Mainos

Suomen kuntarakenne

  • 74 539
  • 624

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Vaan harmi, että suurin osa porukasta on politiikasta kuutamolla.
Koko vasemmistoa äänestää edelleen huomattavasti alle puolet suomalaisista. Hypoteesisi on siis virheellinen.

Osa saattaa hyvinkin kuvitella, että kuntauudistuksen takanakin on joku oikea tarkoitus uudistaa rakenteita ja ehkä jopa edistää yhteistä hyvää. Eivät ymmärrä mitä "uudistuksen" takana oikeasti on.
Selvitätkö mitä "uudistuksen" takana oikeasti on. Please, ei sitten mitään tyypillistä vasemmistolaista sekoilua valtaeliitin salaliitoista tai muita satuja vaan puhdasta faktaa pöytään.

Toki kokoomus oli aikanaan monta vuotta ottavana osapuolena oppositiossa, joten kyllähän tämän pelaamisen ymmärtää. Vaan kuten sanottua kun trendit väistämättä jossain kohtaa vaihtuvat, niin todellakin kosto lienee tuntuva.
Menneisyyteen tuijottelu onkin vasemmiston ydinosaamista. Pysymällä siinä trendit tuskin pahemmin heilahtelevat jatkossakaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kauppalehdessä aika hyvä (ja kiihkeäkin) ketju pk-seudun kuntauudistuksesta:

Tässä syy, miksi Helsinki haluaa Espoon...!! | Kauppalehti.fi

Kannattaa lukea.
En jaksanut lukea kuin avausviestin, mutta juuri tuollainen itsekkyyden takia pitää yhdistymisiä tapahtua. Nämä hyvätuloiset ja opiskelijat kuuluvat täsmälleen samaan talousalueeseen. On pelkästään reilua että heitä käsitellään yhtenä kokonaisuutena eikä rikkaat voi muodostaa mitään keinotekoisia a-luokan alueita, joissa voivat elää pienemmällä verotuksella.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En jaksanut lukea kuin avausviestin, mutta juuri tuollainen itsekkyyden takia pitää yhdistymisiä tapahtua. Nämä hyvätuloiset ja opiskelijat kuuluvat täsmälleen samaan talousalueeseen. On pelkästään reilua että heitä käsitellään yhtenä kokonaisuutena eikä rikkaat voi muodostaa mitään keinotekoisia a-luokan alueita, joissa voivat elää pienemmällä verotuksella.

Tämä on oikein, mutta tuskin se tulee muuttumaan vaikka pääkaupunkiseutu yhdistyisikin. Kaupungin vuokra-asunnot tulevat jatkossakin olemaan samoilla alueilla. Antaisihan tuo mahdollisuuden siirtää somput vähän kauemmas helsingistä.

Suomessa valtion pitäisi ostaa itselleen vuokra-asuntoja ja antaa niitä sitten erityisryhmien käyttöön. Alueellisen tasapainon nimissä tietenkin sieltä mistä halvalla saa. Tosin epäilen, että maalaiset haluavat tasapuolisuuden nimissä pitää helsingistä vain rahat.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aamu-uutisissa kerrottiin, että kaikki mahdolliset ex-kunnanjohtajat värvätään selvitysmiehiksi. Miksi ihmeessä? Lehdistä saa jatkuvasti lukea, miten muutaman tuhannen pikkukunnan kunnanjohtaja ja -valtuuston pj. uhkaavat muuttaa kuntansa kuningaskunnaksi, puolustavansa kunta asein jne. Miten näillä ajatuksilla varustetut ex-kunnanjohtajat olisivat puolueettomia ja päteviä tekemään selvityksiä?

Selvitysmiehiksi pitäisi palkata johtajia yksityispuolen suurista organisaatioista, jotta palveluiden järkevä järjestäminen saataisiin selvitettyä.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Selvitätkö mitä "uudistuksen" takana oikeasti on. Please, ei sitten mitään tyypillistä vasemmistolaista sekoilua valtaeliitin salaliitoista tai muita satuja vaan puhdasta faktaa pöytään.

