Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 987 613
  • 12 233
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tässä IS:n jutussa kun videon lähettäjä kauhistelee omaa tilannettaan, niin saattaapi olla, että vastaan tulleella Toyo-kuskilla itsellään on ollut lievä kakanhaju autossa. Veikkaanpa tuon pientareella köröttelyn johtuneen siitä, että ei ehtinyt ennen vastaantulevaa rekkaa palaamaan omalle kaistalleen ohitustilanteessa ja tästä syystä väistänyt vastaantulevien pientareelle. Taidokas suoritus sinänsä, ettei lepikkoon ajanut tai joutunut rekan keulakoristeeksi. Eli ohitustilanne mennyt vaihteeksi täysin munilleen, joita näkee nyt liikenteessä tämän tästä.

 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Hyvinhän se sinne pientareelle mahtui ja tilaakin jäi vielä. What is the Problem....

Voihan tollainen camikatse yllättää kun noin tulee vastaan...
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Tässä IS:n jutussa kun videon lähettäjä kauhistelee omaa tilannettaan, niin saattaapi olla, että vastaan tulleella Toyo-kuskilla itsellään on ollut lievä kakanhaju autossa. Veikkaanpa tuon pientareella köröttelyn johtuneen siitä, että ei ehtinyt ennen vastaantulevaa rekkaa palaamaan omalle kaistalleen ohitustilanteessa ja tästä syystä väistänyt vastaantulevien pientareelle. Taidokas suoritus sinänsä, ettei lepikkoon ajanut tai joutunut rekan keulakoristeeksi. Eli ohitustilanne mennyt vaihteeksi täysin munilleen, joita näkee nyt liikenteessä tämän tästä.


Toki voihan tuossa kyse olla myös esimerkiksi rattiin torkahtamisesta. Ehkäpä pelkän videon perusteella pitäisin sitä jopa todennäköisempänä kuin ohitusyritystä. Silloinhan tässä videolla olisikin nähty oikeastaan paljon hyvää tuuria, kun toyota ei päätynytkään rekan keulaan. Toki liikenteen vaarantamista ja piittaamattomuuttahan se väsyneenä ajaminenkin ehdottomasti on.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vähän huono pätkä, mutta näyttäis, että tuossa ei ole mitään ohitusyritystä ollenkaan. Siinä tapauksessa noin paljon vauhtia pois otettuna olisi ehtinyt helposti omalle kaistalle takaisin. Auto on koko ajan reilusti "ohitettavan" matkailuauton takana ja näyttäisi olevan jo lähellä vastaantulevan kaistan piennarta.

Pikemminkin näyttää joltain hetkelliseltä nukahdukselta, tai sitten autossa on sählätty takapenkiltä jotain tai räplätty puhelinta ja sitten ajauduttu ulkokaarteen puolelle.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tässä IS:n jutussa kun videon lähettäjä kauhistelee omaa tilannettaan, niin saattaapi olla, että vastaan tulleella Toyo-kuskilla itsellään on ollut lievä kakanhaju autossa.

Taisi olla Toyo-kuskin onni, että vastaan tuli ekana ammattikuski rekalla. Minä ja joku muukin olisi voinut ekana yrittää väistää myös oikealle vastaantulevaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän tässäkin syyllinen ole joku hidastelija. [/sarkasmi]
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse jaksan kerta toisensa jälkeen ihmetellä sitä, että eikö ihmiset tiedä ollenkaan kuljettamansa auton suorituskykyä? Näissä ohitustilanteissa on aika ratkaiseva tekijä tunnistaa tilanne ja oman auton suorituskyky. Fakta suomalaisilla maanteillä on se, että harvassa paikassa pääset rekasta ohi nopeusrajoitusta noudattaen. Turvallisempaa on ohittaa hitaampi ajoneuvo ripeästi, vaikka horisontissa ei muita näkyisikään (tämä oma mielipide). Nämä ohituspaikkaa maailman tappiin odottajat voisivat myös jättää siihen rekkaan enemmän kuin 25m väliä. Näkisivät itse ohituspaikat paremmin ja takana tulevilla olisi ohittaessa mahdollisuus palata ennen rekan perää takaisin omalle kaistalle. Myös nämä "ei minulla ole mihinkään kiire" ihmiset voisivat viestiä sen takana tulevalle jättämällä reilun välin edessä ajavaan hitaampaan ajoneuvoon. Mikäli et ole aikeissa ohittaa hitaampaa, niin anna sitten muille se mahdollisuus turvalliseen ohitukseen.

Toinen asia on tämä ikuinen rampilta liikennevirtaan liittyminen. Miten vaikeaa se voikaan joillekin olla. Monella tuntuu olevan omassa päässään se käsitys, että kyllä ne muut siirtyvät vasemmalle kaistalle ja minä voin liittyä 50 km/h moottoritien liikennevirtaan. Toinen ääripää on taas sellaiset, jotka vinguttavat ne viimeisetkin kierrokset autosta irti, mutta jäävät lopulta junnamaan siihen vierelle odottamaan rampin loppumista ja jo kaistalla ajavan reaktiota tilanteeseen.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Toki voihan tuossa kyse olla myös esimerkiksi rattiin torkahtamisesta. Ehkäpä pelkän videon perusteella pitäisin sitä jopa todennäköisempänä kuin ohitusyritystä. Silloinhan tässä videolla olisikin nähty oikeastaan paljon hyvää tuuria, kun toyota ei päätynytkään rekan keulaan. Toki liikenteen vaarantamista ja piittaamattomuuttahan se väsyneenä ajaminenkin ehdottomasti on.

Joo, nukahtaminen saattaa olla myös varteenotettava vaihtoehto tässä asiassa. Aika hiljaa tosiaan toyo tuli vastaan tuossa pientareella, kun alueella on kuitenkin satasen rajoitus noilla kohdilla. Sinänsä yllättävää, että ajautui vasemmalle puolelle, kun yleisempää nukahtamisesssa on ajautuminen oikealle puolelle (vähän mutulla heitettynä).
 

Undrafted

Jäsen
Pari viikkoa sitten ajoin vanhan Turuntien liikenneympyrä työmaalle. Edessä henkilöauto ja yksi roska-auto. Autot seisoivat ja työmaalla näkyi jokin työkone liikkuvan. Roska-auton takaa henkilöautoilijalla meni tunteisiin ja kurvasi vastaantulevien kaistan kautta roska-auton rinnalle, jolloin huomasi liikenteenohjaajan pysäytyskiekkoineen. Henkilöauto jäi paikoilleen, kunnes alkoi tulla toisesta suunnasta autoja. Hyvä, etten ollut ajanut edestäni tyhjää tilaa pois, koska ohitukseen lähtenyt autoilija palasi alkuperäiselle paikalleen vastaantulevien murhaavien katseiden saattelemana.

Tänään Runeberginkadulla vastaa kuvio, mutta nyt jonon keskeltä taksi kyllästyi ja pääsi vastaantulevien kaistalle, kun huomasi vastaantulevan sporan. Peruutti ruotuun ja hetkeä myöhemmin ajoimme liikenteenohjaajan ohi.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Viime perjantaina ajoin nelostietä pohjoiseen ja jossain Viitasaaren jälkeen jonon kärkeen ilmestyi traktori peräkärryineen. Jonoa oli edessäni jo toistakymmentä autoa ja taakse kertyi lisää niin pitkästi kuin taustapeilistä näkyi ja traktoriukko ei tietenkään minnekään ( sen n. kymmenen kilsan aikana mitä itse jouduin perässä ajamaan) väistellyt, vaikka mahdollisuuksiakin olisi ollut (mm. P -alue).

Tässähän kävi sitten niin kuin odottaa saattoi, osalta kärvähti käpy. Ohittamaan lähdettiin kaukaa minunkin takaa talla pohjassa, tavoitteena ohittaa koko jono kerralla. Matelemisen vuoksi jonoon takaisin pääseminenkään ilman kiilaamista ei ihan helppoa ollut.

No kukaan ei kukaan ei kuollut ainakaan sinä aikana kun minä sain tilannetta tarkkailla, vaikka ihan sekunnista parista se parhaimmillaan kiinni jäikin. Ja jotta tällä tarinalla olisi osittain onnellinen loppu, minäkin aikanani ohi pääsin ja traktoriukko jäi onnellisena jatkamaan matkaansa kohti auringonlaskua.

Yllä oleva pienenä johdantona seuraavaan. Vastaantulevan kaistan pintareen kautta ohittanut on ensinnäkin kaikissa vaihtoehdoissa joka tapauksessa (lukuun ottamatta kohtaa 6) totaali-idiootti. Vaihtoehto 1 minun mielestäni todennäköisin muut satunnaisessa järjestyksessä.

1) Arviointivirhe ohittaessa kun käpy on kärvähtänyt ja omalla kaistalle ei enää ole ollut paluuta.

2) Itsemurhayritys. Tullut viime tipassa katumapäälle.

3) Nukahtaminen. Luulisin kuitenkin, että ohitustilanteessa nukahtaminen on todella harvinaista, ei toki mahdotonta.

4) Kuski jurrissa huumeista/alkoholista. Tosin ei ihan helppo temppu tuossa vauhdissa ihan jokaiselle selvin päinkään.

6) Sairauskohtaus. En näe oikein mahdollisena, kykeni kuitenkin sekunnin murto-osassa jatkamaan ohitusta.

7) Vedonlyönti. Toinen vedon osapuoli ajellut taustalla tarkkailuasemissa.

8) Silkka liikennemulkku.

9) Jne.
 
Viimeksi muokattu:

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
2) Itsemurhayritys. Tullut viime tipassa katumapäälle.

Tämä itseasiassa käväisi mielessä kun pätkän katsoin. Ei ollenkaan mahdoton.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kaikkihan mekin olemme olleet nuoria, mutta tuntuu että se tyhmyys siirryy aina tulevillekkin sukupolville...

Tossa jo useamman vuoden 'saanut' seurata työn ohessa paikallisten Wanna Bee Valentino Rossien suorituksia mopoilla ja kevareilla...
Aivan tajutonta menoa lähes joka viikonloppu. Ensinäkään yksikään mopo ei ole vakio, sen kuulee jo äänestä ja silmällä näkee, että vauhtiakin on. Parhaimmat mestarit vetää monttupyörillä, ei valoja, ei kilpeä jne. Keula pystyssä vedetään varmaan 90 km/h 40 km alueella, keskellä kylää. Ihan sama onko kesä vai syksy. Vain ihme on pelastanut nää mestarit, jopa kuolemalta?
Poliisia näkyy vain harvoin ja silloinkin kun kylälle ilmestyvät, watsup ryhmässä liikkuu varoitus...

Kyllähän se asennekasvatus lähtee ihan kotoa? Ilmeisesti jengiä ei kiinnosta missä omat kusimutterit menee ja miten ne kylällä ajaa? Ehkä sitten alkaa kiinnostaan kun se miekkataksi tulee siihen pihaan ja kertoo et Teidän Pertti on nyt menossa Medihelin kyydissä kohti sairaalaa... Me kaavittiin sitä tuolta puun ympäriltä palokunnan kanssa...
Nykyisin tietyt alueet on täynnä donitseja ja niitä perkeleen päristimiä revitellään arkenakin keskellä yötä. Lisäksi että mopojen ääni on muuttunut useaa kertaluokkaa pahemmaksi, nykyään nuo kuulostaa vakionakin samalta kuin ennen teharilla olevat. Tiettyjä alueita nuo oikeasti riivaavat ja ”ymmärtäjät” tuntuvat asuvan ns tiiviillä alueella. Siellähän mopopoikien haitat rajoittuvat siihen että lähdetään jostain tai tullaan jostain. Eikä teinit ikinä niin tyhmiä ole olleet että jäisivät kotikulmille leikkimään, vaan mennään toiselle puolelle kylää ja vanhemmat saavat sitten olla itse rauhassa.

Täälläkin kaupungissa on 4 suosittua leikkipaikkaa mopopojilla, kaikissa kuitenkin asutusta lähellä ja poliisin resurssit tuntuu olevan aivan riittämättömät (toki ainakin kahdessa paikassa jonnet pääsevät karkuun metsäpoluille, vaikea miekkataksilla seurata).

