Suomen oikeuslaitos näytti taas ”närhen munat”

  • 1 879 780
  • 11 778

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eikös tämän asian uudelleenkäsittelyyn ottamisen taustalla ollut yksityishenkilön kantelu kihlakunnansyyttäjän tekemästä syyttämättäjättämispäätöksestä?

Oli, mutta se on eri asia. Nyt apulaisvaltakunnansyyttäjä Rappe valitti hoviin. Perusteena etteivät hylkäämisperusteet olleet hyväksyttävät. Valtio hakee todella ennakkotapausta, ja siksi Rappe käskyttää kihlakunnan syyttäjää.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Nopealla googlauksella:
Ok. Tarkoitit siis tuota alkuperäistä kihlakunnansyyttäjä Marianne Semin tekemää syyttämättäjättämispäätöstä joka tuli ennen käräjäoikeusprossia. Siihenhän apulaisvaltakunnansyyttäjä Rappe puuttui ja vaati että käydään käräjäoikeusprosessi läpi. Semi ilmoitti sen prosessin aikana että ei vaadi rangaistusta vaikka varusmies tuomittaisiinkin syylliseksi. Tuota syyllisyyspäätöstä ei tullut ja Rappe on viemässä asiaa hoviin.

EDIT: hidas

EDIT2: Tässä YLE:n jutusta napatut perusteet jotka Rappe sanoi olevan "ei-hyväksyttäviä"

"Käräjäoikeus perustelee syytteiden hylkäämistä muun muassa heikolla näkyvyydellä autotieltä lähestyvän junan suuntaan. Tapahtuma-aikaan satanut räntä heikensi näkyvyyttä entisestään.

Henkilöjunan kuljettaja varoitti lähestyvää ajoneuvoa pillillä, mutta käräjäoikeuden mukaan on mahdollista, että ääni ei kuulunut ajoneuvon sisään.

Käräjäoikeus huomauttaa myös, että kyseistä tasoristeystä ei ole huomioitu puolustusvoimien riskianalyyseissä, eikä varusmiehiä ole varoitettu risteyksen ylittämiseen liittyvistä vaaroista".

Nuo Rappen kommentit löytyvät vain YLE:n toisesta jutusta.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ok. Tarkoitit siis tuota alkuperäistä kihlakunnansyyttäjä Marianne Semin tekemää syyttämättäjättämispäätöstä joka tuli ennen käräjäoikeusprossia. Siihenhän apulaisvaltakunnansyyttäjä Rappe puuttui ja vaati että käydään käräjäoikeusprosessi läpi. Semi ilmoitti sen prosessin aikana että ei vaadi rangaistusta vaikka varusmies tuomittaisiinkin syylliseksi. Tuota syyllisyyspäätöstä ei tullut ja Rappe on viemässä asiaa hoviin.

EDIT: hidas
Eikös Semi nimitetty tähän syyttäjäksi vasta jälkikäteen, koska hänellä oli jotain armeija-asioihin liittyvää taustaa. Hän ei siis ollut se alkuperäinen kihlakunnansyyttäjä, jonka syyttämättäjättämispäätöksestä kansalainen kanteli.

Edit:
klo 14:38: Syyttäjä Marianna Semi kertoo, miten päätyi syyttäjäksi tasoristeysturmaan. "Kansalainen teki kantelun valtakunnansyyttäjävirastolle ja siellä tämä asia otettiin uudelleen käsittelyyn. Apulaisvaltakunnansyyttäjä teki syyteharkinnan ja sen jälkeen lain mukaisesti hän määrää siihen jonkun syyttäjän. Koska olen ollut sotilassyyttäjä, se annettiin minulle ja sen mukaan olen syyttäjä. Silloin ei enää kosketa teon kuvaukseen, todisteluun voi ehkä lisäillä."
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
@Cobol
@SergeiK

Juu, en tarkoittanut väittää että tämän tuoreen valituspäätöksen taustalla olisi suoraan tuo vanha kantelu. Näen asian kuitenkin niin, että kun se kantelu silloin kerran tuli, vedetään tämä näytelmä nyt päätyyn asti. Voin olla väärässäkin, enkä sen tarkemmin tiedä prosessista.

Ennakkopäätöstä tässä haetaan, se on selvä, mutta minä en usko että taustalla on mitään muuta syytä kuin se alkuperäinen kantelu. Valtakunnansyyttäjä haluaa hoitaa työnsä nyt niin, ettei valittamisen aihetta enää jää.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Prosessi vie vuosia. Aivan törkeää ajojahtia.

Ehkä oikeuslaitokseen on pesiytynyt maanpuolustuksen vastustajia jotka pyrkivät rapauttamaan asevelvollisuutta vaikuttamalla asevelvollisiin.
Niitä on pesiytynyt joka paikkaan. Tämä on kyllä paskamainen juttu, ainakin syytetyn penkillä istuvalle. Toisaalta ymmärrän että vallan kolmijaon mukaan joistain tapauksista pitää syyttäjän hakea ennakkopäätöstä korkeimmalta taholta, mutta silti, toivon ettei tähän tapaukseen myönnetä lupaa viedä korkeammalle asteelle.
N
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä olisi jälleen yksi tuomio, jossa raiskauksesta selviää ehdollisella vankeudella ja muutaman tonnin korvauksilla. Ilmeisesti vankilat ovat liian täynnä tai ei riitä rahaa vankeinhoitoon, kun noita ehdollisia tuomioita noin suositaan.



Irvokkainta tässä tapauksessa on se, että tuomittu mies oli vuonna 2017 valitellut sitä, että ei pääse ravintoloihin Turussa. No sitten kun seuraavana vuonna pääsi, niin päätti raiskata.

 
Viimeksi muokattu:

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Tuo palvelusrikos on kyllä mielenkiintoinen aspekti tässä casessa. Palvelusrikoshan tarkoittaa käytännössä kahta asiaa.

Kuten tuossa myöhemmin itse lainaat niin tasoristeystä ei oltu huomioitu riskianalyysissä eikä varusmiehiä varoitettu. Syyttäjän mielestä se vaan ei ole hyväksyttävä perustelu jättää tuomitsematta. Käsittääkseni tuomiota haetaan koska PV:n ohjeiden mukaankuljettajan pitää noudattaa likennesääntöjä. Ja suomessa liikennesäännöissä on se hieno yleinen varovaisuusvelvoite jonka perusteella ollaan tässä maassa käyty monen monta oikeudenkäyntiä kun haetaan tuomiota "liikenteen vaarantaminen" nimikkeellä. Tässä tapauksessa siis liikenteen vaarantaminen jo täyttyy niin täyttyy myös kuolemantuottamus (koska kuolleita) ja palvelusrikos (koska ko. teolla rikkoo myös PV:n ohjeita noudattaa liikennesääntöjä).
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tässä tapauksessa siis liikenteen vaarantaminen jo täyttyy niin täyttyy myös kuolemantuottamus (koska kuolleita) ja palvelusrikos (koska ko. teolla rikkoo myös PV:n ohjeita noudattaa liikennesääntöjä).
Uskoisin että tuo liittyy Puolustusvoimien liikenneturvallisuusmääräyksen noudattamatta jättäminen. Sinänsä mielenkiintoista että tuossa määräyksessä on paljon mainintoja reittien suunnitettelusta mutta vasemmalla kädellä suunniteltu harjoitus ei ollut kuitenkaan palvelurikos.

Tuolla on muuten Onnettomuustutkintaryhmän lausunto. Mielenkiintoinen ja tapausta syventämä dokumentti jossa tässä pari poimintaa:



Ohjaamossa keskellä istunut upseerikokelas ja oikealla istunut alikersantti keskustelivat tulevista tehtävistä Syndalenissa

Junan nopeus oli törmäyksessä 110km/h


Uudenmaan Prikaatissa onnettomuuteen päättyneen komppaniaharjoituksen riskejä arvioitaessa ei erityisesti huomioitu tasoristeyksiä. Riskejä oli arvioitu Puolustusvoimien riskienarviointilomakkeella10. Lomakkeella oli arvioitu ”maa- tai meriliikenneonnettomuuden” ja siitä mahdollisesti aiheutuvien henkilövahinkojen todennäköisyyttä, vakavuutta ja riskin suuruutta. Näitä oli arvioitu numeroilla yhdestä viiteen, ennen ehkäiseviä toimenpiteitä ja toimenpiteiden jälkeen. Lomakkeella ei arvioitu todellisen toimintaympäristön riskejä konkreettisesti niitä nimeämällä (esimerkiksi Skogbyn tasoristeyksen ja valtatie 25:n ylittämiset).

"Onnettomuusauton kuljettaja oli 20-vuotias jääkäri, joka palveli Pioneerikomppaniassa varusmiehenä. Hän oli astunut palvelukseen saapumiserässä I/2017. Hän oli suorittanut hyväksytysti Puolustusvoimien C-luokan kuljettajakoulutuksen ja -opetuksen, joka johtaa Puolustusvoimien C-luokan ajokorttiin. Koulutukseen sisältyy 48 tunnin ajokortin suorittamiseen
johtava opetus sekä 140 tunnin perustason ammattipätevyyskoulutus nopeutettuna, johon
sisältyy henkilökuljetusoikeuskoulutus Sisu-maastokuorma-autolle.


Puolustusvoimien kuljettajakoulutuksessa ei erikseen korosteta toimintaa tasoristeyksiä ylittäessä. Tasoristeysturvallisuuden opettamisen odotetaan sisältyvän autokoulujen opetukseen.


Tieliikennelain44 mukaan junalle on annettava esteetön kulku. Rautatien tasoristeystä lähestyvän tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta ja mahdollisista suojalaitteista huolimatta tarkkailtava, onko juna tulossa. Kuljettajan on käytettävä sellaista nopeutta, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen rataa.
Rautatietä ei saa lähteä ylittämään, jos juna lähestyy. Tällöin on pysähdyttävä turvalliselle
etäisyydelle radasta. Kun rautatien saa ylittää, se on tehtävä viivyttelemättä.


Uudenmaan prikaatissa eikä muuallakaan Puolustusvoimissa tasoristeysturvallisuus ole ollut
kuljettavien reittien valintaan vaikuttava tekijä. Näin on ollut siitä huolimatta, että tasoristeysten ylittämisen tiedetään yleisesti olevan vaarallista.

Skogbyn tasoristeys on varoituslaitteeton. Tien ja radan kohtauskulma on tasoristeyksessä
43°. Yleensä tasoristeysten kulma on 72–90°. Ratateknisten ohjeiden (RATO 9) mukaan tasoristeyksen risteyskulma mitataan auton vasemmalta puolelta, joten vaarallisimmat risteyskulmat ovat tylppiä. RATOn mukaan mitattuna Skogbyn tasoristeyksen risteyskulma oli siis 180–
43° = 137°.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Mielenkiintoinen case, näitä piisaa. Vasta hovioikeudessa oli asiantuntemusta ymmärtää kokonaisuus, poliisin asiantuntemattomuus ja tehdä oikea tuomio. Käräjäoikeus on pajatso josta tulee mitä tulee.

”Oikeus piti kummankin osapuolen kertomuksia uskottavina. Se päätyi kuitenkin uskomaan enemmän poliisia, koska tämä oli ollut tilanteessa virkatehtävissä.”
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuohon ylläolevaan viitasin jo poliisiketjussa poliisin osalta, mutta olisi luullut, että oikeus selvittäisi asian. Jos oma asiantuntemus on rajallista, voisi aina kysyä asiantuntijoilta, ei poliisilta. Oma kokemus käräjäoikeuden toimintaan on valitettavasti skeptinen, yksittäisen poliisihenkilön lausunnolle annetaan liikaa arvoa, faktoista välittämättä.
 

teppana

Jäsen
Aika erikoinen peruste tosiaan tuo virkatehtävässä olemisen uskottavuus. Ei luulisi olevan oikeudelle hankalaa tarkistaa onko se kontti ollut sellainen kuin kuski väittää. Tässäkin tapauksessa täysin järjetön poliisin päätös olisi oikeudessa vahvistettu vain koska, no poliisi sanoo jotain.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuohon ylläolevaan viitasin jo poliisiketjussa poliisin osalta, mutta olisi luullut, että oikeus selvittäisi asian. Jos oma asiantuntemus on rajallista, voisi aina kysyä asiantuntijoilta, ei poliisilta. Oma kokemus käräjäoikeuden toimintaan on valitettavasti skeptinen, yksittäisen poliisihenkilön lausunnolle annetaan liikaa arvoa, faktoista välittämättä.
Voin olla väärässäkin, mutta käsittääkseni oikeuteen todistajia kutsuu joko syyttäjä tai puolustus. Tuomio tehdään niillä todisteilla, mitä oikeudessa on esitetty. Se on siis puolustuksen tehtävä kutsua tuossa tilanteessa riittävät asiantuntijat todistamaan. Tällä kertaa käräjäoikeuteen ei asiantuntijatodistajaa ollut kutsuttu, ja siten tilanteessa on ollut vain poliisien näkemys syytetyn näkemystä vastaan. On mielestäni ihan luonnollista, että tuossa tilanteessa uskotaan ennemmin poliisien näkemys, kuin syytetyn - onhan poliiseilla velvollisuus puhua todistajana totta, kun taas syytetty saa valehdella minkä ehtii.

Oikeus ei siis ole sellainen instanssi, joka automaattisesti selvittää aiheeseen liittyvät faktat, vaan syyttäjä esittää omaa näkemystään puoltavat todisteet ja puolustus omansa. Onkohan vastaaja muuten edustanut itseään, vai onko hänellä ollut asianajaja?
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voi vaan kuvitella minkälainen meno on ollut kuorman tarkistustilanteessa. Asia on vakava, mutta jotenkin naurattaa, kun ajattelee, miten siellä on kiistaa selvitetty. Nämä ovat juuri sellaisia ristiriitatilanteita, joihin ei itse todellakaan halua joutua.


”Naisella hirtti heti kiinni. Kun hän ilmaisi poliisille oman näkemyksensä, tämä vaati häneltä liikenneyhtiön liikenteestä vastaavan henkilön numeroa. Nainen antoi oman numeronsa –  ja vastasi itse puhelimeen, koska oli itse kyseinen vastuuhenkilö.

Viranomaisen kärjistynyt ”asiakaskohtaaminen” ei tästä kehittynyt suinkaan parempaan suuntaan.”
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@-One-
Noinhan sen pitäisi olla, mutta omalla kohdalla asiantuntijan lausunto ja selkeä kohta lakikirjasta ei riittänyt poliisin lausuntoa vastaan. Syyttäjällä ei ollut todistajia, vain suoritetun tutkinnan pöytäkirja. Ja hovi eväsi käsittelyn, joten käräjäoikeuden tuomio jäi voimaan. Tosin syyttäjä ei saanut kaikkia vaatimuksiaan läpi, joten kai se voidaan nähdä jonkinlaisena vastaantulona. Mutta kuten sanoin, en juurikaan anna arvoa oikeuden toiminnalle Suomessa. Poliisilla on liikaa vaikutusvaltaa niihin päätöksiin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)

Eihän se nyt oikeuslaitoksen vika ole jos lain mukaan on laillista synnyttää kotona ja haudata takapihalle kuolleena syntynyt vauva, mutta erikoiselta tuntuu.
Lähinnä tuo kait on lain mukaan oikein, mutta kait se on jotenkin todennettu että tosiaan syntyi kuolleena?
Maallikkona kyllä tuntuu että oishan tuosta pitänyt ilmoittaa.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä olenko jonkun mielestä kohtuuton, mutta mielestäni aivan järjetön syy tuomion alentamiselle. Yrität puukottaa taksikuskia, jonka jälkeen yrität hyökätä poliisin kimppuun puukon kanssa, jonka johdosta poliisi joutuu ampumaan, jonka johdosta halvaannut. Multa jos kysyttäis, niin ihan oma syy. Mitäs läksit. Kukaan ei pakottanut käyttäytymään noin ja ampumisessa on aina halvaantumisen riski.

 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Samaa mieltä Sämppärin kanssa, että mitäs läksit jne. Ei pitäisi olla peruste alentaa rangaistusta. Mutta sitten taas toisaalta, mitä tuonne vankilaan vankeinhoidon kustannuksia lisäämään jotain pyörätuolityyppiä roudattais. Sinne pitäis sitten kaiken maailman esteettömyyskuviot huomioida, joten yleisen taloudenpidon kannalta hyvä ratkaisu. Ja noin niin kuin silmä silmästä -mielessä, onhan tuo tyyppi jo aika kovan seuraamuksen tötöilystään saanut.
 

teppana

Jäsen
Tavallaan ymmärrän tuon ratkaisun. Mies on halvaantunut, eikä näin ollen enää todennäköisesti vaaraksi muille. Mitäpä sitä tuollaista raukkaa vankilaan kuskaamaan resursseja tuhlaamaan. Antaa mielummin juoda/vetää aineilla itseltään hengen pois kämpillään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tavallaan ymmärrän tuon ratkaisun. Mies on halvaantunut, eikä näin ollen enää todennäköisesti vaaraksi muille. Mitäpä sitä tuollaista raukkaa vankilaan kuskaamaan resursseja tuhlaamaan. Antaa mielummin juoda/vetää aineilla itseltään hengen pois kämpillään.
Noh. Eiköhän se veronmaksajien rahoilla siviilissäkin elä. En jää kaipaamaan jos joisi itsensä hengiltä.
 

teppana

Jäsen
Noh. Eiköhän se veronmaksajien rahoilla siviilissäkin elä. En jää kaipaamaan jos joisi itsensä hengiltä.

Eläähän tuo, mutta se on halvempaa ja mikä tärkeämpää ei vie yhtä vankilapaikkaa. Ilmeisen tehokkaasti nuo narkkari/alkkis rikolliset saa itsensä hautaan oman käden kautta. Eli eiköhän tämäkin sankari saata onnistua.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olen nähnyt muutamassa oikeudenkäyntiä käsitelleessä uutisessa tekstin, jossa todetaan, että "(syytetty) vastusti vaarallisuusarvion tekemistä". Kaipa tuota voi esimerkiksi sanallisesti vastustaa, mutta ei kai syytetty sentään voi moisesta kieltäytyä? Mielentilatutkimuksesta ilmeisesti voi.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Mätkin tänne aivan piruuttani muutaman linkin, joiden taustalla ei ole arvostettu mediatalo ala Yle tai Sanomamedia, vaan saatanallisen oikeistolainen pilkunnussijaporukka, taiteilijanimellä Päivän Byrokraatti esiintyvä pelleporukka.
Ja jutun juurena on Case Räsänen, josta ei ole vielä tuomiota langetettu eli ainoastaan syytekynnyksestä kai urputtavat nämä tyypit:


Tiedostavat edistykselliset voimat tajunnevat olla lukematta.
Tyhmät populismille alttiit lukenevat, koska mainostan jutuista löytyvän Martin Scheininin, Juha Lavapuron ja Tuomas Ojasen.
Nämä arveeta ärsyttävät poliittiset lainoppimustietäjät.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös