Olet sikäli väärässä, että kannattaisi vaikka oikeusrekisterikeskuksen
sivuilta lukea hieman lisätietoa. Tuo
rikostaustaote on siis pakko esittää mikäli työhön oleellisesti kuuluu lasten kanssa toimiminen. Lisäksi noilta sivuilta löytyvien linkkien takaa löytyy lista mihin muuhun tuota voidaan hakea. Sieltä löytyy myös lista rikoksista jotka aiheuttavat merkinnän ja kuolemantuottamus ei ole siellä.
Ilmeisesti MG tarkoittaa kuitenkin suojelupoliisin tekemää turvallisuusselvitystä, mutta eiköhän senkin tekemiseen osa tiedoista saada rikosrekisteristä? Valitettavasti en löytänyt mitään käytännön selostusta tuosta selvityksestä, eikä varmaan löydykään, mutta olen melkoisen varma, että vahingossa tehdyt rikokset, kuten kuolemantuottamus, eivät mitenkään voi vaikuttaa työnsaantiin.
Ainoa syy miksi tämän kyseisen autosankarin työnsaanti voi vaikeutua on se, että hän asuu jossain syvällä pikkupaikkakunnalla ja ilmeisesti kaikki tuntevat hänet. Muutto sivistyksen keskelle Helsinkiin ja kukaan ei tunne häntä, eikä mikään turvallisuusselvitys tai rikostaustaote tule estämään hänen pääsyä yhteenkään työhön.
Oletko muuten sitä mieltä, että kaveri on osoittanut olevansa epäsopiva esim. lastenhoitajaksi tai johonkin muuhun ammattiin? Mihin muuhun? Itse näkisin, että kaveri on osoittanut olevansa idiootti kännissä, mutta eipä juuri muuta. Varmaan käytöskin muuttuu jatkossa kun istuu vuoden linnassa ja miettii asioita.
Itse en olisi niinkään huolissani tämän tapauksen kaltaisista tuomioista. Sen sijaan, mikäli kaveri tekisi vastaavaa uudestaan, sapettaisi jo etukäteen naurettava rangaistus.