Se 0,1 % on syynä esimerkiksi siihen, miksi poliisi tuomitaan oikeudessa.Se 0,1% on sitten kiinni hyvin monesta asiasta…
Mielelläni lukisin tästä tilastosta, jonka niin uskottavasti esität.
Se 0,1 % on syynä esimerkiksi siihen, miksi poliisi tuomitaan oikeudessa.Se 0,1% on sitten kiinni hyvin monesta asiasta…
Tämä kiinnostaa itseänikin. Se on myös hauska tilasto, missä todetaan miten poliisin kanssa tekemisiin joutuneilla ihmisillä on pienempi luottamus poliisiin kuin niillä, joilla ei asiasta omakohtaista kokemusta ole. Joo, kyllä se syyllinen aika usein löytyy peilistä, mutta ei se meidänkään poliisi mitenkään täydellinen ja virheetön ole.Linkkiä tilastoon?
No laitatko linkkiä niistä väärinkäytöksistä?Linkkiä tilastoon?
Minulla poliisiin todella hyvä luottamus ja olen heidän kanssaan tekemisissä niin virka- kuin siviiliasioissa tasaisesti.Tämä kiinnostaa itseänikin. Se on myös hauska tilasto, missä todetaan miten poliisin kanssa tekemisiin joutuneilla ihmisillä on pienempi luottamus poliisiin kuin niillä, joilla ei asiasta omakohtaista kokemusta ole. Joo, kyllä se syyllinen aika usein löytyy peilistä, mutta ei se meidänkään poliisi mitenkään täydellinen ja virheetön ole.
No laitatko linkkiä niistä väärinkäytöksistä?
Vai perustatko pelkästään omiin kokemuksiin?
Kuulostaa juuri sellaisen henkilön puheelta, joka oman toiminnan takia on poliisin kanssa tekemisssä ja jatkaa toimintaa vaikka poliisi kieltää.
Minulla kuten muillakin pitäisi olla täysi oikeus olla vittumainen.Ei, mutta oma valinta se on.
Jos se poliisin kohdistama huomio sinuun vituttaa, ei kannata olla heille vittumainen jätkä.
Samoin. Minulla on hyvä luottamus myös oikeusvaltioon ja kansalaisyhteiskuntaan, jossa edes poliisi ei pysty asettumaan lain yläpuolelle, vaan lainrikkojat tuomitaan. Aina kun poliisi saa tuomion, se on hieno hetki oikeusvaltiolle.Minulla poliisiin todella hyvä luottamus ja olen heidän kanssaan tekemisissä niin virka- kuin siviiliasioissa tasaisesti.
Oliko se avomallin saabbi, että sen takia piti ajaa 50m talon taakse, ettei puhe kuuluisi auton sisällä?Ihmisillä on kyllä ihmeellisen sinisilmäinen käsitys asioista. Vain joku aika sitten tästäkin ketjusta löytyy asiaa kun poliisi vittuuntuneena hakkaa putkaan jonkun känniniilon noin kymmenen katsoessa vieressä. Kukaan ei nähnyt mitään.
Itsellä on kokemus missä sain sakot täysin syyttömänä, mutta poliisi piti minua syyllisenä. Kyseessä oli vielä lievä pahoinpitely, mikä on asianomistajarikos ja missä asianomistaja oli jo poistunut paikalta. Kun saabin takapenkillä kysyin että mitäs jos kiistän, niin auto siirtyi 50m eteenpäin talon nurkan taakse ja viesti oli, että pataan tulee jos kiistät. Se on ainoa kerta elämässä kun olen ollut poliisin kanssa tekemisissä muuten kuin liikennevalvonnassa tai lupa-asioissa. Toki tästä on vierähtänyt joku 35 vuotta, mutta en näe mitään syytä miksi prosessi olisi muuttunut, koska poliisit suojelevat toisiaan ja kukaan muu ei valvo oikeasti.
Isosti minua huolestuttaa poliisissa myös se, että eivät ole halukkaita ottamaan käyttöön haalarikameroita, joiden pitäisi olla kyllä pakollisia kaikissa kanssakäymisissä. Miksiköhän eivät halua ottaa käyttöön? Sitä voi miettiä.
Mikä tämän viestisi kontribuutio oli? Meni vähän ohi. En tarvinnut hoitoa, ei jäänyt traumaa, ainoastaan muistaakseni joku 50mk sakkolappu, mistä selvisin.Oliko se avomallin saabbi, että sen takia piti ajaa 50m talon taakse, ettei puhe kuuluisi auton sisällä?
Kiitos kuitenkin tarinasta ja toivottavasti sait apua tilanteen jälkeen. Nuo voi jäädä traumaattisesti kummittelemaan, kun väkivaltapoliisit uhkailevat.
Minulla kuten muillakin pitäisi olla täysi oikeus olla vittumainen.
Kyllä, miksi vitussa minulla pitäisi olla henkkarit edes mukana? Miksi en saisi vittuilla kenelle haluan, myös poliisille ja varsinkin poliisille tai muulle julkisen vallan käyttäjälle, jolla on erityinen vastuu sekä kuunnella palautetta, että noudattaa lakia. Kaiken viranomaisen toiminnan on perustuttava lakiin, kuten tiedät. "Toi on vittumainen" ei perustu lakiin, mutta sitä voidaan kiertää ympäripyöreillä laintulkinnoilla.On sinulla siihen nytkin oikeus olemassa. Oikeuksien mukana vaan yleensä tulee myös ne vastuut ja velvollisuudet. Jos ne ei maistu, niin silloin kannattaa miettiä sitä oikeuden käyttöäkin.
Jos sinä esimerkiksi alat suusanallisesti vittuilemaan poliisille ja tämän seurauksena poliisi pyytää sinua näyttämään henkkarit, josta kieltäydyt, niin halutessaan se poliisi voi siinä vaiheessa kopittaa sinut ihan laillisesti.
Sinunko näkökulman mukaan tässä tapahtumaketjussa suurin epäkohta on sen poliisin toiminta?
Kyllä, miksi vitussa minulla pitäisi olla henkkarit edes mukana? Miksi en saisi vittuilla kenelle haluan, myös poliisille ja varsinkin poliisille tai muulle julkisen vallan käyttäjälle, jolla on erityinen vastuu sekä kuunnella palautetta, että noudattaa lakia. Kaiken viranomaisen toiminnan on perustuttava lakiin, kuten tiedät. "Toi on vittumainen" ei perustu lakiin, mutta sitä voidaan kiertää ympäripyöreillä laintulkinnoilla.
Tiedän, mihin lakipykälään perustuu ylinopeudesta sakottaminen. Osaatko kertoa, mihin pykälään perustuu vittuilusta annettava sakko tai putkaan vienti? Poliisilain 2. luvun 10. pykälä se ei voi olla.Mun mielestä on ihan hyvä, että on olemassa jonkinlainen laki, jonka nojalla poliisi voi teidät huvikseen vittuilevat korjata talteen, jos niin parhaaksi katsovat. Jos sinä (tai kukaan muu) ei pidä siitä putkaan viennistä, niin siihen on helppo ratkaisu; lopettakaa se vittuilu.
Ihan samalla lailla se toimii tieliikenteessä. Ei tule ylinopeussakkoja, kun ei aja ylinopeutta. Jos se sakko tulee, niin syyllinen siihen on ainoastaan se ylinopeutta ajanut kuljettaja, ei sakon antanut poliisi.
No tietyissä tilanteissa niitä saatetaan kysyä.Kyllä, miksi vitussa minulla pitäisi olla henkkarit edes mukana? Miksi en saisi vittuilla kenelle haluan, myös poliisille ja varsinkin poliisille tai muulle julkisen vallan käyttäjälle, jolla on erityinen vastuu sekä kuunnella palautetta, että noudattaa lakia. Kaiken viranomaisen toiminnan on perustuttava lakiin, kuten tiedät. "Toi on vittumainen" ei perustu lakiin, mutta sitä voidaan kiertää ympäripyöreillä laintulkinnoilla.
Tiedän, mihin lakipykälään perustuu ylinopeudesta sakottaminen. Osaatko kertoa, mihin pykälään perustuu vittuilusta annettava sakko tai putkaan vienti? Poliisilain 2. luvun 10. pykälä se ei voi olla.
Jos sinä esimerkiksi alat suusanallisesti vittuilemaan poliisille ja tämän seurauksena poliisi pyytää sinua näyttämään henkkarit, josta kieltäydyt, niin halutessaan se poliisi voi siinä vaiheessa kopittaa sinut ihan laillisesti.
Esimerkiksi tilanteessa, jossa siviilipukuiset poliisit ovat harjoittaneet etnistä profilointia.No tietyissä tilanteissa niitä saatetaan kysyä.
Paskat se sitä oli.Esimerkiksi tilanteessa, jossa siviilipukuiset poliisit ovat harjoittaneet etnistä profilointia.
Henkilöllisyyden kertominen on eri asia kuin henkilöpaperien näyttäminen. Jos poliisi kysyy henkilöllisyyttä, tähän voi vaatia syytä. Jos tarvittavaa syytä ei ole, voi poliisi jatkaa matkaansa. Jos syy löytyy, voi poliisi pyytää kertomaan nimi. Henkilöpapereita ei tarvitse olla sillä jos Suomen poliisi ei pysty selvittämään annettujen tietojen perusteella henkilöllisyyttä, kuuluu paikalle kutsua järjellä varustettu poliisi.
Mikä kumma siinä on, että jotkut kaipaavat Suomesta poliisivaltiota. Suomi on oikeusvaltio, ei poliisivaltio, ja sen osoittaa myös KHO:n päätös.
Kyllä se oli. Siitä on korkeimman hallinto-oikeuden päätös.Paskat se sitä oli.
Se rikokselta ja häiriöltä suojaaminen on juuri tuo mainitsemani poliisilain 2. luvun 10. pykälä. Siinä on ehtona, että on oletettavaa, että henkilö "syyllistyisi henkeen, terveyteen, vapauteen, kotirauhaan tai omaisuuteen kohdistuvaan rikokseen taikka aiheuttaisi huomattavaa häiriötä tai välitöntä vaaraa yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle". Ei täyty millään.En tiedä pykälän virallista nimeä, mutta poliisilakiperustainen kiinniotto antaa poliisille oikeuden ottaa ihminen kiinni rikokselta ja häiriöltä suojaamiseksi. Tähän riittää käsitykseni mukaan yksittäisen poliisin arvio.
Ja henkilö, joka kieltäytyy todistamasta henkilöllisyyttään poliisille, syyllistyy vähintäänkin virkavallan käskyn noudattamattajättämiseen.
Yleisesti ottaen pointtini tässä on se, että poliisi on tässä uutisoidussa tapauksessa menetellyt virheellisesti. Tätä ei poista se, että sinua harmittaa asian näin olevan. En itse asiassa ihan ymmärrä, että miten tämä ketju spinnattiin taas siihen "oma vika jos poliisin kohteeksi joutuu" -tarinointiin, vaikka puheena oli aika lailla päinvastaista osoittava KHO:n päätös. Mutta mitäpä näistä faktoista, tai lakipykälistä.
Siinä taisi lukea että "yleisesti ottaen".Siis missä on uutisoitu käyttäjän @jussi_j poliisille vittuilusta tulleet sanktiot? En minä ole missään vaiheessa ottanut kantaa mihinkään muuhun kuin noihin kommentteihin vittuilusta poliisille.
Siinä taisi lukea että "yleisesti ottaen".
Jos ko. tapaukseen rajataan, niin siinä on kaksi mahdollisuutta: a) tilanne meni, kuten @jussi_j kuvasi, tai b) tilanne ei mennyt kuten hän kuvasi. Jos on käynyt kohdan b) mukaisesti, se ei silti millään lailla tee sinun "Mun mielestä on ihan hyvä, että on olemassa jonkinlainen laki, jonka nojalla poliisi voi teidät huvikseen vittuilevat korjata talteen," -kommenttisi sisältöä totuudenmukaiseksi.