Itsehän en ole tippaakaan kiinostunut jo vanhanaikaisesta vasemmisto-oikeisto ajattelusta. Mutta mitä "uudistuksen" takana oikeasti on? Tarkkoja motiiveja ei tietenkään kukaan ulkopuolinen edes tiedä, mutta mietitäänpä. Uudistus ei tuota asiantuntijoiden mukaan säästöjä, joten sen takana ei voi olla halu säästöihin sanoi Käteinen mitä tahansa. Se ei myöskään paranna palvelujen saatavuutta jatkossa, joten palvelujen takaaminen kaikille ei voi olla uudistuksen motiivina valehtelee Käteinen mitä tahansa.
Mikä ihme homman takana sitten on? Olleellista on erottaa sanat ja teot. Käteinen ja Urpilainen puhuvat aivan kuin uudistus toisi jotain hyvää. Todellisuudessa tarkoitus on vain pelata poliittista peliä. Molemmat puolueet haluavat vähentää Keskustan kannatusta, onhan se oikeastaan molempien pääkilpailija. Tässähän ei ole mitään väärää, mutta koska kansalaiset haluaisivat politiikassa päätettävän ennemmin heidän eduistaan kuin poliitikkojen hakevan omia etujaan, niin toiminta on jouduttu naamioimaan paskan puhumisen taakse.
Eihän tässä sinällään mitään ikävää ole. Valveutunut äänestäjä tuskin haluaisi äänestää mitään nykyisistä hallituspuolueista, ellei sattuisi olemaan ruotsinkielinen. Sen sijaan on harmi, että osa hallituspuolueiden kannattajista ei ymmärrä politiikkaa ja uskoo usein aivan vilpittömästi, että hankkeiden takana olisi halu uudistaa yhteiskuntaa hyvään suuntaan perinteisen poliittisen vehkeilyn asemasta.
Lieve-ilmiöinä näkee vielä ainakin Helsinkiläisten mielipiteissä heijastuvan järjellä ajatellen omituista vihamielisyyttä kehä kolmosen ulkopuolista Suomea kohtaan. Vihan kärki toki kohdistuu ns. maaseutua kohtaan, mutta saavat siitä osansa kaupunkipaikatkin, jos epäonnekseen sattuvat ole kehän väärällä puolella. Tälläinen keinotekoinen vastakkainasettelu on juuri tyypillistä poliittista peliä. Ei sen kummempaa mitä jotku äärioikeistolaiset tekevät nykyisin pelotellessaan osaa kansaa maahanmuuttajilla, tai toisaalta vanhanaikainen oikeisto-vasemmisto vastakkainasettelu, jossa todellisuudessa vain jaetaan lisäarvoa eri eturyhmille. Voi sanoa, että nimenomaan Käteinen, eikä persut, on tuonut vihapolitiikan Suomen päätöksen tekoon.
 

Koke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Philadelphia Flyers
Tarkkaan vaiettu salaisuus, josta ei saa hiiskua kenellekään on, että edellisen hallituksen aikana murrettiin jokaikinen demarilinnake, jota oli pidetty yllä 50 vuotta ja tämän hallituksen aikana sama kohdistuu kepubunkkereihin.
Osaatko mainita näistä jotain konkreettisia esimerkkejä? Lisäksi jos pystyt kertomaan mitä on käytännössä muuttunut näiden linnakkeiden murtumisen jälkeen, olisin kiinnostunut tietämään. Kuntauudistuksesta tulee kyllä mielenkiintoinen, koska halllituspuolueiden sisälläkin löytyy runsaasti vastustajia. Toki kaikki tietävät, että nykymeno ei voi kauaa jatkua, vaan jotain tarvitsee tehdä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Perinteisesti kai OKM ja TEM (varsinaisesti siis vanhat OPM ja TM) ovat olleet niitä eniten demarilinnakkeina pidettyjä. Olihan siellä neljä vuotta jotain muuta menoa - johtoportaassa, perusvirkamiesosasto ei kovin paljon ehtinyt vaihtua - mutta nyt ne on luovutettu täysin takaisin hallitsijalleen. En sanoisi kovin paljon minkään lopulta muuttuneen.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Kuntaliitto tutki kuntalaisten mielipiteitä kuntaliitoksista. Tutkimuksessa haastateltiin 11 000 kuntalaista ympäri maan ja mukana oli useita jo kuntaliitoksen jo kokeineita kuntia. Yli 70% vastaajista vastusti lisäliitoksia. Erityisen suuri vastustus oli niissä kunnissa, joissa ollaan vastikään tehty kuntaliitos, ja seurauksena jouduttu kärsimään kuntaliitoksen aiheuttamista kustannusten noususta ja palvelujen heikkenemisestä. (Linkki uutiseen)
Kun hallitus kävelee yli näiden kansalaisten mielipiteiden, niin nouseeko kansa barrikaadeille? Tuskin. Suomalaiset ovat sellainen vanha orjakansa, että nöyrästi otetaan vastaan kaikki kuritus minkä herrat keksivät alamaisilleen antaa. Voisi olettaa, että seuraavissa vaaleissa tyytymättömyys purkautuu. Itse kuitenkin epäilen tätä. Peruskansalainen kokee, etteivät herrat kuitenkaan piittaa hänen mielipiteestään ja jättävät suotta äänestämästä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... Uudistus ei tuota asiantuntijoiden mukaan säästöjä, joten sen takana ei voi olla halu säästöihin sanoi Käteinen mitä tahansa. Se ei myöskään paranna palvelujen saatavuutta jatkossa, joten palvelujen takaaminen kaikille ei voi olla uudistuksen motiivina valehtelee Käteinen mitä tahansa.....

Ennen kuin esität "asiantuntijoiden" mielipiteitä faktoina niin haluaisin kyllä tutkia näiden "asiantuntijoiden" taustat. Jos Mari Kiviniemi tai kuntaliitto ilmoittaa jonkun olevan asiantuntija niin se ei tee tästä henkilöstä asiantuntijaa. Tässä ja monessa muussakin kepua lähellä olevassa asiassa asiantuntijat tuntuvat tulevan MTKsta, Kuntaliitosta tai mistä milloinkin järjestöstä millä on oma lehmä ojassa ja jääviysmittari on punaisella.

Jo pelkästään kunnanjohtajien määrän putoaminen tuottaa niin suuret säästöt, että uudistus on kannattava pienissä kunnissa. Puhumattakaan moninkertaisesta kuntaorganisaatiosta mistä tule 100% varmuudella merkittävät säästöt. Sen tajuamiseen ei tarvitse olla "asiantuntija" vaan ihan keskiverto (kaupunkilainen) peruskoulumatematiikka riittää.

Se, että kepu on tehnyt kaikkensa, mm. lupaamalla 5 vuoden irtisanomisajan, ei tee muuta kuin viivästyttää näitä säästöjä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä on oikein, mutta tuskin se tulee muuttumaan vaikka pääkaupunkiseutu yhdistyisikin. Kaupungin vuokra-asunnot tulevat jatkossakin olemaan samoilla alueilla.
Jep. Minä en tässä kritisoinut A-luokan alueiden olemassaoloa, vaan sitä, että tuolla perusteella luistettaisiin velvollisuuksista. Eli kommentti koski tätä lausetta: "Yhdistyminen olisi suoraa tulonsiirtoa Espoolta Helsingille"

Yhdistyminen olisi tämän etuoikeuden ja hyväksikäytön lopettamista, ja siksi sitä varmasti vastustetaan.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Jo pelkästään kunnanjohtajien määrän putoaminen tuottaa niin suuret säästöt, että uudistus on kannattava pienissä kunnissa. Puhumattakaan moninkertaisesta kuntaorganisaatiosta mistä tule 100% varmuudella merkittävät säästöt. Sen tajuamiseen ei tarvitse olla "asiantuntija" vaan ihan keskiverto (kaupunkilainen) peruskoulumatematiikka riittää.

Näinhän sitä voisi peruskoulupohjalta kuvitella, mutta kuten SDPn eduskuntaryhmän Backman sanoi YLEn Aamu- TVssä: "Ei tässä ihmisiä irtisanoa". Hän sanoi myös, että tavoitteena on palvelujen parantaminen ja että uudistus ei ole säästöohjelma. Toteutuneet uudistukset tosiaan osoittavat, että toivotut säästöt jäävät saamatta ja todellisuudessa palvelut huononevat. Jotenkin ihmettyttää, että kukaan enään uskoo uudistuksen takana olevan säästötarkoitukseen, kun hallituskin myöntää, ettei säästöillä ole asian kanssa mitään tekemistä. Monet taitavat vieläkin olla viime eduskuntavaalien propagandan uhreja.

Kannattaa huomata, että vaikka organisaatioita yksinkertaistettaisiin liitosten jälkeen, niin säästöt olisivat koko maassa joitain kymmenniä miljoonia, ellei pääkaupunkiseutua saada mukaan, jolloin säästöt voisivat olla parhaimmillaan jopa sadankin miljoonan koko luokkaa. Kannattaa kuitenkin huomioida, että todellisuudessa yhdistymiset eivät aiheuta irtisanomisia, vaan käytännössä kaikille löydetään uusi työ kuten Backmankin tunnustaa. Lisäksi on hyvin epätodennäköistä, että pääkaupunkiseudun kunnat saadaan yhteen, ja missään tapauksessa suuria säästöjä ei tulla saamaan.

Kun kuntien menoista 90% on lakisääteisiä, niin valtiolla olisi todellisuudessa lukemattomia vaihtoehtoja karsia kuntien kuluja. Nyt ollaan fiksaannuttu poliittisen pelin takia kuntien lukumäärän laskemiseen ja todennäköisimmin säästöjen sijaan kustannukset nousevat. Tämä on oikeasti haitallista, sillä tosiasia on että kuntien huoltosuhde huononee jatkossa, ja palveluiden tarjoaminen pitäisi aidosti taata jatkossakin kuten perustuslaki edellyttää. Nyt yritetään parissa kolmessa kuukaudessa runnoa läpi kuntien lukumäärän pudotus, miettimättä miten asia oikeasti pitäisi ratkaista. Hallitus näyttää epäonnistuvan vielä pahemmin kuin miltä alussa näytti.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Aamu-uutisissa kerrottiin, että kaikki mahdolliset ex-kunnanjohtajat värvätään selvitysmiehiksi. Miksi ihmeessä? Lehdistä saa jatkuvasti lukea, miten muutaman tuhannen pikkukunnan kunnanjohtaja ja -valtuuston pj. uhkaavat muuttaa kuntansa kuningaskunnaksi, puolustavansa kunta asein jne. Miten näillä ajatuksilla varustetut ex-kunnanjohtajat olisivat puolueettomia ja päteviä tekemään selvityksiä?
En tiedä teidän aamu-uutisissa on kerrottu, mutta meidän aamu-uutissa ei ollut mitään suoraa lupausta, että kaikki eläkeläiset tuosta vain palkattaiisin. Meidän aamu-uutisissa myös selitettiin, että ajatuksena on palkata nimenomaan sellaisia ex-kunnanjohtajia joilla on kokemusta kuntien yhdistymisistä, eli tarkoitus on hyödyntää käytännössä opittuja asioita. Eläkkeellä olevat ovat puolueettomia, koska heidän työpaikkansa eivät ole pelissä. Tästä voisi jopa päätellä, että nämä kunnanjohtajat joilla jo on kokemusta kuntien yhdistymisistä, eivät ole niitä samoja, jotka ovat hakeneet kunnalleen poliittista turvapaikkaan neuvostoliitosta tai muuta kekseliästä.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näinhän sitä voisi peruskoulupohjalta kuvitella, mutta kuten SDPn eduskuntaryhmän Backman sanoi YLEn Aamu- TVssä: "Ei tässä ihmisiä irtisanoa". Hän sanoi myös, että tavoitteena on palvelujen parantaminen ja että uudistus ei ole säästöohjelma. ....

Backman on poliitikko ja vielä pahempaa, demaripolitikko, joten hänen sanomisiaan ei kai kukaan ota sellaisenaan tosissaan.

Ei kai ketään irtisanota kun ei voida.

Mitä noihin toteutuneisiin kuntaliitoksiin tulee, niin onko niissä toteutunut tuo päälekkäisten organisaatioden putsaaminen? Veikkaan että ei. Onko tämä palvelujen huonontuminen siis jotain mitä on tapahtunut koska kunnat ovat yhdistyneet. Onko jossain todisteltu luotettavasti, että tätä palvelujen huonontumista ei olisi tapahtunut ilman yhdistymistä? Itse olen sitä mieltä, että tottakai palvelut huontuvat kun ei ole fyrkkaa, ilman yhdistymisiä sitä on vielä vähemmän.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Backman on poliitikko ja vielä pahempaa, demaripolitikko, joten hänen sanomisiaan ei kai kukaan ota sellaisenaan tosissaan.

Ei kai ketään irtisanota kun ei voida.

Mitä noihin toteutuneisiin kuntaliitoksiin tulee, niin onko niissä toteutunut tuo päälekkäisten organisaatioden putsaaminen? Veikkaan että ei. Onko tämä palvelujen huonontuminen siis jotain mitä on tapahtunut koska kunnat ovat yhdistyneet. Onko jossain todisteltu luotettavasti, että tätä palvelujen huonontumista ei olisi tapahtunut ilman yhdistymistä? Itse olen sitä mieltä, että tottakai palvelut huontuvat kun ei ole fyrkkaa, ilman yhdistymisiä sitä on vielä vähemmän.

Backman on kuitenkin toisen päähallituspuolueen eduskuntaryhmän puheenjohtaja, joten hän ei voi jäädä suorasta valheesta. Ja kuten tuossa kyselit, niin päällekkäisten organisaatioiden putsaus ei tuo säästöjä. En usko että yksikään poliittinen puolue sinällään vastustaa päällekkäisten tehtävien purkamista, mutta käytännössä viiden vuoden irtisanomissuoja tarkoittaa, että virkamiehelle on löydettävä uusi tehtävä organisaation sisältä, jotta palkaa ei makseta peukaloiden pyörittämisestä. Ja kun uusi tehtävä on pakko keksiä, niin toki sellainen keksitään. Eikä säästöjä synny.
Toisaalta johtoporrasta lukuunottamatta hyvin pieni määrä työpaikoista on edes päälekkäisiä. Laki vaatii useimpiin palveluihin minimimiehityksen, ja vain rikkaamilla kunnilla on varaa ylittää se. Kun kunnat yhdistyvät, niin edelleen tiettylle määrälle oppilaita pitää olla tietty määrä opettajia, lääkäreitä, sosiaalityöntekijöitä jne.

Mutta kuten sanottua uudistuksella ei edes tavoitella enään säästöjä, vaikka kieltämättä säästöjen varjolla sitä äänestäjille myytiin. Naurettavaksi homman tekee järjetön kiire. Juosten kusten ei hommaa voi tehdä sen menemättä reisille. Olisi ehdottamasti aikalisän paikka, ja fiksaatioista luopuminenkin auttaisi eteenpäin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ainoa ongelma näissä suurkunnissa on lähidemokratian näennäinen väheneminen ja hallinnon virkamiesten työpaikkojen poistuminen. Nyt monet "asiantuntijat" tyrmäävät kuntauudistuksen, koska se vähentää heidän työllistymismahdollisuuksia. Ja totta kai kunnanhallitusten ja -valtuustojen edustajat valittavat, heidän uudelleenvalinta tulee entistä vaikeammaksi. Palveluiden, liikenteen, kaavotuksen jne. suunnittelu ja organisoiminen ei ole ongelma.
Lähidemokratiaan vaikuttaa huomattavan paljon asukkaiden oma aktiivisuus. Toimivat kylä- ym paikallisyhdistykset pystyvät vaikuttamaan omalla toiminnallaan hyvinkin paljon paikallisiin asioihin. Aktiivinen yhdistys saa äänensä kuuluville ja hommaa tietenkin omat edustajansa päättäviin elimiin. Kunnallispolitiikka on puhdasta siltarumpupolitiikkaa, jossa paikallisedustuksella on suuri merkitys.

Oma asuinseutuni liitettiin tässä taannoin Ylöjärven kaupunkin. Itselläni ei ole seutua kohtaan mitään aikaisempia tunne- tai sukulaisuussiteitä, joten tuota liitosta on pystynyt käsittelemään varsin objektiivisesti. Tähän mennessä ei ole mikään kunnallinen peruspalvelu muuttunut merkittävästi suuntaan tai toiseen. Terveydenhuolto on säilynyt käytännössä ennallaan. Peruopetus ei ole myöskään muuttunut mihinkään. Ainoa konkreettinen muutos on ollut kunnanviraston muuttuminen kirjaston yhteydessä olevaksi palvelupisteeksi, jossa pystyy kyllä kaikki asiansa hoitamaan. Parannusta on tapahtunut mm liikunta- ja virkistyspaikkojen hoidossa. Persaukisella kunnalla ei ollut aikoinaan varaa ylläpitää kunnon jäitä ja latuja, vaan niitä jouduttiin ylläpitämään pitkälti talkoovoimin. Kuntaliitoksen jälkeen niihin on rahoitus, kunhan vain tekijät löytyvät.

Suurin ongelma on asukkaiden periaatteellisella tasolla olevavassa asenneongelmassa. Kaikki elämiseen liittyvät ogelmat laitetaan kuntaliitoksen piikkiin. Vuosikausia henkitoreissaan kitkutelleen kaupan loppuminen on tietenkin kuntaliitoksen syytä, vaikka väki kävi itse säännöllisesti ostoksilla Tampereella ja muissa lähiseudun kaupungeissa. Valitetaan, ettei kunta (tai siis nykyisin kaupunki) tuota mitään palveluja, mutta ei samaan aikaan suostuta niitä käyttämään hyväksi, koska ne ovat niitä ylöjärvisten juttuja. Kunnallispolitiikkaan ei osallistuta suurin surminkaan, vaan pidetään kylän kuppilassa parlamenttia, jossa kaikki päättäjät ja toimijat haukutaan säännöllisesti paskaksi. Ei mikään yllätys, että porukasta 36% äänesti eduskuntavaaleissa persuja. Sopii Soinin porukoiden pirtaan erinomaisen hyvin, valitetaan kaikesta mahdollisesta aivan helvetisti, mutta ei olla valmiita kantamaan vastuuta yhteisistä asioista silloin kun vastuunkannon aika on.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä teidän aamu-uutisissa on kerrottu, mutta meidän aamu-uutissa ei ollut mitään suoraa lupausta, että kaikki eläkeläiset tuosta vain palkattaiisin. Meidän aamu-uutisissa myös selitettiin, että ajatuksena on palkata nimenomaan sellaisia ex-kunnanjohtjia joilla on kokemusta kuntien yhdistymisistä, eli tarkoitus on hyödyntää käytännössä opittuja asioita. Eläkkeellä olevat ovat puolueettomia, koska heidän työpaikkansa eivät ole pelissä. Tästä voisi jopa päätellä, että nämä kunann johtajat joilla jo on kokemusta kuntien yhdistymisistä, eivät ole niitä samoja, jotka ovat hakeneet kunnalleen poliittista turvapaikkaan neuvostoliitosta tai muuta kekseliästä.

Voi olla, että uutinen meni näin, kuuntelin sitä sivukorvalla. Mutta itse kaipaisin täysin ulkopuolista selvittäjää.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Voi olla, että uutinen meni näin, kuuntelin sitä sivukorvalla. Mutta itse kaipaisin täysin ulkopuolista selvittäjää.
Eiköhän tuohon riittäisi se, että selvittäjä on aiemmin toiminut jossain kyseisen selvitysalueen ulkopuolisessa kunnassa. Kyllä tuo kunnanjohtaja (tai vastaava) tausta antaa perusedellytykset selvitystyön tekemiseen, koska silloin ainakin ymmärtää kunnalliskieltä ja kunnan mekanismeja.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muutan kesällä Helsingistä Espooseen, ja mikä olisikaan parempi uutinen kuin Espoon liittäminen Helsinkiin. Eli kuntien yhdistämiselle iso peukku.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Uudistus ei tuota asiantuntijoiden mukaan säästöjä, joten sen takana ei voi olla halu säästöihin sanoi Käteinen mitä tahansa.
Uudistuksella tavoitellaan oikeasti säästöjä - väitivätpä poliittiset vastustajat tai kannattajat mitä tahansa.

Kunnat työllistävät yli 400 000 ihmistä, eli "joka viides" suomalainen työskentelee kuntasektorilla (lähde: kuntatyönantajat). Ja se on aivan helvetisti liikaa. Puolet pois, ja silti se olisi paljon (200 000 ja 10 % työvoimasta). Siinä kuntauudistuksen pitkän tähtäimen tavoite.

Eniten vähenevät turhat esimies- ja asiantuntijatehtävät, kun joka kylä ei tarvitse omaa kunnanjohtajaa, hallintojohtajaa, talousjohtajaa, sosialitoimenjohtajaa, kunnaninsinööriä, kunnanarkkitehtia jne.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Eniten vähenevät turhat esimies- ja asiantuntijatehtävät, kun joka kylä ei tarvitse omaa kunnanjohtajaa, hallintojohtajaa, talousjohtajaa, sosialitoimenjohtajaa, kunnaninsinööriä, kunnanarkkitehtia jne.

Vaan siinäpä se juuri onkin, kun liittyessä ei irtisanota yhdenkään liittyvän kunnan hallintojohtajaa, talousjohtajaa, diipadaapajohtajaa, opettajaa, lääkäriä eikä oikeastaan ketään muutakaan. Sitähän voisi maalais-kaupunkilaisjärjellä ajatella, että tottakai potkitaan nuo viranhaltijat pellolle. Vaan toteutuneiden yhdistymisten seurauksena tiedetään, ettei henkilöstöä vähennetä. Viranhaltijoiden sopimusten purkaminen on hemmetin vaikeaa pakolla. Neuvottelut taas ovat vaikeita, koska periaattessa vaikka ison kunnan ja pienen kunnan hallintojohtajat ovat tasa-arvoisia. Kumman potkit pois? No et isomman kunnan johtajaa, koska hänellä on poliittinen tuki takanaan, etkä pienemmän kunnan hallintojohtajaa, koska sehän olisi pienemmän kunnan syrjimistä liitoksessa. Eli mitä tehdään? Perustetaan uusi virka, johon virkaiältään nuorempi siirtyy (ellei uusi virka ole paremmin palkattu, jolloin siihen siirtyy virkaiältään vanhempi). Kukaan ei saa kenkää, ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Ainoita valonpilkahduksia tässä tragediassa on, että demarit sentään tunnustavat, ettei liitoksilla mitään säästöjä saada. Vielä kun malttaisivat vetää henkeä ja asiaa mietittäisiin vielä uudestaan. Mutta he ovat saaneet kansan hirttosilmukkaan ja haluavat välttämättä nähdä miten se sätkii toreissaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..... Laki vaatii useimpiin palveluihin minimimiehityksen ....

Ei kai tässä kukaan ole opettajia vähentämässäkään. Sen sijaan kunnan opetustoimen suunnitteluosastolla voi olla tyhjäkäyntiä ja jos joku porukka suunittelee 10000 kunnan opetustointa, niin eiköhän samalla porukalla onnistu 20000 asukkaan kunnan opetustoimen suunittelukin. Tuskin laki tähän mitään sanoo. Ainoa joka vastustaa on kepu ja tietenkin ne joilla on oma lehmä ojassa sekä ne jotka vastustavat koska "Käteinen puhuu paskaa", mihin luen sinut.

Mitä tulee kiireeseen, niin ei tätä kiirellä olla tekemässä. Eiköhän tätä ole jo 20 vuotta suunniteltu, mutta kun kepu on ollut hallituksessa niin mitään edistystä ei ole saatu aikaan.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eniten vähenevät turhat esimies- ja asiantuntijatehtävät, kun joka kylä ei tarvitse omaa kunnanjohtajaa, hallintojohtajaa, talousjohtajaa, sosialitoimenjohtajaa, kunnaninsinööriä, kunnanarkkitehtia jne.

Jos noita johtajia vähenee noin 200 katoavasta kunnasta niin tulihan siinä jo työvoimasäästöä ehkä pari hassua tuhatta. Vielä jää semmoinen 190-195 tuhatta, että päästään sinne 200 000 paikkeille. Johtajista ei siis paljoa säästetä, vaikka ne hyvänä mielikuvaleikkurina menevätkin peruskansan silmissä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kysynpä vielä:

1. Mitä virkaa oikeasti tällä lähidemokratialla on työssä käyvän arkeen? Onko vain sananhelinää reaalitodellisuudessa?
2. Eikös pääosin kuntia johda virkamiesten armeija jo nyt?
3. Uskooko joku näiden kyläpoliitikkojen meuhaamista? Talouden tiukat reunaehdot sanelevat palvelut nyt niinkuin ennen.
4. Onko keskittymisessä jotain perustavanlaatuista vikaa?

Ja extrakysymys pääkaupunkiseudulle:
Kun väitätte verontasauksella elättävänne muita kuntia,eikös se ole luonnollista valtion virkamiesarmeijan maksaessanne verot Helsinkiin kun palkkansa saavat kuitenkin kaikkien veronmaksajien rahoista. Sama firmojen pääkonttoreiden kohdalla?
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Ainoa joka vastustaa on kepu ja tietenkin ne joilla on oma lehmä ojassa sekä ne jotka vastustavat koska "Käteinen puhuu paskaa", mihin luen sinut.

Laita toki minut mihin lokeroon haluat, mutta tosiasia on, että kepu ei ole ainoa joka uudistusta vastustaa. Esimerkkinä Taloussanomien mukaan kokoomuksen kannattajista puolet vastustaa uudistusta. Muissa puolueissa vastustajia on vaihtelevasti kuitenkin yli puolen vastustaessa tätä murhenäytelmää. Edelleenkin huoltosuhteelle olisi jotain tehtävä, mutta hallituksen kaavailut eivät ole oikeaa lääkettä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös