Daespoo kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää mikä on oikeasti raiskaajien ja pedofiilien kohtalo Suomen vankiloissa, Esson baari -juttua on paljon liikkeellä mutta miten oikeasti homma menee olisi mielenkiintoista.
En tiedä mikä tilanne on "normi"raiskaajalla tai pedofiilillä. Mutta sitten on erikoistapauksia kuten Siltavuori ja eräs tuttavani asutti samaa laitosta jonkin aikaa, olikohan 80/90-lukujen taitteessa. Jammun kanssa oli kaikilla vangeilla varsin selkeät sävelet eli jos Jammu (erittäin harvoin) vartioiden suojaamana siirrettiin jonnekin syömään/ulkoilemaan/toiseen taloon/psykiatrille yms, niin lähes joka kerta jostain välistä joku pääsi tuolilla lyömään. Tai heittämään jollakin. Eli ei ainakaan kaikilla ilmeisesti ole liian hyvin asiat.
Asian todenperäisyyttä en voi vannoa, koska kyseinen tuttava ei ole tarpeeksi hyvä tuttava vaan lähinnä koulukaveri hetken aikaa. On täysin mahdollista, että hänen tarinansa olivat kusetusta.
Joku tuossa mietti helpottaako uhria, jos tekijä tapetaan vaikkapa lyömällä pää poikki. Itse olen ymmärtänyt, että suurimmat vaikutukset raiskauksen uhriin on nimenomaan pelkotilat, joillakin kaikkia miehiä kohtaan ja jotku näkevät tekijän kasvot joka paikassa. Näille jälkimmäisille siitä voisi oikeasti olla apua. Ei tosin kaikille. On toki raiskauksen uhreja, jotka toipuvat täydellisesti tästä intiimistä rikoksesta.
Itse olen sitä mieltä, että esim. kaikkiin raiskauksiin ei voi soveltaa samoja tuomioita. Kuitenkin olen lähempänä sitä pää-poikki-linjaa, kun on kyse 8-vuotiaasta, jonka raiskaa 16-vuotias. Kyseinen 16-vuotias on joko mielenvikainen tai äärimmäisen pahaluonteinen. Tyhmyys ei ole selitys. Voihan kaveri olla myöskin äärimmäisen pahaluonteinen mielenvikainen. Hulluille on tosin sitten omat laitokset.
Äärimmäisen kovia rangaistuksia ei kuitenkaan pitäisi soveltaa tässä maassa. Rikoksia on jokaisessa maassa, rangaistuksien kovuuksista huolimatta. Liian lepsukaan ei saisi olla, mutta jos rikoksista alkaa saada kohtuuttoman kovia tuomioita niin niiden tekijät alkavat ajattelemaan hieman toisin esim. mahdollisista todistajista. Jenkkilässä on asiat menneet siihen suuntaan, että verrattain lieväkin rikos saattaa johtaa henkirikokseen kiinni jäämisen pelosta. Tässä asiassa ollaan sentään järkevämpiä vielä täällä.
P.S. En todellakaan silti tarkoita sitä, että taparikollisilla on tässä maassa liian kovat tuomiot. Nämä kaverit kuitenkin jo tuntevat maan talot eikä heitä niin paljoa pelota mennä kiven sisään, että elinkautista haluaisivat todistajien listimisestä. Sen tähden heillä pitäisi olla jo kovemmat tuomiot.