Mack kirjoitti:
Lain kannalta sillä ei saisi olla väliä. Oli sitten deeku joka puolustautuu tai perheen isä, jolla sattui jäämään lapin reissulta jokin terä-ase mukaan. Kyllä kun nyrkkiä ja kenkää tulee suuhun, niin on aika rautaista pitää hermot niin kasassa että osaa taktikoida itsepuolustuksensa sopivalla tavalla.
MACK
Tähän asiaan on pakko kommentoida. Itse olen harrastanut erilaisia kamppailulajeja reilusti yli 10 vuotta, perehtynyt myös hyvin henkilösuojakseen, puolustusvoimien "juttuihin", taktiseen aseenkäyttöön ym. joten kokemusta voimankäytöstä on.
Laissahan asia on näin maalikkolle suurinpiirtein seuraavalla tavalla.
Itseään saa puolustaa mutta käytettävät keinot pitää olla suhteutettu hyökkäykseen. Eli jos puukolla puolustat itseäsi paljain käsin päälle käyvää niin tuomio tulee jne.
Suomessa laki antaa mahdollisuuden, mutta, siis iso MUTTA, raastuvassa sitten yleensä käy kuitenkin heikosti. Hätävarjelutilanteessa uhrilla on parhaimmillaan muutama sekuntti aikaa kun hyökkäys tapahtuu ja kun normi ihmisen reaktiosta toimitaan menee vähintään se pari sekuntia.. Tilanne on siis päällä heti kun sen kerkiää tajuta. Jos silloin pelkää henkensä puolesta (hyökkääjällä vaikka puukko) ja lyö kerran nyrkillä hyökkääjää ja sattuukin niin että tämä vaikka halvaantuu niin oikeudessa koetaan taas yksi oikeusmurha.
Tuomarit ovat nimittäin siitä villejä epeleitä että ovat täysin vieraantuneet tavallisesta elämästä. Heillä on aika vatvoa ja käännellä tapahtunutta vaikka kuinka kauan ja sitten kertoa miten olisi pitänyt tehdä.
En suosittele ketään kantamaan puukkoa ym mukana hätävarjelua varten. Tulee rumaa jälkeä ja pahimmillaan hyökkääjä saa sen haltuun ja sitten vasta sattuukin. Laitontakin se on. Mini maglite on ihan hyvä siihen. Tulee noin 3 senttiä nyrkin sisältä ulos ja sillä kun iskee esim rintalihakseen niin koko käsi menee hetkeksi toimintakyvyttömäksi. Ja fikkariahan (ainakin noin pientä) saa huoletta kantaa mukana.
Toinen asia. Toivon etten ikinä joudu kovaan hätävarjelu tilanteeseen. Vaikka itsellä on valmius, kyky ja ennenkaikkea tahto puolustaa itseäni.
Ainoa päätös tämän asian tiimoilta jonka olen tehnyt on "jos isket, niin iske kovaa". Eli oikeasti vakavassa paikassa en voi enkä aio jarrutella jos oma henki on kyseessä.