Kyllä minä ulkoministerillä näen olleen ihan kohtuullisen roolin ihan käytännön työssä, kun Suomea vietiin Natoon. Enemmänhän Pekka tuolla maailmalla ramppasi Nato-maiden johtoa tapaamassa kuin presidentti tai PM. Näin yhtenä esimerkkinä.
Mutta jos Haavistolla ei ole näyttöjä siitä, että olisi saanut jotain aikaan, niin kerrotko vertailun vuoksi Stubbin vastaavat näytöt, tai Rehnin? Virkoja on ollut, mutta onko ahkio liikkunut?
Ulkoministerin paikka on vähän erilainen verrattuna muihin ministereihin, koska ulkoministeri on presidentin alla, mitä ministeriön harjoittamaan politiikkaan tulee. Kuka sitä oikeasti tietää, mitä Haavisto on saanut aikaan tai jättänyt saamatta. Natoon liittyessä Niinistö on kantanut vastuun ja tehnyt tärkeimmät päätökset.
Sama pätee tietysti muihinkin ehdokkaisiin suurelta osin: ulkopuolisten on vaikea arvioida, mitä kukin on oikeasti itse saanut aikaan, mitkä seuraukset (positiiviset tai negatiiviset) ovat olleet ehdokkaan omaa ansioita.
Omalla empiirisellä otannallani Haavisto on ehdokkaista se, joka on vähiten myöntänyt tekemiään virheitä. Ylen tentissä kysyttiin kannan vaihtumisesta suhteessa Venäjään: "koska kantanne muuttui?". Haavistolta ei tähän(kään) vastausta saanut. Vastaus oli jotain luokkaa: "katselin valiokunnan silloisia mietintöjä ja olihan siellä muitakin..." Tosiasia on kuitenkin se, että vielä vuonna 2019 ulkoministerinä toiminut Haavisto toivoi Financial Timesin haastattelussa, että EU parantaisi suhteitaan Venäjään, koska se edistää Euroopan turvallisuutta kansainvälisten konfliktien, transatlanttisten jännitteiden ja Brexitin paineessa. Baltiassa tätä lausuntoa vähemmän yllättävästi paheksuttiin.
Asia nyt vaan on niin, että jos ei tee virheitä, ei ole tehnyt mitään muutakaan. Kaikille niitä tulee (joillekin tietysti enemmän tekemisen määrään liittyen). Mun on vaikea saada passiivilause-haavistosta vastuunkantajaa tai tekijämiestä. Siihen ei riitä se, että name-droppaa Ahtisaaren tai muiden hyvämaineisten henkilöiden nimiä. Tai joillekin riittää, mutta siihen en taas voi vaikuttaa.
Niissä asioissa, jotka voidaan verifioida, Haaviston päätökset tai kannanotot eivät ole kovinkaan kehuttavat. Carunan nyt tuntee jokainen, Haavisto veti nimensä paperiin, jolla päätös tehtiin. Haavisto päätti.
Haavisto on käytännössä koko poliittisen uransa ajan halunnut ajaa Suomen puolustusmenoja alas. Haavisto vastusti Naton jäsenyyttä vielä tammikuussa 2022. Nämä kannat tietysti muuttuivat, kun kansan mielipide muuttui. Ydinvoimaa Haavisto on tietenkin vastustanut, vaikka korvaava kivihiileen perustuva energia on ollut moninkertainen saastuttaja. Siinäkin on sitten takki kääntynyt.
Kehitysapu: tässä Haavisto tuore
kannanotto: noissa kommenteissa tuohon on paljon (tietysti) roskaa, mutta on siellä ihan valideja pointtejakin. Ajatteleeko Haavisto tosiaan, että kehitysapua annetaan, jotta voisimme
vaikuttaa, ja Ukrainan tukemiseen tarvitsemme liittolaisia, (joita voidaan ostaa kehitysavulla)? Mitä ihmettä?
Presidenttiehdokkaista täysin ylivertainen osaaminen predidentin tehtäviä ajatellen (lähinnä siis ulkopolitiikka) on Stubbilla, Haavistolla ja Rehnillä.
Tämä oli se, mitä alun perin kommentoin. No, nyt tuli sitten vähän pidemmät perustelut. Ylivertainen osaaminen päätöksiä tai kannanottoja katsellessa ei tule ensisijaisesti mieleen Haavistosta. Jos katsotaan minkälainen ymmärrys ehdokkailla on Venäjän harjoittamasta politiikasta, (ja sitä näissä oloissa varmasti tulisi katsoa), Halla-aho ei jää osaamisessa Stubbin, Rehnin tai Haaviston taakse. Halla-aho taitaa olla ainoa, joka ymmärtää venäläisiä ja ukrainalaisia alkuperäislähteitä, muut joutuvat keräämään tietonsa suodattimien kautta. Vähintäänkin
täysin ylivertainen on terminä
täysin liioiteltu. Selvennetään vielä sen verran (vaikka kirjoitinkin Haavistosta): en pidä myöskään Rehniä tai Stubbia
täysin ylivertaisina osaajina verrattuna Halla-ahoon. Kaikilla on omat virheensä/heikkoutensa, aivan samoin kuin jokaisella on omat vahvuutensa.