Mitä länsimainen demokratia käytännössä on? Mitä se sisältää käytännössä?
Esimerkiksi sellaista, mitä kohti Suomessa on menty. Jos verrataan eroa kirkon vaikutuksesta yhteiskuntaan 1900-luvun alussa ja 2000-luvun alussa, on ero valtava. Tai ainakin sen käsityksen olen saanut - käytännön kokemusta ei ole tuosta 1900-luvun alun elämisestä.
Sen tarkempaa konkreettista vastausta ei voi antaa. Nämä asiat ovat abstrakteja käsitteitä, eivät mitään yksiselitteisesti määriteltäviä.
Mainitaan tähän vielä, että henkilökohtaisesti olen kokenut erittäin loukkaavina joidenkin uskovaisten näkemykset siitä, miten heidän mielestään voisin käyttäytyä nyt kirkosta eroamisen jälkeen. Heidän mielestään minua ei voisi estää mikään esimerkiksi tappamasta toista, kun en koe olevani tilivelvollinen Jumalalle. Heidän päähänsä ei tunnu mahtuvan se, että minä pidän maallisia lakeja (ainakin tällä hetkellä) sellaisina, että niitä pitää kunnioittaa. Tuota samaa näkemystä viljellään periaatteessa jatkuvasti silloin, kun ajatellaan yhteiskuntamme arvoilta katoavan pohjan, jos maallistuminen syvenee entisestään.
Viimeksi muokattu: