Mediakuutio
Jäsen
Terveysasioissa kommunikointi on äärimmäisen tärkeää joten ei mitenkään yllättävää, että ihmiset haluavat pelata varman päälle ja suosivat äidinkielenä suomea puhuvia. Henkilökohtaisesti kokemukset menevät ehkä 60% negatiivisia ja 40% positiivisia. Positiivisissa korostuu se, että on oltu jo vuosia Suomessa.Mielenkiintoinen, mutta osaltaan erittäin valitettava juttu. Suomi kansainvälistyy. Eri ammateissa toimivien maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden suhteellinen osuus kasvaa. Itse olen elämäni aikana kohdannut lukuisia ulkomaalaistaustaisia lääkäreitä ja hoitajia ja kokemukseni ovat joka kerta olleet hyviä. Mikäli joku vaatii lääkärikseen yksinomaan "Pekka Johanssonin" tai "Jaana Virtasen", on hän vaikean paikan edessä.Nyt puhuu lääkäri, jonka vastaanotolle kaikki eivät halua – kokeile, miten sinä toimisit arkisissa tilanteissa maahanmuuttajien kanssa
Moni suomalainen asioi arkisissa tilanteissa mieluiten äidinkieleltään ja etniseltä taustaltaan samankaltaisten ihmisten kanssa, ilmenee Ylen teettämästä kyselystä. Tässä jutussa voit itse testata, miten toimisit esimerkiksi lääkärissä.yle.fi
Ja tähän nyt varmaan luonnollisestikin vaikuttaa se, että ”kotimaiselta” kuskilta saat todennäköisesti laadukkaamman palvelun. Taksi uudistuksen jälkeen tulleet ongelmat koskevat korostetusti kuskeja jotka eivät ole kantasuomalaisia (hyvänä esimerkkinä juuri vaikka Helsingin rautatieasema). Suht paljon taksia käyttävänä voin kyllä omastakin kokemuksesta sanoa, että negatiiviset kokemukset tulevat noin 97% nimenomaan kantasuomalaisten ulkopuolelta.Hesarin juttu vähän samasta aiheesta. Huomioiden taksialan olevan nykyään hyvin maahanmuuttajapainotteinen, "valkoista kuskia" vaativa on vaikean paikan äärellä.Rasismi | Näin Helsingin taksikuskit kertovat kohtaamastaan rasismista: ”Monet sanovat haluavansa suomalaisen eli siis valkoisen kuskin”
Taksikuskit kertovat syrjinnän näkyvän esimerkiksi pahoinpitelyn yrityksinä, kyydin maksamatta jättämisenä ja rasistisena huuteluna.www.hs.fi
Sikälihän taksikuskin etnisellä taustalla ei pitäisi olla minkäänlaista merkitystä, kunhan kuski vie perille turvallisesti ja palvelu pelaa.
Edit. Ja ennakkoluulothan ovat ihmisille täysin luonnollisia. Aiemmat kokemukset yhdistyy johonkin asiaan yms jonka vuoksi toimitaan jatkossa tietyllä tavalla.