Hmm, eihän monkeyt ole mihinkään hävinneet, niitä näkee liikenteessä edelleen todella paljon ja yleensä niissä on laitettu pakoputki uusiksi ja ääntä lähtee vähintäänkin riittävästi. Sanoisin, että liikenteestä olevista n. 70% on viritettyjä. Nämä kevarin kokoluokkaa olevat mopot ovat yleisemmin vakioita.
Itse sanoisin taas ihan toisinpäin, nuo derbit ja dt:t (tai mitä nykyään ovatkaan) tuntuvat olevan viritettyjä, ellei muuten niin teharilla ja ääntä lähtee helkutisti enemmän kuin tossumopoista. Toki paikkakunta saattaa vaikuttaa tähän.
Yksi jännä uudehko ilmiö (eli ei ollut omassa nuoruudessa yleistä, eikä ihan heti sen jälkeen) on tuo typerä kaasuttelu, en tiedä onko kaasareita itse säädetty pieleen vai mikä on homman nimi, mutta kun nuo nykyiset mopojonnet edes hidastavat liikenteessä, niin kytkimellä/vapaalla aletaan sahaamaan kierroksia tappiin saakka. Sama juttu jos ovat pysähtyneet vaikka liikennevaloihin, kierroksia käytetään kokoajan tapissa. Ei se päivälläkään kivan kuuloista ole, mutta kyllä se alkaa yöllä hermoja syömään.
Yleisesti kun sanotaan että nuoret ovat nykyään tyhmempiä, niin itse olen hieman eri mieltä. Käyttäytyvät toki typerästi ja tuntuu etteivät oikein hahmota kaikkia muita, mutta tuo taitaa lähteä enemmän kasvatuksesta. Kaverin mökin lähellä on muutama teollisuushalli metsän toisella puolella, ei vakituista asutusta, toki samalla puolella metsää missä kaverin mökki on, on muitakin mökkejä. Mutta mopopojat ovat tietysti löytäneet tuon teollisuusalueen leikkipaikaksi ja siellä rällätään arkenakin keskellä yötä. Joskus kaverin kanssa lähdettiin sanomaan asiasta, kun moni mökkinaapurikin oli asiasta valittanut ja soittanut poliisille. Mökkejä lähellä, kesäkausi, ihmiset haluavat nukkua yms, eli ihan asiallisesti sanottiin ja myös vastapuoli käyttäytyi asiallisesti. Meteli loppui siltä illalta, mutta seuraavana iltana kuulemma jatkui taas. Sitä en tiedä olivatko samat pojat kyseessä.
Sinänsä kyllä jännä että itselle ainakin ilmoitettiin mopoiässä että jos ajotyylistä tai rälläämisestä tulee yksikin valitus, mopo lähtee samantien. Monella kaverilla oli sama ja yhdellä mopo lähti myyntiin, sai tosin skootterin myöhemmin tilalle. Häiritsevästä ajosta ja turhasta rälläämisestä kun menisi suoraan päiväsakoille, vanhempien tulojen mukaan ja vanhempien piikkiin, niin voisi tulla muutosta. Sama juttu tuon roskaamisen kanssa, pitkälti kasvatuksesta sekin lähtee.