Meni aivan metsään.
Jos se tappi on toistuvasti hyökkäillyt alemmuuskompleksinsa riivaamana tämän bussikuskin kimppuun, niin kyllä näkemykseni mukaan sillä kuskilla on todellakin oikeus panna repuusi katuun. Vaikka useampaankin kertaan, jos tarve vaatii. Toisekseen saattaa olla aika helvetin hankalaa lähteä sinne bussiin soittelemaan apuvoimia, jos joku roikkuu niskassa.
Koko uutinen kuvaa ylihumaania yhteiskuntaa todella hyvin. Paskasakki saa tehdä mitä vaan, oikeudet kyllä tiedetään, mutta mitään velvollisuuksia tällä saastalla ei näy olevan. Ei varmaankaan juuri bussikuskeja jatkossa nappaa hoitaa lainmukaista tehtäväänsä matkustajien turvallisuuden takaamisen osalta, jos kerran siitä napsahtaa tuomio ja korvaukset päälle.
Ehkä lähtökohtaisesti ajatus pitäisi olla, että jos riehut julkisessa kulkuneuvossa, niin saattaa olla, että saat nenääsi, tai kaasua silmillesi, ja se on kokonaan oma syysi. Mitäs riehuit.
Itse julkisen liikenteen kuskina ja vieläpä ratikkapuolella töissä olevana kohtaan jos jonkunlaista tallaajaa. Vielä tähän mennessä on riittänyt, että on pyytänyt tai sitten käskenyt häiriköivän matkustajan pois kyydistä. Mutta kyllä juttuja on kuullut.
Niin, älyttömältä kun se kuulostaakin, julkisen liikenteen työntekijät eivät periaatteessa saa vastata väkivaltaan väkivallalla työaikana, vaan siinä tapauksessa on soitettava apua. Itseäni on ihmetyttänyt suuresti se, että jos esim. mua alettaisiin lyömään ihan surutta tai muuten hyökättäisiin kimppuun, miten helvatassa saisin apua soitettua! Kyllä mä ainakin löisin takaisin miettimättä hetkeäkään, sehän olisi vaan itsepuolustusta.
Toinen tapaus, joita valitettavasti silloin tällöin sattuu, on puukottamiset vaunussa. Jos tälläinen tapaus osuu kohdalle, on(tässä tapauksessa raitiovaunu) vaunu pysäytettävä siihen paikkaan ja odotettava poliisia. Mitään ei saa tehdä, vaikka toinen makaisi henkihieverissä lattialla tai sitten jos hyökkääjä sattuisi olemaan sellaisessa paikassa, että häneltä saisi puukon pienellä painimisella pois. Ei, siellä sitä täytyy kuskin paikalla istua ja puhallella muniin.
Tästä bussikuskin tapauksesta käy hyvin ilmi juuri se, mitä minä en voi käsittää. Spuget ja muut penat saa ihan rauhassa riehua ja heitellä muita matkustajia vaikkapa vauhdissa pihalle, mutta jos kuski vastaisikin samalla mitalla takaisin ja tällä spugella katkeaa silmäripsikin, joutuukin kuski maksumieheksi! Ei vaan välillä voi käsittää suomalaista oikeuskäytäntöä.