Itse olen ollut varauksellinen äärijärjestöjen kieltoihin. Lähinnä siksi, että en näe niistä etua. Valvonta maan alle menneistä on vaikeampaa kuin avoimesti toimivista. Ihmiset, jotka kuuluvat äärijärjestöihin, eivät lopeta toimintaansa siksi, että se kielletään. Mutta kielto voi houkutella uusia, innokkaita jäseniä mukaan vain siksi, että kieltäminen tekee toiminnasta jännittävämpää.
Ehkä on aika päivittää näkemys ja todeta, että äärijärjestöjä voisi hyvin perustein jatkossa harkinnan mukaan kieltää. Pelkään kuitenkin edelleen sitä, että varjoissa toimintaan tulee enemmän väkivaltaisia piirteitä, koska varjoissa toimiminen houkuttelee sellaisesta pitäviä mukaan, jotka eivät muuten ehkä järjestön kautta sellaiseen ryhtyisi.
Olen seurannut Ruotsin tietä tämän suhteen ja aika usein lainannut ruotsalaisia arvioita, joiden mukaan kieltoa ei tehdä, koska siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Nyt kieltäminen Ruotsissa on lähempänä, koska Maltilliset (Kokoomus) ajaa PVL:n eli NMR:n kieltämistä. Sitä kannattavat myös Ruotsidemokraatit.
Vastaan on on vasemmistopuolue, joka ei halua NMR:n toimintaa kieltää. Perusteena hellä on sama kuin aiemmin on ollut demareilla ja kokoomuksella ja taisi olla ruotsidemokraatteillakin jossain vaiheessa eli ääritoimintaan tulee vastata poliittisesti, ei kielloilla.