Minusta Ranta tekee vain työtään eikä siinä ole mitään kusipäistä. Kyllä vapaassa demokratiassa pitää voida pilapiirroksissa ottaa provosoivastikin kantaa niin kotimaisten kuin ulkomaalaisten poliitikkojen osalta.
On pelottavaa, jos nyt kaivataan jotain ruskeakielisyyttä ja rähmälläänoloa suhteessa Erdoganin kaltaiseen diktaattoriin. Luulisi Putinin kohdalla jo opittaneen, ettei demokratioiden pidä yhtään alistua diktaattoreiden oikkujen edessä.
Tämä on asia, josta olen periaatteessa hyvinkin samaa mieltä. Sitten toisaalta olen myös tietyllä tavalla aika lailla eri mieltäkin.
Tällä hetkellä tuntuu olevan aika vahva linja se, että sananvapauden nimissä tahdotaan vittuilla hankalalla ihmiselle niin paljon kuin mahdollista, jotta näytetään, ettei olla rähmällään sinne päin.
Normaalioloissa pitäisin tuota pienenä pahana, mutta nyt kun kyse on Suomen turvallisuuden kannalta merkittävästä ja poikkeuksellisesta ajanjaksosta, mietin tässä asiaa myös kokonaiskuvan kannalta.
Rähmällään oloa olisi se, että Turkkia mielisteltäisiin yli kaiken ja sen ylimitoitettuihin vaatimuksiin suostuttaisiin mukisematta. Sitten se, että sen valtionpäämiestä pyritään ehdoin tahdoin ärsyttämään jopa suoralla vittuilulla, on taas vähän eri asia, vaikka raja näiden välillä onkin hyvin häilyvä.
Eli tasapainoilua. Pitää olla nöyrä, mutta ei pidä nöyristellä. Pitää olla provosoitumatta, mutta ei kannata myöskään turhaan provosoida.
Sekin tässä hieman hämmentää, että mielestäni Erdoganille ei ole aiemmin vittuiltu samalla tavalla, vaikka politiikka on ollut yhtä kyseenalaista jo pitkään. Voi toki olla niinkin, että nyt kun tämä ämpyily kohdistuu Suomeen konkreettisesti, Erdoganin politiikka on täällä enemmän pinnalla. Mutta väkisinkin tulee sellainenkin mieleen, että sananvapauden nimissä tehtävä vittuilu on tietyissä piireissä nähty hyväksi keinoksi viivästyttää Suomen NATO-jäsenyyttä.
Nämä ovat nyt vain omia pohdintojani. Voin myöntää, että olen itse sellainen paskahousu (en kirjaimellisesti), että itse pitäisin Erdoganin suuntaan parhaani mukaan mölyt mahassa hammasta purren siihen asti, että ratifiointi saadaan. Sen jälkeen sitten saattaisin sanoa mielipiteeni vähän tai aika paljonkin suoremmin.
Edit: sinänsä Rannan pilapiirros tuskin nousee mitenkään suureen rooliin kokonaisuudessa. Koraanin poltto Ruotsissa on taas huomattavasti isompi asia.