Toinen lisääntynyt juttu, joka liittyy hieman ajokulttuuriin, on tuo roskaaminen. Pirkka/rainbow kolmioleipien paketteja, mäkkärin ja hesen tuotteiden papereita yms on paikat täynnä. Senkin laittaisin kasvatuksen piikkiin, kun harvemmin näkee vaikka kolmekymppistä heittelemässä mäkkärin kääreitä, tuntuu rajoittuvan tuonne 15-22 välille.
 
K

Kiekkokatsoja

Aikanaan poliisin työstä, liikennevalvonnan osuus pudotettiin 21% -vain 3%. Näin muistelen, tai ainakin sensuuntaista se oli.
No lisäksi nuo "vapaan kasvatuksen lapset", ovat nyt liikenteessä liikkuvien nuorten vanhempia. Eipä ne juurikaan ota kantaa lapsiensa kohelluksista.
Tänään kun ajelin, sekä perustiellä, ja tietyömaalla, niin lähes jokainen liikkuja olisi saanut ylinopeus sakon. Välinpitämättömyys ei katso ikää.
Yksi hyvin läheltä piti onnettomuus näkyi. Siinä kaksi päällä ajavat mopotytöt, olivat osua autoon. Autoilian toiminta, esti osuman.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
"Pojat on poikia...", yleinen kommentti, jos sattuu menemään kotikunnan yleiselle somekanavalle kritisoimaan esim. yöllä ikkunan alla rallia harrastavia. Ja tuon kommentin lisäksi saa sitten vielä sitä itseään niin paljon ettei noille kanaville juuri mitään viitsi edes kirjoittaa. Ja mikä merkille pantavaa, useasti kommentti tulee jonkun isän/äidin näppäimistöltä.

Ja tottahan se tietenkin on, mutta pojat taisivat olla poikia myös Kärkölässä jossa suoralla tiellä 50kmh-alueella kuoli 3 (nuorin 15v). Ja ei kai siinä nyt hirveän suuri onnettomuustutkija tarvitse olla, jos arvioi että jollain liikenteeseen kuulumattomalla siirrolla oli osuutta asiaan. Ikäviä tapauksia tuollaiset ja täysin turhia. Mutta aina johonkin ja jossain osuu. Pojat ovat poikia... tai tässä Kärkölän tapauksessa olivat.

Sen olen kyllä havainnut itsekin vs. 1990-luku kun itse sain kortin, että välinpitämättömyys on lisääntynyt. Vaikka faijan Land Cruiserilla tuli kokeiltua hyvinkin paljon 18v-ikäisenä mm. nelipyöräsladia ja kesällä mm. maasto-ominaisuuksia Keinukallion laskettelurinteessä (joutui peruuttamaan alas kun ei uskaltanut kääntyä), niin ei käynyt kyllä mielessäkään luukuttaa juuri siinä naapurin ikkunan alla. Tai asuntoalueilla. Kaverin pystyi heittämään kotiin vähän pienemmilläkin kierrosluvuilla.

Nykyään tuntuu olevan vähän toisin kun ne suurimmat kierrokset vedetään siitä pihasta lähtiessä. Enkä usko että ne naapurit haluavat niitä suurimpia hittejäkään kuulla siinä aamuneljältä kun on pari tuntia aamuvuoroon aikaa.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toinen asia on tämä ikuinen rampilta liikennevirtaan liittyminen. Miten vaikeaa se voikaan joillekin olla. Monella tuntuu olevan omassa päässään se käsitys, että kyllä ne muut siirtyvät vasemmalle kaistalle ja minä voin liittyä 50 km/h moottoritien liikennevirtaan. Toinen ääripää on taas sellaiset, jotka vinguttavat ne viimeisetkin kierrokset autosta irti, mutta jäävät lopulta junnamaan siihen vierelle odottamaan rampin loppumista ja jo kaistalla ajavan reaktiota tilanteeseen.
Tampereella jokusessa liittymiskohdassa ainakin ruuhka-aikaan on liki mahdotonta liittyä sujuvasti, kun ihmiset eivät pidä riittävää etäisyyttä edellä menevään autoon tai jopa kiihdyttävät edellä menevän auton kiinni mentaliteetilla "ähää etpä ainakaan minun eteeni tule".

Eli liittymisestä saattaa tulla kiihdytys jarrutus ja väkisin eteen ajaminen, kun ne päätien kuskit eivät ehkä aja hyvän ajotavan mukaisesti.

Toki varmaan osassa paikkaa on niinkin, että liikennevirrat ovat vaan ylittäneet tien kapasiteetin.
 

Outsider

Jäsen
Silloin joskus muinaishistoriassa kun mopot olivat vielä pieniä pv/monkey -osastoa, niin tuntuu, että niillä ajaneet edes jollain tapaa tiedostivat sen miten altavastaajia ovat kolaritilanteissa, vaikka kyllähän nekin hurjimmilla kulki toistasataa. Varsinkin näillä viime vuosina yleistyneillä mönkijä/traktori tms. mitä nyt virallisesti ovatkaan ajaminen on omien havaintojen mukaan aivan päätöntä. Ja vaikka näilläkään/muilla mopoautoilla ei sinänsä ole sen suuremmassa turvassa osuman tullessa, niin varmaan se jotain turvallisuuden tunnetta luo ja sitten kun näillä opitaan se liikkumisen malli, niin ei ihme, että autoillessakin tuntuu tulevan jatkuvasti enemmän ja enemmän vastaan ihan päättömiä suorituksia. Itse olen ainakin tullut siihen tulokseen, että ihmiset vaan on liikenteessä nykyisin oikeasti paljon huonompia kuskeja kuin ennen. Semmonen kaikenlainen ”pelisilmä” tuntuu olevan nykyään harvinaisuus.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ja tottahan se tietenkin on, mutta pojat taisivat olla poikia myös Kärkölässä jossa suoralla tiellä 50kmh-alueella kuoli 3 (nuorin 15v). Ja ei kai siinä nyt hirveän suuri onnettomuustutkija tarvitse olla, jos arvioi että jollain liikenteeseen kuulumattomalla siirrolla oli osuutta asiaan. Ikäviä tapauksia tuollaiset ja täysin turhia. Mutta aina johonkin ja jossain osuu. Pojat ovat poikia... tai tässä Kärkölän tapauksessa olivat.
Samassa koulusssa ollut poika ja kyydissään ollut kaverinsa heittivät aikoinaan henkensä, kun lähtivät moottoripyörällä hakemaan lisää kaljaa. Valmiiksi kännissä ollut kuski ei selvittänyt arviolta 160 km/h nopeudella risteystä, jossa jo 80 km/h olisi ollut hiukan liikaa. Nopeus pystyttiin arvioimaan useiden todistajien kertomuksista, esimerkiksi siitä, että kuulohavaintojen perusteella oli ottanut täyskiihdytyksen ja ehtinyt vaihtaa vitosvaihteelle ennen suistumista liikenteenjakajan yli kuorma-auton nokkaan.
Tapaus hillitsi paikallisten mopopoikien käyttäytymistä muutamaksi viikoksi.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Silloin joskus muinaishistoriassa kun mopot olivat vielä pieniä pv/monkey -osastoa, niin tuntuu, että niillä ajaneet edes jollain tapaa tiedostivat sen miten altavastaajia ovat kolaritilanteissa, vaikka kyllähän nekin hurjimmilla kulki toistasataa. Varsinkin näillä viime vuosina yleistyneillä mönkijä/traktori tms. mitä nyt virallisesti ovatkaan ajaminen on omien havaintojen mukaan aivan päätöntä.

Hmm, eihän monkeyt ole mihinkään hävinneet, niitä näkee liikenteessä edelleen todella paljon ja yleensä niissä on laitettu pakoputki uusiksi ja ääntä lähtee vähintäänkin riittävästi. Sanoisin, että liikenteestä olevista n. 70% on viritettyjä. Nämä kevarin kokoluokkaa olevat mopot ovat yleisemmin vakioita. Mönkijöiden ja traktoreiden kohdalla olet valitettavan oikeassa, niillä ajellaan todella paljon kuolemaa halveksuen ja liikennesäännöistä piittaamatta. Myös tilannenopeudet risteysalueilla ovat välillä huimia. Sitten on vielä tämä temppuilu kulkupelien kanssa. On todellinen ihme, ettei onnettomuuksia tapahdu tämän enempää. Monessa tilanteessa autoilija on avainasemassa ja antaa anteeksi näitä perseilyitä liikenteessä, kun vedelleen esim. tasa-arvoisissa risteyksissä ilman väistämisvelvollisuutta risteyksen läpi.

Nämä havainnot omalta asuinpaikkakunnalta, mistä löytyy näitä kaikkia kulkupelejä todellakin riesaksi asti. Kaikki kuskit eivät tietenkään hölmöile, mutta liian moni. Sitten näiden lisäksi pitää ottaa vielä kevarit, jotka nekin ovat hyvin usein viritettyjä, kun puhutaan enduromalleista. Se pistää mietityttämään, eikö vanhempia kiinnosta touhu pätkääkään? Toki tätä samaa hommaa harrastettiin myös omassa nuoruudessa, mutta silloin mopot eivät olleet näin yleisiä ja mönkijät eivät olleet tieliikennekelpoisia.
 
Viimeksi muokattu:

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Varsinkin näillä viime vuosina yleistyneillä mönkijä/traktori tms. mitä nyt virallisesti ovatkaan ajaminen on omien havaintojen mukaan aivan päätöntä.
Oma kokemus taas on, että mönkijöillä ja mopoautoilla ajavat jopa piirun verran järkevämmin kuin kaksipyöräisellä. Toki tämäkin mielipide on täysin subjektiivinen, mitä olen kaduilla nähnyt. Yleensä taas kun näkee mopojengin ajelemasssa, niin vähintään yksi heistä joko keulii, mutkittelee vaarallisesti ja/tai ei kiinitä mitään huomiota muuhun liikenteeseen ja omaan ajamiseen. Kuukausi takaperin taas joku mopopoika ajoi minusta keskusta-alueella ohi (oikealta puolen) hidastetöyssyn kohdalla ja ajoi vielä seuraavasta kahdesta risteyksestä päin punaisia. Melkoista leikkimistä omalla hengellä.
 

Outsider

Jäsen
Oma kokemus taas on, että mönkijöillä ja mopoautoilla ajavat jopa piirun verran järkevämmin kuin kaksipyöräisellä. Toki tämäkin mielipide on täysin subjektiivinen, mitä olen kaduilla nähnyt. Yleensä taas kun näkee mopojengin ajelemasssa, niin vähintään yksi heistä joko keulii, mutkittelee vaarallisesti ja/tai ei kiinitä mitään huomiota muuhun liikenteeseen ja omaan ajamiseen. Kuukausi takaperin taas joku mopopoika ajoi minusta keskusta-alueella ohi (oikealta puolen) hidastetöyssyn kohdalla ja ajoi vielä seuraavasta kahdesta risteyksestä päin punaisia. Melkoista leikkimistä omalla hengellä.

Joo no toki noilla ei keulita tai isommin mutkitella ihan kokonsakin puolesta, mutta ehkä tässä oma lähtökohta oli se, että näillä* olettaisi liikuttavan jo pitkälti samalla tavalla kuin autoillakin (kuuluisi liikkua).

*Polaria, KTM:mää ja mitä näitä nyt onkaan. Ei siis mitään perinteisiä mönkijöitä, vaan jotain sellaisia kopillisia härveleitä. Toki näitä nyt on murto-osa mopoihin verrattuna, mutta tuollaisella perseily pistää huomattavasti enemmän silmään. Lisäksi näillä varmaan tulee kuvioihin myös se kyytiläiselle näyttäminenkin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Hmm, eihän monkeyt ole mihinkään hävinneet, niitä näkee liikenteessä edelleen todella paljon ja yleensä niissä on laitettu pakoputki uusiksi ja ääntä lähtee vähintäänkin riittävästi. Sanoisin, että liikenteestä olevista n. 70% on viritettyjä. Nämä kevarin kokoluokkaa olevat mopot ovat yleisemmin vakioita.
Itse sanoisin taas ihan toisinpäin, nuo derbit ja dt:t (tai mitä nykyään ovatkaan) tuntuvat olevan viritettyjä, ellei muuten niin teharilla ja ääntä lähtee helkutisti enemmän kuin tossumopoista. Toki paikkakunta saattaa vaikuttaa tähän.

Yksi jännä uudehko ilmiö (eli ei ollut omassa nuoruudessa yleistä, eikä ihan heti sen jälkeen) on tuo typerä kaasuttelu, en tiedä onko kaasareita itse säädetty pieleen vai mikä on homman nimi, mutta kun nuo nykyiset mopojonnet edes hidastavat liikenteessä, niin kytkimellä/vapaalla aletaan sahaamaan kierroksia tappiin saakka. Sama juttu jos ovat pysähtyneet vaikka liikennevaloihin, kierroksia käytetään kokoajan tapissa. Ei se päivälläkään kivan kuuloista ole, mutta kyllä se alkaa yöllä hermoja syömään.

Yleisesti kun sanotaan että nuoret ovat nykyään tyhmempiä, niin itse olen hieman eri mieltä. Käyttäytyvät toki typerästi ja tuntuu etteivät oikein hahmota kaikkia muita, mutta tuo taitaa lähteä enemmän kasvatuksesta. Kaverin mökin lähellä on muutama teollisuushalli metsän toisella puolella, ei vakituista asutusta, toki samalla puolella metsää missä kaverin mökki on, on muitakin mökkejä. Mutta mopopojat ovat tietysti löytäneet tuon teollisuusalueen leikkipaikaksi ja siellä rällätään arkenakin keskellä yötä. Joskus kaverin kanssa lähdettiin sanomaan asiasta, kun moni mökkinaapurikin oli asiasta valittanut ja soittanut poliisille. Mökkejä lähellä, kesäkausi, ihmiset haluavat nukkua yms, eli ihan asiallisesti sanottiin ja myös vastapuoli käyttäytyi asiallisesti. Meteli loppui siltä illalta, mutta seuraavana iltana kuulemma jatkui taas. Sitä en tiedä olivatko samat pojat kyseessä.

Sinänsä kyllä jännä että itselle ainakin ilmoitettiin mopoiässä että jos ajotyylistä tai rälläämisestä tulee yksikin valitus, mopo lähtee samantien. Monella kaverilla oli sama ja yhdellä mopo lähti myyntiin, sai tosin skootterin myöhemmin tilalle. Häiritsevästä ajosta ja turhasta rälläämisestä kun menisi suoraan päiväsakoille, vanhempien tulojen mukaan ja vanhempien piikkiin, niin voisi tulla muutosta. Sama juttu tuon roskaamisen kanssa, pitkälti kasvatuksesta sekin lähtee.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joskus omassa nuoruudessa mopot oli hirveitä himmeleitä, maksimipaino 50 kg ja teho jotain 1,5hv luokkaa.
Ei mitään ominaisuuksia mutta toisaalta niitä pitikin virittää jos niihin halusi kulkua.
Nykymopot on paljon tukevampia kun tuo painorajoitus on poistunut, toisaalta kun niissä on vain nopeus rajoitettu niin pelkät kuristimet poistamalla tuollainen 2-tahtienduro kulkee sen 90.
Kyllähän se omaan silmään pistää kun iltaisin käy koiraa ulkoiluttamassa, toisaalta oma toiminta silloisissa 70-luvun puitteissa ei juuri ollut kummempaa. Pipo päässä -30 pakkasessa kouluun ja sitä rataa.
 
K

Kiekkokatsoja

Samassa koulusssa ollut poika ja kyydissään ollut kaverinsa heittivät aikoinaan henkensä, kun lähtivät moottoripyörällä hakemaan lisää kaljaa. Valmiiksi kännissä ollut kuski ei selvittänyt arviolta 160 km/h nopeudella risteystä, jossa jo 80 km/h olisi ollut hiukan liikaa. Nopeus pystyttiin arvioimaan useiden todistajien kertomuksista, esimerkiksi siitä, että kuulohavaintojen perusteella oli ottanut täyskiihdytyksen ja ehtinyt vaihtaa vitosvaihteelle ennen suistumista liikenteenjakajan yli kuorma-auton nokkaan.
Tapaus hillitsi paikallisten mopopoikien käyttäytymistä muutamaksi viikoksi.
Joo, on muutamia tuttavia lähtenyt taivaaseen liikenneonnettomuudessa. Parikin tapausta, jossa kännissä piti lähteä hakemaan juotavaa lisää. Järkyttävä kokemus pysäyttää muut hetkeksi, mutta pian on sama meno päällä, jotka vielä siihen kykenevät.

Tietämättä mitään tuosta 3 nuoren kuolemasta, niin ajatukseen tulee seuraava vaihtoehto:
Mp kuskeilla on yleinen tapa tervehtiä toisia mp kuskeja kohdatessa. Nostamalla vasen (kytkinkäsi) tervehdykseksi. Ehkäpä pojat olivat yrittäneet hieman duusonimaista juttua. Käsiläpsyä kohdatessa. Siinä kun tuijottaa vastaantulevaa liikaa, niin helpolla ajautuu liian lähelle. Ohjaustangot, tai jopa runko yhteen, ja se on menoa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tänäänkin tulin skoballa duuniin (ihan on vakio). Tuli mieleen viime viikolta tapaus kun lähdin samalla rassilla töistä kotiin ja ampaisin suoraan työpaikan pihalta melko pitkähköön ylämäkeen joka tuossa työpaikan vieressä on. Ja äkkiä se vauhti rupesi siinä skobassa hidastumaan koska painovoima.

Pari autoa tuli takaa ja vedin ihan tien sivuun että uskaltavat lähteä ohi. Moni ei lähde koska mäen toiselle puolelle ei näe, vaikka tilaa kyllä olisi. No nämä 2 lähtivät ja kun pääsin itsekin mäen laelle ja sain jälleen skobaan vauhtia rupesin ottamaan pikkasen keskemmälle kun 100m edessäpäin oli risteys josta käännyn vasemmalle.

No sieltäpä oli tullut 2 auton peesissä mopopoika, jolla vauhtia ylämäessä varmaan 20-30kmh enemmän kuin itsellä ja kehtasi vielä siinä 50cm päässä rinnalla huutaa että: "käytäppä vittu vilkkua"... onneksi olin ehtinyt tämänkin kaverin peilistä näkemään etten suoraan vetänyt kylkeen. Käytiin siinä vierekkäin n. 8s aikana nopea kehityskeskustelu, vilkkukin kun jo sattui olemaan päällä. No tämä junnu lopulta hidasti, odotti sen 100m ja jatkoi sitten suoraan, vauhtia varmaan sen 70kmh.

Joskus nää samat kaverit painelee ohi vaikka ajaa autolla samoja taajaman mäkiä 40kmh alueella. Se on jo välillä aika härskin näköistä, mutta kun tehoa on niin pääseehän sitä. Välillä oikealta, välillä vasemmalta. Joskus jalkakäytävän kautta. Kyllä sitä itsekin on miettinyt että viritteleeköhän siellä osa faijoista poikiensa kanssa keskenään? Ja heittelee yläläpyjä illalla. Tai sitten ei vain kiinnosta. Kun pojat on poikia.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Kyllä on vanhemmilla vastuu mopopojista (toki skootteridaamitkin ajelee välillä oudosti, mut niillä ei aivot kiehu kypärän sisällä).

Jostain keskustelupalstalta poimin suurinpiirtein (hieman lyhennettynä) seuraavanlaisen (ilmeisesti isän) kyselyn:
”Poika ei pysy XXXXX:lla kavereiden viritettyjen mopojen vaudissa. Mistä saisi vinkkejä virittämiseen?”
Ja oli niin hyvin kirjoitettu yms, että varmasti ei poika ite kysele.

Jos oisin joskus itse viritelly mopoani, ni kiinni jäätyäni (ihan sama mille taholle tai vanhemmille), niin ois lähteny mopo myyntiin.
en viritelly ja ihan hyvin pääsin aina ajoissa treeneihin ja minne olinkin menossa. Lähtee vaan tarpeeksi ajoissa.
Lisäksi systeri sai siitä vielä hyvän pelin itelleen, kun halus mopon eikä skootterii.

Tuosta kaasuttelusta tuli mieleen:
Kysyin kerran ikkunan avaten kun valoissa jonne vierellä kaasutteli koko ajan valojen vaihtumista odotellen:
”Eikö se vehje pysy käynnissä jos ei koko ajan väännä kaasuu pohjaan ja pois,” niin kypärän alta pilkisti vaan lamaantunu katse, kuin oisin kysyny Pythagoraan lauseketta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös