Suomen kuntarakenne

  • 74 179
  • 624
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Se on järkyttävää jos tuo viiden vuoden irtisanomissuoja toteutuu. Siis viisi vuotta. Jos virkamiehen kuukausipalkka on 3000 euroa kuussa, niin se tarkoittaa 40 000 euroa vuodessa eli 200 000 euroa viidestä vuodesta ihan ansiottonta rahaa. Puhutaan siis yli vanhasta miljoonasta. Ei nämä henkilöt ole investoineet senttiäkään "ansaitakseen" nuo virat. Ne ovat työpaikkoja, jotka yksityisellä puolella työskentelevät kustantavat veroissaan.

Tämä on aivan totta. Ei tuo ole järkevää edes sitä "suojattua" kohtaan. Varmaan todella motivoitinut työntekijä, joka tappaa 5 vuotta aikaa työpaikalla tietäen olevansa turha. Ennemmin vaikka könttäkorvaus irtisanottaessa, jolloin voisi keskittyä järjestelemään asioitaan ja etsimään uutta työtä. Käytännössä tuo lamauttaa koko organisaation viideksi vuodeksi, kun uudelleen organisointia ei voida tehdä tarkoituksenmukaisettoman painolastin vuoksi.

Ja joka tapauksessa tuo maksetaan verovaroista, jotka on hankittu markkinatalouden lainalaisuuksien alla olevissa töissä. Ei kovin reilulta kuulosta.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Varmaan sen vuoksi, että vaikka Helsinki pärjäisi itsenäänkin ihan hyvin, niin heidän mielestä pääkaupunkia voitaisiin kehittää paremmin kuntaliittymän kautta.

Ok. Mutta jos neljä viidestä kunnasta on sitä mieltä, että yhdistäminen ei toimi. Niin silti pitää mennä sen yhden kunnan milipiteen mukaan? Ja jos pitää, niin miksi?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mun mielestä on todella mielenkiintoista monen "älypään" tekstit siitä, että ei maaseutua tarvitse tukea. Mistä helvetistä te luulette että se ruoka tulee? Kaupasta?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mun mielestä on todella mielenkiintoista monen "älypään" tekstit siitä, että ei maaseutua tarvitse tukea. Mistä helvetistä te luulette että se ruoka tulee? Kaupasta?

No sieltähän se. Tänäänkin ostin hedelmiä ja salaattitarpeet kun olin oikeastaan vaan tupakkia ostamassa. Ostin espanjalaista kurkkua mikä oli vihreää ja kurkun kokoista, sekä puolet halvempaa kun kotimainen haalea vaihtoehto.
 

Fordél

Jäsen
Se on järkyttävää jos tuo viiden vuoden irtisanomissuoja toteutuu. Siis viisi vuotta. Jos virkamiehen kuukausipalkka on 3000 euroa kuussa, niin se tarkoittaa 40 000 euroa vuodessa eli 200 000 euroa viidestä vuodesta ihan ansiottonta rahaa. Puhutaan siis yli vanhasta miljoonasta. Ei nämä henkilöt ole investoineet senttiäkään "ansaitakseen" nuo virat. Ne ovat työpaikkoja, jotka yksityisellä puolella työskentelevät kustantavat veroissaan.

Onhan se toteutunut vaikka kuinka monessa liitoksessa.

En kuitenkaan ihan allekirjoita sitä, että kaikki kunnan viranhaltijat olisivat kuntaliitoksen jälkeen täysin turhia työntekijöitä. Ei sitä työtä organisoida hetkessä kuntoon vaan se vie aikaa. Jos kerralla laitetaan kuntia yhteen ja vähennetään radikaalisti vielä työntekijöitä niin siitä syntyy vain kaaos ja sitten ihmetellään kun palvelut eivät pelaakaan. Veikkaan, että silloin kirjoitat saman tyylisen kirjoituksen, mutta ihmettelet mitä nuo viranhaltijat tekevät 40 000 euron vuosipalkkansa eteen?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mun mielestä on todella mielenkiintoista monen "älypään" tekstit siitä, että ei maaseutua tarvitse tukea. Mistä helvetistä te luulette että se ruoka tulee? Kaupasta?
Niin, kaupasta. Ja sinne kauppaan se ruoka puolestaan voidaan tuoda sieltä missä se markkinatalouden lakien mukaan tehokkaimmin tuotetaan. Jokainen kuluttaja tosin voi valinnan tehdä itse omakohtaisesti, mikäli siis haluaa ruualleen jotain erityisvaatimuksia kuten, että se on brasilialaista, tanskalaista tai suomalaista.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No sieltähän se. Tänäänkin ostin hedelmiä ja salaattitarpeet kun olin oikeastaan vaan tupakkia ostamassa. Ostin espanjalaista kurkkua mikä oli vihreää ja kurkun kokoista, sekä puolet halvempaa kun kotimainen haalea vaihtoehto.

Hieno homma. Ihan oikeasti. Ja toivottavasti et koskaan ostakkaan mitään muuta kuin ulkomailta tuotua ruokaa.

Sen sijaan kaikki muut kuin idiootit tajuavat, mitä se tarkoittaa jos ostaa vain ja ainoastaan ulkomailta tuotuja elintarvikkeita.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En kuitenkaan ihan allekirjoita sitä, että kaikki kunnan viranhaltijat olisivat kuntaliitoksen jälkeen täysin turhia työntekijöitä.
En minäkään. Siksi spekuloinkin yhdellä prosentilla, joka mielestäni ei kuulosta edes kovin valtavalta tehostamiselta. Kaikki työntekijät edustavat siis sadan prosentin osuutta.

Tottakai syy on selvä, miksi puhutaan viiden vuoden irtisanomissuojasta eikä siitä, kuinka käytännössä kavereille annetaan muovikassillista seteleitä kotiin vietäviksi. Jos rehellisesti puhuttaisiin summista, niin silloin tyhmemmätkin veronmaksajat (siis ne joiden veroja valtio ei maksa) tajuaisivat, että kuinka härskistä kusetuksesta oikein olisi kyse, eikä tuo menisi ikinä läpi.

Mitenkähän saisi nopeasti viran jostain lakkautettavasta kunnasta?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ok. Mutta jos neljä viidestä kunnasta on sitä mieltä, että yhdistäminen ei toimi. Niin silti pitää mennä sen yhden kunnan milipiteen mukaan? Ja jos pitää, niin miksi?
neljä viidestä kunnasta ei välttämättä ole tuota mieltä, vaan neljä kunnanjohtajaa viidestä on tuota mieltä. Heillä kun on oma lehmä ojassa, kun menisi työpaikka alta. Siksi he ovat totaalisen jäävejä ihmisiä asiaa päättämään puoluekantaan katsomatta. Toki käänteisesti sen isoimman kunnan johtaja on varmasti halukkain yhdistymiseen, sillä hänen valtansa ja sitäkautta lähtökohtaisesti myös palkkaansa yhdistymisen myötä tulee nousupaineita.

Siitä voisi joku noheva toimittaja (pieni vitsi tähän väliin, tuollaisen olemassaolo taitaa olla paradoksi) tehdä tutkivaa journalismiä, että kuinka usein vapaaehtoiset liitokset ovat ihan sattumalta ajoittuneet pienemmän kunnan johtajan eläkkeellä jäämisen tietämille tai vastaavaan ajankohtaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
jos ottaisi kuntaliitokseen asti virkavapaata, sillä ei viitsisi nykyistäkään duunia tämän jälkeen hylätä.

Tai ehkä vielä parempi olisi jos tuossa virassa olisi alaisena joku nuori nätti tyttölapsi jota voisi ahdistella. Ajatuksena on tietenkin päästä samaan tilanteeseen Kuopion kaupungin vapaa-aikatoimenjohtaja Vasankari, joka ahdisteli alaistaan ja sai lähestymiskiellon. Tämä ei kuitenkaan ollut syy virkasuhteen purkamiselle (rikos ei ollut tarpeeksi vakava eikä sitä näin ollen voitu katsoa virkavelvollisuuden rikkomiseksi), vaan hänet vain hyllytettiin. Käytännössä tämä tarkoitti että hänelle rakennettiin oma työpiste tarpeeksi kauas virastostaan ja työkuva muokattiin sellaiseksi, ettei se sisältänyt työntekoa. Palkanmaksu kuitenkin jatkui.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/...-hakea-menetettyä-palkkaa-oikeusteitse/462924
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/vasankari-sai-varoituksen/464562

Näitä etuja ei yksityisellä puolella tarjoa Pentti Matikainenkaan.
 

Fordél

Jäsen
Tai ehkä vielä parempi olisi jos tuossa virassa olisi alaisena joku nuori nätti tyttölapsi jota voisi ahdistella. Ajatuksena on tietenkin päästä samaan tilanteeseen Kuopion kaupungin vapaa-aikatoimenjohtaja Vasankari, joka ahdisteli alaistaan ja sai lähestymiskiellon. Tämä ei kuitenkaan ollut syy virkasuhteen purkamiselle (rikos ei ollut tarpeeksi vakava eikä sitä näin ollen voitu katsoa virkavelvollisuuden rikkomiseksi), vaan hänet vain hyllytettiin. Käytännössä tämä tarkoitti että hänelle rakennettiin oma työpiste tarpeeksi kauas virastostaan ja työkuva muokattiin sellaiseksi, ettei se sisältänyt työntekoa. Palkanmaksu kuitenkin jatkui.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/...-hakea-menetettyä-palkkaa-oikeusteitse/462924
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/vasankari-sai-varoituksen/464562

Näitä etuja ei yksityisellä puolella tarjoa Pentti Matikainenkaan.

Mitenköhän nämä liittyvät kuntaliitoksiin?

Vai aletaanko samalla puhua kultaisista kädenpuristuksista joita tarjotaan niin julkisella kuin yksityisellä puolella?

Nääh, keskitytään mielummin kuntaliitoksiin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ne toimivat kuvaavina esimerkkeinä siitä, että minkälainen suhtautuminen maassamme kohdistuu virkasuhteisiin ja niiden pysyvyyteen.

Kultaisista kädenpuristuksista puhutaan jo tuolla suurpankkien-ketjussa, mutta lähtökohtaisesti linjaisin että yksityisellä puolella omistajat voivat suhteellisen vapaasti päättää työntekijöidensä työehdoista (heidän rahoistaanhan siinä on kyse), mutta julkisella puolella niihin ei juurikaan tarvetta harvoja poikkeuksia lukuunottamatta ole (sillä kyse on veronmaksajien rahoista). Kuntaliitos ei ole tähän mikään poikkeus.
 

Fordél

Jäsen
Kultaisista kädenpuristuksista puhutaan jo tuolla suurpankkien-ketjussa, mutta lähtökohtaisesti linjaisin että yksityisellä puolella omistajat voivat suhteellisen vapaasti päättää työntekijöidensä työehdoista (heidän rahoistaanhan siinä on kyse), mutta julkisella puolella niihin ei juurikaan tarvetta harvoja poikkeuksia lukuunottamatta ole (sillä kyse on veronmaksajien rahoista). Kuntaliitos ei ole tähän mikään poikkeus.

Niin tässähän pitää erottaa nyt tavalliset työntekijät, joiden työsuhteista päätetään työehtosopimuksilla. Tämä niin julkisella kuin yksityisellä puolella.

Samoin molemmilla puolilla esim. ihan ylin johto (kunnanjohtaja ja toimitusjohtaja) solmivat johtajasopimuksen, joka on ihan oma juttunsa. Siihen väliin jää sitten välijohtoa, joka on kuntapuolella virkasuhteessa eikä niin helposti erotettavissa kuin yksityisellä puolella.

Siltikään en näe miten tämä nyt suoranaisesti liittyy kuntaliitoksiin. Siellä on se viiden vuoden suoja ja vasta sen jälkeen alkaa tälläkin puolella tapahtumaan säästöjä.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Sen sijaan kaikki muut kuin idiootit tajuavat, mitä se tarkoittaa jos ostaa vain ja ainoastaan ulkomailta tuotuja elintarvikkeita.

Olen idiootti. Kerro minulle, mitä se tarkoittaa (paitsi sitä, että ihminen ostaa ulkomailta tuotuja elintarvikkeita)?
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mun mielestä on todella mielenkiintoista monen "älypään" tekstit siitä, että ei maaseutua tarvitse tukea. Mistä helvetistä te luulette että se ruoka tulee? Kaupasta?
Tilastokeskuksen mukaan maatalouden palveluksessa oli vuonna 2004 4,2% työntekijöistä eli jotain 157k, eikä näistäkään kaikilla liene omaa maatilaa. Ei jonkin alle 10 prosentin takia maaseudulla tarvitse asuttaa ylimääräistä 30% suomalaisista. Jos halutaan ylläpitää omaa ruokatuotantoa, niin tuetaan sitä suoraan, jotta tarvittava määrä maajusseja saadaan pysymään tiloillaan. Muut voivat muuttaa pois tai tulla toimeen pikku hiljaa huonontuvilla palveluilla ja kallistuvilla liikkumiskustannuksilla.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Uudistus jää pahasti puolitiehen.....

.....sillä miksi ei samalla muodosteta yhtä ainutta suurkuntaa, jonka nimeksi voisi tulla vaikka Tyrnävä ja keskuspaikaksi ja viralliseksi hallintopisteeksi Kärsämäki joka on suhteellisen lähellä maantieteellistä keskustaa. Kerättäisiin kaikilta kansalaisilta samansuuruista kunnallisveroa ja kepulaisten lohduksi valittaisiin kunnanosavaltuustoja, joilla olisi yhtä paljon tosiasiallista päätösvaltaa kuin nykyisilläkin valtuustoilla. Byrokratia vähenisi noin 90 prosenttia ja erilaisten kunnanosametropolihankkeiden parissa voitaisiin edelleen puuhastella.......
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos katsoo kuntien väestömäärälukuja, niin ei voi tulla muuhun tulokseen kuin, että suuri osa kunnista on joko nyt jo tai aivan lähivuosina elinkelvottomia. Kuntia on tällä hetkellä noin 330. Jo se fakta, että 60% Suomen kunnista on sellaisia, että niissä kuolee enemmän väkeä kuin syntyy, kertoo jotain väestökehityksestä.
Lisää lukuja : viime vuonna Suomessa oli 23 kuntaa joissa syntyi alle 10 lasta ja peräti 104 kuntaa joissa syntyi alle 30 lasta. Äärimmäinen esimerkki on Pelkosenniemi, jossa syntyi vain yksi lapsi.

Syntyvä lapsi on kunnalle pelkkä kulu. Sille pitää järjestää päivähoito ja sitten vielä peruskouluttaa. Aikuisuuden kynnyksellä se äpärä kehtaa lähteä opiskelemaan johonkin isommalle paikkakunnalle, kun kunnan velvollisuudet loppuvat ja kersasta alkaisi olla jotain hyötyäkin taloudellisesti. Sitten se muuttaa lopuksi pk-seudulle työn ja kovan palkan perässä. Eläkkeellä voidaan sitten palailla kotimaisemiin maksamaan pientä veroa eläkkeestä ja hyödyntämään sen kotikunnan terveys- ja vanhustenhoitopalveluja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tilastokeskuksen mukaan maatalouden palveluksessa oli vuonna 2004 4,2% työntekijöistä eli jotain 157k, eikä näistäkään kaikilla liene omaa maatilaa. Ei jonkin alle 10 prosentin takia maaseudulla tarvitse asuttaa ylimääräistä 30% suomalaisista. Jos halutaan ylläpitää omaa ruokatuotantoa, niin tuetaan sitä suoraan, jotta tarvittava määrä maajusseja saadaan pysymään tiloillaan. Muut voivat muuttaa pois tai tulla toimeen pikku hiljaa huonontuvilla palveluilla ja kallistuvilla liikkumiskustannuksilla.

Kuinka paljon kaupungeissa asuu maatalouden palveluksessa olevia? Ainakin Turussa ja Salossa jo varmaan tuhansia, mutulla. Ei liity itse aiheeseen, tuli vaan mieleen, kun tilastoilla vedetään mutkat suoriksi. Itse asiassa voi olla, että suunniteltujen kuntaliitosten ja nykyisen maaseudun määritelmän myötä suurin osa maalaisista muuttaa automaattisesti tilastollisesti kaupunkiin, joten eipä tässä mitään ongelmaa ole...

Muuten olen tietysti sitä mieltä, että vain idiootti asuu kaupungissa, paitsi tietysti jos on kävelymatkan päässä siitä maailman tärkeimpänä asiana ja elämän tarkoituksena pitämästään työpaikasta.
Ja vain idiootti ostaa ulkomaisia elintarvikkeita, jos kotimaisiakin on tarjolla.
Usein se on se yksi ja sama idiootti, kuten on tässäkin ketjussa nähty.


Ja vain idiootti kysyy mitä jollekin hyödykkeelle tapahtuu jos sen kysyntä pienenee. Tämäkin saattaa olla tosin se jo em. idiootti.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Muutama asia tässä kuntaliitosasiassa ihmetyttää ja jopa huolettaa. Yksi niistä on maakuntien kohtalo. Maakuntien liittojen tehtävä on erittäin tarpeellinen maakuntakaavojen ja -suunnitelmien tekemisessä sekä yleisesti aluekehitysviranomaisena kuntia laajemmassa skaalassa.

Esimerkiksi täällä Kanta-Hämeessä on kolme seutukuntaa (nämä ehdotuksen mukaan muodostaisivat kolme kuntaa), jotka ovat käsittämättömän kateellisia toisilleen. Ilman maakuntaliittoa näiden kolmen seudun kehityshankkeissa ei ole vähääkään keskinäistä koordinaatiota, mikä nyt olisi yksinkertaisesti välttämätöntä jo siksi, että nämä kaikki kolme seutukuntaa kuuluvat laajaan Helsingin metropolialueeseen ja lähitulevaisuudessa entistä tiiviimmin.

Metropolialuuen kestävän, tehokkaan ja tarkoituksenmukaisen kasvun turvaamiseksi tarvitaan koordinoitua kaavoitusta ja koordinoituja aluekehitystoimenpiteitä.

**

Toinen asia, mikä vituttaa, on se, että tämän kuntaliitoskeskustelun sävy on tuhonnut hienosti alkaneen seutuyhteistyön joissakin Etelä-Suomen kasvukeskuksissa - esimerkiksi Hämeenlinnan seudulla. Hämeenlinnaan liittymistä vastaan kynsin ja hampain taisteleville Hattulalle ja Janakkalalle iski valtiotasolta lietsotun keskustelun myötä jonkinlainen defenssi päälle ja ne erosivat myös seudullisesta kehittämisyhtiöstä. Syy ei ollut Hämeenlinnan, joka ei ole ollut mitenkään aktiivinen Janakkalan ja Hattulan liittämiseksi kaupunkiin, joskin on siihen hiljaisen myönteisesti suhtautunut.

Joku tässä mättää nyt pahasti. Tämä epädemokraattisia piirteitä sisältävä sanelu ei ainakaan lisää hyvää meininkiä kasvukeskusten ja niiden kasvusta hyötyvien ympäristökuntien välillä, eikä siten myöskään ole missään tapauksessa rakentavaa toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Toivottavasti pakkoliitoksia ei tarvittaisi, mutta yksikään kunta ei vapaaehtoisesti liity toiseen tai tee mitään suurempaa yhteystyötä ellei itsellä ole rahat loppu tai valtiovalta ym. ylempi taho pakota siihen. Vaikka tuo olisi kunnan kannalta hyvä juttu, niin kunnajohdossa ei haluta (osin ymmärrettävästi) menettää omia työpaikkojaan.
 

Fordél

Jäsen
Muutama asia tässä kuntaliitosasiassa ihmetyttää ja jopa huolettaa. Yksi niistä on maakuntien kohtalo. Maakuntien liittojen tehtävä on erittäin tarpeellinen maakuntakaavojen ja -suunnitelmien tekemisessä sekä yleisesti aluekehitysviranomaisena kuntia laajemmassa skaalassa.

Ehkä näissäkin voisi tehdä jonkinlaisia yhdistymsiä esimerkiksi Hämeen liiton ja Päijät-Hämeen liiton osalta. En oikein ymmärrä miksi nuo ovat nytkin erossa toisistaan ja kuntaliitosten jälkeen varmaan yhdistyisivätkin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joku tässä mättää nyt pahasti. Tämä epädemokraattisia piirteitä sisältävä sanelu ei ainakaan lisää hyvää meininkiä kasvukeskusten ja niiden kasvusta hyötyvien ympäristökuntien välillä, eikä siten myöskään ole missään tapauksessa rakentavaa toimintaa.

Erinomainen pointti Bitterx! Toinen vastaava esimerkki Tampereen alueelta. Kuntarajat ylittävää yhteistyötä on tehty sekä ympäryskuntien kesken (erityisesti terveydenhuollon tehostamisen merkeissä), että kasvukeskus-Tampereen kanssa (päivähoito, vesihuolto). Yhteistyön määrässä ja laadussa on menty selvästi eteenpäin siitä mitä se oli viime vuosituhannella.

Nyt, käsiin räjähtäneen pakkoliitoskeskustelun myötä tilanne on nollassa. Tampere on Aamulehden äänellä paljastanut todelliset tarkoituksensa rumalla tavalla ja veikkaan että uusiin neuvotteluihin tamperelaisten kannattaa pukea selkämykseen puukonkestävät suojat.

Ei tarvitse olla ennustajaeukko arvellessaan että tämä kaikki sataa persujen laariin kunnallisvaaleissa. Eikä ihme.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mun mielestä on todella mielenkiintoista monen "älypään" tekstit siitä, että ei maaseutua tarvitse tukea. Mistä helvetistä te luulette että se ruoka tulee? Kaupasta?

huoh... Maataloudesta saa toimeentulonsa 3% suomalaisista, maaseudulla asuu 37% suomalaisista...

Maaseudulle annettavista tuista siis pieni alle 10% vähemmistö saa 90% .. järkeä vai ei?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös