Suomen oikeuslaitos näytti taas ”närhen munat”

  • 1 796 736
  • 11 444

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
On rikollinen joka tekee rikoksen minun omaisuuttani kohtaan. Näyttö siitä on kiistaton. Syyttäjä teki kuitenkin lopulta syyttämättäjättämispäätöksen koska rikollisella on tullu muita vakavempia rikoksia tässä välillä ja minun tapaus ei muuttaisi tuomiota mihinkää suuntaan. Vielä hassumpaaa tässä on se et jos rikollista ei tuomitakkaan noista vakavemmista rikoksista nii minun tapausta ei oteta uudestaan käsittelyyn eli rikollinen siis pääsee siinä tapauksessa kuin koira veräjästä tosta rikoksesta minkä teki omaisuuttani kohtaan

Oon vähän halolla päähän lyöty et miten tää voi olla mahollista
Omituisen oloinen päätös, koska tällä ratkaisulla rikollinen välttyy käsittääkseni myös korvausvastuusta koskien omaisuuttasi kohtaan tehtyä rikosta.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuten jo itsekin totesit, Riston tapauksessa isyyden kumoaminen ei onnistunut, koska määräaika oli mennyt umpeen siitä kun sai tietää ettei ole vaimonsa lapsen isä. Tässä toisessa tapauksessa isyys kumottiin ajoissa ja onnistui juridisesti ongelmitta.
Juridisesti tämä meni tietysti oikein. Vaikka lapsen syntymästä on yli 50-vuotta. Kahden vuoden aikaraja ei pätenyt koska tieto asiasta tuli vasta 50-vuotta myöhemmin.

Sekä vahvistettu isä, että lapsen äiti voivat nostaa isyyden kumoamiskanteen. Jos isyys on vahvistettu avioliiton perusteella, tulee kumoamiskanne nostaa kahden vuoden kuluessa lapsen syntymästä. Jos isyys on vahvistettu tunnustamisen perusteella, tulee kumoamiskanne nostaa kahden vuoden kuluessa siitä, kun isyys on vahvistettu.

Näiden määräaikojen jälkeen isyyden kumoamiskanne voidaan nostaa vain, jos kantaja osoittaa laillisen esteen tai muun erittäin painavan syyn, jonka vuoksi kannetta ei ole aikaisemmin nostettu. Tällainen tilanne on esimerkiksi, jos mies saa vasta useamman vuoden kuluttua tietoonsa seikan, jonka perusteella hänellä on aihe epäillä, että hän ei ole lapsen isä.


Risto poloinen myöhästyi pari kuukautta kahden vuoden aikarajasta eikä selitykset järkytyksestä kelvanneet oikeudessa. Sitä oikeuslaitoksen kankeutta minä vaan olen hämmästellyt. Konnat ja syylliset on tiedossa, mutta oikeus ei tapahdu jonkun muutaman kuukauden takia tai kun oikeuslaitos ei näe painavana syynä mielen järkkymistä.
 
Viimeksi muokattu:

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Mielenkiinnolla odotan, mitä Kiiskelle napsahtaa näistä syytekohdista. Se, että tehtaillaan tuollaisia rikoksia ja pistetään se mielenhäiriön piikkiin, ei ole pätevä puolustus.

 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On rikollinen joka tekee rikoksen minun omaisuuttani kohtaan. Näyttö siitä on kiistaton. Syyttäjä teki kuitenkin lopulta syyttämättäjättämispäätöksen koska rikollisella on tullu muita vakavempia rikoksia tässä välillä ja minun tapaus ei muuttaisi tuomiota mihinkää suuntaan. Vielä hassumpaaa tässä on se et jos rikollista ei tuomitakkaan noista vakavemmista rikoksista nii minun tapausta ei oteta uudestaan käsittelyyn eli rikollinen siis pääsee siinä tapauksessa kuin koira veräjästä tosta rikoksesta minkä teki omaisuuttani kohtaan

Oon vähän halolla päähän lyöty et miten tää voi olla mahollista
Käsittääkseni syyttämättäjättämispäätös ei poista vahingonkorvausvelvoitetta, jos teko itsessään on ollut rikoslain (tms. lain) mukaan rikos eikä syyllisyydestä ole epäselvyyttä.

Yhteys syyttäjään, koska hänellä on kuitenkin velvoite ajaa myös yksityisoikeudellista kannetta (vahingonkorvaus).

 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Suomessa on sallittua varastaa toisen omaisuutta ja myydä sitä eteenpäin väittäen sitä omakseen, ja vastuunsa tämä rikoksentekijä kiertää sillä, että ulosottajien jono on pitkä kuin nälkävuosi. Ihan sama vaikka mentäisiin oikeuteen niin sielläkin tuomittaisiin korvauksia niin ne lisätään sinne ulosottojonoon. Helppoa olla konna jos ei ole rahaa maksaa korvauksia, sille kukaan ei mahda yhtään mitään. Omaa kokemusta tästä ja helpointa vain unohtaa koko juttu ennen kuin menee hermot. Puhutaan n. 6000 euron suuruisesta velasta kuitenkin.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tulkaas nyt joku selittämään tämä:
Epäilty postimurhaaja on 23-vuotias sähköalan opiskelija – kävi tuntemattoman kimppuun nyrkkirautaveitsellä
Toukokuussa tuomittu kahden vuoden vankeuteen ja marraskuussa heiluu ulkona puukon kanssa.
Juu, luin jutun ja valitettu hovioikeuteen, joten tuomio ei lainvoimainen. Silti ei nyt mun järkeen täsmää tämä homma.

Niin siis mikä ei täsmää? Tuomiosta valitettu joten se ei ole lainvoimainen eli häneen kohdistuvaa tuomiota ei voida panna täytäntöön.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Tulkaas nyt joku selittämään tämä:
Epäilty postimurhaaja on 23-vuotias sähköalan opiskelija – kävi tuntemattoman kimppuun nyrkkirautaveitsellä
Toukokuussa tuomittu kahden vuoden vankeuteen ja marraskuussa heiluu ulkona puukon kanssa.
Juu, luin jutun ja valitettu hovioikeuteen, joten tuomio ei lainvoimainen. Silti ei nyt mun järkeen täsmää tämä homma.
MIkähän sähköalaa vaivaa? Koskelan murhaajistakin kaksi kolmesta opiskeli sähköalaa.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Niin siis mikä ei täsmää? Tuomiosta valitettu joten se ei ole lainvoimainen eli häneen kohdistuvaa tuomiota ei voida panna täytäntöön.
Toki sen ymmärrän mutta olisihan tämäkin voitu estää toimimalla toisin. Mun järkeen ei käy että tuomitut voi heilua vapaalla. Vittuunko näitä käräjäoikeuksia edes tarvii kun aina mennään eteenpäin.
Ehkä mulla hieman tunne ohjaa ajattelua mutta näin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toki sen ymmärrän mutta olisihan tämäkin voitu estää toimimalla toisin. Mun järkeen ei käy että tuomitut voi heilua vapaalla. Vittuunko näitä käräjäoikeuksia edes tarvii kun aina mennään eteenpäin.
Ehkä mulla hieman tunne ohjaa ajattelua mutta näin.

Mielestäni olet oikeilla jäljillä. Käräjäoikeuden päätös tulisi laittaa voimaan, jos hovi katsoo ennen varsinaista käsittelyä rikoksen olevan näyttöineen niin selvä, että täytäntöönpanoa ei tule siirtää. Sama tilannehan on jo hovin ja korkeimman oikeuden välillä.

Nyt vaaralliset väkivaltarikolliset voivat valittamalla siirtää tuomiotaan, ja tämän maksaa seuraava uhri läheisineen. Näin kävi tässäkin tapauksessa. Toki jokunen syytön joutuisi vankilaan nykyistä enemmän, mutta varsin selvissä tapauksissa riski siihen olisi pieni.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Iltalehdessä oli uutinen Qatarista. Argentiinalaiselta toimittajalta pöllittiin lompakko kesken lähetyksen. Hänelle annettiin ohjeeksi mennä tekemään paikalliselle kyttäasemalle rikosilmoitus. Ilmoitusta tehdessään ystävällinen polliisisetä lupasi, että tavarat saadaan takaisin.
Lopuksi esitti vielä bonuskysymyksen, minkälainen rangaistus olisi sopiva rosvolle? Kenties 5 vuotta vankeutta vai maasta karkoitus?

Huumorilla voisi todeta, että tännekin sopisi moinen käytäntö. Välillä kun tuntuu, että itse roisto saa enemmän oikeutta kuin rikoksen uhri. Ehkä ihan noin jyrkkää käytäntöä ei tarvita.

@redlate n mainitsema tapaus alleviivaa meikäläisen mielessä sitä, että oikeuskäytäntöjä saisi kuitenkin hivuttaa hieman jyrkempään suuntaan. Tässä kun ei oltu ensi kertaa asialla nyrkkirautojen kanssa.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tulkaas nyt joku selittämään tämä:
Epäilty postimurhaaja on 23-vuotias sähköalan opiskelija – kävi tuntemattoman kimppuun nyrkkirautaveitsellä
Toukokuussa tuomittu kahden vuoden vankeuteen ja marraskuussa heiluu ulkona puukon kanssa.
Juu, luin jutun ja valitettu hovioikeuteen, joten tuomio ei lainvoimainen. Silti ei nyt mun järkeen täsmää tämä homma.
Tässähän on kyse käräjäoikeuden harkinnasta, jossa funtsitaan, pidetäänkö käräjillä tuomion saanut vangittuna hovioikeuden käsittelyyn saakka vai pääseekö ns. vastaamaan vapaalta. Aiemmin linja oli, että törkeämmistä huume- tai väkivaltarikoksista tuomitut pidettiin vangittuna, mutta nykyään tässäkin on lipsuttu rosvolle edullisempaan suuntaan. Hyvä esimerkki on tää emäkyrpä Ranta-aho, jonka käräjät päästi vapaalle odottelemaan hovioikeutta. Ranta-aho kiitti ja painu samoin tein Marbellan jatkamaan rikollista toimintaa. Tässä postinkantajakeisissä käräjätuomarin hentomielisyys makso vain nuoren naisen hengen.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässähän on kyse käräjäoikeuden harkinnasta, jossa funtsitaan, pidetäänkö käräjillä tuomion saanut vangittuna hovioikeuden käsittelyyn saakka vai pääseekö ns. vastaamaan vapaalta. Aiemmin linja oli, että törkeämmistä huume- tai väkivaltarikoksista tuomitut pidettiin vangittuna, mutta nykyään tässäkin on lipsuttu rosvolle edullisempaan suuntaan. Hyvä esimerkki on tää emäkyrpä Ranta-aho, jonka käräjät päästi vapaalle odottelemaan hovioikeutta. Ranta-aho kiitti ja painu samoin tein Marbellan jatkamaan rikollista toimintaa. Tässä postinkantajakeisissä käräjätuomarin hentomielisyys makso vain nuoren naisen hengen.

No korjataan sen verran, että tuota pitää käytännössä syyttäjän vaatia, omasta aloitteestaan käräjäoikeus ei tuollaista päätöstä voi tehdä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
No korjataan sen verran, että tuota pitää käytännössä syyttäjän vaatia, omasta aloitteestaan käräjäoikeus ei tuollaista päätöstä voi tehdä.
Laki olisi parempi niin, että vankeuden jatkaminen olisi automaatio, ellei puolustus erikseen vaatisi vapaalle pääsyä. Tämä ratkaistaisiin mahdollisimman nopeasti.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Okei, tota en tiennytkään, että syyttäjällä on tässä noinkin iso rooli. Noh, ihmetyttää vielä enemmän.

Onhan se mahdollista, että syyttäjä on tätä vaatinut mutta käräjäoikeus ei määräystä antanut. Kovin harvoin noita kuulee vaadittavan ylipäätään.
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taas ihmetyttää kummastuttaa pientä kulkijaa. Tässäkin jutussa on tuo aiemmissa viesteissä nostettu ongelma, että heti edellisen tuomion saamisen jälkeen ollaan tekemässä samaa kuraa, koska vangitseminen ei ala heti. Tämän kaverin kohdalla alla oli jo useampi raiskaustuomio ennen näitä viimeisimpiä. Kuulostaa typerältä päästää toistuvasti tuomittu sarjaraiskaaja odottelemaan vapaalle jalalle valituksen käsittelyä tai mitä ikinä odottelikaan.

Toinen ihmetyksen aihe on jutussa mainittu pahoinpitely. Raiskauksen jälkeen naisen kädet nippusiteillä kiinni ja iskuja kasvoihin siten, että mm. silmäkuoppa murtui. Jotenkin luulisi, että tuo menisi jo törkeän puolelle, jos uhrin kädet sidotaan estäen suurimmat vastustelut ja mahdollisuus paeta ja aiheutetaan "oikeita" vammoja. Varsinkin jos sen uhrin on vielä juuri raiskannut.

Jutun mukaan sai nyt kovennettuna 3 vuotta ja 9 kuukautta. Sisältääköhän tämä sen edellisen 3 vuoden tuomion ja nyt tuli käytännössä 9 kk lisää tästä viimeisimmästä episodista?

Tuomiot | Sarjaraiskaaja sai tuomion, raiskasi heti seuraavan päivänä uudelleen: Tuomiot | Sarjaraiskaaja sai tuomion, raiskasi heti seuraavan päivänä uudelleen
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Ei tämä nyt hirveän hyvää kuvaa poliisin ja käräjäoikeuden toiminnasta anna, kun väärää kaveria on istutettu reilu viikko jonkun silminnäkijähavainnon perusteella ja murhaaja on saanut olla vapaalla jalalla.

 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ei tämä nyt hirveän hyvää kuvaa poliisin ja käräjäoikeuden toiminnasta anna, kun väärää kaveria on istutettu reilu viikko jonkun silminnäkijähavainnon perusteella ja murhaaja on saanut olla vapaalla jalalla.

Totta helvetissä on kopissa niin kauan kun on syytä epäillä tuollaisesta henkirikoksesta. Siitä ei taida olla tarkempaa tietoa onko tuo ollut ainoa tutkintalinja. Tuskin on ollut.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Tämä aukko pitäisi kyllä korjata laista.

Utriaisen mukaan sarjaraiskaajan kaltaisten tapauksen ongelma juontaa juurensa 2000-luvun alkupuolelle, kun Suomesta poistettiin niin sanotut pyttytuomiot. Tätä ennen toisten hengelle ja terveydelle vaaralliset rikolliset voitiin pitää vangittuna vielä rangaistuksen päätyttyäkin. Menettely oli tarkoitettu vakavien rikosten uusijoille.

– Se oli epämääräinen rangaistus. Vanki ei tiennyt, milloin pääsee pois.

Nykyisin pyttytuomio tarkoitti tuomiota, joka tuomitun täytyy istua vankilasta aivan loppuun saakka, ilman mahdollisuutta päästä ehdonalaiseen. Näitä määrätään hyvin harvoin.

Utriainen muistelee, että 2000-luvun alussa ajateltiin vaarallisten rikollisten menevän mielenterveyslain puolelle. Toisin sanoen:
heidät tuomittaisiin syyntakeettomina pakkohoitoon.

– Uudistus oli sinisilmäinen.

Utriainen ei suoranaisesti kaipaa vanhaa lakia takaisin. Se oli poistuessaankin vanhentunut. Lain muuttaminen jätti hänen mielestään kuitenkin aukon poikkeuksellisen vaarallisille rikollisille.

– Nyt lähdetään siitä ajattelusta, että jokainen rikollinen saa aina uuden mahdollisuuden. Ei tunneta vaarallisen rikoksen uusijaa.
Utriainen muistuttaa, että ongelma kohdistuu äärimmäisen pieneen määrään vaarallisia rikollisia. Hän katsoo, että lakia pitäisi silti muuttaa. Se vaatisi oikeusminiteriöltä toimia ja työryhmän perustamista.

– Pitäisi tunnustaa, että ihminen voi olla väkivaltainen, mutta ei meidän kriteeriemme mukaan mielisairas. Ihminen voi olla väkivaltainen ja terve
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös