Ikävimmät kaupungit:
Rauma ja Pori
Hämmentävän ankeita paikkoja. Jääneet jälkeen muun läntisen maailman kehityksestä. Vaikutelmaa lisää sekin, kun siellä on pimeää, loskaista tai jäistä suurimman osan vuotta. Ei siis lunta. Ja mereltä tuulee.
Satakunta muutenkin on Suomen ankeinta seutua noin luonnon puolesta. Kitukasvuisia metsiä, ei järviä eikä mäkiä.
Pitänyt jo pidempään kirjoittaa tähän ketjuun..
Nyt kun olen kymmenkunta vuotta asunut pois Porista, niin pakko yhtyä siihen näkemykseen, että Satakunnan luonto on todellakin hyvin eri tyylistä kuin missään muualla päin Suomea, sehän on fakta. Minä olen itse lähtöisin nimenomaan sieltä ns. Meri-Porista, eli juuri niiden kaikkein kitukasvuisimpien metsien alueelta. Yyterin alueella esimerkiksi maa on niin hiekkapohjaista, ettei siellä oikein kunnollista metsää kasva. Satakunnan luonnosta kertoo osaltaan jo se, että maakunnan viralliseksi kiveksi on valittu hiekkakivi, jota ei esiinny käytännössä missään muualla Suomessa. Hiekkakivi on siis sellaista punertavaa, käsiin hajoavaa kiveä..
Mainittakoon silti, että Pori ei todellakaan ole jäänyt mitenkään jälkeen, vaan se on päinvastoin kehittynyt mielettömästi viimeisen kymmenen vuoden aikana (jotka olen siis itse ollut pois) siitä mitä se oli. Uutta modernia asuntotuotantoa ja kauppakeskusta nousee koko ajan, ja Pori onkin nykyään taas muuttovoitto kaupunki
Knoppitietona niille jotka eivät tiedä: Porissahan on todellakin vain yksi ainoa järvi, Enäjärvi (tai siis nyky-Porissa on kuntaliitosten jälkeen enemmän toki, mutta alkuperäisen Porin alueella). Ainoat todella rehevät metsät Porissa ovatkin juuri sen ympäristössä. Järvi sijaitsee juurikin minun lapsuuteni maisemissa Meri-Porissa. Se on kuuluisa järvi lintuharrastajien keskuudessa, koska se on likimain ainoa järvi Suomessa, missä näkee merilintuja. Tällä asiallahan esimerkiksi oma biologian opettajani ihan ylpeili aikanaan. Muutoin kaupungin profiiliin vaikuttaa täysin keskeisesti se, että se on rakennettu jokisuistoon. Ja se sitten kyllä todella näkyy. Ässien kotihallin nimi on Isomäki areena, koska se sijaitsee Isomäki nimisessä paikassa, joka on todellakin Porin korkein kohta (ainakin likimain). Ja onhan se nyt todella koomista, ja kertoo kaiken Porin kaupunkiprofiilista
Pidänkin eniten Suomessa niistä paikoista, jotka edustavat kaikkea sitä mitä Pori ei ole. Suosikkikaupunkejani ovat Hämeenlinna ja Kuopio. Kun aikanaan muutin ensiksi mainittuun, niin ihastuin sydänjuuriani myöten, että kyllä voikin olla mahtava paikka. Aulangolla käydessä tuli heti sellainen maaginen olo, että "nyt ei olla ihan kotikulmilla". Häme (siis se oikea Häme, ei Pirkanmaa) ja Savo ovat alueita, joista pidän ihan kokonaisuutena täysin varauksetta. Savossa on tullut vaimon taustan takia paljon aikaa vietettyä viimeisten vuosien aikana, on todella sääli että elämä nyt ei vain mahdollista pysyvää muuttamista sinne, koska minulla ei ympäristönä olisi todellakaan mitään sitä vastaan, päinvastoin. Hämeeseen olisin samoin valmis palaamaan milloin vain, mutta kun sekään ei nyt oikein ole vaihtoehto..
Viimeisten vuosien aikana pk-seudulla olen oppinut näkemään myös tämän alueen hyvät puolet. En enää esimerkiksi vihaa Helsinkiä ihan vain "periaatteesta", vaan pidän siitä. Totuushan on, että Helsinki on ainoa paikka tässä maassa, joka täyttää sanan "kaupunki" määritelmän globaalissa mittapuussa. Se on sitten eri asia, pitääkö sitä jonain itseisarvona vai ei. Toisaalta sitten Vantaa on äärimmäisen synkkä paikka, ja jos joku vaikka sanoo ettei pidä Espoosta, niin kannattaa mennä käymään Vantaalla. Voin vakuuttaa, että kyllä tulee kiire Espooseen :D
Jokerina haluan vielä mainita hienoista alueista kauniin Länsi-Uusimaan. Eli siis alueen Espoon länsirajalta länteenpäin. Aivan erityinen suosikkini on nykyisen Raaseporin kaupungin alue, siellä luonto on todella kaunista. Siis todella aivan mielettömän kaunista. Ikävä vain, että läntisen Uudenmaan kunnat ovat pahasti taantuvia paikkoja (palveluiden suhteen, liikenteellisesti jne.), eli niillä nurkilla asuminen ei oikein kysymykseen