Miten joku voi olettaa, että tässä tapauksessa poliisi ei olisi saanut jonkinlaista sankarin kehää pelastaessaan hengen?
Tällä palstalla on saanut lukea, kuinka toisten henki on arvokkaampi kuin toisten. Eikö silloin ole perusteltua ajatella, että toisen hengen pelastaminen on arvokkaampaa kuin toisen, ja näin ollen myös sankarillista tai ei.
Minulla oli tähän pidempi vastaus, mutta palstasofta ei pitänytkään sitä tallella, joten antaa olla. Orimattilan tapaukseen liittyen eilen A-studiossa (samaan aikaan, kun nuorisolaiset katsoivat Docventuresia) oli haastaltetavana poliisin Karhu-ryhmän entinen operatiivinen johtaja (linkki alla).
ke 5.10.2016 | A-studio | TV | Areena | yle.fi
Juttu on tiivistetty alla olevaan Ylen uutiseen.
Entinen Karhu-ryhmän poliisi: Vaikea keksiä Suomesta tilannetta, jossa poliisi ampuisi surmatakseen | Yle Uutiset | yle.fi
Eilen uutisointiin poliisiammattikorkeakoulun tutkimuksesta, jossa tutkittiin esimerkiksi sitä, kuinka korkealla suomalaisten luottamus poliisiin on.
Suomalainen poliisi pönkittää paikkaansa suurta luottamusta nauttivien viranomaisten joukossa. Viimeisimmän poliisibarometrin mukaan 51 prosenttia kansasta luottaa poliisin erittäin paljon ja 45 prosenttia melko paljon. Luottamus on kasvanut hieman vuodesta 2014.
Yle.fi
Jutuissa tuotiin esille, että näin on siitäkin huolimatta, minkälaisissa kohuissa poliisin toiminta on viime aikoina ollut. Minusta tuo ihmetys on sikäli, no, ihmeellistä, että uutisointien myötä sellaisetkin, jotka eivät ole usein tekemisissä poliisin kanssa, alkavat pohtia omaa suhtautumistaan poliisiin. Tämä on oma yksinkertainen päätelmä siitä, miksi kohut ja kritiikit eivät vaikuta kyselyissä poliisin luottamuksen laskuun.
Jos kyselyt tehtäisiin aikana, jolloin mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut, ei poliisin luottamusta välttämättä pohdittaisi yhtä vakavasti. En minä ainakaan ajattele poliisin luottamusta joka päivä – ehkä siitä syystä, etten katso Suomen poliiseista kertovia tosi-tv-ohjelmia – enkä osaisi arvioida sitä kyselyssä ilman, että olen tehnyt siitä pidempiaikaista arviota, mutta uutiset mielenosoitukseen puuttumisesta, tai jonkun hengenpelastamisesta saavat minut pohtimaan suhtautumisestani Suomen poliisin toimintaan.
Olen asunut suurimman ajan elämästäni Suomessa, mutta olen silti ollut ulkomailla enemmän tekemisissä poliisin kanssa kuin Suomessa. En ole silti sinisilmäinen Suomen poliisia kohtaan, mutta kokemukseni nykyisen ja entisen Itä-Euroopan maissa kasvattavat luottamustani Suomen poliisiin.
Samassa tutkimuksessa tuotiin esille myös poliisiin liittyvästä korruptiosta.
Vastaajilta kysyttiin myös käsityksiä viranomaisten korruptiosta. Aiempien poliisibarometrien mukaan usko poliisin korruptioon on kasvanut vuodesta 2007. Tuolloin 70 prosenttia vastaajista piti erittäin epätodennäköisenä tai melko epätodennäköisenä sitä, että "poliisin sisällä esiintyy korruptiota tai epäeettistä toimintaa". Tänä vuonna vastaava prosenttiluku on 57.
Yle.fi
Suomalaisten luotto poliisiin ei horju – yli puolet luottaa poliisiin erittäin paljon | Yle Uutiset | yle.fi