Kun sota loppuu ja Venäjällä joskus valta vaihtuu, niin siinä kohtaa muodostetaan uusi ulkopoliittinen linja. Aina voi toivoa, että menneistä on opittu.
Juuri näin se on. Olen samaa mieltä useammankin kirjoittajan kanssa siitä, että näissä vaaleissa kannattaa katsoa eteenpäin eikä taaksepäin. Syy on aika ratkaisevasti muuttunut maailmantilanne.
Omat ennakkoni Suomen tulevasta ulkopoliittisesta linjasta sitten, kun Ukrainan sota on päättynyt, toki vähän riippuen lopputuloksesta:
Tärkein sitä muokkaava viiteryhmä tulee olemaan Pohjoismaat. Olen melko varma, että Pohjoismailla tulee olemaan jonkinlainen kanta siihen, miten suhteita Venäjään näillä seuduilla hoidetaan ja se tullee määrittelemään Suomen kantaa. Toki Suomella on itselläänkin siihen oma sanansa sanottavana.
En vielä jaksa uskoa, että Suomen linjaa määrittelee Baltian maiden ja Puolan linjat. Mutta EU:n ja Naton linjaukset tulevat näyttelemään isoa roolia siinä, miten Suomi alkaa rakentaa suhteita.
Suomella on toki oma sanansa sanottavana näissäkin pöydissä. Silti heti kun alkaa näyttää siltä, että kauppasuhteita voidaan alkaa avaamaan uudestaan, niin Suomi kyllä lähtee siihen mukaan. Ehkä uudella asenteella, uusista lähtökohdista, mutta vanha viisaus on se, että tapahtuu maailmassa mitä tapahtuu, niin Venäjä pysyy meidän naapurina.
Minun on silti erittäin helppo kuvitella viiden vuoden päähän hetki, jossa Stubb kertoo että ei Venäjää voida ikuisesti eristää, vaan kauppasuhteet pitää avata, jotta Venäjällä on näkymä päästä taas osaksi kansainvälistä yhteistyötä ja luoda tie kohti demokratiaa. Minun on helppo uskoa, että elinkeinoelämä pystyy vaikuttamaan Stubbin päätöksentekoon - aivan kuten se teki 2014 jälkeenkin.
Ei se ole pelkästään Stubb, vaan lähes sama kuka presidenttinä istuu, niin kunhan Pohjoismaat, Itämeren maat, EU ja Nato alkavat lämmittelemään suhteitaan Venäjään, niin Suomi seuraa perässä. Meillä on se raja. Meillä on rajaa vasten ihmisiä, joiden elinkeino on riippuvainen rajan toisesta puolesta. Se luo sen saman paineen kuin 90-luvulla, ollaan taas tekemisissä sen dilemman kanssa, että kuinka paljon "uuteen Venäjään" voi luottaa.
Miettikää nyt vielä. Toki täytyy myöntää, että vaikka ehdokaslista on ulkopoliittisesti kokenut ja monella tapaa laadukas, niin mitään takuuvarmaa valintaa sieltä ei kyllä löydy.
Ei ole minusta millään muotoa mahdollista, että nyt näissä vaaleissa voisit jotenkin vaikuttaa tähän asiaan. Vaikka äänestäisit presidentiksi millaisen "jarrun" tahansa, niin loppuviimeksi Suomen Venäjä-suhteet eivät tule olemaan kiinni presidentistä, vaan meidän viiteryhmästä Euroopan maana.