Eilen samaa kirjoitin mutta pitääpä nyt naputtaa joutessaan vielä uusintana. Poliisilla tosiaan räjähtänyt kustannukset ja romahtanut tehokkuus siitä lähtien kun touhua lähdettiin tehostamaan. Korjaustoimenpiteenä kuvittelisi olevan paluu aiemmin toimiviksi havaittuihin toimintamalleihin nykyisellä budjetilla, jolloin kenttäväkeä olisi varaa palkata tuplat verrattuna siihen tilanteeseen jossa hommat vielä toimi ihan hyvin.
Mutta onko pöhöttynyttä organisaatiota mitenkään mahdollista enää supistaa? Viranomaisen työsuoja on korkea, muttei kuitenkaan murtamaton. Toisaalta poliisijohto on osoittanut olevansa erittäin häikäilemätön hyödyntäessään (kenttäväen ansaitsemaa) kansalaisten äärimmäisen korkeaa luottamusta poliisiin, tajuamatta että nakertaa sitä luottamusta tuolla toiminnallaan. Aiemmin on mennyt vielä täysin suoraan läpi viestit "jos budjetti ei kasva, on pakko aloittaa yt:t", mutta tällä kertaa tuota budjetinkehitystä on perattu jo julkisuudessa ja erittäin aiheellisesti kysytty että miten on mahdollista nimenomaisesti kenttäväen palkkaamiseen korvamerkittyjen määrärahojen nousta 15% 5 vuodessa ilman että kenttäväkeä lisätään lainkaan, tehokkuuden kärsiessä edelleen? Poliisijohto on tarjonnut syyksi palkka- ja kiinteistökustannusten kasvua, mutta vastaavaa inflaatiota ei ole kyllä muilla sektoreilla nähty.
Ja tuohon viranomaisen työsuojaan jos nopeasti vielä palaa kun sitä oli tarkoitus edellisessä kappaleessa jo käydä. Eli poliisilla on kansalaisilta saadun arvostuksen ansiosta mahdollisuus vaatia perusteetta lisää määrärahoja tuhlattavaksi aivan perkeleenmoisesti pöhöttyneeseen väliportaaseen. Mikään muu viranomainen ei tuommoiseen pysty, eikä toki ole tarkoituksenmukaista että pystyisikään. Terveys- ja ympäristötarkastajien määrä on minimoitu ja hommat keskitetty kuntayksiköistä muutamaan isompaan yksikköön maakuntatasolla siten että siellä on ainoastaan yksi johtaja ja suunnilleen yksi viranomainen/aiempi kunta, olettaen että yhtymä koostuu pienemmistä kunnista. Eli palkatut henkilötyövuodet (ja mahdollisuudet suorittaa työtehtäviä) tiputettu murto-osaan aiemmasta. Poliisien tapauksessa tehtiin sama grimppaus, mutta jotenkin sen yhteydessä onnistuttiin keksimään ihan jokaiselle hallintopuolen henkilölle johtajavakanssi, todennäköisesti aiempaa korkeammalla palkalla (mikään muu ei selitä noita räjähtäneitä palkkakustannuksia ilman korreloivaa positiivista kehitystä kenttäväessä). Pesuvesien mukana pellolle lensi sitten turvallisuutta aktiivisesti edistäviä yksiköitä esim. liikkuvan poliisin merkeissä.