Mainos

Suomen poliisi kriisissä?

  • 688 474
  • 5 676

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Enpä ole ikinä ajatellut, että rekkakuskina voisin joka kerta alkaa inttämään, kun poliisi haluaa nähdä ajokorttini, ammattipätevyyskorttini, tutkia ajoneuvoni jarrut tai tarkistaa kuormatilan.

Pitää varmaan vittumaisena mulkkuna alkaa kysellä perusteita, koska en usko heillä olevan mitään syytä epäillä Scaniani jarrujen kuntoa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
On toki. Kysymys onkin koko ajan ollut, miksi se oikeus pitää käyttää.
Ehkä juuri sen takia, että poliisissa on joidenkin yksilöiden kohdalla haitallista virkaintoisuutta ja vielä haitallisempaa etnisen profiloinnin harjoittamista.

Sinulla tuntuu olevan suuria vaikeuksia asettaa itsesi toisen ihmisen asemaan, joka on kokenut vääryyttä poliisin toiminnasta. Eikä kansalaisen oikeus kysyä perusteita haittaa poliisin työtä. Poliisin ei tarvitse kertoa yksityiskohtia suorittamastaan tehtävästä, kunhan pystyy perustelemaan, miksi juuri sinulta henkilöllisyyttä kysytään.

Olen nuorempana asunut maassa, jossa poliisiin ei voinut luottaa. Eivät he natsisikoja ollut, vaan sikäläisessä yhteiskunnassa ei ollut riittävän selkeitä pelisääntöjä, mitä poliisi käytti hyväksi muun muassa pysäyttämällä rahaa vaatiakseen. He kun tiesivät, ettei tällaiseen tilanteeseen joutuvalla ihmisellä ole mahdollisuutta kyseenalaistaa poliisin toimintaa. Tällaisten kokemusten takia osaan arvostaa, että myös kansalaisella on oikeuksia poliisia kohtaan, mikä on omiaan tekemään Suomen poliisista niin hyvän kuin se on.
 

Jeffrey

Jäsen
Olen nuorempana asunut maassa, jossa poliisiin ei voinut luottaa. Eivät he natsisikoja ollut, vaan sikäläisessä yhteiskunnassa ei ollut riittävän selkeitä pelisääntöjä, mitä poliisi käytti hyväksi muun muassa pysäyttämällä rahaa vaatiakseen. He kun tiesivät, ettei tällaiseen tilanteeseen joutuvalla ihmisellä ole mahdollisuutta kyseenalaistaa poliisin toimintaa. Tällaisten kokemusten takia osaan arvostaa, että myös kansalaisella on oikeuksia poliisia kohtaan, mikä on omiaan tekemään Suomen poliisista niin hyvän kuin se on.

Meinaatko nyt, että jos ihmiset olisivat inttäneet poliisilta perusteita rahojen vaatimiseen niin se olisi jollain tapaa vähentänyt poliisin tekemiä väärinkäytöksiä?

On äärimmäisen hyvä, että Suomessa viranomainen valvoo poliisin toimintaa ja tekee sen hyvin. Silti meidän koko yhteiskunta perustuu sille, että viranomaista kunnioitetaan.

Toki jos ihminen kokee vääryyttä pelkästään siitä, että hänen henkilöllisyyttään kysytään niin tässä olisi taas nyt se paikka sille Eleanor Rooseveltin sitaatille.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Meinaatko nyt, että jos ihmiset olisivat inttäneet poliisilta perusteita rahojen vaatimiseen niin se olisi jollain tapaa vähentänyt poliisin tekemiä väärinkäytöksiä?
Kyse on kansalaisten oikeuksista poliisia kohtaan. On maita, joissa kysymyksiä ei saa esittää, mikä mahdollistaa väärinkäytöksen.

On äärimmäisen hyvä, että Suomessa viranomainen valvoo poliisin toimintaa ja tekee sen hyvin. Silti meidän koko yhteiskunta perustuu sille, että viranomaista kunnioitetaan.
Meidän yhteiskunta perustuu myös siihen, että poliisi noudattaa lakia. Ja se, että kansalaisilla on velvollisuuksien lisäksi myös oikeuksia poliisia kohtaan, madaltaa lain rikkomista poliisissa.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Kyse on kansalaisten oikeuksista poliisia kohtaan. On maita, joissa kysymyksiä ei saa esittää, mikä mahdollistaa väärinkäytöksen.
Mielestäni kyllä ja ei. Lähestyn asiaa itse vähän kapulakielen kautta ja pyörittelen asiaa empiirisemmin.

Perustuslaki määrittelee julkisen vallankäytön periaatteet ja yksilön suojan valtiota vastaan. Poliisi julkisen vallan käyttäjänä kuuluu porukkaan, jonka tehtävistä ja erioikeuksista on säädetty lailla. Lähtökohta, jossa valtiolla on lailla säädetty ja toimiva "väkivaltamonopoli" on varsin hyvä meidän kansalaisten turvallisuuden kannalta kokonaisuutena ajatellen. Itse ainakin haluan tämän olevan näin.

Väärinkäytöksistä ja niiden ennaltaehkäisymekanismeista olen jossakin määrin eri mieltä. Omasta mielestäni ne mahdollistuvat pikemminkin silloin, jos valtiossa ei ole olemassa luotettavia ja läpinäkyviä mekanismeja, jossa jälkikäteisesti on mahdollista kannella virkamiesten toiminnasta.

Poliisi sekä viranomaiset saavat joka vuosi kanteluiden johdosta oikeusasiamieheltä päätöksiä, missä on menty metsään ja missä onnistuttu. Joten näkisin, että valtiotasolla homma toimii. Ja aina voi tehdä rikosilmoituksenkin, jos on sitä mieltä että homma ei mennyt oikein.

On myös tärkeää, että kansalaiset pystyvät ennakoimaan, mistä tempuista poliisin tai oikeuslaitoksen kanssa voi joutua kanssakäymisiin. Tämä liittyy laillisuusperiaatteeseen eli jokaisen kadun tallaajan on mahdollista tutustua voimassa olevaan Suomen lakiin ja siten tietää ennalta aika hyvin, että mikä ei ole sallittua ja mikä on.

On toki ilman muuta olennaista, että poliisi ilmoittaa kansalaiselle millä perusteella tämä esim. pysäytetään liikenteessä. Tähän riittänee, että esim. poliisin suorittaessa ajotapavalvontaa kerrotaan, että ajelit holtittomasti edellisessä risteyksessä. Tai keskustelun aloittajan mainitsema katsastamaton ajoneuvo ja siitä ilmoittaminen.

Ymmärrän tietystä näkökulmasta myös sen, että poliisi aloittaa keskustelun esille tulleella tavalla tyyliin "Mikäs mies täällä ajelee ja minne ollaan menossa?". Kun liikenteessä liikkuu katsastamaton ajoneuvo, niin veikkaisin, että poliisi tuolla kysymyksellä kartoittanee aidosti kysymäänsä asiaa. Eli on kiinnostunut, josko asiaan liittyisi jotakin selittävää seikkaa tms. Siitä voi varmaan vääntää maailman tappiin asti, että mikä on kenenkäkin mielestä "oikeanlaista" vuorovaikuttamista.

Sen vähän, mitä olen itse ollut poliisin kanssa tekemisissä, niin useinkaan keskustelu ei ala lakiperusteilla, vaan juurikin jollakin empiirisemmällä kysymyksellä tai toteamuksella tyyliin "Mikäs homma täällä on menossa?". Eikä se kyllä mielestäni ole häiritsevää tai syyllistävää. Enemmän itseäni korpeaisi, jos joku alkaisi luetella lakeja ensimmäisenä, kun avaat auton ikkunan. Tässä tulikin esille se aiemmin, että jos poliisille on asiallinen, niin kyllä keskustelu etenee omien kokemusteni mukaan varsin asialliseen sävyyn eteenpäin.

Jos mietitään esim. puhallusratsiaa, niin siinä riittänee noin alkuun, että poliisi mainitsee suorittavansa liikenteen valvontaa ja pyytää puhaltamaan alkometriin. En oikein näe lainsäätäjän ensisijaisena tarkoituksena, että perustelut ja niiden ilmoittaminen tarkoittaisivat sitä, että poliisi alkaa siinä tilanteessa luetella ensimmäisenä useita pykäliä kapulakielisesti. Voin toki olla väärässäkin, pitäisi varmaan katsoa jotain lain esitöitä tai oikeusasiamiehen päätöksistä. Kansalainen tietää, että poliisi tekee työtään. Ja poliisi tietää, että kansalaisen pitää siihen pilliin puhaltaa lähtökohtaisesti puhaltaa. Ja jos ei puhalla, niin kuvaan astuu pakkokeinot ja hommasta tulee kaikille osapuolille monin verroin työläämpää -> Ei hyvä juttu noin yleisesti ottaen.

Vaikka poliisi kertoo/perustelee, että millä asioilla ollaan tekemisessä, poliisin ei tarvitse joka tilanteessa ennen toimenpiteisiin ryhtymistä luetella joka pykälää sanatarkasti alkaen perustuslaista ja päättyen vaikkapa pakkokeinolain säädöksiin. Toki tämäkin on täysin tilannekohtaista (PolL 1:7§). Mitä enemmän yksilön oikeuksiin kajotaan ja tämän perustuslaillisia oikeuksia rajoitetaan, sitä paremmin tulee kyetä perustelemaan samoin tein, että miksi näin toimitaan tai on toimittu.

Yksi hyvä esimerkki voisi olla vaikka epäily henkirikoksesta. Poliisi ilmoittanee henkilölle, että olet pidätetty epäiltynä todennäköisin syin taposta ja nyt lähdetään asiaa selvittämään asemalle. Ei siinä auttane ruveta huutelemaan, että "Millä perusteella, häh?", vaan sen varmasti kuulee sitten myöhemmässä vaiheessa.

Oleellista on myös tuo aikaisemmin esille tuotu seikka, että jälkikäteen toimenpiteet pitää pystyä perustelemaan hyvinkin tarkasti. Tämä koskee kaikkia virkamiehiä, jotka käyttävät julkista valtaa ja tekevät päätöksiä.

Yksi erittäin olennainen juttu pollareidenkin kannalta tähän mielestäni liittyy. Jos kansalainen ei tiedä, että hän voi jostakin asiasta kieltäytyä, siitä poliisin on nähdäkseni ilmoitettava selkeästi henkilölle ennen toimenpiteisiin ryhtymistä.

Meidän yhteiskunta perustuu myös siihen, että poliisi noudattaa lakia. Ja se, että kansalaisilla on velvollisuuksien lisäksi myös oikeuksia poliisia kohtaan, madaltaa lain rikkomista poliisissa.

Yhteiskuntamme perustuu aika moniin asioihin. Tuon kääntäisin enemmän malliin, että on aika tärkeää, jotta kaikki noudattavat lakia riippumatta onko tavallinen kadun tallaaja vai virkamies.

Suomen oikeusjärjestelmä vaikuttaa mielestäni kohtuullisen hyvältä ja toimivalta, jos vertaillaan vaikka tuohon Itä-naapuriin.

Uskon, että kansalaisenkin kannattaa lähtökohtaisesti poliisia uskoa ja totella. Sitten jos metsään on menty, niin aina voi tehdä sen kantelun tai rikosilmoituksen.

Vähänhän tässä väännetään peistä nyansseista, mistä kaikki olemme lopulta suhteellisen samaa mieltä: Saa kysyä, pitää perustella, mutta asioista ei ole järkeä tehdä hankalaa poliiseille vaan siitä ilosta, koska voi.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Avautui, että yllättävän monen mielestä perusteen kysyminen on automaattisesti inttämistä eli vastaan väittämistä (tai jopa virkamiehen vastustamista). Avautui myös, että minäkin olen ilmeisesti jonkun/joidenkin määritelmän mukaan vasemmistolainen, hih.

Enpä ole ikinä ajatellut, että rekkakuskina voisin joka kerta alkaa inttämään, kun poliisi haluaa nähdä ajokorttini, ammattipätevyyskorttini, tutkia ajoneuvoni jarrut tai tarkistaa kuormatilan.

Pitää varmaan vittumaisena mulkkuna alkaa kysellä perusteita, koska en usko heillä olevan mitään syytä epäillä Scaniani jarrujen kuntoa.

Toki saa kysyä perusteita mihin poliisin toimet perustuvat. Toki pätevyys ammattiautoilijana saattaa tulla kyseenalaistetuksi, kun ei selvästikään näitä perusteita oppinut ajo-oikeutta hankkiessaan. Perusteen kysyminen ei muuten ole inttämistä. Inttämistä eli (itsepäisesti) vastaan väittämistä on jos kyseenalaistat poliisin sinulle kertoman perusteen.

Enkös minä juuri maininnut, että yksittäisyys pitää olla. Toki poliisilla on myös ns. poliisialoitteinen tehtävän määrittely oikeus, eli yksittäinen poliisi saa määritellä yksittäisen tehtävän. Tämän aloitteen tulee pohjautua sillä laissa määriteltyihin tehtäviin, jotka antavat sille melko laajan oikeutuksen henkilötietojen selvittämiseen. Varsinkin kun yksittäistä tehtävää ei ole laissa tarkoin määritelty.

Ei yksittäisen kansalaisen tehtävä tai edes oikeus ole selvittää sitä toimiiko poliisi eettisesti oikein siinä tilanteessa joka kohdistuu häneen juuri sillä hetkellä. Jos tästä jää epäilys, voi Suomessa selvittää asioita myös jälkikäteen.

Meinaatko nyt, että jos ihmiset olisivat inttäneet poliisilta perusteita rahojen vaatimiseen niin se olisi jollain tapaa vähentänyt poliisin tekemiä väärinkäytöksiä?

Poliisi taitaa pitää kirjaa millä tehtävällä he milloinkin ovat. Tällöin kansalaiseen kohdistettu toimenpide tulisi olla yhdistettävissä tällaiseen tehtävään. Poliisin toimia on helpompi ymmärtää, sekä myös kriittisesti tarkastella, kun tiedetään millaista tehtävää ollaan suorittamassa. On olemassa tehtäviä joita sen tehtävää suorittavan poliisin ei tarvitse (edes) jälkikäteen selitellä, koska tehtävä on tullut komentoketjusta esim. sulkea jokin alue ja tarkastaa sieltä kaikkien henkilöllisyys. Sitten on olemassa myös tehtäviä jotka yksittäinen poliisi aloittaa "lennosta" esim. havaintojensa perusteella. Tällöin poliisille voidaan tarvittaessa esittää kysymys "miksi".

Taitaa olla kuitenkin sekä kaikkien kannalta helpompaa että luottamusta poliisiin lisäävää, että Suomessa voi kysyä suoraan poliisilta itseensä kohdistetun toimenpiteen perustetta, jos kokee sen tarpeelliseksi. Tällöin ei sen poliisia kohtaan varautuneesti suhtautuvan tarvitse tiedon saadakseen tehdä jälkikäteen selvityspyyntöä tai kantelua, vaan niitä tarvitaan ainoastaan tilanteessa, jossa epäilee virkamiehen kertoman perusteen laillisuutta. Toki poliisilla on olemassa sellaisiakin tehtäviä, joita suorittaessa oikeasti ei ehdi kansalaiselle paljoa vastailemaan ja silloin luonnollisesti selvitykset hoidetaan jälkikäteen. Ne ovat kuitenkin vain pieni osa poliisin ja kansalaisten kohtaamisista ja poliisin suorittamista toimenpiteistä.

Lienee aika turhaa verrata maahan/tilanteeseen jossa nimenomaan sitä mahdollisuutta poliisin toimien laillisuuden selvittämiseen ei ole sen enempää itse tilanteessa kuin jälkikäteen.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Yksi hyvä esimerkki voisi olla vaikka epäily henkirikoksesta. Poliisi ilmoittanee henkilölle, että olet pidätetty epäiltynä todennäköisin syin taposta ja nyt lähdetään asiaa selvittämään asemalle. Ei siinä auttane ruveta huutelemaan, että "Millä perusteella, häh?", vaan sen varmasti kuulee sitten myöhemmässä vaiheessa.
Hyvää kirjoitusta, josta olen monesta samaa mieltä. Ja olen myös sitä mieltä, että meidän olisi kaikkien helpompaa olla samaa mieltä, jos käyttäisimme eri sanoja, kun puhumme poliisista instanssina ja yksittäisistä poliisihenkilöistä.

Yllä olevaan lainaukseen sen verran, että tuossahan poliisi sanoo syyn. Mutta jos poliisi tulisi vain sanomaan, että nyt lähdetään asemalle, eikä kerro syytä, olisi kansalaisella täysi oikeus kysyä sitä. Oikeus tähän ei tosiaan tarkoita, että poliisin täytyy selittää heti kaikki juuria myöden, vaan siihen riittää toteamus "se selviää sinulle asemalla."

Se, että ihmistä epäillään todennäköisin syin taposta, on edeltänyt työtä, johon kiinniotto perustuu. Siihen ei riitä, että otetaan kiinni joku epäilyttävän näköinen hampuusi, joka vain sattuu seisomaan lauttasaarelaisella bussipysäkillä.

Yhteiskuntamme perustuu aika moniin asioihin. Tuon kääntäisin enemmän malliin, että on aika tärkeää, jotta kaikki noudattavat lakia riippumatta onko tavallinen kadun tallaaja vai virkamies.

Suomen oikeusjärjestelmä vaikuttaa mielestäni kohtuullisen hyvältä ja toimivalta, jos vertaillaan vaikka tuohon Itä-naapuriin.
Näin on, mutta jostain syystä kun poliisi saa hallinto-oikeudesta tuomion, sitä vähätellään tai jopa pidetään vääränä. Suomen poliisi toimii erinomaisesti, mutta se ei tarkoita, etteikö yksittäiset poliisit tekisi virheitä ja jopa rikkoisi lakia.

Itänaapurista sen verran, että Ukrainan sota liittyy myös poliisiin. Ukraina oli korruptiosta läpimätä yhteiskunta, jossa poliisiin ei voinut luottaa. Kymmenisen vuotta sitten maassa alettiin tehdä radikaaleja muutoksia, joista yksi oli koko poliisijärjestelmän hajottaminen ja rakentaminen uudestaan. Korruptoituneet poliisijohtajat saivat kenkää ja valvotaa lisättiin. Tämä liittyy syyhyn, miksi Putin Ukrainaan hyökkäsi. Ukraina oli korjaamassa korruptoitunutta yhteiskuntaa kansalaisyhteiskunnaksi, josta Kreml ei pysty enää pitämään kiinni.

Joka kerta kun poliisi saa oikeudelta tuomion lainrikkomisesta, se voi olla ikävä asia poliisin kannalta, mutta se on erinomainen asia kansalais- ja oikeusvaltion näkökulmasta. Mitä toimivampi yhteiskunta on sisäisesti, sitä paremmin se kestää myös ulkoa tulevia uhkia.
 

Jeffrey

Jäsen
Taitaa olla kuitenkin sekä kaikkien kannalta helpompaa että luottamusta poliisiin lisäävää, että Suomessa voi kysyä suoraan poliisilta itseensä kohdistetun toimenpiteen perustetta, jos kokee sen tarpeelliseksi. Tällöin ei sen poliisia kohtaan varautuneesti suhtautuvan tarvitse tiedon saadakseen tehdä jälkikäteen selvityspyyntöä tai kantelua, vaan niitä tarvitaan ainoastaan tilanteessa, jossa epäilee virkamiehen kertoman perusteen laillisuutta.

Tuskin kukaan täällä on erimielinen siitä, että poliisiin on voitava luottaa. Epäselvissä tilanteissa on myös voitava voida kysyä perusteita. Tässä ollaan kuitenkin niin ohuella rajalla tanssimassa, että itse ottaisin ennemmin mustavalkoisen näkökulman tällaiseen asiaan.

Nykykansalainen alkaa olla aika tiedostava siitä mitkä ovat ne omat oikeudet, tai ainakin luulee olevansa. Samalla ne omat velvollisuudet monesti unohtuvat, saati se mikä on kohtuullista ja mikä ei. Mielestäni jokaisen suomalaisen velvollisuus pitäisi olla kansallisen turvallisuuden edesauttaminen ja samalla kaikenlaisen vastakkainasettelun eliminoiminen kansalaisen ja viranomaisen välillä.

Sopivasti tänään tuli Tiktokissa vastaan video jossa bussissa matkustanut henkilö koki oikeudekseen kuvata poliisioperaatiota, jossa Tanskan poliisi tarkisti matkustajat kauppakeskusampumisen jäljiltä. Oliko hänellä oikeus siihen, tottakai oli. Oliko se hänen velvollisuutensa tai kohtuullista hankaloittaa tällä tavoin poliisin työtä? Jos me luodaan ympäristö jossa jokaisessa poliisin ja kansalaisen välisessä kanssakäymisessä pitää käydä lävitse oikeusperusteet ja samalla kansalaiset kuluttavat tarpeettomia resursseja, on tuo aivan satavarmasti kansallisesta turvallisuudesta pois.

Toki yleensä se peruste tulee jo ennen kuin kansalainen edes ymmärtää perustelun tulleen: "suoritetaan puhallusratsiaa, ajokortti ja rekisteriote".
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Nykykansalainen alkaa olla aika tiedostava siitä mitkä ovat ne omat oikeudet, tai ainakin luulee olevansa. Samalla ne omat velvollisuudet monesti unohtuvat, saati se mikä on kohtuullista ja mikä ei. Mielestäni jokaisen suomalaisen velvollisuus pitäisi olla kansallisen turvallisuuden edesauttaminen ja samalla kaikenlaisen vastakkainasettelun eliminoiminen kansalaisen ja viranomaisen välillä.
Tämä velvollisuus juttu ei oikein avaudu minulle. Eli ei pitäisi käyttää oikeuksiaan, koska joidenkin mielestä on joku abstrakti velvollisuus tehdä niinkuin poliisi käskee ja olla valittamatta siitä. Onko tämä syyn kysyminen jokin isompikin ongelma? Kerran poliisi tuli kysymään minulta papereita ilman mitään syytä jonka olisin tiennyt. Kysyin miksi ja poliisi vastasi että etsivät jotain henkilöä. Näytin paperini, enkä ollut se jota etsivät. Sitten poliisi kiitti ja jatkoi matkaansa ja minä jatkoin tupakointia. En koe että olisin tuolla kysymyksellä aiheuttanut mitään merkittävää hidastetta poliisin toiminnalle tai ollut ilkeän tiedostava omista oikeuksistani.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Meitä on tietysti joka junaan. Kun pankeissa vielä asioitiin ilman ajanvarausta, ja jonotettiin pankkivirkailijan puheille, pyysi virkailija minua ennen asioivalta naiselta henkilötodistusta; nainen tahtoi nostaa tililtään käteistä.
Naisella ei ollut henkkareita, eikä virkailija antanut rahoja. Nainen intti ainakin viisi minuuttia, että "kuka muu kuin minä itse muka yrittäisi nostaa rahaa MINUN tililtäni".
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Minä jotenkin tulkitsen tuon "tehtävän suorittamiseksi" niin, että se kulloinkin työn alla oleva tehtävä pitäisi pystyä yksilöimään. Ilmeisesti tiedät paremmin, että näin ei ole?
@Jeffrey käytti tuossa esimerkkinä tilannetta, jossa etsittiin potentiaalista ampujaa. Kannattaa näissä asettua myös poliisin asemaan ja miettiä tilannetta, jossa virkamies toimii. Tehtävä voi olla stressaava, vaarallinen ja kiireellinen, jokainen oikeuksiaan inttävä vaarantaa muut alueella olijat.

Ammattilaisen pitää tietysti hoitaa nämä parhaalla mahdollisella tavalla, mutta täytyy pystyä myös inhimillistämään se virkamies. Luottaa hänen ammattitaitoonsa ja jos väärinkäytöksiä tulee, niin niitäkin voi selvittää jälkikäteen.

Tuollaisessa tilanteessa se poliisi ei välttämättä voi jokaiselle kertoa todellista tilannekuvaa, kun tehtävä on kesken.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ammattilaisen pitää tietysti hoitaa nämä parhaalla mahdollisella tavalla, mutta täytyy pystyä myös inhimillistämään se virkamies. Luottaa hänen ammattitaitoonsa ja jos väärinkäytöksiä tulee, niin niitäkin voi selvittää jälkikäteen.
Toki niitä selvitetään jälkikäteen, koska poliisi ei ole yhtä kuin oikeuslaitos. Mutta väärinkäytökset tulevat paremmin ilmi, kun kansalainen osaa pitää omista oikeuksistaan kiinni, eli esimerkiksi kysyä perusteita poliisin suorittamalle henkilöllisyystiedustelulle.

Poliisin ammattitaitoon tulee luottaa, mutta ei niin paljon, että se horjuttaa kansalaisen omia oikeuksia. Hyvässä yhteiskuntajärjestelmässä ymmärrys omiin oikeuksiin ja luottamus valvovaan viranomaiseen tulee olla tasapainossa. Meillä on tässä maassa ihmisiä, joilla on paitsi horjumaton usko poliisin virheettömyyteen, mutta myös joko tahallinen viranomaisvastaisuus tai ymmärtämättömyys viranomaisen luotettavuudesta. Kun ymmärrys omiin oikeuksiin ja luottamus viranomaisiin ovat tasapainossa, myös tällaisten ihmisten asenne paranee, mikä on koko kansalaisyhteiskunnan etu.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Jeffrey käytti tuossa esimerkkinä tilannetta, jossa etsittiin potentiaalista ampujaa. Kannattaa näissä asettua myös poliisin asemaan ja miettiä tilannetta, jossa virkamies toimii. Tehtävä voi olla stressaava, vaarallinen ja kiireellinen, jokainen oikeuksiaan inttävä vaarantaa muut alueella olijat.

Ammattilaisen pitää tietysti hoitaa nämä parhaalla mahdollisella tavalla, mutta täytyy pystyä myös inhimillistämään se virkamies. Luottaa hänen ammattitaitoonsa ja jos väärinkäytöksiä tulee, niin niitäkin voi selvittää jälkikäteen.

Tuollaisessa tilanteessa se poliisi ei välttämättä voi jokaiselle kertoa todellista tilannekuvaa, kun tehtävä on kesken.

Siinä viestissä, jota minä lainasin, käytiin vain läpi lakia, ja @Jeffrey kertoi, että lain mukaan poliisilla on juridinen oikeus tarkistaa henkilöllisyys ja myöhemmässä viestissä hän kertoi, että laissa kerrottu määritelmä "tehtävän suorittamiseksi" pitää sisällään kaikki lain määrittelemät poliisin tehtävät. Minä puolestani väitän, että poliisin pitää pystyä yksilöimään, mitä tehtävää on milloinkin suorittamassa. Ampujan selvittäminen onkin tällainen tehtävä, mutta minä olen käsittänyt, että tässä puhuttiin ihan yleisesti siitä, että saako keneltä tahansa milloin tahansa kysyä pahvit.
 

Polemos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nakkilan uimaseura Uivat Nakit
Kanta-Hämeen käräjäoikeus hylkäsi kaikki syytteet hijab-jutussa. Yllättäen "uhreilta" pientä värikynää, mutta eipä mennyt läpi.

Kanta-Hämeen käräjäoikeus hylkäsi turvapaikanhakijoilta väkisin huivit poistaneiden poliisien ja vartijoiden syytteet. Syytteisiin johtanut tilanne tapahtui toukokuussa 2017 Hämeenlinnan poliisiasemalla, kun naisista yritettiin ottaa kuvat turvapaikanhakijoiksi rekisteröitymisen yhteydessä.

Poliiseja ja vartijoita syytettiin virkavelvollisuuden rikkomisesta, yllytyksestä kahteen pahoinpitelyyn ja kahdesta pahoinpitelystä. Kaikki kiistivät syytteet.

Oikeuden mukaan naiset vietiin rekisteröintihuoneeseen, missä heille kerrottiin, että kuvat täytyy ottaa ilman hijab-huiveja ja että tällöin huoneessa on ainoastaan naispuolisia työntekijöitä. Naiset kuitenkin kieltäytyivät riisumasta niitä. Huivien poistamista pyydettiin oikeuden mukaan useita kertoja.

Oikeus: Naisten kertomuksissa liioittelua​


Oikeus piti poliisien ja vartijoiden kertomuksia luotettavampina kuin naisten. Oikeuden mukaan naisten kertomaan liittyi liioittelua. Toinen esimerkiksi väitti, että seinää vasten painaminen kesti vähintään 45 minuuttia, ja molemmat sanoivat joutuvansa edelleen viiden vuoden jälkeen syömään särkylääkkeitä.

– Asianomistajat ovat myös vahvasti korostaneet oman toimintansa moitteettomuutta, eikä heidän kertomuksensa ole sisältäneet lainkaan heidän kannaltaan epäedullisina pidettäviä seikkoja, tuomiossa sanotaan.

Naisilla todetut mustelmat ovat oikeuden mukaan todennäköisesti syntyneet heidän rimpuillessaan.

Oikeus katsoi myös, että tilanteessa käytetyt voimakeinot olivat tehtävään nähden tarpeellisia ja puolustettavia.

 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Laitetaas tällänen tänne. Ei oikein etene poliisien pikkujouluristeilyllä tapahtuneen pahoinpitelyn tutkinta vaikka nauhatkin tapahtumasta on

Poliisien virkistysristeilyllä vuosi sitten tapahtuneen välikohtauksen rikostutkinta ei etene.

Tapahtumista on aikaa jo vuosi. Epäillyt rikokset tapahtuivat Tallink Silja -laivalla lokakuussa 2021. Nykyään 19-vuotias nuori mies teki tapahtumista tuoreeltaan rikosilmoituksen.

Asiaa tutkitaan nimikkeillä pahoinpitely, laiton uhkaus, identiteettivarkaus ja virkavelvollisuuden rikkominen. Epäiltyinä on kolme poliisimiestä, jotka olivat laivalla Helsingin poliisin virkistysristeilyllä. Tapahtumista on myös videomateriaalia.

– Asia ei vain etene mihinkään.

----

Miestä ei ole hänen omien sanojensa mukaan vieläkään kuulusteltu vaikka tapahtumista on jo vuosi. Mies on aiemmin kertonut Iltalehdelle, että häntä oli noin kuukautta ennen risteilyä kuulusteltu epäiltynä murrosta.

– On tämä vähän outoa. Minulla on ollut muitakin juttuja ja kaikki on käsitelty ekana, mutta tässä minua ei ole edes kuulusteltu.
Hänen mielessään on herännyt epäilys siitä, että tutkinta yritetään lakaista maton alle.

– Sinne on lähetetty kuitenkin videot, joissa tapahtuma näkyy. Laivalla on myös valvontakamerat, joissa tapahtuma näkyy. Ihmetyttää vain, että miksi tämä homma ei etene.


– Minua huolettaa, että saako poliisi Suomessa tehdä mitä vaan ilman, että siitä rangaistaan.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Laitetaas tällänen tänne. Ei oikein etene poliisien pikkujouluristeilyllä tapahtuneen pahoinpitelyn tutkinta vaikka nauhatkin tapahtumasta on


"Tutkinnanjohtaja, aluesyyttäjä Heikki Stenius kertoo, että tutkinnassa on ollut haasteita ja se on edennyt verkkaisesti. Steniuksen mukaan nämä johtuvat poliisin ”surkeista määrärahoista” eli tekeviä käsiä ei ole riittänyt.

– Kun on niin sanotusti tämän jutun vuoro, niin tuleekin joku kiireellinen yhtäkkiä, sanoo Stenius.

– On pakko priorisoida asioita kiireellisemmästä päästä. Tämä on virkamiehen tekemäksi epäilty rikos, mutta kuitenkin on niin paljon kiireellisempää koko ajan."

Lainaus jutusta.

Katos kun aina sattuukin just sopivasti tulemaan kaikenlaista kiireellistä, mikä pitää ensin hoitaa alta pois.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Poliisi suositti ukrainalaismielenosoittajia poistamaan kyltin “Russia is a terrorist state”. Yleisjohdon mukaan paikalla ollut poliisipartio otti vastaan venäläisen naisen ilmoituksen, että yksi mielenilmauksen lakanoista on vihapuhetta.

Poliisipartio pyrki ratkaisemaan tilanteen pyytämällä tapahtuman järjestäjää paikalle keskustelemaan kyltistä ja lopulta suositteli sitä poistettavaksi, mikäli se ei ole mielenilmaukselle välttämätön. Koska järjestäjien edustaja ei poliisin mukaan puhunut kuin ukrainaa, tulkiksi otettiin valituksen vihapuheesta tehnyt venäläisnainen.

Tässä tilanteessa poliisi taisi olla kirjaimellisesti Putinin taskussa.


Yksi osoitus, miten valitusta vihapuheesta käytetään väärin. Ja toinen, miten tolvanoita poliisit voivat olla. Suomessa on oikeus sanoa USA:ta vaikka miksi ilman seuraamuksia, mutta kyllä se sama oikeus koskee terroristivaltio Venäjänkin arvostelua.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ja tänään poliisilta sitten vastaus:


"Poliisin viesti mielenosoituksen järjestäjälle oli, että voiko mielenosoitusta jatkaa ilman kyseistä banderollia. Poliisi ei määrännyt banderollia poistettavaksi, mutta sovinnollisuutta edistävästi tiedusteli sen mahdollista poistamista, ellei se ole mielenilmaukselle välttämätön".

Mihin tämä maa on menossa? Venäläinen nainen vaatii poistettavaksi mielenosoituksesta Suomessa kyltin “Russia is a terrorist state” vihapuheena ja saa poliisin houkuteltua mukaan operaatioonsa. Ja kaiken päälle, poliisi ei edes häpeä puuttumistaan.

Suomessa on sananvapaus ja mielenosoitusvapaus eikä "Russia is a terrorist state" ole sellainen kyltti ettei sitä saisi Suomessa pitää esillä tai poliisin pitäisi "sovitella" ilmaisua Suomessa yhden terroristivaltion kansalaisen vaatimuksesta.

Vihreän sisäministerin aikana poliisi on ryhtynyt salaamaan lainvastaisesti asioita, joita sillä ei ole oikeus salata (Susanna Reinboth HS käsitellyt muutaman kerran näitä). Nyt vaikuttaa siltä, että myös sananvapaus on ymmärretty poliisissa väärin.
 
"Tutkinnanjohtaja, aluesyyttäjä Heikki Stenius kertoo, että tutkinnassa on ollut haasteita ja se on edennyt verkkaisesti. Steniuksen mukaan nämä johtuvat poliisin ”surkeista määrärahoista” eli tekeviä käsiä ei ole riittänyt.

– Kun on niin sanotusti tämän jutun vuoro, niin tuleekin joku kiireellinen yhtäkkiä, sanoo Stenius.

– On pakko priorisoida asioita kiireellisemmästä päästä. Tämä on virkamiehen tekemäksi epäilty rikos, mutta kuitenkin on niin paljon kiireellisempää koko ajan."

Lainaus jutusta.

Ai helvetti miten huikeeta, keksii heittää tähän vielä määrärahat vaikka kaverit selvästi hoitelevat näitä vapaillaankin.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vihreän sisäministerin aikana poliisi on ryhtynyt salaamaan lainvastaisesti asioita, joita sillä ei ole oikeus salata (Susanna Reinboth HS käsitellyt muutaman kerran näitä). Nyt vaikuttaa siltä, että myös sananvapaus on ymmärretty poliisissa väärin.

Mielenkiintoista olisi tietää mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Varmaan pitäisi itse nähdä vähän vaivaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mielenkiintoista olisi tietää mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Varmaan pitäisi itse nähdä vähän vaivaa.

Tässä muutamia Reinbothin HS:ssa julkaisemia juttuja poliisin salailun lisääntymisestä:


Itselleni vihervasemmistolaisen hallituksen aika näyttäytyy avoimuuden osalta synkkänä. Eikä sitä paranna lainkaan tilanne, jossa valtakunnansyyttäjä valehteli syytteestään Päivi Räsästä kohtaan, jäi kiinni, mutta hallituksen puolelta mitään negatiivista ei salailussa ja valehtelussa ole nähty. Tai siinä, että terroristisista rikoksista ei löytynyt tutkintalinjoja Suomessa pl. Turun terrori-isku päinvastoin kuin muualla Euroopassa ja Pohjoismaissakin, vaikka Supo on tarjonnut satoja aihioita valtakunnansyyttäjälle.

Minusta meillä alkaa olla jonkin verran rakenteellista ongelmaa tutkintojen valitsemisen ja poliisin salailun osalta.
 
Viimeksi muokattu:

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Tässä muutamia Reinbothin HS:ssa julkaisemia juttuja poliisin salailun lisääntymisestä.

Reinbothilla on jokin henkilökohtainen ristiretki poliisia ja muita viranomaisia kohtaan. Yleensä villiintyy silloin, kun on käynnistymässä jokin oikeudenkäynti tms Hesarin toimittajia kohtaan.

Että silleen...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Reinbothilla on jokin henkilökohtainen ristiretki poliisia ja muita viranomaisia kohtaan. Yleensä villiintyy silloin, kun on käynnistymässä jokin oikeudenkäynti tms Hesarin toimittajia kohtaan.

Että silleen...

En ota Reinbothin mahdolliseen ristiretkeen kantaa. Pointti on siinä, että poliisi salaa asiakirjoja tai tietoja vastoin lain nimenomaista säännöstä. Eikä se riitä, vaan salailu jatkuu hallinto-oikeuden lainvoimaisen päätöksen jälkeen. Poliisi salaa myös muuta materiaalia lainvastaisesti, johon liittyy alin linkittämäni juttu.

Lämpimästi ymmärrän Suomen turvallisuuteen liittyvien asioiden salaamisen. Mutta nyt ei ole kyse siitä, vaan ylipäätään toimittajien oikeudesta saada tietoa. Sama meno on ollut valtioneuvoston puolella, ja vaikka ei suoraan poliisiin liity, toimittaja Riski/IL on tuonut esille, kuinka vaikeaa on saada lain mukaista tietoa Marinin aikana. En pidä ainakaan kokonaan sattumana samanaikaisuutta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä vielä yksi mielestäni poliisin kyseenalainen tulkinta julkisuuslaista. Poliisi haluaa esimerkiksi salata kokonaan tiedon sosiaalihuollon asiakkuudesta. Salaista olisi siten tieto siitä, että 8-vuotiaasta Vilja Eerikasta oli tehty kymmenkunta lastensuojeluilmoitusta, mutta silti lapsi palautettiin isälleen ja äitipuolelleen vähän ennen murhaa. Mielestäni salaamisessa kuljetaan nyt väärään suuntaan ja pahasti.

Poliisihallitus haluaa, että kaikki etäisestikin yksityiselämään liittyvä salataan esitutkinta-aineistosta.

”Salassa pidettäviä tietoja ovat asunnottomuus, työttömyys, avoliitto, avioliitto, seurustelusuhteet, salarakkaat, vanhempien ja lasten tapaamisoikeusasiat, huoltajuuskiistat ja elatusmaksut”, ohje linjaa ja jatkaa listaa viiden sivun verran.

”Aivan liian pitkälle menevää salaamista”, sanoo hallinto-oikeuden professori Olli Mäenpää Helsingin yliopistosta.


 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös