Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 987 715
  • 12 233

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos oisin joskus itse viritelly mopoani, ni kiinni jäätyäni (ihan sama mille taholle tai vanhemmille), niin ois lähteny mopo myyntiin.
en viritelly ja ihan hyvin pääsin aina ajoissa treeneihin ja minne olinkin menossa. Lähtee vaan tarpeeksi ajoissa.
Täälläpäin sanotaan että uppoumarunkoinen ja plaanaava paatti on samaan aikaan saaren rannassa, toisella täytyy vain lähteä aikaisemmin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä on vanhemmilla vastuu mopopojista (toki skootteridaamitkin ajelee välillä oudosti, mut niillä ei aivot kiehu kypärän sisällä).

Jos oisin joskus itse viritelly mopoani, ni kiinni jäätyäni (ihan sama mille taholle tai vanhemmille), niin ois lähteny mopo myyntiin.
en viritelly ja ihan hyvin pääsin aina ajoissa treeneihin ja minne olinkin menossa. Lähtee vaan tarpeeksi ajoissa.
Itse junnuna viilailin kaasaria saadakseni vähän lisää huippunopeutta. Lopputuloksena mopo meni 5 km/h hiljempaa.

Omien lasten mopoja olen virittänyt kulkemaan n. 50-55km/h, koska samaa vauhtia muun liikenteen kanssa kaupunkialueella kulkevat mopot mielestäni vähentävät riskitilanteita ja vähentävät autoilijoiden agressioita.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Itse junnuna viilailin kaasaria saadakseni vähän lisää huippunopeutta. Lopputuloksena mopo meni 5 km/h hiljempaa.

Omien lasten mopoja olen virittänyt kulkemaan n. 50-55km/h, koska samaa vauhtia muun liikenteen kanssa kaupunkialueella kulkevat mopot mielestäni vähentävät riskitilanteita ja vähentävät autoilijoiden agressioita.

Ok. Jos mopolla ajelee siellä missä pitäiskin, eli oikeessa reunassa missään ei pitäisi aiheuttaa kenellekkään agressioita.
Siitä pääsee aina ohi. Sitäpaitsi jos ajelet koemielessä itse vaikka autolla tunnin ristiin rastiin kaupungilla, harvoin tulee keskinopeudeksi yli 30 km/h. Liikenneturvan sivuilla oli joskus em. testi. Keskinopeus oli 25 km/h. Taisi olla Tre tai Hki?
Kyllä sillä 45 km/h pysyy hyvin kaupungin rytmissä.
mutta kai se virittely sitten on hyvä juttu.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Ok. Jos mopolla ajelee siellä missä pitäiskin, eli oikeessa reunassa missään ei pitäisi aiheuttaa kenellekkään agressioita.
Siitä pääsee aina ohi. Sitäpaitsi jos ajelet koemielessä itse vaikka autolla tunnin ristiin rastiin kaupungilla, harvoin tulee keskinopeudeksi yli 30 km/h. Liikenneturvan sivuilla oli joskus em. testi. Keskinopeus oli 25 km/h. Taisi olla Tre tai Hki?
Kyllä sillä 45 km/h pysyy hyvin kaupungin rytmissä.
mutta kai se virittely sitten on hyvä juttu.

Kursivoin viestistäsi muutaman kohdan.

Kyllä täällä Suomessa on useita teitä, jotka ovat niin kapeita, että vaikka mopolla ajettaisiin aivan oikeassa reunassa, niin ei siitä todellakaan jokapaikassa turvallisesti pääse ohi. Juuri viime viikolla oli itselläni tilanne, missä mopoilija ajoi noin 45km/h kapeaa ja mutkaista tietä oikeaoppisesti tien oikeassa reunassa, niin siinä kohtaa ohittaminen olisi ollut hengenvaarallista.

Kyllä - uskon myös, että vakiomopolla pärjää hyvin kaupungissa, mutta entäs esim. taajamissa ja em. kapeimmilla ja mutkaisilla teillä? Ja vaikka esim. kaupungissa keskinopeudet on hyvin maltillisia, niin myöskin semmoisia tilanteita tulee, että nopeus nousee yli tuon mopon suurimman sallitun rajan 45km/h, jolloin valitettavasti kaikkien kanssaliikkujien maltti ei riitä ja on pakko päästä ohi.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Kursivoin viestistäsi muutaman kohdan.

