukkaita..

Tuohon juttuun on melkein suoraan kopioitu asioita, joita tänne itse kirjoitin jo aiemmin. Stubbin suurin ongelma on tosiaan se, että hän on kerta kaikkiaan symboli ja multihuipentuma sille, mitä tarkoittaa sana "elitistinen". Koko hänen habituksensa oikein kirkuu sitä, miten hän on tusina kultalusikkaa suussaan syntynyt nousukas, joka on täysin irrallaan siitä mitä on keskiverto ihmisen elämä. Juuri siitä syystähän jo silloin 10-15 vuotta sitten hänen profiiliaan ja imagoaan pyrittiin varmasti tarkoituksella pehmentämään, tultiin pyöräilyshortseissa kansan keskelle tapahtumiin sun muuta. Sehän kait purikin jossain määrin, koska tuli valinta vuoden positiivisimmaksi suomalaiseksi ja näin..

On useampia syitä miksi itsekin voisin hyvin äänestää Stubbia seuraavaksi presidentiksi, ja sitten on syitä miksi en välttämättä lainkaan voisi.. onneksi sen miettiminen ei nyt vielä ole akuutti asia
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Juuri siitä syystähän jo silloin 10-15 vuotta sitten hänen profiiliaan ja imagoaan pyrittiin varmasti tarkoituksella pehmentämään, tultiin pyöräilyshortseissa kansan keskelle tapahtumiin sun muuta.
Luojan kiitos ei sentään pyöräilyshortseissa. Muistelet varmaan sitä, kun Stubb polki pyörällä johonkin toimittajien tapaamiseen ihan tavallisissa shortseissa ja sandaaleissa. Kauluspaita oli toki päällä.

Triathlonkisoissa Stubb on toki esiintynyt spandexeissa, mutta niinhän siellä kaikki muutkin, eikä siellä varsinaisesti tavata kansaa. Eikä tuota triathlonia voi sanoa kansanomaiseksi harrastukseksi, enemmän se on juuri Stubbin kaltaisen hyväkuntoisen elitistin harrastus.

Oikeasti kansanomaista olisi tulla kansan keskelle jossain myllyverkkareissa ja Crocseissa. Siihen ei Stubb varmasti taivu.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Luojan kiitos ei sentään pyöräilyshortseissa. Muistelet varmaan sitä, kun Stubb polki pyörällä johonkin toimittajien tapaamiseen ihan tavallisissa shortseissa ja sandaaleissa. Kauluspaita oli toki päällä.
Tätä varmaankin muistelin, ei voi muistaa tarkalleen varmaan yli kymmenen vuoden takaisia asioita. Sen muistin vain, että on mies myös jossain pyöräilyshortsin tyyppisissä myös esiintynyt

Onko Stubb itse pehmentänyt kielteisiä kantojaan mitä tulee presidenttiehdokkuuteen?
Stubb ei kait ole sanonut suoraan missään vaiheessa, etteikö olisi kiinnostunut presidenttiehdokkuudesta. Mutta sanoi aikanaan jossain Ylen haastattelussa, että ensin pitää olla riittävästi kysyntää puolueen sisällä, ennen kuin alkaa mitään lopullisia kantoja sanomaan.. jonka lausunnon saattoi siis tulkita niin, että on suostuvainen jos sitä kysyntää vain riittävästi on
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ottamatta Stubbiin kantaa nyt laajemmin, ei kai hyväosaisen perhetaustan ja "elämässä menestymisen" pitäisi olla minkäänlainen este poliittiseen huippuvirkaan? Luonnollisesti moni äänestäjä arvostaa tiettyä kansaomaisuutta ja klassinen ryysyistä rikkauksiin-tarina puhuttelee yhä.

Itse olen keskiluokkaisesta perheestä, missä ei ollut puutetta perustarpeista, muttei rahaa koskaan liikaakaan. Tästä huolimatta en nyrpistele nenääni rikkaita kohtaan, vaan he pikemminkin inspiroivat tekemään kaikkeni ja pelaamaan minulle suodut kortit oikein.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koko hänen habituksensa oikein kirkuu sitä, miten hän on tusina kultalusikkaa suussaan syntynyt nousukas
Eikös tuo "kultalusikka suussaan syntynyt nousukas" ole aika oksymoron?

Stubb olisi oikeanlainen ehdokas presidentiksi, lisäksi edustaa oikeaa (kiekko-) aatettakin
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hienoa, kuinka suomessa tyylikkyys ja itsestään huolen pitäminen rinnastetaan elitismiin.
Itse olen myös ihmetellyt, miten Stubbin urheiluharrastusta jotkut näyttävät pitävän ikäänkuin negatiivisena asiana. Pikemminkin hän on julkisuuden henkilönä ollut hyvä esikuva kansalle terveistä elämäntavoista ja itsensä haastamisesta, sekä miten kiireiseen arkeen voi sovittaa aktiiviliikunnan.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse olen myös ihmetellyt, miten Stubbin urheiluharrastusta jotkut näyttävät pitävän ikäänkuin negatiivisena asiana. Pikemminkin hän on julkisuuden henkilönä ollut hyvä esikuva kansalle terveistä elämäntavoista ja itsensä haastamisesta, sekä miten kiireiseen arkeen voi sovittaa aktiiviliikunnan.

Joku tommonen triathlon kuullostaa tavan pulliaiselle sellaiselta etäiseltä ja elitistiseltä harrastukselta jota harrastaa juurikin tuollaiset Stubbin kaltaiset ihmiset.

Kyllä mullakin triathlonia harrastavasta tulee erilainen mielikuva jos sen sijaan kerrottaisiin harrastavan juoksua, pyöräilyä ja uintia.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei kamalaa, onko se spandex-somettajamies ulkonevine hampaineen yhä kuvioissa? Eikös hän saanut "vittu mitä paskaa" -halvauksen jouduttuaan edustamaan Suomea ulkoministeriöllisissä tilaisuuksissa? Ei ollut arvolleen sopivia hommia ilmeisesti. Ei ole kyllä maan päämiehen/-naisen arvokkuuden mukainen kaveri tämä. Enemmän johonkin itc-firmaan sopiva habitus.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Itse olen myös ihmetellyt, miten Stubbin urheiluharrastusta jotkut näyttävät pitävän ikäänkuin negatiivisena asiana. Pikemminkin hän on julkisuuden henkilönä ollut hyvä esikuva kansalle terveistä elämäntavoista ja itsensä haastamisesta, sekä miten kiireiseen arkeen voi sovittaa aktiiviliikunnan.
Satun tietämään, että Stubb junaili ulkoministeriöön hyvin varustellun isohkon kuntosalin, josta on sittemmin tullut henkilökunnan parissa suosittu.
 

rpeez

Jäsen
Lisäksi kannattaa muistaa, että ulkoministerinähän Stubb oli hyvä, ja pressan tehtäväkenttä on pitkälti sama.

Lisäisin minäkin vielä sen, että useimmat ihmiset vielä kehittyy ja viisastuu vanhetessaan, ehdottomasti antaisin Stubbille mahdollisuuden näyttää kyntensä nyt. On kyllä ollut hyvä ja suosittu kommentoimaan ulkomaisille tahoille maailman viime aikaisia tapahtumia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Stubb on ylivoimaisen pätevä ja ylivoimaisen verkostoitunut - tämän perustuslain puitteissa about ideaalinen presidentti. Jos on ehdolla niin äänestän, ei kahta sanaa. Toki on kokoomuslainen eli ei kauheasti ymmärrä talouspolitiikkaa eikä pärjää sisäpoliittisissa väännöissä, mutta nyky-presidentin ei tarvitse osata kumpaakaan. Vahvasti länsimielinen ulkopoliittisesti kyvykäs arvoliberaali - erittäin puhutteleva yhdistelmä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Stubb on ylivoimaisen pätevä ja ylivoimaisen verkostoitunut - tämän perustuslain puitteissa about ideaalinen presidentti. Jos on ehdolla niin äänestän, ei kahta sanaa. Toki on kokoomuslainen eli ei kauheasti ymmärrä talouspolitiikkaa eikä pärjää sisäpoliittisissa väännöissä, mutta nyky-presidentin ei tarvitse osata kumpaakaan. Vahvasti länsimielinen ulkopoliittisesti kyvykäs arvoliberaali - erittäin puhutteleva yhdistelmä.
Niin, onko parempiakaan ehdokkaita, Kokoomuksessa tai muualla. Vähiin käyvät.

Olli Rehniä olen pitänyt koko ajan varteenotettavana hahmona, mutta Rehnin handicap isoissa kaupungeissa on tausta väärässä puolueessa. Osaava henkilö, näyttönsä antanut, hyvät verkostot, mutta hivenen harmaa ja etäinen suurelle yleisölle. Iso plussa Rehnille ystävänsä Alpo Rusin puolustamisesta tilanteessa, jossa suunnilleen kaikki muut ja etenkin SDP:n silloinen establishment oli heittämässä syytöntä miestä junan alle. On aina arvostettava asia, kun joku rohkenee nousta puolustamaan väärin kohdeltua.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olli Rehniä olen pitänyt koko ajan varteenotettavana hahmona, mutta Rehnin handicap isoissa kaupungeissa on tausta väärässä puolueessa.
Jeps, helvetin täytyy jotakuinkin jäätyä, että äänestäisin Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen poliittisen siiven jäsentä (ja olen siis kotoisin niinkin isosta kaupungista kuin Nurmosta) - vaikka siis onkin liberaali ja länsimielinen. Mutta voiko tähän edes viime peleissä luottaa, on kuitenkin keskustalainen ja kekkoslaisuus voi olla siellä ihan verissä...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jeps, helvetin täytyy jotakuinkin jäätyä, että äänestäisin Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen poliittisen siiven jäsentä (ja olen siis kotoisin niinkin isosta kaupungista kuin Nurmosta) - vaikka siis onkin liberaali ja länsimielinen. Mutta voiko tähän edes viime peleissä luottaa, on kuitenkin keskustalainen ja kekkoslaisuus voi olla siellä ihan verissä...
Rehn lienee lähtenyt aikoinaan Keskustan kyytiin lestadiolaisista huolimatta eikä lestadiolaisten takia, siitä puhumattakaan että lestadiolaisena. Mutta sikäli olennainen pointti, että joillakin äänestäjillä kepun lestadiolaiskeskittymä on yksistään riittävä syy olla äänestämättä ketä hyvänsä keskustalaista ehdokasta henkilövaalissa, oli tämä uskonnoltaan mikä hyvänsä tai uskonnoton.

Joskus olen jutellut Rehnin kanssa. Rauhallinen tyyppi, jaksaa kuunnella ja keskustella. Ilmeisen aikaansaava tyyppi, jolla on koko lailla hyvä stressinsietokyky. Ei olisi kovin vaikuttava kansankiihottaja, mutta ihan käypä kaveri, jos kansaa ei tarvitse kiihottaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

Fordél

Jäsen
Joskus olen jutellut Rehnin kanssa. Rauhallinen tyyppi, jaksaa kuunnella ja keskustella. Ilmeisen aikaansaava tyyppi, jolla on koko lailla hyvä stressinsietokyky. Ei olisi kovin vaikuttava kansankiihottaja, mutta ihan käypä kaveri, jos kansaa ei tarvitse kiihottaa.
Nykymaailmassa taitaa presidentin hommana olla enemmänkin kansan rauhoittaminen kuin kiihottaminen. Tätähän se Niinistökin on vain tehnyt viime vuosina. Sikäli rauhallinen Rehn olisi hyvä presidentiksi. Toki ensin pitäisi pystyä villitsemään kansaa sen verran, että saa heidät vaaliuurnille äänestämään sut presidentiksi. Se voi olla Rehnille jo vaikeampi rasti
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet


Mulle riittää tämä, että Stubb ei saa ääntäni presidentinvaaleissa.

Plussat muuten O. Tynkkyselle ja Wallinille kaukonäköisyydestä.
Tämä asiaintila oli (etenkin näin jälkikäteen nähtynä) valitettavan yleinen koko poliittisessa eliitissä. Muuan Sauli Niinistö näyttää jakaneen sen sangen täysin myös. Venäjän suhteen käytännössä vain Vihreät ovat olleet suht johdonmukaisesti järkevillä linjoilla Putinin valtakaudella, toki tyypilliseen vihreään tyyliin erittäin korrektisti eikä vahingossakaan mitään reunaehtoja sanellen.
 

rpeez

Jäsen


Mulle riittää tämä, että Stubb ei saa ääntäni presidentinvaaleissa.

Plussat muuten O. Tynkkyselle ja Wallinille kaukonäköisyydestä.

Muistelisin Stubbin myöntäneen kuitenkin tämän virhearvionsa. Ihmettelisin jos ei ole ottanut tästä opikseen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nykymaailmassa taitaa presidentin hommana olla enemmänkin kansan rauhoittaminen kuin kiihottaminen.
Kyä näi o. Varsin vakaassa ja rauhallisessa demokratiassamme presidentin osana on olla kylänvanhin, jonka ei odoteta pikkupolitikoivan, ja jonka odotetaan luovan ja ylläpitävän luottamusta ja vakautta. Suomalaiset pitävät presidentti-instituutiotaan arvossa, ja tasavallan presidentti saa todella sössiä huolella, mikäli gallup-arviot TP:n tehtävien hoidosta jäävät pakkaselle.

Tätähän se Niinistökin on vain tehnyt viime vuosina. Sikäli rauhallinen Rehn olisi hyvä presidentiksi.
Tietyllä tavalla Niinistö ja Rehn edustavat samaa genreä. Niinistö on tosin Rehniä äksympi, omanarvontuntoisempi ja kulmikkaampi tarvittaessa, siinä missä Rehn on Niinistöä akateemisempi ja sovinnollisempi. Molempien käytös ja habitus ovat presidentillisellä tasolla, siis Rehnilläkin on ollut jo kauan.

Toki ensin pitäisi pystyä villitsemään kansaa sen verran, että saa heidät vaaliuurnille äänestämään sut presidentiksi. Se voi olla Rehnille jo vaikeampi rasti
Olli Rehn on isolle osalle äänestäjistä nobody tai lähellä sitä, vaikka mies on sorvannut politiikkaa ja taloutta pennusta saakka. Rehnin vahvuudet eivät ole someaikakauden julkisuudenhallinnassa ja huomiotaloudessa, joten moni muu ehdokas voi olla julkisuusarvonsa ja sloganiensa perusteella porukalle Rehniä tutumpi ja mielenkiintoisempi hahmo. Osaamisen puolesta Rehnillä ei olisi presidentin virkaa tavoitellessaan mitään hätää. Muista potentiaalisista ehdokkaista vain Stubb painii Rehnin kanssa osaamisensa puolesta samassa sarjassa. Äänestäjät tosin arvioivat ehdokkaiden sopivuutta ja pätevyyttä kuka mitenkin. Esimerkiksi sukupuoli ja seksuaalinen suuntautuminen ovat joillekin kovin tärkeitä asioita, suuntaan tai toiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös