Tuo palvelusrikos on kyllä mielenkiintoinen aspekti tässä casessa. Palvelusrikoshan tarkoittaa käytännössä kahta asiaa.
Mahdollisuus yksi:
"Mikäli sotilas, rikkoo tai jättää täyttämättä palvelukseen kuuluvan velvollisuuden taikka palvelusta tai sotilaallista järjestystä koskevan ohjesäännöllä tai muulla tavoin annetun määräyksen, katsotaan hänen syyllistyvän palvelurikokseen."
Mahdollisuus kaksi:
Palvelusrikoksesta tuomitaan myös sotilas, joka on palvelustehtävässä siinä määrin alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alainen, että hänen kykynsä suorittaa palvelusta on alentunut, taikka, joka hankkiakseen itselleen vapautuksen, loman tai muun helpotuksen palveluksesta vioittaa itseään, vahingoittaa terveyttään tai sitä yrittää taikka sanotussa tarkoituksessa esittää valheellisen tiedon.
Jos teorisoidaan sillä että katsottaisiin varusmiehen syyllistyneen ykköskohtaan. Hän siis on ajanut muiden määrittämää reittiä paikasta A paikkaan B.
Tuolta PV:n sivuilta
löytyy ohjesäännöt joista en kyllä löytänyt sopivaa kohtaa mitä kuski olisi rikkonut. Noita lukiessa siellä mainitaan useasti miten turvallisuus on puolustusvoimien ykkösprioriteetti ja miten he siitä kantavat vastuun koko organisaation voimin.
Lehtitietojen perusteella hän ei ole rikkonut käskyä että muista pysähtyä tasoristeyksissä ja lähetä toinen mies ulos katsomaan tuleeko juna.
Nyt tämän prosessin ja erityisesti palvelurikossyytteen myötä käytännössä varusmies on yksin vastuussa koko suunnitelman toteuttamisesta jota hän ei ole tehnyt eikä valvonut. Syyte lähtee siitä että kuskin olisi pitänyt a) olla tietoinen risteyksen poikkeuksellista vaarallisuudesta vaikka lain vaatimat liikennemerkit puutuivat eikä varuskunnassa ollut puhetta risteyksen erikoisuuslaatuisuudesta b) suunnitella ylittäminen siten että organisoi itselleen apukuskin joka käy ulkona katsomassa tuleeko juna.
Onnettomuustutkijat ihmettelivät että miksi PV käytti Skogbyn risteystä kun lähellä olisi ollut turvallisempikin, mutta tässä oikeusprosessissa harjoituksien suunnittelijat eivät ole missään vastuussa tietenkään. Kuski ilmeisesti ei ollut esimies-asemassa kehenkään joten minun on vaikea ymmärtää miten tuollaisessa hierarkisessa organisaatiossa tuo on realistista.
Ainoa perusteltu syy miksi tuollainen palvelusrikos on tuolla syytteenä on että puolustusvoimat on brieffannut reitin kuskille ja kertonut Skogsbyn risteyksen vaarallisuudesta ja neuvonut että sen kohdalla yksi mies tulee lähettää ulos tarkkailemaan junan tuloa.
Uskon että kyseessä on tosiaan valtion hinku saada ennakkopäätös siihen että joka kerta kun puolustusvoimissa sattuu vahinko niin default syyllinen on lähin varusmies. Jos varusmies sattuu kuolemaan onnettumuudessa niin perikunnalle laskua perään.