Tuomiot annetaan eri oikeuslähteiden perusteella. Lainsäädäntö ei ole ainoa oikeuslähde. Esimerkiksi edeltävät päätökset ja tuomiot ovat oikeuslähteitä, jotka täytyy ottaa huomioon. Tämän lisäksi oikeusperiaatteiden mukaan henkilön A on saatava sama rangaistus kuin vastaavasta teosta henkilö B on saanut aikaisemmin. Oikeus ei voi siis alkaa antamaan kovempia rangaistuksia vain omalla päätöksellään tai koska joku niin sanoo.Selittäisitkö nyt vielä, miten vika on lainsäädännössä - mikäli laki antaa mahdollisuuden kovempiin rangaistuksiin - mutta niitä ei käytetä? Eikö se ongelma ole nimenomaan lain tulkinnan suhteen? Käytännössähän ulkomaalaisen voi karkoittaa mistä tahansa rikoslakirikoksesta - mutta tuossa on siis varaa tulkinnalle hyvinkin paljon. Yhtenä esimerkkinä on ollut tapaus, jossa raiskaaja sai jäädä Suomeen - mutta ulkomaalaistaustainen autovaras on karkotettu. Riippuuhan näissä toki osaltaan varmaan sekin kuinka kauan Suomessa on asustellut ja millaiset siteet ko. henkilöllä on Suomeen.
Vaarallisen kotimaan palautuskielto toki estää karkotuksen - viittasitko tähän kenties kommenttiisi lainsäädännön suhteen? - ja tämä on toki tällä hetkellä ehdoton syy miksei tiettyä henkilöä voi karkottaa. Eri asia on sitten se, että pitäisikö tämä suoja purkaa, eli mikäli henkilö on tehnyt rikoksen joka muuten olisi johtanut karkotukseen - mutta vaarallisen kotimaan vuoksi tuota ei ole voitu toteuttaa - niin pitäisikö tuo sitten panna täytäntöön kun tilanne kotimaassa on muuttunut.
Saako kysyä millainen oikeustieteellinen kompetenssi sinulla on näiden asioiden suhteen?
Jos halutaan kovempia rangaistuksia pitää siis muuttaa sitä lainsäädäntöä ja sen rangaistusasteikkoa.
Mun oikeudellinen kompetenssi perustuu 25op oikiksen sivuaineopintoihin, joten joku oikea juristi voi korjata termit, mutta varmaan pointit pitävät paikkansa.