Suomen presidentinvaali 2024

  • 652 834
  • 6 695

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

En usko hetkeäkään, että Stubb olisi enää sinisilmäinen venäjän suhteen. Äänestyslappuun kirjautuu numero 8.

Ehkä ei Venäjän, mutta track record reaaliajassa asioiden tajuamiseen herättää yhtä paljon luottamusta, kuin Jan Lundell HIFK:n maalissa pudotuspeleissä.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
-kuinka paljon annatte vuosittain rahaa hyväntekeväisyyteen?
-vaikee arvioida mutta kyllä siinä liikutaan varmasti kuitenkin kolminumeroisessa luvussa.
-eli tuhansien puolella?
-Kyllä!

Mielenkiintoinen laskuoppi haastattelijalla ja Jutta Urpilaisella Iltalehden Totuus Minusta ohjelmassa. Löytyy ajassa 49:40


 

rpeez

Jäsen
Minusta presidentin ei tarvitse muistaa nippeli tietoja luonnontieteen ja tekniikan asioista kuten esimerkkinä kemialliset merkit, edes yleisimpiä. Riittää, että ymmärtää kokonaisuuksia ja periaatteita.

Ei hän tule olemaan kemisti tai koodari, vaan presidentti, jonka täytyy osata ihan erilaisia asioita.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minusta presidentin ei tarvitse muistaa nippeli tietoja luonnontieteen ja tekniikan asioista kuten esimerkkinä kemialliset merkit, edes yleisimpiä. Riittää, että ymmärtää kokonaisuuksia ja periaatteita.

Ei hän tule olemaan kemisti tai koodari, vaan presidentti, jonka täytyy osata ihan erilaisia asioita.
Harva poliitikko tuskin osaa luetella edes divetymonoksidin monia riskejä: esim tukehtumista, palovammoja, sen toteamista poikkeuksetta syövän esiasteissa kehossa jne. jne. ja kuitenkin sitä käytetään täysin rutiininomaisesti mm. elintarviketeollisuudessa. Tuohon haluaisin kyllä kuulla ehdokkaiden kommentteja.
 

TAPPI32

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Pitäisikö näiden ulisijoiden mielestä siis Halla-Aho, Haavisto, Aaltola, Urpilainen ja Andersson kaikki bännätä kisasta, koska eivät ole käyneet armeijaa? Enemmistö ehdokkaista kun ei tosiaan ole käynyt armeijaa.

Aika väsyneitä nämä joidenkin trollaukset.
Onkohan missään muussa maassa äänestäjien taholta samanlaista vaatimusta, että presidentin olisi pitänyt nuoruudessaan suorittaa asevelvollisuus? En ole kuullut. Suomessakin kyseinen vaatimus on sikäli erikoinen, etteivät maamme miespuolisista presidenteistäkään läheskään kaikki ole asevelvollisuutta suorittaneet.

Eiköhän seremoniallisessa ylipäällikön tehtävässä pärjää niin entinen sivari, korpraali kuin reservin vänskäkin. Ammattiupseerit kyllä hoitavat sotimiseen kuuluvat hommat.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Onkohan missään muussa maassa äänestäjien taholta samanlaista vaatimusta, että presidentin olisi pitänyt nuoruudessaan suorittaa asevelvollisuus? En ole kuullut. Suomessakin kyseinen vaatimus on sikäli erikoinen, etteivät maamme miespuolisista presidenteistäkään läheskään kaikki ole asevelvollisuutta suorittaneet.

Eiköhän seremoniallisessa ylipäällikön tehtävässä pärjää niin entinen sivari, korpraali kuin reservin vänskäkin. Ammattiupseerit kyllä hoitavat sotimiseen kuuluvat hommat.
Sitä alkaisi huolestumaan jos presidentti jollain 30-40 vuotta sitten saavutetulla reservin vänrikin arvolla alkaisi kertomaan ammattiupseereille miten hommia pitäisi hoitaa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kylläpä tuo armeijan käynti nyt meni monella tunteisiin. Kysehän on vain yhdestä asiasta jolla pyritään nousemaan toisten ehdokkaiden yläpuolelle. Tämä yksi ominaisuus muiden joukossa.

Presidentin ominaisuuksia tässä listataan, jos on epävarmuutta siitä kenelle vaihtoehdoista äänensä antaa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kylläpä tuo armeijan käynti nyt meni monella tunteisiin. Kysehän on vain yhdestä asiasta jolla pyritään nousemaan toisten ehdokkaiden yläpuolelle. Tämä yksi ominaisuus muiden joukossa.

Presidentin ominaisuuksia tässä listataan, jos on epävarmuutta siitä kenelle vaihtoehdoista äänensä antaa.

Ei kai armeijan käyminen ole sinänsä mikään ominaisuus?
 

rpeez

Jäsen
Ei varmaan vaatimus, mutta kyllä asevelvollisuuden suorittamisen katsoisin selväksi eduksi presidentin tehtäviin.

Kyllä tuollainen hands-on touhu lisää ymmärrystä puolustusvoimista ja varusmiesten kyvyistä jne, verrattuna siihen, että pelkästään juttelisi jonkun kenraalin kanssa joskus.
Jos vaikka mietitään mennyttä miinapäätöstä, niin sen merkityksen pystyisi takuulla paremmin arvioimaan kun on saanut koulutuksen miinojen käyttötavoista verrattuna siihen, että vetää mutuna pelkästään rauhanpuolustajien kalvoista. Kärjistys, mutta pointtini tullee selväksi.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei kai armeijan käyminen ole sinänsä mikään ominaisuus?

Totta kai on. Se on ominaisuus myös ihan työpaikkahaastattelussa. Vaikka sinä ja Halla-ahon kannattajat eivät armeijan käymistä arvostaisi monet muut arvostavat.

Se on sitten eri asia kuinka paljon merkitystä sillä on näissä vaaleissa, mutta ei se ole merkityksetön asia.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jos vaikka mietitään mennyttä miinapäätöstä, niin sen merkityksen pystyisi takuulla paremmin arvioimaan kun on saanut koulutuksen miinojen käyttötavoista verrattuna siihen, että vetää mutuna pelkästään rauhanpuolustajien kalvoista. Kärjistys, mutta pointtini tullee selväksi.
En nyt tiedä, minusta siviilipalveluksen suorittaneella Jussi Halla-aholla on parempi ja realistisempi arvio Suomen puolustuskyvystä ja sen tarpeista kuin reservin kapteeni Markus Mustajärvellä. Ei se armeijan käynti tee maagisesti kenestäkään osaavampaa henkilöä maanpuolustuksen suhteen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Onkohan missään muussa maassa äänestäjien taholta samanlaista vaatimusta, että presidentin olisi pitänyt nuoruudessaan suorittaa asevelvollisuus? En ole kuullut. Suomessakin kyseinen vaatimus on sikäli erikoinen, etteivät maamme miespuolisista presidenteistäkään läheskään kaikki ole asevelvollisuutta suorittaneet.

Eiköhän seremoniallisessa ylipäällikön tehtävässä pärjää niin entinen sivari, korpraali kuin reservin vänskäkin. Ammattiupseerit kyllä hoitavat sotimiseen kuuluvat hommat.
Muuten samaa mieltä, mutta tartun tähän käsitteeseen ”asevelvollisuus”. Tarkoitit varmaankin varusmiespalvelusta. Asevelvollisuus koskee tietyin rajoituksin 18-60-vuotiaita suomalaisia miehiä.

Minä kuulun rapiat 50-vuotiaana nostoväen I luokkaan, siis varareserviin. Asevelvollisuusikäinen olen vielä.

Tasavallan presidentin tehtävässä varusmiespalvelun suorittamisesta ei varmaan haittaakaan ole. On silti vaikea kuvitella, että puuttuva varusmiespalvelus tekisi TP:stä ja samalla PV:n ylipäälliköstä näissä rooleissa jotenkin epäuskottavan tai epä-jotakin, kun tehtävä on poliittinen eikä sotilaallinen.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Muuten samaa mieltä, mutta tartun tähän käsitteeseen ”asevelvollisuus”. Tarkoitit varmaankin varusmiespalvelusta. Asevelvollisuus koskee tietyin rajoituksin 18-60-vuotiaita suomalaisia miehiä.

Minä kuulun rapiat 50-vuotiaana nostoväen I luokkaan, siis varareserviin. Asevelvollisuusikäinen olen vielä.

Tasavallan presidentin tehtävässä varusmiespalvelun suorittamisesta ei varmaan haittaakaan ole. On silti vaikea kuvitella, että puuttuva varusmiespalvelus tekisi TP:stä ja samalla PV:n ylipäälliköstä näissä rooleissa jotenkin epäuskottavan tai epä-jotakin, kun tehtävä on poliittinen eikä sotilaallinen.
Varusmiespalvelusta toki tarkoitin. Nämä kaksi termiä tuppaavat aina menemään sekaisin, kun ajatuksissaan kirjoittaa...

Itse kävin intin vajaat 30 vuotta sitten. Jos nyt päättäisin ryhtyä presidenttiehdokkaaksi, en oikein keksi, mitä erityishyötyä minulla olisi ylipäällikkönä siitä, että taskussa on reservin kersantin paperit 1990-luvulta ja koulutus sellaisen kaluston (BMP-1) käyttöön, joka on romutettu jo kauan sitten. Kertauspäiviäkin on kertynyt pyöreä 0. Tietysti, kuten moneen kertaan on todettu, varusmiespalveluksen suorittamisesta ei toki haittaakaan ole.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Varusmiespalvelusta toki tarkoitin. Nämä kaksi termiä tuppaavat aina menemään sekaisin, kun ajatuksissaan kirjoittaa...

Itse kävin intin vajaat 30 vuotta sitten. Jos nyt päättäisin ryhtyä presidenttiehdokkaaksi, en oikein keksi, mitä erityishyötyä minulla olisi ylipäällikkönä siitä, että taskussa on reservin kersantin paperit 1990-luvulta ja koulutus sellaisen kaluston (BMP-1) käyttöön, joka on romutettu jo kauan sitten. Kertauspäiviäkin on kertynyt pyöreä 0. Tietysti, kuten moneen kertaan on todettu, varusmiespalveluksen suorittamisesta ei toki haittaakaan ole.
Sinähän melkoinen militantti olet. Minä olen ehdokas Stubbin tapaan vain korpraali, mutta kertauspäivien lukumäärässä olen kanssasi aivan tasoissa. Inttiaikainen koulutukseni on kirjurikurssia käymätön kirjuri ja varusmiespalveluksen aikaisessa tehtävässäni oli VMTK-virkailija. Kynä ja peecee olivat tutumpia työkaluja kuin ärkoo. Tämä kokemukseni ja koulutukseni ei reservimme iskukykyä niin sanottavasti kohenna, mutta ehkä sitten tuotakin joku arvostaisi, jos olisin pressanvaaleissa ehdokkaana.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Sinähän melkoinen militantti olet. Minä olen ehdokas Stubbin tapaan vain korpraali...
Älähän nyt. Minun silmissäni korpraali on paljon kovempi kuin kessu. Kaikki esimerkiksi tietävät, ketä tarkoitetaan, jos puhutaan "itävaltalaisesta korpraalista". Mutta onko kukaan koskaan kuullutkaan jostakusta "itävaltalaisesta kersantista"? Sitä minäkin.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Totta tavallaan, mutta itse ainakin katson että aivan jokainen ehdokas kuitenkin arvostaa nykyistä armeijaa, eikä siellä ole äänestäjälle tarjolla mitään varsinaista ansaa sen suhteen. Pisteet kuitenkin Stubbille mutkattomasta suhtautumisesta aikanaan.

Totta kai. Eikä siellä mitään ansaa ole. Joillakin äänestäjillä tuo asia saattaa kuitenkin kääntää kelkan tasaväkisessä puntaroinnissa armeijan käyneen hyväksi esim. Stubb/Halla-aho parissa.

Mutta ihmettelin vaan miksi tuon asian huomioon ottaminen olisi niin yllättävän iso asia.


Älähän nyt. Minun silmissäni korpraali on paljon kovempi kuin kessu. Kaikki esimerkiksi tietävät, ketä tarkoitetaan, jos puhutaan "itävaltalaisesta korpraalista". Mutta onko kukaan koskaan kuullutkaan jostakusta "itävaltalaisesta kersantista"? Sitä minäkin.

Olen lukenut X:stä, että tosi moni kenraali on poistanut itsensä reservistä, kun Suomi liittyi Natoon(hymiöitä tarpeen mukaan).
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Halla-ahon kannattajat eivät pidä armeijan käymistä edellytyksenä presidentin tehtävään mutta jos Halla-aho olisi käynyt armeijan, niin silloin se olisi myös edellytys tehtävään.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Harvinaisen paska puhe Haavistolta. Kaipa tuolla sitten vasemmiston ääniä kerätään vaikka Peksi ei olekaan omien sanojensa mukaan vasemmistoa.

Alkaa vähän tuntua siltä, toisella kierroksella on Stubb ja Halla-aho…
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Vähän mälsää, ettei Yle kysynyt tentissään, "Miksi Haavisto ei voinut lähteä näihin vaaleihin Vihreiden ehdokkaana?"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös