Kyllä voi. Suomessa ihmisiä koulutetaan kouluttamisen, ei oppimisen takia. Tutkinnoissa on paljon turhaa sisältöä.
Juurikin näin. Ylikoulutuksen ideologia on paitsi turhaa ja ylikorostettua, myös haitallista. Jos ja kun niitä työuria halutaan pidentää, niin monesta koulutuksesta voisi napsaista puoli vuotta tai vuodenkin verran pois ja tiivistää opetusta tiputtamalla joutavat kynänpyöritys- ja piirileikkikurssit pois.
Ylipäätään oli aikoinaan virhe lähteä kehittämään koko AMK:ta nykyisessä laajuudessaan, jossa se kattaa parturi-kampaajat ja nukketeatterin pitäjätkin. Ymmärrän AMK-opetuksen ja AMK-statuksen esim. insinöörien, sairaanhoitajien yms. tasolla, mutta oli naurettavaa lähteä tekemään vanhoista kunnon kauppaoppilaitoksien tutkinnoista ja vastaavista "korkeakoulututkintoja" lisäämällä niihin vähän joutavia yhteisiä kursseja ja pidentämällä tutkintoa.
Olen huomannut koulutuksen vääristyneen mainonnan myös lisäävän asennevammoja: vaikkapa moni AMK-koulutettu tradenomi tosissaan uskoo mainoslauseet, joiden mukaan hän valmistuu "asiantuntija- ja johtotehtäviin". Sitten ihmetellään, kun niitä johtotehtäviä ei tipukaan. Jotkut jopa jättävät perustason työpaikkoja väliin, koska ne ovat liian tavallisia työtehtäviä "korkeakoulutetulle ihmiselle". Oikeastihan tradenomitutkinto on vain pidennetty ja venytetty jatke vanhalle kunnon kauppaoppilaitoksen merkonomille, joiden peruslinjoilta valmistui aikanaan sihteereitä ja peruskirjanpitäjiä. Näissä ammateissa ei toki yhtään mitään vikaa ole, mutta moni muodollisesti korkeakoulutettu tradenomi tuntuu niin ajattelevan.
Jotain näistä asioista tiedän ainakin omakohtaisten kokemuksieni perusteella: olen suorittanut sekä kauppaoppilaitoksen yo-merkonomin tutkinnon että päivittänyt sen myöhemmin tradenomitutkinnoksi (ja suorittanut yhden ekstratutkinnon AMK:ssa sekä vääntänyt vielä kandin paperitkin yliopistossa samaan aikaan kun päivitin merkonomitutkintoa AMK:ssa ja tein osa-aikatöitä, mutta ei näistä sen enempää). Omakohtaisteni havaintojeni perusteella vanha merkonomitutkinto ja saman alan tradenomitutkinto erosivat lähinnä siten, että jälkimmäiseen oli ympätty erilaisia tarpeettomia näennäiskursseja ja venytetty vanhoja kursseja tarpeettomasti.
Sattumalta parilla kurssilla oli sama opettaja, joka oli muuttunut kauppiksen opettajasta korkeakoulun opettajaksi siinä vaiheessa kun merkonomitutkinnot tältä alalta lopetettiin ja vaihdettiin AMK-tradenomitutkinnoiksi. Tämä opettaja ei kuitenkaan ollut kurssiensa sisältöä muuttanut, hän käytti jopa samoja kalvoja kuin mitä n. vuosikymmen aikaisemmin merkonomikursseilla. Mutta samojen kalvojen vetäminen toiseen kertaan olikin sitten jo korkeakouluopiskelua. No, samapa se minulle oli - minun motiivini päivittää tutkintoa oli lähinnä se, että vanha yo-merkonomin pätevyys ei enää riittänyt kaikkia alan työpaikkoja haettaessa, ja mikäpä se oli tuttua asiaa kerratessa.
Myös muutama vuosi sitten esillä ollut ajatus, että koulutus on Suomen kilpailuvaltti ja että jopa 70% ikäluokista pitäisi korkeakouluttaa on absurdi. Mitä järkeä olisi mitoittaa korkeakoulututkintojen vaatimustasoa sellaiseksi, että ihminen, joka on tyhmempi kuin 70% koko kansasta (eli ÄO on jotain 85 paikkeilla) pystyisi ne suorittamaan. Mitä virkaa olisi "korkeakoulutuksella", jonka tutkintovaatimukset olisivat niin alhaiset, että kuka tahansa Forrest Gump pystyisi ne suorittamaan istuessaan puistonpenkillä pohtimassa suklaarasioiden koostumusta?
Näistä asioista voisi keskustella varmaan laajemminkin, mutta ne kaipaisivat varmaan omaa koulutusasioiden ketjuaan eivätkä kuntauudistusketjua.