Ei ole menty. Käytännössä nykyään saa olla työluvan voimassaolon loppuun asti, eli joissain tapauksissa jopa vuosia (jos omat rahat vain riittävät elämiseen).
Teoriassa nykylainsäädännöllä työlupa voitaisiin peruuttaa vaikka heti, jos työsuhde päättyy, mutta koska tästä ei pääsääntöisesti tulee mitään tietoa Migrille, niin käytännössä ihminen voi halutessaan oleskella laillisesti maassa niin pitkään, kuin lupa on voimassa. Koska työluvalla maassa oleskelevilla ei ole oikeutta työttömyysetuuksiin tai normaaliin toimeentulotukeen, niin sitäkään kautta viranomaiset eivät saa tietoa työsuhteen mahdollisesta päättymisestä.
Kaikki työntekijän oleskeluluvat ovat määräaikaisia, joten jossain vaiheessa maassa oleskelulle pitäisi jollain perusteella hakea jatkoa, mikäli haluaa Suomessa edelleen asua. Joten nykymallissa vasta siinä vaiheessa paljastuisi, mikäli henkilöllä ei ole työsuhdetta, johon hakea jatkolupaa. Tosin käytännössä suurin osa tähän ryhmään kuuluvista on jo tällöin poistunut maasta omatoimisesti...
Suunnitellun työperäisen maahanmuuton kiristyksen "ovelin" kohta onkin juuri siinä, että työnantajat velvoitetaan ilmoittamaan Migrille, jos työluvalla työskennelleen henkilön työsuhde päättyy. Siten maassa oleskelu ei pääse vahingossakaan pitkittymään, vaikka ilman työtä oleva henkilö olisi varakas ja hyvin omillaan toimeen tuleva ammattilainen. On mielenkiintoista, että yrityksiin kohdistuvaan byrokratiaan perinteisesti nihkeästi suhtautuneet KOK ja RKP ovat suostuneet tällaiseen pakottavaan ilmoitusvelvollisuuteen...
Ps. Kuten tiedetään, työlupien käsittelyssä on pahimmillaan ollut todella pitkiä ruuhkia. Saa nähdä, miten hyvin työlupien peruutuksien käsittely resurssoidaan Migrissä. Juuttuvatko nekin useiden kuukausien mittaisiin käsittelyjonoihin, jolloin koko kiristys onneksi vesittyisi (joskin mainehaitta jäisi edelleen), vai pitää persuministeri huolen, että maasta poistaminen tapahtuu viivytyksittä - vaikka siirtämällä käsittelyresurssia lupien hyväksymisestä lupien perumiseen?