Kyllä täällä Suomessa on useita teitä, jotka ovat niin kapeita, että vaikka mopolla ajettaisiin aivan oikeassa reunassa, niin ei siitä todellakaan jokapaikassa turvallisesti pääse ohi. Juuri viime viikolla oli itselläni tilanne, missä mopoilija ajoi noin 45km/h kapeaa ja mutkaista tietä oikeaoppisesti tien oikeassa reunassa, niin siinä kohtaa ohittaminen olisi ollut hengenvaarallista.

Kyllä - uskon myös, että vakiomopolla pärjää hyvin kaupungissa, mutta entäs esim. taajamissa ja em. kapeimmilla ja mutkaisilla teillä? Ja vaikka esim. kaupungissa keskinopeudet on hyvin maltillisia, niin myöskin semmoisia tilanteita tulee, että nopeus nousee yli tuon mopon suurimman sallitun rajan 45km/h, jolloin valitettavasti kaikkien kanssaliikkujien maltti ei riitä ja on pakko päästä ohi.

Jos oletetaan, ettei kapealla ja mutkaisella tielläsi ole 50 km/h korkeampaa rajoitusta, nii onko 45 km/h siihen nähden kauheen alhainen nopeus. Ei kauheesti aikasemmin oo perillä.
Onneksi edellä ei ajanut polkupyörää 10 km/. Olisit siellä tiellä vieläkin. Tämä siis huumorilla, mut aina välillä(yleensä) ei logiikka ei avaudu, vaik kuinka koittais järjellä funtsii.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tampereella jokusessa liittymiskohdassa ainakin ruuhka-aikaan on liki mahdotonta liittyä sujuvasti, kun ihmiset eivät pidä riittävää etäisyyttä edellä menevään autoon tai jopa kiihdyttävät edellä menevän auton kiinni mentaliteetilla "ähää etpä ainakaan minun eteeni tule".

Eli liittymisestä saattaa tulla kiihdytys jarrutus ja väkisin eteen ajaminen, kun ne päätien kuskit eivät ehkä aja hyvän ajotavan mukaisesti.

Toki varmaan osassa paikkaa on niinkin, että liikennevirrat ovat vaan ylittäneet tien kapasiteetin.
Tässä tapauksessahan pitää tarvittaessa vaikka pysähtyä kokonaan siihen kolmion kohtaan ja odottaa omaa vuoroa liittyä, mutta EI ikinä olettaa että liikennevirrasta siirryttäisiin vasemmalle kaistalle.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Tässä tapauksessahan pitää tarvittaessa vaikka pysähtyä kokonaan siihen kolmion kohtaan ja odottaa omaa vuoroa liittyä, mutta EI ikinä olettaa että liikennevirrasta siirryttäisiin vasemmalle kaistalle.

Tuo pysähtyminenhän olisi ihan itsemurhalla leikkimistä. Siitä lähdet paikaltaan liikkeelle, kun takaata paahdetaan yli satasta? Sekin on jo hengenvaarallista, kun jotkut ei ymmärrä sanaa kiihdytyskaista ja tulevat 60 mittarissa liittymään motarille.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuo pysähtyminenhän olisi ihan itsemurhalla leikkimistä. Siitä lähdet paikaltaan liikkeelle, kun takaata paahdetaan yli satasta? Sekin on jo hengenvaarallista, kun jotkut ei ymmärrä sanaa kiihdytyskaista ja tulevat 60 mittarissa liittymään motarille.
Mikä olis sun ratkaisu sitten jos nopeus ei riitä ja kaista on tukossa? Tietenkin hyvä kuski saisi itsensä tuonne väliin, mutta niinkuin täälläkin on todettu, niin aika moni ei tätä(kään) asiaa osaa liikenteessä tehdä. Räikeimmät tosiaan olettaa, että moottoritiellä olijoiden kuuluu väistää ohituskaistalle ja tulee katsomatta vaan siihen kaistalle. Eli ajaisi kylkeen jos ei toinen tekisi paniikkisiirtoa vasemmalle kaistalle.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Mikä olis sun ratkaisu sitten jos nopeus ei riitä ja kaista on tukossa? Tietenkin hyvä kuski saisi itsensä tuonne väliin, mutta niinkuin täälläkin on todettu, niin aika moni ei tätä(kään) asiaa osaa liikenteessä tehdä. Räikeimmät tosiaan olettaa, että moottoritiellä olijoiden kuuluu väistää ohituskaistalle ja tulee katsomatta vaan siihen kaistalle. Eli ajaisi kylkeen jos ei toinen tekisi paniikkisiirtoa vasemmalle kaistalle.

Niin tässähän vaaditaan tiettyä pelisilmää sekä liittyvältä kuskilta, että motarilla jo ajavalta. Jos liittyvällä kuskilla on vaikea löytää väliä, niin jätä hänelle väli. Jos ohituskaistalla on tilaa niin ainakin itse myös siirryn sinne mikäli olen tosiaan satavarma, että se ei aiheuta vaaratilannetta. Ei tuohan yksinään ole oikeaa vastausta. Samalla tavalla vieläkin uskomattomasti jotkut eivät osaa tasa-arvoisen risteyksen sääntöjä. Kaupungissa ajelen niin harva se hetki saa nähdä, kun hyvin usein joku on tulla vasemmalta kylkeen.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä tapauksessahan pitää tarvittaessa vaikka pysähtyä kokonaan siihen kolmion kohtaan ja odottaa omaa vuoroa liittyä, mutta EI ikinä olettaa että liikennevirrasta siirryttäisiin vasemmalle kaistalle.

Ei tietenkään pidä siirtyä, mutta liikennevirrassa pitäisi pitää se autonmentävä väli edellä ajavaan. Jotkut eivät tätä tee ja saattavat jopa vetää sen pienen raon umpeen liittymän kohdalle ettei kukaan vaan pääsee "kiilaamaan" rampilta eteen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Rampilta liittyvälle tekee elämän tosi paljon helpommaksi, kun itse jättää semmoisen välin edellä ajavaan, että siihen väliin mahtuu liittymään. Riippuu aina siitä etäisyydestä, että onko parempi vain posottaa ohi ja antaa sen tulijan liittyä itsensä taakse, vai tarjotako tilaa. Väistäminen vasemmalle puolelle on tietyissä tilanteissa myös hyvä vaihtoehto.

Silloin tällöin tulee eteen tilanteita, että siinä rampilla olija ei oikein tahdo tajuta, että kun siinä sitä tilaa kerran on, niin siihen sopisi sitten kanssa mennä. Toki on niin, että toistemme ajatuksia emme osaa lukea, mutta ihan rohkeasti niihin väleihin kannattaa mennä.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikka ei kukaan olisikaan liittymässä, niin on olemassa sellainen väli kuin turvaväli
Jos kaikki noudattaisivat turvaväliä mikä on tieliikennelaissa määritetty, niin liittymisissä juuri kellään olisi ongelmia.
Liikenneturva oikea turvaväli.

Kun aikaanaan ajelin Tre - Hml väliä harvasa päivä, niin aika usein näki kun pitkät rekat ajelivat toisissaan ihan kiinni löpöä säästääkseen, aja nyt sitte tuollaiseen väliin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viikon autoreissu pohjoisessa takana ja muutama asia mietitytti:

1) Jos on satasen nopeusrajoitus ja edessä oleva auto ajaa n. 95 km/h, niin miksi v*tussa sitä nopeutta pitää nostaa sitten, kun alkaa ohituskaista? Itse joutuu nostamaan nopeuden 115 km/h, jotta pääsee ohi ja ei tarvi taas hinuttaa perässä, kun ohituskaista päättyy ja tyyppi hidastaa vauhtia. Itse ajan satasen alueella aina vakionopeudensäätimen näyttäessä 106 km/h, kasikympin alueella 86 km/h.

2) Jos jossain tyyliin 4-tiellä on tietyö ja nopeusrajoitukset 30-50 km/h, jolloin itse ajan mittarin mukaan 35-55 km/h, niin mikä v*tun ongelma takaa tulevalla on, että pitää roikkua ihan puskurissa, vituttaako se niin paljon, kun jotkut noudattaa nopeusrajoituksia?

3) Äkäslompololla on hyvät kevyen liikenteen väylät, niin miksi v*tussa pyöräilijät ajaa autotiellä? Vai onko ideana se, että kelvillä joutuu väistämään jalankulkijoita ja hitaampia pyöräilijöitä, niin kivempi ajaa autotiellä - missä autoilijat joutuvat koko ajan väistämään ja varomaan pyöräilijöitä, varsinkin jos vastaan tulee samalla kohtaa toinen auto.

Lisäksi kerrottakoon, että reissu alkoi hyvin, kun heti kehä ykkösen tunnelissa meinasin kaistaa vaihtaessa törmätä tumman harmaaseen autoon, jossa ei valoja päällä. Niin että valoja päälle, ihan kirjaimellisesti.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos kaikki noudattaisivat turvaväliä mikä on tieliikennelaissa määritetty, niin liittymisissä juuri kellään olisi ongelmia.
Hyvä että tuossa luki että "juuri kellään". Osalle nimittäin yksi autokin aiheuttaa suuria ongelmia. Kerran ajelin itse vakkari asetettuna 105km/h (todellinen nopeus 101km/h), edessä ei näkynyt ketään ja takana näkyi hyvin kaukana joku piste. Joku urpo kiihdytyskaistalla vilkku päällä ajelee arviolta kuuttakymppiä, lähtee kiihdyttämään hieman ennenkuin olen kohdalla ja kiihdyttää suurinpiirtein samaan nopeuteen kun itse ajan. Ajetaan siinä sitten rinnakkain, hänellä vilkku päällä ja kiihdytyskaista loppumassa. Urpo katsoo minua ja koittaa ottaa loppukiihdytystä, tajuaa ettei ehdi, tekee isomman jarrutuksen, liittyy tielle perääni ja vilkuttelee pitkiä. Itsellä oli siis kokoajan sama nopeus ja kummassakaan suunnassa ei ketään estämästä liittymistä edelle tai taakse. Jos automerkki pitää sanoa, niin Toyotahan se oli. Tuo kuuluisa alinopeutta ajavien, ylivarovaisten eläkeläisten ja mammojen pyhä peltilehmä.


3) Äkäslompololla on hyvät kevyen liikenteen väylät, niin miksi v*tussa pyöräilijät ajaa autotiellä? Vai onko ideana se, että kelvillä joutuu väistämään jalankulkijoita ja hitaampia pyöräilijöitä, niin kivempi ajaa autotiellä - missä autoilijat joutuvat koko ajan väistämään ja varomaan pyöräilijöitä, varsinkin jos vastaan tulee samalla kohtaa toinen auto.
Tuota tuntuu olevan ihan ympäri Suomea. Se on niin paljon kivempi kun saa polkea lujempaa, eikä tarvitse itse väistellä ketään. Ainoa että ne hieman enemmän liike-energiaa omaavat moottoroidut kulkuneuvot joutuvat väistelemään sinua. Joku tällä palstalla perusteli asiaa sillä että ei uusia kilpapyöräilijöidä synny, ellei pääse harjoittelemaan. Samalla syyllä pystyisi toki perustelemaan rallin erikoiskokeet kaupungin keskellä viikonloppuöisin.

Itse olen jännästi pystynyt pyörällä sovittamaan nopeudet sekä työmatkapyöräilyyn että kuntolenkille, toki vauhti ei ole aina ollut se mitä haluaisin, mutta kummasti on selvinnyt ilman suurempia ongelmia. Nuo tietyt pyöräilijät ovat vain itsekkäitä mulkkuja, mielestäni paljon pahempia kuin haukutut Audi/BMW-kuskit. Kun on pakko leikkiä spandex-ohjusta, niin jalankulkijana saa oikeasti olla varovainen noiden kanssa ja varsinkin autoilijana. Tosin hieman eri syistä, jalankulkijana oman turvallisuuden takia ja autolla sitten sen takia ettei joudu syytteeseen kuolemantuottamuksesta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Joo, tuo on kyllä ihan käsittämätön ilmiö, että siinä vieressä menevällä pyörätiellä ei se maantiekiituri sillä pyörällään suostu menemään. Ja noita tosiaan on näkynyt täälläkin melko paljon.

Ymmärrän jos siinä tiellä on sepeliä, mutta se aika vuodesta on hyvin lyhyt. Noin muuten on helvetin vaikeaa löytää sitä punaista lankaa sille, että minkä takia siihen autotielle pitää väkisin änkeä? Tuommoisilla fillareilla vedetään kuitenkin niin pitkiä lenkkejä, että on se ihan helvetin outoa, jos jossain kaupunkien keskustoissa tai taajamissa et niitä pikkupätkiä kykene vähän hidastelemaan, kun joutuisit sitä muuta kevyttä liikennettä sillä kaistalla väistelemään, jossa sun sillä ohjuksellasi olisi suotavampaa tykittää menemään. Sen jälkeen taas kuitenkin koittaa ne baanat, kun saat kymmeniä kilometrejä vetää urku auki, niin kovaa kuin reisistä vaan lähtee.

Tilanne sinne autotielle tulemalla vain muuttuu sellaiseksi, että nyt autoilijat joutuvat sen sijaan väistelemään sinua.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuota tuntuu olevan ihan ympäri Suomea. Se on niin paljon kivempi kun saa polkea lujempaa, eikä tarvitse itse väistellä ketään. Ainoa että ne hieman enemmän liike-energiaa omaavat moottoroidut kulkuneuvot joutuvat väistelemään sinua.

Ainakin, mitä omasta tuttavapiiristä olen kuullut, niin selitys on se, että enemmän liike-energiaa omaavien kulkuneuvojen kuljettajat eivät ota ollenkaan huomioon sitä, että joku saattaa kulkea yli kävelyvauhtia siellä kevyen liikenteen väylällä, joten jos ei halua päätyä koristamaan auton kylkeä, niin parempi ajaa tiellä.

Muutenkin kyllä plussat logiikasta. Meillä on se tie sitä varten, että siinä ajetaan kovaa, meillä on hemmoja, jotka ajaa kovaa, muttei toki likikään rajoitusta, niin niiden pitäisi mennä paikkaan, joka on tarkoitettu siihen, että siellä voi turvallisesti liikkua hiljaa ja osaamatta edes liikennesääntöjä kuin hyvin auttavasti. Ajamaan hiljaa.

Toki usein myös miettinyt, että kun suurin osa "urheilupyöräilijöistä" ajaa käsittääkseni kuntoilumielessä, eikä millään ammattilaistavoitteilla, niin eikö sen saman treenin saisi perushelkamallakin, eikä tarvitse kovin kovaa mennä.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuli mieleen taas yksi tilanne, joka ärsyttää suunnattomasti ja toistuu lähes päivittäin, viimeksi äsken:

Tulen risteykseen ja olen kääntymässä oikealle. Samaan aikaan oikealta tulee auto, joka kääntymässä vasemmalle ts. samalle tielle, josta itse olen tulossa. Tuo kääntyvä auto oikaisee kääntyessään niin paljon, että sen kylki meinaa osua oman autoni vasempaan etukulmaan ellen hiljennä ja konkreettisesti väistä autoa, joka oikaisee minun kaistaltani.

Usein olen painanut tööttiä ja miettinyt, paljonkohan vastaavissa tilanteissa tulee osumia.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Muutenkin kyllä plussat logiikasta. Meillä on se tie sitä varten, että siinä ajetaan kovaa, meillä on hemmoja, jotka ajaa kovaa, muttei toki likikään rajoitusta, niin niiden pitäisi mennä paikkaan, joka on tarkoitettu siihen, että siellä voi turvallisesti liikkua hiljaa ja osaamatta edes liikennesääntöjä kuin hyvin auttavasti. Ajamaan hiljaa.
Eli jos joku haluaa juosta kovaa, niin mielestäsi paras paikka sille olisi ajorata? Liikenteessä on sellainen juttu kuin sujuvuus, sen pitäisi olla sujuvaa suurinpiirtein kaikille. Ei ainoastaan yhdelle spandex-ihmiskyrvälle joka haluaa "polkee täysii". Ihan varmasti Suomesta löytyy paikka jossa saa polkea niin lujaa kuin jaksaa, samanlaisesti ralli ja hurjastelu ei kuulu liikenteeseen, vaan suljetuille radoille. Jos pyörällä haluaa "kilpailla", niin kuvittelisin että siihenkin on ratoja olemassa Suomessa. Mielestäni kertoo eniten pyöräilijöiden typerästä ajatusmaailmasta kun oikeuttavat omalla harrastuksellaan joko autojen tai jalankulkijoiden liikenteen haittaamisen. Laissakin on aika hyvin määritelty että missä kuuluisi kulkea ja myös vauhdin sovittamisesti muuhun liikenteeseen on jotain mainintaa. Autoilijat harvoin lähtevät ajamaan jalkakäytäville, kun siellä on helpompi mennä.

Ja kuten muutkin ovat tuoneet esille, onko siellä keskustassa pakko koittaa saada se hiki pintaan pyöräilemällä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viikon autoreissu pohjoisessa takana ja muutama asia mietitytti:

1) Jos on satasen nopeusrajoitus ja edessä oleva auto ajaa n. 95 km/h, niin miksi v*tussa sitä nopeutta pitää nostaa sitten, kun alkaa ohituskaista? Itse joutuu nostamaan nopeuden 115 km/h, jotta pääsee ohi ja ei tarvi taas hinuttaa perässä, kun ohituskaista päättyy ja tyyppi hidastaa vauhtia. Itse ajan satasen alueella aina vakionopeudensäätimen näyttäessä 106 km/h, kasikympin alueella 86 km/h.
Riippuu tilanteesta, mutta aika usein noihin liittyy ainakin jonoissa haitariefekti, eli sieltä ekat lähtevät jonkun hitaamman kulkupelin ohitse ja siinä sitten pikkuhiljaa muutkin tuumailevat, josko itse myös ehtisi sen bussin/rekan/matka-auton ohitse. Tai vaikkei ehdikään, esim. adaptiivinen vakkari reagoi jonon purkautumiseen ja kiihdyttelee säädettyyn nopeuteen. Näin ainakin itselleni usein käy.

Toki jos baana on tyhjä, kyse on sitten jostain muusta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Riippuu tilanteesta, mutta aika usein noihin liittyy ainakin jonoissa haitariefekti, eli sieltä ekat lähtevät jonkun hitaamman kulkupelin ohitse ja siinä sitten pikkuhiljaa muutkin tuumailevat, josko itse myös ehtisi sen bussin/rekan/matka-auton ohitse. Tai vaikkei ehdikään, esim. adaptiivinen vakkari reagoi jonon purkautumiseen ja kiihdyttelee säädettyyn nopeuteen. Näin ainakin itselleni usein käy.

Toki jos baana on tyhjä, kyse on sitten jostain muusta.

Nämä ovat tapauksia, joissa edellä ei ole ollut muita autoja. Vähän samanlaista muista piittaamatonta mulkkua käytöstä kuin se, kun moottoritiellä lähtee ohittamaan edellä kulkevaa, joka ohituksen hetkellä nostaa omaa nopeutta.

Kerran oli jopa niin koominen tapaus, kun vaimo ajoi motarilla (itse todistin tapahtumia pelkääjän paikalla) vakionopeudensäädin koko ajan 125 km/h ja ohitti jonkun hitaammin kulkevan ukon, niin hetken päästä ukon oli pakko ohittaa ja tulla eteen ja sen jälkeen hidastaa vauhtiaan, vaimo paineli taas ohi, niin kohta sama ukko tulee taas ohi ja eteen hidastelemaan. Itse lähinnä nauratti, vaimo kirosi kuin merirosvo mulkkua ukkoa, olisi pitänyt saada videolle koko episodi ja ladata YouTubeen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
1) Jos on satasen nopeusrajoitus ja edessä oleva auto ajaa n. 95 km/h, niin miksi v*tussa sitä nopeutta pitää nostaa sitten, kun alkaa ohituskaista? Itse joutuu nostamaan nopeuden 115 km/h, jotta pääsee ohi ja ei tarvi taas hinuttaa perässä, kun ohituskaista päättyy ja tyyppi hidastaa vauhtia. Itse ajan satasen alueella aina vakionopeudensäätimen näyttäessä 106 km/h, kasikympin alueella 86 km/h.

Nämä sankarit saavat kyllä verenpaineen nousemaan.

Paras esimerkki parin kesän takaa Jyväskylä - Tampere väliltä. Liikennettä sen verran, että ohittaminen muuten kuin ohituskaistalla oli melko vaikeaa, varsinkin kun oma silloinen autonikaan ei mikään tehopakkaus ollut.

Punainen Micra ajaa satasen alueella melko tasaista n. 85 km/h vauhtia, tiedän että kohta tulee ohituskaista joten en turhaan lähde yrittämään ohitusta ennen sitä. Ohituskaistan alussa kaveri lyökin sitten yhtäkkiä mittariin 110km/h. No, oletin että ehkä se 85 km/h vauhti johtui esim. siitä että puhui puhelimessa ja nyt löysi kaasupolkimen joten jätin ohitusyrityksen sikseen. Mutta kas kummaa, heti ohituskaistan loputtua vauhti tippuu takaisin tuonne 85 km/h tienoille.

Ja arvannette mitä tapahtuu seuraavan ohituskaistan alkaessa? Lähden ohittamaan ja Micra sen kuin kiihdyttää omaa vauhtiaan oikealla kaistalla. Siinä kohti oli pakko nostaa oma nopeus jo melko tuntuvaan ylinopeuteen ja painaa ohi tästä teiden sankarista. Jäi onneksi taakse ohituskaistan päättyessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös