Suomen poliisi kriisissä?

  • 653 241
  • 5 577

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Lukeeko jossain pykälässä lainaamani osa? Ole hyvä ja tuo se näytille. Olet kyllä esitellyt otteen tehtävä kohtaisesta harkinnasta. Käyn laittamassa popparit mikroon.
Soitahan sä nyt vaan sun rakkaaseen ministeriöön ja me muut ei pidätellä henkeämme odotellessa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Uskoisin, että poliisi on mennyt lavalle sammuttamaan äänentoistoa, anarkistit ovat pyrkineet estämään tämän ja tässä vaiheessa on käytetty kaasua.

Tämä on mielestäni varsin uskottava tapahtuman kuvaus. Luotan kyllä lähtökohtaisesti poliisin kertomukseen, mutta terve kriittisyys myös heidän tiedotustaan kohtaan on säilytettävä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Soitahan sä nyt vaan sun rakkaaseen ministeriöön ja me muut ei pidätellä henkeämme odotellessa.

Suosittelen jatkamaan hengittämistä ihan senkin vuoksi että vaihteeseen soittaessani selvisi että yhteydenotot tulee tehdä arkisin kello 08:00 - 16:15 välisenä aikana. Maailmanennätys veden alla hengittämättä on 22 minuuttia ja 10 sekuntia. Tuossa ajassa löytänet myös väitteitäsi tukevan pykälän.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Suosittelen jatkamaan hengittämistä ihan senkin vuoksi että vaihteeseen soittaessani selvisi että yhteydenotot tulee tehdä arkisin kello 08:00 - 16:15 välisenä aikana. Maailmanennätys veden alla hengittämättä on 22 minuuttia ja 10 sekuntia. Tuossa ajassa löytänet myös väitteitäsi tukevan pykälän.
Koitetaan: Poliisimiehellä, joka on velvollinen käyttämään virkapukua, on oltava ainakin sisäasiainministeriön erikseen määräämä perusvarustus.

Muita kohtia tuossa tekstissä ei sitten perusvarustukseen liitykkään.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Lukeeko jossain pykälässä lainaamani osa? Ole hyvä ja tuo se näytille. Olet kyllä esitellyt otteen tehtävä kohtaisesta harkinnasta. Käyn laittamassa popparit mikroon.
@BlackWolf on täysin oikeassa siinä, että yksikkökohtainen perusvarustus vaihtelee hyvinkin paljon. Varustus vaihtelee hyvinkin paljon sen mukaan millainen valmius ja koulutus kullakin yksiköllä on. Yksiköistä löytyy kaikenlaista konepistooleista lähtien.

Tämä on mielestäni varsin uskottava tapahtuman kuvaus. Luotan kyllä lähtökohtaisesti poliisin kertomukseen, mutta terve kriittisyys myös heidän tiedotustaan kohtaan on säilytettävä.
Tottakai terve kriittisyys on aina paikallaan. Keskiviikon tapahtumasta ei ole tullut ainakaan minulle esille mitään mitä olisi syytä epäillä. Järjestäjien omatkin kertomukset vastaavat aikalailla poliisin kertomaa tapahtumankulkua.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Koitetaan: Poliisimiehellä, joka on velvollinen käyttämään virkapukua, on oltava ainakin sisäasiainministeriön erikseen määräämä perusvarustus.

Ja tästä erikseen määräämästä perusvarustuksestahan olemme kokoajan keskustelleet.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ja tästä erikseen määräämästä perusvarustuksestahan olemme kokoajan keskustelleet.
Ei, emme ole. Olemme keskustelleet POLIISIN perusvarustuksesta. Sinä yrität sisäasianministeriöllä ja sen tekstillä kääntää mustaa valkoiseksi. Minä olen yrittänyt jatkuvasti sinulle toitottaa, että se perusvarustus voi yksiköllä olla vaikka se oranssi ase, tai heppa poliiseilla se hevonen, tai k9 yksiköllä siihen aika tavalla kuuluu se koira. Mitään näistä ei lue missään sisäasiainministeriön jutussa, tai lakipykälässä. Eikä ne siitä muutu vaikka kuinka vänkäisi asiasta. Karhuryhmälläkin on ihan oma perusvarustus, poliiseja nekin. Jokohan nyt riittää kun Vesurikin sanoi ihan samaa? Montako tänne tarvitaan? Kutsutaan nyt se @Ahar paikalle kanssa, kun se varmana voi kertoa jotain, toki ei taida sekään riittää.

Väärin oli kannettu oranssia asetta, millä ei ammuttu. Kyllä on aiheuttanut vaikka mitä provokaatiota, on laksenut poliisin kynnystä voimankäyttöön ja aiheuttanut turvattomuutta ja natsisika poliiseja. On se mystinen vempele.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jätän tämän tähän :)
Jätät minkä? Väärässä olemisesi? Mutta viimeinen sana piti pyrkiä saamaan? Menikö boldatut kohdat ohitse? Unohtuiko jo mistä aloitettiin? Oranssi ase, you know. "jätän tämän tähän".
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En vaan muistuttaakseni mistä puhuimme. Yritän olla ministeriöön yhteydessä maanantaina taikka tiistaina asian tiimoilta.
Hyvä, voi sitten sinullekin valjeta se totuus. Homma nimittäin lähti siitä oranssiksi maalatusta projektiiliaseesta, minkä oleminen jossain partioautossa oli sinusta epänormaalia. Meille muille se oli sen partion perusvarustukseen kuuluvaa ja sen partion jäsenten oletamme saaneen sen käyttöön koulutuksen, kuten lakipykälät määrää kakkien poliisin ampuma-aseiden kohdalta.

Lisätään nyt vielä sun saivartelun vuoksi, että niitä partioita on joka hetki erilaisia ja ne ovat varautuneet erilaisiin tilanteisiin. Joka partio ja poliisi on varustautunut sen hetken valmiuden ja toimenkuvan mukaan siihen perusvarustukseen, mitä se valmius ja toimenkuva edellyttää. Ei luulisi olevan vaikeaa ymmärtää, näköjään on. Tässä tapauksessa jokin yksikkö oli valmiudessa juurikin joukkojen hallintaan ja sen perusvarustukseen kuului, kuten nykyään aina, ainakin suuremmissa kaupungeissa kuuluu, tuo projektiiliase. Kun kyseessä oli tuon yksikön valmiudessa ollessa tehtävä, missä oli suuri massa ja tuo yksikkö oli mahdollista paikalle saada, se sinne kutsuttiin ja se varustautui omaan perusvarustukseensa, mikä sisälsi tuon projektiiliaseen.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Jos se on osa perusvarustelua niin oletettavasti se löytyy jokaisesta autosta? Löytyykö? Vyöllä sellaisia ei ainakaan joka poliisilla ole.
Ei löydy varmaankaan jokaisesta autosta, kuten ei montaa muutakaan asiaa. Takerrut nyt turhan tiukasti lain määrittelemään yksittäisen virkapukuisen poliisin perusvarustukseen. Se on vähin mitä jokaisella on oltava ja näin ollen kaikilla sama. Jokaisen henkilökohtaiseen perusvarustukseen kuuluu lisäksi varusteita sen mukaan millainen valmius ja koulutus henkilöllä on. Henkilökohtaisten varusteiden lisäksi on myös yksikkökohtaisia varusteita samoin kriteerein. Ei kaikki yksiköt suinkaan ole identtisiä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Hyvä, voi sitten sinullekin valjeta se totuus. Homma nimittäin lähti siitä oranssiksi maalatusta projektiiliaseesta, minkä oleminen jossain partioautossa oli sinusta epänormaalia.

Höpöhöpö. Minä sanoin että vyöllä sitä ei ole mutta autosta löytynee mikäli kysymys on perusvarustuksesta. Perusvarustus määritellään jossain muualla kuin Jatkoajan foorumilla. Tämän vuoksi jo lupasin olla yhteydessä sisäministeriöön saadakseni selville mitä laissa mainittu perusvarustus pitää sisällään. Mielestäni olen ollut tässä hyvin diplomaattinen.

Ei löydy varmaankaan jokaisesta autosta, kuten ei montaa muutakaan asiaa. Takerrut nyt turhan tiukasti lain määrittelemään yksittäisen virkapukuisen poliisin perusvarustukseen. S

Takerrun tähän siitä syystä että mistään muusta minä en ole missään vaiheessa puhunutkaan. Voin hyvinkin olla väärässä ja jos olen niin lupaan kyllä virheeni myöntää.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Höpöhöpö. Minä sanoin että vyöllä sitä ei ole mutta autosta löytynee mikäli kysymys on perusvarustuksesta. Perusvarustus määritellään jossain muualla kuin Jatkoajan foorumilla. Tämän vuoksi jo lupasin olla yhteydessä sisäministeriöön saadakseni selville mitä laissa mainittu perusvarustus pitää sisällään. Mielestäni olen ollut tässä hyvin diplomaattinen.
Sulla nyt taitaa mennä vähän asiat ristiin, jos ei muualla niin pääkopassa. Se, että jokin asia kuuluu perusvarustukseen ei liity millään tavalla, edelleenkään, yksittäiseen poliisiin. Se liittyy sen poliisin silloiseen tehtävänkuvaan. Perusvarustus vaihtelee kulloisenkin yksikön ja toimenkuvan mukaan. Juhlallisissa tilaisuuksissa se perusvarustus on täysin toinen, kuin jossain suolla rämpiessä. Siksi se ministeriö on tuon ohjeistuksen kirjoittanut niin laveasti kuin mahdollista, mutta sisältämään sen minimin, eli että "työnantaja on velvollinen järjestämään työasun". Katsos poliisi on valtion palveluksessa. Sama laki lukee työehtosopimuksessa miniminä normi duunarille, että se työnantaja on sen työasun velvollinen hoitamaan.

Samaten se on, edelleen täysin eri riippuen mikä yksikkö on kyseessä. Joka hevosen kupeella ei riipu oranssia projektiiliasetta, eikä se tee siitä yhtään vähemmän perusvarustukseen kuuluvaa. Se kuuluu niiden yksiköiden perusvarustukseen, joiden valmiuteen liittyy mahdollisten massojen hajottaminen. Sä voit leikkiä diplomaattista vaikka hamaan tappiin, mutta et sitä ole, niin kauan kuin et noteeraa muiden kirjoituksia ollenkaan. Joten soittele rauhassa sinne ministeriöön, toivottavasti tulet onnelliseksi.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
@BlackWolf @Vesuri
Jouha (mellakkapoliisi) on poliisi, ratsupoliisi on poliisi, huumepoliisi on poiliisi. Minun käsittääkseni se mitä heillä kaikilla on hallussaan tarkoittaa poliisin perusvarustusta. Kaikki muu on tehtäväkohtaista. Yksinkertaista. Selvitän asian.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
@BlackWolf @Vesuri
Jouha (mellakkapoliisi) on poliisi, ratsupoliisi on poliisi, huumepoliisi on poiliisi. Minun käsittääkseni se mitä heillä kaikilla on hallussaan tarkoittaa poliisin perusvarustusta. Kaikki muu on tehtäväkohtaista. Yksinkertaista. Selvitän asian.
Kiitos, me saamme nyt, toivottavasti siis, 2-3 päivää olla rauhassa tältä väännöltä.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Poliisi on mielestäni kriisissä budjettileikkausten takia, ja se avaa osaltaan tilaa kansalaistottelemattomuudelle. Toiset luottaa katupartioihin ja toiset securitakseen.

Keskustelu tuntuu menevän vastakkainasetteluun poliisi vs takkutukat, vaikka poliisien leiristä löytyy ihmisiä läpi puoluerajojen. Ihmeesti unohtuu, että siviilissä saman ideologian "takkutukkien" kanssa jakava poliisi, joutuu työssään keskeyttämään samanhenkisen porukan illanvieton, koska se kuuluu työn kuvaan.

Asioita voi koittaa sumentaa pikkuseikoilla ja pilkunviilauksilla suuntaan tai toiseen ajaakseen omaa asiaansa. Työelämässä kuitenkin menee monesti ideologiat ja kaverisuhteet päällekkäin, koska siellä toimitaan toimenkuvien mukaan.

Toisille voisi tässä keskustelussa leikkisästi sanoa "älä tee" ja toisille "mene töihin"..
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tietenkin poliisin toimia pitää tarkastella kriittisesti ja Aarniosta alaspäin ruotia mikäli tarvetta tulee, mutta bodaamani kohta toi hymyn huulilleni. Kyllä suomalaiselta poliisilta on turpaansa saanut eri vuosikymmenillä lättähatut ja muut hipit mikäli on ollut "tarpeen", ehkä tällaisella brutaalilla poliisiväkivallalla on saatu joku palautettua "normikansalaiseksi".

Tarkoitin sitä, että tämänkin ketjun perusteella on joillekin täysin hyväksyttävää, että poliisi käyttää voimakeinoja anarkisteja kohtaan vaikka se olisikin ollut ylimitoitettua. En minä halua Suomen poliisin käyvän uusnatsienkaan päälle ennen kuin toiminta vaatii sitä. Sitä paitsi on typerää puhua eri vuosikymmenistä, kun juuri tällä viikolla on muisteltu, kuinka 30 vuoden takaiset tapahtumat muuttivat poliisin tapoja käyttää asetta. Se on toiminut ilmeisen hyvin, mutta ei se ole itseisarvo, että poliisi toimii aina oikein. Toivotaan kuitenkin, ettei poliisista löydy sellaisia tyyppejä kuin esimerkiksi @TF-79.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Keskustelu tuntuu menevän vastakkainasetteluun poliisi vs takkutukat, vaikka poliisien leiristä löytyy ihmisiä läpi puoluerajojen.

Foorumilta olen muistaakseni lukenut että poliisi on vihervasemmiston hallinnassa. Samoin kuten hallitus. Hallituksessa istuvista puolueista piittaamatta. Ymmärtääkseni tämä ei vihervasemmistolle ole vielä riittänyt sillä heidän hallinnassaan on lukemani perusteella myös mediakenttä.

EDIT: Kuinka saatoin unohtaa. Myös oikeuslaitos on vihervasemmiston hallinnassa. Melkoisia liskomiehiä huomioiden kannatuksen.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
@BlackWolf @Vesuri
Jouha (mellakkapoliisi) on poliisi, ratsupoliisi on poliisi, huumepoliisi on poiliisi. Minun käsittääkseni se mitä heillä kaikilla on hallussaan tarkoittaa poliisin perusvarustusta. Kaikki muu on tehtäväkohtaista. Yksinkertaista. Selvitän asian.
Edelleen takerrut tähän lain määräämään vähimmäisvarustukseen, joka kaikilla virkapukuisilla on aina oltava. Perusvarustus on se mikä yksittäisellä poliisilla ja yksiköllä mukanaan aina kun lähtee liikenteeseen. Se riippuu kokonaan tehtävänkuvasta, koulutuksesta ja valmiudesta.

Sinällään turha vääntää jostain termeistä. Koko vääntöhän alkoi siitä kun Walrus ihmetteli miksi siellä oli projektiiliase. Siihen löytyy hyvinkin yksinkertainen selitys. Kenttäjohto määräsi paikalle yksikön, jonka varustukseen se kuuluu ja ohjeisti myös käyttämään tarpeen vaatiessa. Uskoisin, en ole varma, että kyseistä kampetta ei käytetä ilman kenttäjohdon ohjeistusta. Ilman valmiutta käyttää sitä tuskin myöskään otetaan esille.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Perusvarustus on se mikä yksittäisellä poliisilla ja yksiköllä mukanaan aina kun lähtee liikenteeseen.

Totesin jo aikaisemmin että en ole mistään muusta puhunutkaan. Olen kyllä tietoinen että varustus voi olla tehtäväkohtainen. Siitä emme kuitenkaan keskustelleet.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Foorumilta olen muistaakseni lukenut että poliisi on vihervasemmiston hallinnassa. Samoin kuten hallitus. Hallituksessa istuvista puolueista piittaamatta. Ymmärtääkseni tämä ei vihervasemmistolle ole vielä riittänyt sillä heidän hallinnassaan on lukemani perusteella myös mediakenttä.

En ole kovinkaan syvällä siinä, mitä foorumilla on pitkässä juoksussa käsitelty. Yksittäistä poliisitehtävää toimenkuvan mukaan tekevä henkilö ei voi niihin ottaa kantaa, vaan hän hoitaa sen suojellakseen omaa puolisoaan tai sitten "pamputtaakseen vassaria".

Tuo oli minun pointtini tähän monimutkaiseen keskusteluun :) Selvennellään.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tarkoitin sitä, että tämänkin ketjun perusteella on joillekin täysin hyväksyttävää, että poliisi käyttää voimakeinoja anarkisteja kohtaan vaikka se olisikin ollut ylimitoitettua. En minä halua Suomen poliisin käyvän uusnatsienkaan päälle ennen kuin toiminta vaatii sitä.@TF-79.
Tuskin kukaan täysipäinen toivoo poliisin käyttävän voimakeinoja ellei siihen ole tarvetta. Keskiviikon tapahtumassa poliisia yritettiin väkivalloin estää suorittamasta tehtäväänsä, joten voimakeinojen käyttö oli mielestäni aivan perusteltua. On kovin absurdia väittää ylimitoitetuiksi voimakeinoja tilanteessa jossa ei ainakaan minun tietojen mukaan sattunut fyysisiä tai aineellisia vahinkoja. Poliisi sai lopetettua häiriön ja otti pahimmat niskuroijat talteen estääkseen lisähäiriön. Erittäin hyvin toimittu.

Tapahtuman ennakoiden ja myös tapahtumien perusteella eniten voimakeinojen käyttöä toivoivat voimakeinojen kohteeksi joutuneet tapahtuman järjestäjät.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tuskin kukaan täysipäinen toivoo poliisin käyttävän voimakeinoja ellei siihen ole tarvetta.

Olen eri mieltä. Tässä ketjussa on ollut sellainen sävy, että poliisin sietääkin käyttää voimakeinoja anarkisteja vastaan ja jos tätä tapausta katsoo kriittisesti (ei tuomitsevasti), on heti anarkistien suojelija ja muuta paskaa. Vaikka minä pääosin luotan suomalaisen poliisin ammattitaitoon, en ole kuitenkaan niin sinisilmäinen, että uskoisin poliisin toimineen aina oikein ja parhaalla tavalla. Ei poliisi tietenkään käy tästä asiasta julkista keskustelua, mutta eiköhän poliisissa käydä kehityskeskusteluja aivan kuin missä tahansa ammattipiirissä, jotta asiat voidaan tulevaisuudessa hoitaa paremmin. En sano, että tilanne olisi nyt sellainen, mutta tämä kannattaa muistaa ennen kuin kehuu, että poliisi on varmasti toiminut oikein ja anarkisti on ansainnut poliisin voimakeinon käytön.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Totesin jo aikaisemmin että en ole mistään muusta puhunutkaan. Olen kyllä tietoinen että varustus voi olla tehtäväkohtainen. Siitä emme kuitenkaan keskustelleet.
Huoh. Yritän vielä kerran, jos sattuisi menemään perille. Olet nyt hirttäytynyt ajatukseen, että perusvarustus on jokaisella sama mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Vaikka projektiiliase kuuluu joidenkin yksiköiden perusvarustukseen, ei se tarkoita, että kaikissa poliisiautoissa on projektiiliase.

Ihan käytännön esimerkki ilman mitään aseita. Liikennejaoksen yksikkö lähtee suorittamaan raskaan liikenteen valvontaa. Jos autossa on aina vaaka mukana, kuuluu se yksikön perusvarustukseen. Ellei ole, sellainen otetaan kyseiselle tehtävälle mukaan tehtäväkohtaisena varusteena.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös