Jos Poliisit -sarja kertoo yhtään heidän työstään…
Ei kerro työstä, vaan halutusta julkisuuskuvasta. Jokunen vuosi sitten hain poliisin nettisivuilta tietoa passin hinnasta. Löysin tiedon, mutta vasta, kun minulle oli tiedotettu, milloin ja miltä kanavalta Poliisit-sarjan uudet jaksot alkavat.
Tällä ei ole tekemistä rahoituksen kanssa, mutta toivoisin poliisin pyrkivän enemmän julkisuuskuvaan, joka osoittaa heidän tarpeellisuuden yhteiskunnassa sen sijaan, että näyttävät televisiossa heittävän huulta ja poseeraavan valokuvissa juoppojen kanssa. Mutta kai se on nykyään joka pojan unelma valmistua ammattiin, johon kuuluu juoppojen kotiinkuljetuspalvelua ja siitä raportointia TV-ohjelmassa.
Automaattinen nopeusvalvonta on esimerkkinä asia, josta konstaapelit ovat iloinneet. YT:t on täysin luonnollinen jatkumo sille; ei molempia ole syytä lisätä sekä poliiseja että automaattista valvontaa.
Minulle tuli tästä mieleen lapsuusajan matkat mummoloihin. Matkan varrella olihuoltoasema, jonka pihassa oli usein useampi poliisiauto. Missään muualla en tuolloin nähnyt rivissä yhtä monta poliisiautoa. Niitä oli vielä silloin, kun minä sain ajoluvan, mutta eivät kiinnittäneet enää siinä iässä yhtä paljon huomiota. Sitten kyseinen tie uusittiin ja tuli nopeusvalvontakamerat. Poliisiautojen määrä huoltamon pihassa väheni. Sitten tuli uusi tie, mikä tappoi huoltoaseman kuin Tankki täyteen -sarjassa. Sen jälkeen en ole nähnyt huoltamon pihassa yhtä monta poliisiautoa rivissä. Ennen kameroiden tuloa en ymmärtänyt, mihin kaupungin ulkopuolella tarvittiin niin monta poliisia, mutta nyt ymmärrän senkin.