Jutussa sanotaan:
Rikossyytteisiin johtanut teko tapahtui, kun "Risto" antoi haastattelun omalla nimellään ja kasvoillaan Valavuori Live -ohjelmassa. Mies esiintyi omalla nimellään myös eräässä radio-ohjelmassa.
NÄIDEN lisäksi Valavuori ja Alizad jakoivat viestipalvelu Twitterissä twiitin, jossa oli elatusmaksuasiaan osallisen henkilön nimi. Sittemmin Alizad on poistanut jakamansa twiitin.
Elatusmaksuaan osallinen henkilö oli siis tämä Risto itse.
Tällä on kaksi ulottuvuutta. Toinen on Valavuoren case jossa hän eräänlaisena toimittajana haastatteli ihmistä joka omalla nimellään kertoi oikeusjutustaan nimeämättä oikeusjutun muita tahoja. Luonnollisesti kun kyse on jutusta jossa ex-vaimo vaatii ex-mieheltään toisen miehen kanssa tekemänsä lapsen elatusta niin asiaan liittyy ex-vaimo ja lapsi. Näiden olemassaolo aika oleellinen koko jutun pointin takia.
Toinen on Twitter/some-aspekti jossa Arman retwiittasi ihmisen tekemän postauksen.
Armanin jakama twiitti oli siis tämän Riston omalla nimellään tekemä twiitti jossa ei viitattu lainkaan ex-vaimoon tai lapseen nimellä. Hän on siis twiitannut twiitin jossa ihminen kertoo omalla nimellään menevänsä oikeudenkäyntiin kiistäkseen isyytensä.
Ajatus että tuo olisi eri nimisten henkilöiden (oikeusjutun nostanut ex-vaimo on vaihtanut nimeään ja olettavasti lapsellakin on eri nimi) yksityiselämän tietojen levittämistä tekisi periaatteessa kaiken omalla nimellä tehtyjen asioiden julkistamisesta laitonta. Esim. kukaan nainen ei voisi Twitterissä sanoa että on ollut perheväkivallan uhri, eikä tämän naisen twiittiä voisi retwiitata koska se olisi yksityiselämän piiriin kuuluvaa tietoa mikäli on mahdollista selvittää naisen edelliset kumppanit.
Journalisteja varmaan kiinnostaa että saako tälläisen naisen kutsua A-Studioon kertomaan miltä perheväkivallan uhrina olo tuntuu vai pitääkö nainen kuvata takaa ja vetää ääni darthvader-koneen läpi ettei tätä nyrkkeilysäkkinä pitänyt siippa nosta juttua yksityiselämää luokkaavan tiedon levittämisestä.
Minusta ihmisillä on oikeus kertoa omasta elämästään omalla nimellään. Se pitää olla perheväkivallan uhrilla tai minulla jonka pitäisi olla oikeus sanoa julkisesti että ex-vaimoni petti minua. En kaipaisi oikeutta nimetä kuka oli tuo pahoinpitelijä tai mikä oli ex-vaimoni nimi, mutta minulla ja sillä perheväkivallan uhrilla pitää olla oikeus elämäämme ja kokemuksiimme.
Oikeusjutun ex-vaimo koettaa siis estää että yhteiskunnallisesti merkittävässä riita-asiassa asianomainen ei saa esiintyä lainkaan omalla nimellään missään sosiaalisessa mediassa. Minusta se on kohtuutonta.
Tuosta voi lukea lain esityöt. Mielenkiintoinen on erityisesti tämä "yksityiselämän" määritelmä.
Lisäksi yksityselämää voidaan esitöiden mukaan loukata levittämällä tietoa, kuvaa tai vihjausta.
Vain termi "tieto" tulee tässä syytteessä kyseeseen koska kukaanhan ei ole levittänyt henkilöiden X tai Y tietoja vaan henkilön Z tietoja henkilö Z:tan omasta aloitteesta. Eli pitää tulkita että Z:tan olemassaolo on jo itsessään vihje X ja Y:n olemassaolosta joka mielestäni on aika hurja lain venytys.