Suomen poliisi kriisissä?

  • 648 462
  • 5 576

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pääkaupungin liikenteen tahallinen ruuhkauttaminen ei ainakaan ole sellainen mielenosoitustapa jolle itse antaisin pisteitä. Tuskin sympatiaa antaa myöskään se hätäkeskukseen soittanut, infarktin saaneen omainen, joka tiedostaa että jokainen ylimääräinen minuutti voi olla kohtalokas. Ei nämä mitään leikinasioita ole.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Minusta on aika huvittavaa, että poliisi valittaa että poiskannetut tulee takaisin. Eikö tätä voinut mitenkään estää? Joku olisi voinut tilata vaikka pari paikallisliikenteen bussia väliaikaiseksi säilytystilaksi.
.

Niin, tässä ketjussa on nyt esitetty kaikenlaisia ratkaisuja tämän tilanteen suhteen. On ehdotettu liikenteen kierrättämistä muualta ja nyt parin paikallisbussin tilaamista.

Sen sijaan, että poiskannetut mielenosoittajat olisivat vain kiltisti jääneet osoittamaan mieltä sinne jalkakäytävän puolelle, olisi ilmeisesti pitänyt joidenkin mielestä sitoa poliisien resursseja liikenteenohjaukseen ja paikallisliikenteen resursseja mielenosoittajien säilytykseen...

Johan tänäänkin on tässä ketjussa todettu että mielenosoituksiin ei vaadita lupia.

Ei tarvita ei, mutta kadun sulkemiseen tarvitaan.
 

Jeffrey

Jäsen
Määrittele "laiton mielenosoitus"?

Itse haluan elää liberalistisessa maailmassa. Eli en koe, että olisi minun tehtäväni määritellä Suomeen lakeja.

Onneksi kuitenkin joku muu on tämän tehnyt, ja jos et itse löytänyt. Niin esimerkiksi kokoontumislaki sanoo seuraavaa.

"Jos yleisen kokouksen järjestäminen ilmoitetussa paikassa vaarantaa ihmisten turvallisuutta, aiheuttaa huomattavaa haittaa ympäristölle tai vahinkoa omaisuudelle, häiritsee kohtuuttomasti sivullisia tai liikennettä taikka valtiovierailuun tai julkisyhteisön järjestämään kansainväliseen kokoukseen kuuluvaa tai suojelun tarpeeltaan niihin rinnastettavaa tilaisuutta, poliisi voi yhteyshenkilön kanssa neuvoteltuaan osoittaa kokouksen siirrettäväksi toiseen, kokouksen tarkoituksen kannalta sopivaan paikkaan.


Poliisi voi lisäksi liikenteen sujuvuuden sitä vaatiessa ja yhteyshenkilön kanssa neuvoteltuaan määrätä kulkueen reittiä muutettavaksi ottaen kuitenkin huomioon, ettei reitin muutoksella vaaranneta kulkueen tarkoitusta.


Poliisi voi ryhtyä tässä pykälässä mainittuihin toimenpiteisiin ilman neuvottelua yhteyshenkilön kanssa, jos yhteyshenkilö ei ole tavoitettavissa."


Yleisesti toivon, että suomalaiset ymmärtäisivät myös velvollisuutensa. Eivät ainoastaan oikeuksiaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Omassa oikeustajussani kolkuttaa semmoinenkin asia, että ei voida olettaa, että minä saan mennä minne minua huvittaa, ja rikkoa lakia samalla, kun koko muun maailman on taivuttava minun ympärilläni omiin mielenoikkuihini.

Ei se voi niin mennä, että poliisi sitouttaa ison määrän partioita, rupeaa ohjailemaan liikennettä eri paikkoihin, kuljettamaan näitä ihmisiä edes taas asemalle, kirjoittamaan heille sakkoja, sekä samalla valvomaan, että tuonne paikalle ei jostain tulee lisää maleksivia takkutukkia yms yms. juttuja, joilla aiheutetaan tarpeetonta haittaa heidän toiminnalleen.

Eli jotenkin luistellaan koko ajan siihen suuntaan, että noilla mielenosoittajilla ei itsellään olisi mitään vastuuta mistään. Totta kai heillä on silloin vastuu omista tekemisistään, kun pistävät kadun poikki omin lupineen ja eivät tottele poliisin käskyjä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minusta on myös syytä myöntää, että nykyinen sakkorangaistus virkavallan vastustamisesta ei ole riittävä pelote. En tiedä onko sakon määrä liian pieni vai jätetäänkö ne jollain keinolla maksamatta, mutta tätä tulisi pohtia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse haluan elää liberalistisessa maailmassa. Eli en koe, että olisi minun tehtäväni määritellä Suomeen lakeja.
Minäkin haluan elää liberaalissa maailmassa ja siellä ei lailla kielletä mielenosoituksia, onneksi ei Suomessakaan ole kielletty.
Ei se voi niin mennä, että poliisi sitouttaa ison määrän partioita, rupeaa ohjailemaan liikennettä eri paikkoihin, kuljettamaan näitä ihmisiä edes taas asemalle, kirjoittamaan heille sakkoja, sekä samalla valvomaan, että tuonne paikalle ei jostain tulee lisää maleksivia takkutukkia.
Tässähän se todellinen motiivi mielipiteisiisi tulee ilmi: "maleksivat takkutukat"
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minäkin haluan elää liberaalissa maailmassa ja siellä ei lailla kielletä mielenosoituksia, onneksi ei Suomessakaan ole kielletty.
Mielestäni kaikki mielenosoitustavat eivät voi olla sallittuja. Kai näissäkin on ehkä hieman eroa.

1) Rauhallinen mielenosoitus Kansalaistorilla
2) Helsinkiläisen kadun sulkeminen, jotta esimerkiksi ambulanssien kulkeminen vaikeutuu
3) Natsit istuvat rauhassa kaduilla, sulkien kadut turvapaikanhakijoiden keskuksen ympäriltä

Ovatko nämä kaikki kolme siis samanarvoisia mielenosoituksia? Ei minusta. Näistä kaksi aiheuttaa haittaa muille ja yhteiskunnalle.
 

Tuamas

Jäsen
Eli jotenkin luistellaan koko ajan siihen suuntaan, että noilla mielenosoittajilla ei itsellään olisi mitään vastuuta mistään. Totta kai heillä on silloin vastuu omista tekemisistään, kun pistävät kadun poikki omin lupineen ja eivät tottele poliisin käskyjä.

Ei kyse ole ollenkaan siitä.

Tuollainen perseily on rasittavaa, mutta perusoikeuksien kautta turvattua, kuten moni muukin perusoikeuksin turvattu väkivallaton mielenilmaustapa.

Kyse on siitä, että oikeusvaltiossa viranomaiseen kohdistuu merkittävästi tavallista kansalaista korkeammat vaateet toiminnan lainmukaisuudesta.

Vaikka se olisi kuinka ärsyttävää, niin poliisin on toimittava lain puitteissa, vaikka siitä poliisille aiheutuisi lisää työtä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tässähän se todellinen motiivi mielipiteisiisi tulee ilmi: "maleksivat takkutukat"
Kolmatta kertaa tulee jo ihan lyhyen sisään todettua tässä ketjussa, että silloin kun omat argumentit loppuu kesken, niin turvaudutaan olkiukkoiluun.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vaikka se olisi kuinka ärsyttävää, niin poliisin on toimittava lain puitteissa.
Tietysti on. Siellä päättää muut ihmiset sitten siitä, että ovatko näissä puitteissa toimineet.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kolmatta kertaa tulee jo ihan lyhyen sisään todettua tässä ketjussa, että silloin kun omat argumentit loppuu kesken, niin turvaudutaan olkiukkoiluun.
Ja olet sitä mieltä että nämä takkutukka -argumentit on asiallista keskustelua. Eivät ne ole...
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Poliisilla riitti ymmärrystä parin tunnin verran tuolle mielenosoitukselle, vaikka sen olisi voinut paketoida huomattavasti nopeammin. Sitten, kun tuli vastavuoroisuuden aika, niin hipeiltä ei löytynytkään ymmärrystä poliiseille ja nyt huudetaan valkovenäjämeininkien perään, kun vähän sumutteella suihkittu.

Sitten toinen porukka ovat nämä palstalla poliisia neuvovat sankarit. Missä vaiheessa ihminen saavuttaa tuon tietoisuuden rajan, missä luulee tietävänsä kaikesta kaiken? Yleisönosastokirjoitukset nämä todennäköisesti allekirjoittavat seuraavanlaisesti: insinööri/DI N.N.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Poliisilla riitti ymmärrystä parin tunnin verran tuolle mielenosoitukselle, vaikka sen olisi voinut paketoida huomattavasti nopeammin. Sitten, kun tuli vastavuoroisuuden aika, niin hipeiltä ei löytynytkään ymmärrystä poliiseille ja nyt huudetaan valkovenäjämeininkien perään, kun vähän sumutteella suihkittu.

Sitten toinen porukka ovat nämä palstalla poliisia neuvovat sankarit. Missä vaiheessa ihminen saavuttaa tuon tietoisuuden rajan, missä luulee tietävänsä kaikesta kaiken? Yleisönosastokirjoitukset nämä todennäköisesti allekirjoittavat seuraavanlaisesti: insinööri/DI N.N.
Tuota nuin, miten tämä sinun kommenttisi eroaa niistä, jotka palstalla "neuvovat poliisia"? Sinunko kommentit ovat jotenkin korkeampiarvoisia?

Poliisi myönti itsekin, että kaasutus ei toiminut. On tosiaan sitten jonkun tahon tehtävä tutkia, että oliko se minkä tason virhe vai virhe ollenkaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kuvamateriaalin perusteella yhdelläkään sumuttajalla ei ole nimi-/numerolaattaa kuteissa.
Minun mielestäni heillä jokaisella on jokin laatta asun rinnuksissa, oikeassa reunassa. Videokuvasta ei tosin saa selvää, että mitä siinä lukee.

@TosiFani Ok, ymmärsin väärin mitä tarkoitit tuolla yllättämisellä. Ymmärrän kantasi, mutta olen siitä jonkin verran eri mieltä. Istujille annettiin todella paljon aikaa poistua, vielä senkin jälkeen kun kaasusta varoitettiin. He itse päättivät jäädä paikalleen ottamaan kaasu vastaan.
 

Tuamas

Jäsen
Tietysti on. Siellä päättää muut ihmiset sitten siitä, että ovatko näissä puitteissa toimineet.

Jännästi sekä somessa, että tiedotusvälineissä nimenomaan lainoppineet näkevät poliisin toiminnan ongelmallisena, kuten tässä Sakari Melander.

 

Tuamas

Jäsen
Minun mielestäni heillä jokaisella on jokin laatta asun rinnuksissa, oikeassa reunassa. Videokuvasta ei tosin saa selvää, että mitä siinä lukee.

Ainakin noissa tarkemmissa kuvissa näkyy, että noilla on yksi laatta rinnuksissa ja siinä lukee ”poliisi - polis”, käsittääkseni sen alla pitäisi olla nimi-/numerolaatta.
 

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
Ainakin noissa tarkemmissa kuvissa näkyy, että noilla on yksi laatta rinnuksissa ja siinä lukee ”poliisi - polis”, käsittääkseni sen alla pitäisi olla nimi-/numerolaatta.

Eikös nykyään ole niin, ettei pakko ole olla, mutta poliisin pitää pyytäessä esittää ne.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...@TosiFani Ok, ymmärsin väärin mitä tarkoitit tuolla yllättämisellä. Ymmärrän kantasi, mutta olen siitä jonkin verran eri mieltä. Istujille annettiin todella paljon aikaa poistua, vielä senkin jälkeen kun kaasusta varoitettiin. He itse päättivät jäädä paikalleen ottamaan kaasu vastaan.

Kyllä, maassa istuvat mielenosoittajat päättivät itse ottaa kaasut vastaan.

En tiedä minkälainen on poliisin valmistautumisprosessi näissä tilanteissa, mutta pienellä taustatyöllä olisi saanut selville ryhmän mahdollisen pyrkimyksen liikenteen häiritsemiseen esim. tärkeitä risteyksiä sulkemalla. Googlesta löytyy Ylen juttu, jossa kerrotaan mitä on tapahtunut esim. Lontoossa. Ilmeisesti poliisi on luottanut, että tämä ryhmä toimii kuten ennenkin eli marssii kiltisti ja laulaa.

Nyt poliisilla ei ollut suunnitelmaa mitä tehdä, jos tapahtuu kehitystä eli suomalaiset matkisivatkin englantilaisia kumppaneitaan. Tätä on ehkä turha verrata Asem mielenosoitukseen, mutta se on hyvä esimerkki poliisin valmistautumisesta. Nyt taustatyö (Googlen käyttö) jäi tekemättä ja homma karkasi käsistä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
On vastenmielistä, että tällä palstalla niin moni tuntuu pitävän poliisin eilistä toimintaa asianmukaisena. Ainakin tähän mennessä olen elänyt käsityksessä, että Suomessa olisi vahva konsensus siitä, että rauhanomaisten mielenosoitusten hajottaminen kovin voimakeinoin ei ole oikeusvaltioon sopivaa. Ja kun puhutaan maassa rauhallisesti istuvan ihmisen päälle kaasun sumuttamisesta, ollaan nähdäkseni aika kaukana siitä, mihin tarkoitukseen kaasusumutinta tulisi käyttää.

EIT:n ennakkotapaus antaa suhteellisen selkeän statementin sen suhteen, että tässä tapauksessa poliisi toimi laittomasti. Toivottavasti vastuussa voimakeinoista olevat saavat asianmukaisen rangaistuksen teostaan.

Tuolla vajaa tuhat kilometriä Helsinkiin kaakossa on valtio, jossa vihervassari-mielenosoittajia pamputetaan ja kohdellaan muutenkin rajusti valtiollisen väkivaltakoneiston toimesta. Eli kaikille näille poliisien voimakeinojen hekumoijille vahva suositus Valko-Venäjälle matkustamisesta, and one way ticket, please. Siellä kova kiekkomies veli Lukashenko huolehtii asiat kuntoon.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Sitten toinen porukka ovat nämä palstalla poliisia neuvovat sankarit. Missä vaiheessa ihminen saavuttaa tuon tietoisuuden rajan, missä luulee tietävänsä kaikesta kaiken? Yleisönosastokirjoitukset nämä todennäköisesti allekirjoittavat seuraavanlaisesti: insinööri/DI N.N.
Ei kai tarvitse tietää kaikesta kaikkea neuvoakseen poliisia? :D Yksinkertaisia hommia nuo on, jonkinlainen fyysinen kunto ja jonkinlainen apukoulusivistys, niin jo pääsee pamputtamaan ja kaasuttamaan jengiä. Eikä tarvitse seisoskella pakkasessa ravintolan ovella.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Antanut niiden istua siinä risteyksessä.
Kyllähän tässä ainoan virheen tekivät nuo hipit jotka eivät noudattaneet poliisin käskyjä.
Niitten mukaan toimien ei olisi ollut mitään ongelmia, no sitä saa mitä tilaa.
Ainoa ongelma tässä on nykypäivänä, että nämä kovasti omien oikeuksien puolesta itkevät sitten kuormittavat niin poliisin kuin oikeuslaitoksen resursseja tämmöisen turhan takia.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä taas tulee kärpäsestä härkänen.

Jos tuossa sai sumutteesta, ei siitä voi inistä kukaan. Peilissä on syypää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös