Poliisin toimet eivät ole minusta tuottamatonta työtä sinänsä. Toki sielläkin täytyy katsoa, että tarviiko poliisin rakennetta jotenkin muuttaa, jotta sielläkin saataisiin resurssit mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön: vähemmän hallintoa, enemmän toimintoa.
Näin, mutta tuottavuusohjelman ja nyt uuden hallitusohjelman kautta on vähennetty resursseja juuri sieltä toiminnasta. Mikko Paatero pitää nykytilannetta huolestuttavana:
Paatero: Rikokset kasvussa, poliisi ei voi taata turvallisuutta koko maassa | Kotimaa | YLE Uutiset | yle.fi
heki kirjoitti:
Ihan sama, mikä lähtökohta on ollut, mutta nyt siihen ei ole varaa. Maailma muuttuu, ja ihmisten pitää muuttua maailman mukana. Toisekseen, en ole ollenkaan samaa mieltä, että pohjoismaisen hyvinvointivaltion lähtökohta on turvata julkisen vallan toimin työpaikkoja sinänsä. Niitä on luotu, mutta ei se mikään itsetarkoitus todellakaan ole ollut.
Jaa, mistä tämä deterministinen näkemys tulee? Maailma muuttuu ja ihmisten pitää muuttua? Mikä maailma on muuttunut ja miksi ihmisten pitää muuttua? Ihan vaan siksi kysyn, koska tämä on tällainen tyypillinen uusliberalistien väite, jolla sitten perustellaan
poliittisia arvovalintoja naamioimalla ne välttämättömyyksiksi. Toki taloudellinen globalisaatio ja nopean kasvun hyytyminen asettavat haasteensa, siitä olen samaa mieltä. Kuitenkin meillä on historiallisessa katsannossa sellainen vauraustaso, että kyllä sitä pitää olla valmis käyttämään syrjäytymisen ehkäisemiseen ts. esimerkiksi pitkäaikaistyöttömien työllistämiseen.
heki kirjoitti:
Mutta kun nuo hyvätuloiset maksaa jo nyt aivan perkeleesti veroja. Tämähän se on, kun siellä vasemmalla tunnutaan aina vaan vetoavan siihen, että kyllähän sieltä voi pikkusen veilä lisää ottaa, koko ajan. Ja kyllä mä sitä mieltä olen, että verotusta voi kiristää, mutta ei niin paljon, että se ratkaisisi rakenteellisen alijäämän. Siihen tarvitaan myös kululeikkauksia.
Niin minustakin tarvitaan kululeikkauksia. Siksi sitä lapsilisien tarveharkinnaisuutta voitaisiin pohtia. Sinulla se leikkaus ei kuitenkaan käynyt. Kun jostain pitää leikata, minä leikkaisin sieltä, mistä on varaa leikata. Toinen voisivat olla ne kela-korvaukset, satsataan kaikki resurssit mieluummin julkiselle puolelle. Ei sillä, olen joistain kohdista ihan samaa mieltä, mutta jotkut kohdentaisin toisin. Kuntien peruspalvelut säilyttäisin nykytasolla enkä lähtisi maaseudun palveluja entisestään heikentämään.
kiwipilot kirjoitti:
Huoh... Sinä vedit Norjan mukaan keskusteluun unohtaen - tai tietämättömyyttäsi - maan öljyvarat. Sitten kun jäät kiinni housut kintuissa, alat aitoon vasurityyliin vänkäämään väärin kohdennetuista veronkevennyksistä. Eli, antaapa olla.
Heh, voit toki ihan rauhassa kuvitella, etten tiennyt öljyn vaikutusta Norjan kansantaloudelle, jos se jotenkin mieltä kohottaa. Moneen kertaan olen yrittänyt sanoa, että Norjan ja Suomen välisten poliittisten päätösten eroavaisuus ei selity pelkästään öljyllä. En ole missään vaiheessa kiistänyt Norjan suurempaa liikkumavaraa vaan todennut vain, että siellä on tehty myös parempaa politiikkaa. Kyllä rikkaiden luonnonvarojenkin vaikutus voidaan hukata.
Minä en oikein ymmärrä, miten Norjan talouden suurempi liikkumavara tekee Suomessa tehdyistä päätöksistä pakon sanelemia, esimerkkinä käytin niitä veronkevennyksiä. Kyllä toki voin myöntää, että ehkä otin Norjan aluksi vähän hätäisesti esille, mutta sekään ei tee Suomessa harjoitetusta politiikasta vaihtoehdotonta. Kyllä Norjassa politiikka olisi varmasti ollut erilaista, jos esimerkiksi sikäläinen oikeisto olisi sen suuntaa saanut suuremmassa määrin määrittää vuodesta 2005 hallinneen työväenpuoluejohtoisen hallituksen sijaan. Katselin muuten statistiikkaa Norjan työttömyydestä: 2001 valtaan tulleen oikeistohallituksen aikana se oli oleellisesti korkeammalla tasolla kuin nykyisen punavihreän, vaikka toki on selvää, ettei työllisyyteen vaikuta tietenkään pelkästään maan talouspolitiikka. Mielenkiintoinen tilasto sekin toki:
Norway - Unemployment rate - Historical Data Graphs per Year
TosiFani kirjoitti:
Meillä on kuntia, jotka ovat vuosien saatossa käytännössä tyhjentyneet ihmisistä maailman muuttuessa. Enää ei kynnetä peltoa hevosen kanssa ja eletä omavaraistaloudessa, työt ovat siirtyneet kasvukeskuksiin. Nyt muokataan 1800-luvulla perustettua järjestelmää, joka on käynyt jo vuosia sitten epäkäytännölliseksi. Vaikka kuinka kiukuttelisit, on järjen köyhyyttä yllä pitää raskasta palvelujärjestelmää muutamalle ihmiselle.
Otetaan ihan käytännön esimerkki, jonka itse tunnen hyvin. On selvää, että Ruovedellä kylien palvelut esimerkiksi Muroleessa, Väärinmajassa, Jäminkipohjassa ja Visuvedellä ovat heikentyneet. Niihin ei toki kannatakaan avata esimerkiksi omia poliisiasemia, koska väestöpohja on tosiaan pienentynyt kuvaamallasi tavalla. Toki vaikkapa viikoittain kiertävät terveyspalvelut yms. ovat sitten ihan perusteltuja, vaikka joka päivä avoinna olevaa terveysasemaa ei olekaan oikein järkevää näihin mihinkään avata.
Mutta otetaan sitten esimerkiksi Ruoveden kirkonkylä, johon näiden kylienkin ihmisten olisi mentävä terveyskeskukseen. Siinä on sitten väestöpohjaa jo viiden tuhannen asukkaan verran. Jo nykyään taitaa olla tilanne, että neljän jälkeen ihmiset joutuvat lähtemään 75 kilometrin päähän Tampereelle Acutaan, kun oma terveysasema menee kiinni. Nyt ollaan tässä kuntaliitoshankkeessa kikkailemassa jotain Keuruuta joksikin uuden megakunnan keskuspaikaksi. Jonnekin Keski-Suomeenko ruoveteläisten palveluja meinataan viedä? Ei ole ihan maalaisjärki mukana, ei.
Minusta tämä on jo kohtuutonta. Samoin on minusta väärin, ettei koko laajassa Ruoveden kunnassa ole poliisiasemaa vaan lähin sellainen löytyy Virroilta. Toinen juttu on tietysti se, että tällä kuntaliitossuunnitelmallahan liitetään myös todella hyvin toimeentulevia kuntia yhteen nippuun esimerkiksi täällä Tampereen seudulla. Eivät Pirkkala ja Lempäälä mitään liitosta tarvitse. Lähidemokratiaa tässä samalla aivan oleellisesti heikennetään eivätkä siinä auta mitkään kaupunginosavaltuustot tai muut näennäispelleilyt. Kyllä ihmisille jää tunne siitä, etteivät he pysty oikeasti vaikuttamaan.