Suomen poliisi kriisissä?

  • 642 322
  • 5 563

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
KHO:n päätöksen mukaan poliisi harrasti kiellettyä etnistä profilointia Mustan Barbaarin sukulaisnaisten kohdalla

No nyt selvisi tämä! En ole oikein pystynyt nukkumaan kun tämä on vaivannut.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nythän suomessa poliisi voi käytännössä tehdä mitä haluaa ja tämä rasismi case on vain poikkeus.
En tuota osta. Oikeusoppineilla, poliisilla ja maahanmuuttajilla on ulkomuistista käsitys, että Suomessa poliisi on poikkeuksellisen luotettava ja rehellinen toimissaan kun verrokkina on muut länsimaat. Tähän on varmasti useita syitä, mutta poliisin toiminta mm. arabiankielisten keskuudessa nauttii luottamusta.

Tuossa nopea poiminta:


Iso kuva on kuitenkin siinä, tuleeko jonkun vapauden uhata muiden kansalaisoikeuksia. Kyse ei ole vain poliisista, vaan esimerkiksi maahantulosta. Minusta on velvollisuus laittaa raja kiinni tai poimia kaduilta vaaralliset henkilöt myös osuvaa profilointia hyödyntäen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tilannekuva on lööppi- ja sosiaalisen median takia muuttunut melkoisesti.
Kukapa ei olisi joutunut henkkareitaan näyttämään - omasta mielestään täysin aiheettomasti. Silloin nuorena se vitutti, mutta tuskin viikkoa pitempään. Paitsi jos huitaisi konstaapelin hatun kuralätäkköön. Silloin oli putkareissu edessä.
Nykyään tunteiden loukkaaminen oikeuttaa jopa väkivallan.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kukapa ei olisi joutunut henkkareitaan näyttämään - omasta mielestään täysin aiheettomasti. Silloin nuorena se vitutti, mutta tuskin viikkoa pitempään.

No tämä. Itsekin allekirjoitan.

Ongelmaksi näen sen, että nykyään tästä pahoittaa mielensä niiden nuorten lisäksi myös entistä suurempi osa aikuisista.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Nythän suomessa poliisi voi käytännössä tehdä mitä haluaa ja tämä rasismi case on vain poikkeus.
No nyt on jäätävää tuubaa. Ihan yhtä tuubaa kuin olisi sanoa että nythän Suomessa voi tummaihoiset myydä itseensä kaduilla vapaasti kun poliisi ei mahda mitään.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tommoinen random "toi näyttää rikolliselta" -toiminta on aika kyseenalaista kyllä muutenkin.
Tässähän ei tuntomerkkinä ollut ”näyttää rikolliselta”, vaan ”näyttää ulkomaalaiselta”. Toinen vika tässä oli se, että ”ulkomaalaisilta näyttäneet” eivät saaneet tietää, miksi heiltä kysytään henkilöllisyyttä. Poliisi ikään kuin korosti toiminnan olleen etnistä profilointia.

No tämä. Itsekin allekirjoitan.

Ongelmaksi näen sen, että nykyään tästä pahoittaa mielensä niiden nuorten lisäksi myös entistä suurempi osa aikuisista.
Minä pahoitan mieleni siitä, että poliisi toimii vastoin lakia.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minä pahoitan mieleni siitä, että poliisi toimii vastoin lakia.

Jos Suomen poliisi vie kohdehenkilön putkaan tämän vittumaisuuden takia, mutta tekee sen poliisilakiperustaisena kiinniottona, ei kukaan riko silloin mitään lakia.

Tämähän toki varmaan tiesitkin, kunhan vain taas trollailet?

edit. Tarkennetaan nyt sen verran, että ei ketään viedä pelkän vittumaisuuden takia sinne, vaan se vittumaisuus yleensä poikii sen kiinniottoperusteen jollakin lailla. Vaikkapa henkkareiden näyttäytymisestä kieltäytyminen.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC

Kyllähän tässä pitäisi ihan virkamiehen suojelun takia pystyä hoitamaan nämä hommat nimettömänä. Ainoat, jotka tästä kärsisi ovat rikolliset mutta se ei rehellistä kansalaista haittaa.
Lisäksi pelkästään tuollaisten temppujen yrityksistä tulisi rangaistuksen olla ankarin mahdollinen, jotta järjestys pysyy yhteiskunnassa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
edit. Tarkennetaan nyt sen verran, että ei ketään viedä pelkän vittumaisuuden takia sinne, vaan se vittumaisuus yleensä poikii sen kiinniottoperusteen jollakin lailla. Vaikkapa henkkareiden näyttäytymisestä kieltäytyminen.
Juu, eikä poliisi pahoinpitele putkassa ketään ilman syytä, vaan siihenkin on ollut jokin peruste, esimerkiksi vittumaisuus.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Juu, eikä poliisi pahoinpitele putkassa ketään ilman syytä, vaan siihenkin on ollut jokin peruste, esimerkiksi vittumaisuus.
Niin eikä se rikollinen potki ja pure poliisia ilman syytä.

99,9% tapauksissa poliisi kohtelee uhria juuri sillä tavalla kuin sieltä vastapuolelta tulee takaisin eli hyvin.
Se 0,1% on sitten kiinni hyvin monesta asiasta ja niitä ylilyöntejä sattuu kaikkilla aloilla, poliisille vaan huomattavasti vähemmän kuin esim. järjestyksenvalvojille, johon hommaan pääsee myös niitä Ano tyyppisiä kavereita.

Lähes poikkeuksetta ne syyt ongelmin poliisin kanssa löytyvät sieltä peilistä ei poliisista.
 

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Linkkiä tilastoon?
Tämä kiinnostaa itseänikin. Se on myös hauska tilasto, missä todetaan miten poliisin kanssa tekemisiin joutuneilla ihmisillä on pienempi luottamus poliisiin kuin niillä, joilla ei asiasta omakohtaista kokemusta ole. Joo, kyllä se syyllinen aika usein löytyy peilistä, mutta ei se meidänkään poliisi mitenkään täydellinen ja virheetön ole.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Linkkiä tilastoon?
No laitatko linkkiä niistä väärinkäytöksistä?
Vai perustatko pelkästään omiin kokemuksiin?

Kuulostaa juuri sellaisen henkilön puheelta, joka oman toiminnan takia on poliisin kanssa tekemisssä ja jatkaa toimintaa vaikka poliisi kieltää.

Tämä kiinnostaa itseänikin. Se on myös hauska tilasto, missä todetaan miten poliisin kanssa tekemisiin joutuneilla ihmisillä on pienempi luottamus poliisiin kuin niillä, joilla ei asiasta omakohtaista kokemusta ole. Joo, kyllä se syyllinen aika usein löytyy peilistä, mutta ei se meidänkään poliisi mitenkään täydellinen ja virheetön ole.
Minulla poliisiin todella hyvä luottamus ja olen heidän kanssaan tekemisissä niin virka- kuin siviiliasioissa tasaisesti.
Jos täällä nostetaan yksittäistapaukset ongelmiksi niin pitäisi olla siitä suoritemäärästä tietoa ja silloin tuo prosentti osuus minkä mainitsin, jossa juurisyy oli poliisi on erittäin lähellä oikeaa.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
No laitatko linkkiä niistä väärinkäytöksistä?
Vai perustatko pelkästään omiin kokemuksiin?

Kuulostaa juuri sellaisen henkilön puheelta, joka oman toiminnan takia on poliisin kanssa tekemisssä ja jatkaa toimintaa vaikka poliisi kieltää.

Yleensä todistustaakka on alkuperäisen väitteen esittäjällä. Yks linkki väärinkäytökseen löytyy toki heti ketjun edelliseltä sivulta.

En muista milloin olen viimeksi ollut poliisin kanssa tekemisissä, varmaan joku puhallutusratsia vuosia sitten. Läpi meni.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei, mutta oma valinta se on.

Jos se poliisin kohdistama huomio sinuun vituttaa, ei kannata olla heille vittumainen jätkä.
Minulla kuten muillakin pitäisi olla täysi oikeus olla vittumainen.

Isosti minua huolestuttaa poliisissa myös se, että eivät ole halukkaita ottamaan käyttöön haalarikameroita, joiden pitäisi olla kyllä pakollisia kaikissa kanssakäymisissä. Miksiköhän eivät halua ottaa käyttöön? Sitä voi miettiä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihmisillä on kyllä ihmeellisen sinisilmäinen käsitys asioista. Vain joku aika sitten tästäkin ketjusta löytyy asiaa kun poliisi vittuuntuneena hakkaa putkaan jonkun känniniilon noin kymmenen katsoessa vieressä. Kukaan ei nähnyt mitään.

Itsellä on kokemus missä sain sakot täysin syyttömänä, mutta poliisi piti minua syyllisenä. Kyseessä oli vielä lievä pahoinpitely, mikä on asianomistajarikos ja missä asianomistaja oli jo poistunut paikalta. Kun saabin takapenkillä kysyin että mitäs jos kiistän, niin auto siirtyi 50m eteenpäin talon nurkan taakse ja viesti oli, että pataan tulee jos kiistät. Se on ainoa kerta elämässä kun olen ollut poliisin kanssa tekemisissä muuten kuin liikennevalvonnassa tai lupa-asioissa. Toki tästä on vierähtänyt joku 35 vuotta, mutta en näe mitään syytä miksi prosessi olisi muuttunut, koska poliisit suojelevat toisiaan ja kukaan muu ei valvo oikeasti.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onko tapauksen uutisoinnista selvinnyt, että jäivätkö pysäytettyjen naisten virkamiehen vastustamisesta ja niskoittelusta saamat sakot voimaan?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minulla poliisiin todella hyvä luottamus ja olen heidän kanssaan tekemisissä niin virka- kuin siviiliasioissa tasaisesti.
Samoin. Minulla on hyvä luottamus myös oikeusvaltioon ja kansalaisyhteiskuntaan, jossa edes poliisi ei pysty asettumaan lain yläpuolelle, vaan lainrikkojat tuomitaan. Aina kun poliisi saa tuomion, se on hieno hetki oikeusvaltiolle.
 

Aapee79

Jäsen
Ihmisillä on kyllä ihmeellisen sinisilmäinen käsitys asioista. Vain joku aika sitten tästäkin ketjusta löytyy asiaa kun poliisi vittuuntuneena hakkaa putkaan jonkun känniniilon noin kymmenen katsoessa vieressä. Kukaan ei nähnyt mitään.

Itsellä on kokemus missä sain sakot täysin syyttömänä, mutta poliisi piti minua syyllisenä. Kyseessä oli vielä lievä pahoinpitely, mikä on asianomistajarikos ja missä asianomistaja oli jo poistunut paikalta. Kun saabin takapenkillä kysyin että mitäs jos kiistän, niin auto siirtyi 50m eteenpäin talon nurkan taakse ja viesti oli, että pataan tulee jos kiistät. Se on ainoa kerta elämässä kun olen ollut poliisin kanssa tekemisissä muuten kuin liikennevalvonnassa tai lupa-asioissa. Toki tästä on vierähtänyt joku 35 vuotta, mutta en näe mitään syytä miksi prosessi olisi muuttunut, koska poliisit suojelevat toisiaan ja kukaan muu ei valvo oikeasti.
Oliko se avomallin saabbi, että sen takia piti ajaa 50m talon taakse, ettei puhe kuuluisi auton sisällä?

Kiitos kuitenkin tarinasta ja toivottavasti sait apua tilanteen jälkeen. Nuo voi jäädä traumaattisesti kummittelemaan, kun väkivaltapoliisit uhkailevat.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Isosti minua huolestuttaa poliisissa myös se, että eivät ole halukkaita ottamaan käyttöön haalarikameroita, joiden pitäisi olla kyllä pakollisia kaikissa kanssakäymisissä. Miksiköhän eivät halua ottaa käyttöön? Sitä voi miettiä.

Syitä avataan tässä alla. Aivan perseestä tilanne. Yksi poiminta:


"Asia liittyy itsekriminointisuojaan, jonka Suomen Poliisijärjestöjen Liitto on korostanut kuuluvan myös poliisille. Tiivistettynä se tarkoittaa, ettei kenelläkään ole velvollisuutta myötävaikuttaa oman syyllisyytensä selvittämiseen".

Ammattiyhdistysliikkeellä ei voi olla tällaista tulkintavaltaa ja tarvittaessa myös lakeja on muutettava.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oliko se avomallin saabbi, että sen takia piti ajaa 50m talon taakse, ettei puhe kuuluisi auton sisällä?

Kiitos kuitenkin tarinasta ja toivottavasti sait apua tilanteen jälkeen. Nuo voi jäädä traumaattisesti kummittelemaan, kun väkivaltapoliisit uhkailevat.
Mikä tämän viestisi kontribuutio oli? Meni vähän ohi. En tarvinnut hoitoa, ei jäänyt traumaa, ainoastaan muistaakseni joku 50mk sakkolappu, mistä selvisin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minulla kuten muillakin pitäisi olla täysi oikeus olla vittumainen.

On sinulla siihen nytkin oikeus olemassa. Oikeuksien mukana vaan yleensä tulee myös ne vastuut ja velvollisuudet. Jos ne ei maistu, niin silloin kannattaa miettiä sitä oikeuden käyttöäkin.

Jos sinä esimerkiksi alat suusanallisesti vittuilemaan poliisille ja tämän seurauksena poliisi pyytää sinua näyttämään henkkarit, josta kieltäydyt, niin halutessaan se poliisi voi siinä vaiheessa kopittaa sinut ihan laillisesti.

Sinunko näkökulman mukaan tässä tapahtumaketjussa suurin epäkohta on sen poliisin toiminta?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On sinulla siihen nytkin oikeus olemassa. Oikeuksien mukana vaan yleensä tulee myös ne vastuut ja velvollisuudet. Jos ne ei maistu, niin silloin kannattaa miettiä sitä oikeuden käyttöäkin.

Jos sinä esimerkiksi alat suusanallisesti vittuilemaan poliisille ja tämän seurauksena poliisi pyytää sinua näyttämään henkkarit, josta kieltäydyt, niin halutessaan se poliisi voi siinä vaiheessa kopittaa sinut ihan laillisesti.

Sinunko näkökulman mukaan tässä tapahtumaketjussa suurin epäkohta on sen poliisin toiminta?
Kyllä, miksi vitussa minulla pitäisi olla henkkarit edes mukana? Miksi en saisi vittuilla kenelle haluan, myös poliisille ja varsinkin poliisille tai muulle julkisen vallan käyttäjälle, jolla on erityinen vastuu sekä kuunnella palautetta, että noudattaa lakia. Kaiken viranomaisen toiminnan on perustuttava lakiin, kuten tiedät. "Toi on vittumainen" ei perustu lakiin, mutta sitä voidaan kiertää ympäripyöreillä laintulkinnoilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös