Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 136 281
  • 13 227

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Varmasti tungen, jos ehdin sinne kokonaan ennen kuin mikään osa heidän autostaan on ympyrässä.
Noh, eiväthän he silloin tunge sinne ympyrään ihan peräkkäin vaan ympyrästä riippuen tyyliin 10-50 metrin erolla. Ja voit mennä jos olet ensin ympyrässä. Muuten et.

Mikäli autot tulevat ihan peräkkäin ympyrään, ei sinulla ole mitään mahdollisuutta ehtiä ympyrään ennen kuin vasemmalta tulee jo seuraava auto ja seuraaava ja seuraava...

Mutta näköjään olemmekin asiasta samaa mieltä, että kolmion takaa tuleva väistää jo ympyrässä olevaa, joten antaa tämän nyt olla. Alkuperäinen viestisi vaan kertoi ihan muuta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jees kiitos. Eli vihreän risteyksen suojatien saa ylittää vasta kun on varmistunut ettei suojatielle ole astunut jalankulkijaa. Muistaakseni joskus ajatuksissani olen näin tehnytkin, eli ikäänkuin kuvitellut risteyksen ilman valoja, ja torvi soi aika nopeasti.

Joo ja kuuluukin soida. Eihän liikenteestä tule mitään jos vihreän palaessa aletaan varmuuden vuoksi pysähtymään. Toki kenenkään päälle ei ajeta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mitä tunkemista se on jos ehdit ympyrään ennen toista autoa? Toki saat silloin mennä, jos ei pamahda kolmion takaa suoraan ympyrässä ajavan eteen / kylkeen.
" jos ehdin sinne kokonaan ennen kuin mikään osa heidän autostaan on ympyrässä"

mikä tässä antaa ymmärtää, että en itse väistäisi jo ympyrässä olevaa?

Ja koko kiertoliittymän ajatus on, että risteäviltä teiltä tulevien olisi sujuvampaa jatkaa matkaansa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomalaiset ovat joo kauhean arkoja kiertoliittymissä. Monta kertaa näkee, kun liittymään mahtuisi ihan hyvin mutta silti jäädään junnaamaan ja odottamaan. Itse tungen kyllä kiertoliittymässä pieneenkin väliin.
Tämä. Sitten se hieman ketuttaa kun vilkkua ei käytetä ollenkaan tai laitetaan vilkku päälle kun on jo käännytty ympyrästä pois.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
" jos ehdin sinne kokonaan ennen kuin mikään osa heidän autostaan on ympyrässä"

mikä tässä antaa ymmärtää, että en itse väistäisi jo ympyrässä olevaa?

Ei mikään. Ja tämän luulin olevan selvää jo aiemmassa viestissäni. Jokainen viestisi aiheeseen liittyen tuntuu olevan ihme vänkäämistä selvästä asiasta.

Palaan nyt vielä alkuperäiseen viestiisi:

"Minua on aina harmittanut yksi asia suomalaistyylisessä kiertoliittymäajossa:
Kun kiertoliittymään on tulossa paljon autoja eri suunnista, niin toistensa perseessä kiinni oleva pitkä jono tunkee vauhdilla kiertoliittymään antamatta mitään mahdollisuuksia muista suunnasta tuleville, joista ensimmäiset ovat odottaneet vuoroaan paljon ennen kuin jonon viimeiset autot tulevat liittymään. "
KOMMENTTI: Entäs sitten. Etuajo-oikeutta ei määritä se, koska olet tullut jonottamaan ympyrään pääsyä

"Joskus viitsin kuolemaa halveksuen tunkea johonkin vähänkin pitempään rakoon, jos ja kun autostani on taatusti puolikas ympyrässä ennen kuin edes jonossa ajavan etupuskuri."
KOMMENTTI: Miten halveksut kuolemaa, jos ajat ihan oikein ympyrään ennen toista autoa

"Vetoketjuperiaatteesta ei tietoakaan.
Turvavälit ovat hyödyllisiä muuallakin kuin valtaväylillä."
KOMMENTTI: riippuu tilanteesta. Eihän nyt ympyrään jonottaessa / ajaessa tarvita mitään ylipitkiä turvavälejä. Päinvastoin, liikenne on sujuvampaa jos etuajo-oikeutettu menee ripeästi eteenpäin niin muutkin pääsee liittymään. Pystyn nimeämään monta muutakin tilannetta jossa tarpeettomilla turvaväleillä (esim. liikennevaloissa seistessä) ei tehdä muuta kuin hallaa liikenteen sujuvuudelle.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä. Sitten se hieman ketuttaa kun vilkkua ei käytetä ollenkaan tai laitetaan vilkku päälle kun on jo käännytty ympyrästä pois.
Tai sitten vilkutetaan vasemmalle. Siinä onkin sitten ihmettelemistä, että mihin tuokin menee ja kukaan ei sitten etene, kun tämä sankari etenee ympyrässä.
 
4

444

Suomalaiset ovat joo kauhean arkoja kiertoliittymissä. Monta kertaa näkee, kun liittymään mahtuisi ihan hyvin mutta silti jäädään junnaamaan ja odottamaan. Itse tungen kyllä kiertoliittymässä pieneenkin väliin.
Ainakin tässä länsiuusmaalaisessa käpykylässä, jota myös Lohjaksi kutsutaan, ihmiset ovat todella hukassa noiden muutaman liikenneympyrän kanssa. Yhtä lukuunottamatta kaikissa on oikeasti hyvä näkyvyys kaikkiin olennaisiin ilmansuuntiin, mutta silti kaikenlainen ennakointi tuntuu olevan aivan mahdoton ajatus. Vaikuttaisi siltä, että katse on vain ja ainoastaan suoraan menosuuntaan, ja sitten kun keula on siinä kolmion kohdalla ympyrän suuaukolla, niin siinä vaiheessa alkaa katse harhailla muihinkin suuntiin, että olikohan tässä jotain väistettävää vaiko eikö. Ja vaikka tilaa olisi, niin jäädään ujostelemaan ihan varmuuden vuoksi. Aivan saakelin raskasta.
 

Glove

Jäsen
Sattuipa tämän päivän reissulle tollo ammattilainen. Jossain Viitasaari-Pyhäjärvi välillä liimautui Onnibusin C4 linjan bussi perään. Olisiko ollut parikymmentä metriä väliä. Ajeltiin olosuhteiden (kova lumisade) pakosta useamman auton jonossa. Mietin, että jos nyt pitäisi laittaa liinat kiinni niin luultavasti tulisi bussi peräluukusta sisään. Onneksi se sitten kääntyi Pyhäjärvelle eikä enää hiillostanut siinä perässä. Myöhemmin sitten jossain ennen Kärsämäkeä hurautti koko jonosta ohi ja häipyi horisontiiin. Olisiko ollut aikataulusta jäljessä kun oli noin kiire.
 

Saimaannorppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kaveri kyseli äsken Whatsapp-ryhmässä autokyytiä, kun hänellä ei ole omassa autossaan talvirenkaita. Kuulemma saanut tänä vuonna yli 600€ edestä sakkoja liikenteessä. Sanoin, että 600€ olisi saanut varmaan helvetin hyvät talvirenkaat. Oli samaa mieltä, mutta ei tuntunut ymmärtävän vihjaustani, että kannattaisi ehkä ajaa sääntöjen mukaan.

Valtion vika.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Vilkun käyttäminen vaikuttaa kyllä olevan käsittämättömän monelle aivan ylitsepääsemättömän vaikeaa. Etenkin liikenneympyröissä. Kai se ratin samaan aikaan kääntäminen ja vilkun päälle laittaminen vain on liian suuri haaste. Paikallaan ollessa tai suoraan ajaessa vielä saattaa onnistua, ei toki silloinkaan kovin usein esimerkiksi kaistaa vaihtaessa. Liikenneympyrässä sitten pitääkin ensin kääntää rattia vasemmalle ja käytännössä vielä vasemmalle kääntyessään laittaa vilkku oikealle. Sitten heti perään kääntää rattia oikealle. Eihän tuo helppoa ole, melkoinen kombo suorastaan.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Sattuipa tämän päivän reissulle tollo ammattilainen. Jossain Viitasaari-Pyhäjärvi välillä liimautui Onnibusin C4 linjan bussi perään.
Minulle tästä tuli mieleen yksi tapaus. Olin kulkemassa Lahden ja Heinolan välillä Lehtimäen liikenteen hoitamalla bussivuorolla. Kuski oli roikkunut jonkin matkaa vajaata kahdeksaakymppiä ajaneen pienen auton perässä (alueella oli 80 rajoitus) pystymättä ohittamaan. Siis todellakin lähes puskurissa kiinni. Tuli kuudenkympin alue ja suora... Siinä bussi painoi sitten kovalla vauhdilla ohitse edellä olleesta autosta. Ongelma vain oli se että suoran jälkeen oli minun pysäkki. Ihan vähän mietitytti painaa nappia koska kuski ei varmaan olisi tyytyväinen kun pitää mennä pysäkille kun juuri oli ohittanut "madelleen" auton. No pakko oli pois jäädä... Kuski teki pikajätön eli nopea koukkaus pysäkille, ovi auki, Iisoppi ulos ja nopea kiihdytys juuri sen "madelleen" auton eteen. Asiaa auttoi se että rajoitus oli 60km/h jolloin auton piti väistää pysäkiltä tulevaa bussia. Lehtimäen kuskeista on kyllä saanut lukea yleisönosastolta että he kaahaavat, ovat aggressiivisia liikenteessä ja töykeitä asiakkaille. Itse on ole kokenut niin vaikka olen paljon ko. firman autoissa kulkenut.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ajan usein katua, jonka toinen kaista on putkitöiden vuoksi suljettu noin 100-250m matkalta tilanteesta riippuen. Sieltä suunnasta tulevilla, joiden kaista on suljettu, on liikennemerkki 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa. Vastaavasti niillä, joilla olisi vapaa kaista, on liikennemerkki 21-B4 B4 Väistämisvelvollisuus kohdattaessa.

Tämä johtaa siihen, että osa lukee liikennemerkkejä, ja ehkä suurempi osa ajaa tilanteen mukaan näkemättä liikennemerkkejä. Ne joilla on vapaa kaista päästelevät menemään, ja tukitun kaistan puolella odotetaan tarpeettomasti. Välillä on sitten nokat vastakkain.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajan usein katua, jonka toinen kaista on putkitöiden vuoksi suljettu noin 100-250m matkalta tilanteesta riippuen. Sieltä suunnasta tulevilla, joiden kaista on suljettu, on liikennemerkki 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa. Vastaavasti niillä, joilla olisi vapaa kaista, on liikennemerkki 21-B4 B4 Väistämisvelvollisuus kohdattaessa.

Tämä johtaa siihen, että osa lukee liikennemerkkejä, ja ehkä suurempi osa ajaa tilanteen mukaan näkemättä liikennemerkkejä. Ne joilla on vapaa kaista päästelevät menemään, ja tukitun kaistan puolella odotetaan tarpeettomasti. Välillä on sitten nokat vastakkain.
Tuntuu, että valtaosa kuljettajista ei huomioi liikennemerkkejä mitenkään. Esimerkiksi taajamassa ajetaan samaa nopeutta on sitten rajoitus 60,50,40 tai 30.

Erääseen risteykseen Lahdessa lisättiin kolmiot pari vuotta vuotta sitten, ja edelleen jotkut ajavat siinä kuin kyse olisi tasa-arvoisesta risteyksestä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ajan usein katua, jonka toinen kaista on putkitöiden vuoksi suljettu noin 100-250m matkalta tilanteesta riippuen. Sieltä suunnasta tulevilla, joiden kaista on suljettu, on liikennemerkki 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa. Vastaavasti niillä, joilla olisi vapaa kaista, on liikennemerkki 21-B4 B4 Väistämisvelvollisuus kohdattaessa.

Tämä johtaa siihen, että osa lukee liikennemerkkejä, ja ehkä suurempi osa ajaa tilanteen mukaan näkemättä liikennemerkkejä. Ne joilla on vapaa kaista päästelevät menemään, ja tukitun kaistan puolella odotetaan tarpeettomasti. Välillä on sitten nokat vastakkain.
Tulee ihan mieleen liikenne Neuvostoliitossa, josta minulla on viiden vuoden ja muutaman sadan tuhannen kilometrin kokemus:
Siellä kuvaamasi kaltaisissa tilanteissa oli etuajo-oikeus aina niillä, joiden kaistalla oli este, ja tilaa antoivat ne, joiden kaista oli vapaa. Ei siellä yleensä mitään opasteita ollut, mutta se näytti olevan maan tapa. Joskus oli kyllä tilapäiset liikennevalot. Sitä en tutkinut oliko tästä mainintoja sikäläisessä tielainsäädännössä.
 
Erääseen risteykseen Lahdessa lisättiin kolmiot pari vuotta vuotta sitten, ja edelleen jotkut ajavat siinä kuin kyse olisi tasa-arvoisesta risteyksestä.

Lahti on siinä tapauksessa Jyväskylän vastakohta. Tasa-arvoiset risteykset meinaa olla meillä täysi kummajainen ja jokaiseen risteykseen ajetaan kuin se olisi kolmioristeys, eli oikealta tuleva saa vaan toivoa saavansa tietä.

Tunnustan kyllä että tasa-arvoisia risteyksiä on hankala erottaa kolmioristeyksestä, mutta jos en tiedä, silloin en ainakaan itse ota riskejä sen kanssa, vaan lähestyn risteystä jalka pois kaasulta jos vaikka sielä ei kolmiota olekaan. Ei kyllä ainakaan huvita ottaa sakkoja sen takia ja vieläpä alkaa korvaamaan aiheutuneita tuhoja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Ajan usein katua, jonka toinen kaista on putkitöiden vuoksi suljettu noin 100-250m matkalta tilanteesta riippuen. Sieltä suunnasta tulevilla, joiden kaista on suljettu, on liikennemerkki 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa. Vastaavasti niillä, joilla olisi vapaa kaista, on liikennemerkki 21-B4 B4 Väistämisvelvollisuus kohdattaessa.

Tämä johtaa siihen, että osa lukee liikennemerkkejä, ja ehkä suurempi osa ajaa tilanteen mukaan näkemättä liikennemerkkejä. Ne joilla on vapaa kaista päästelevät menemään, ja tukitun kaistan puolella odotetaan tarpeettomasti. Välillä on sitten nokat vastakkain.
Tästä tuli mieleen että yhdellä työmaalla oli taannoin tuo 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa laitettu ylösalaisin. Eli itselleni oli merkissä ikäänkuin punainen nuoli ja vastaantuleville valkoinen. Oli jotenkin itselleni todella hämmentävä tilanne. En oikeastaan edes ollut tajunnut ajattelevani niitä nuolten värejä kun ko. merkin näen mutta kun olivatkin väärin niin meinasi mennä ihan pasmat sekaisin.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sattuipa tuossa tilanne, joka sai pohtimaan poliisin oikeuksia liikenteessä. Tapahtumapaikka on T-risteys, jota lähetyin "pystysuuntaan" eli päättyvää haaraa pitkin. Tuosta voi kääntyä vain vasemmalle, sillä oikealle on moottoriajoneuvolla ajaminen kielletty paitsi linja-autot, taksit ja huoltoajo. Minusta katsoen vasemmalta lähestyi poliisiauto. Minulla oli kärkikolmio, eli väistämisvelvollisuus on selvä. Mutta oliko poliisilla muuta laillista vaihtoehtoa kuin kääntyä oikealle tulosuuntaani, jolloin siis voisin kääntyä rauhassa heistä välittämättä? Poliisiauto ei tietenkään ole linja-auto tai taksi, mutta entäpä huoltoajo? Luonnollisesti pysähdyin ja hyvä niin, sillä poliisi ajoi suoraan. Mutta tosiaan, oliko tuo sääntöjen mukaista, vai oliko poliisi väärillä teillä?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sattuipa tuossa tilanne, joka sai pohtimaan poliisin oikeuksia liikenteessä. Tapahtumapaikka on T-risteys, jota lähetyin "pystysuuntaan" eli päättyvää haaraa pitkin. Tuosta voi kääntyä vain vasemmalle, sillä oikealle on moottoriajoneuvolla ajaminen kielletty paitsi linja-autot, taksit ja huoltoajo. Minusta katsoen vasemmalta lähestyi poliisiauto. Minulla oli kärkikolmio, eli väistämisvelvollisuus on selvä. Mutta oliko poliisilla muuta laillista vaihtoehtoa kuin kääntyä oikealle tulosuuntaani, jolloin siis voisin kääntyä rauhassa heistä välittämättä? Poliisiauto ei tietenkään ole linja-auto tai taksi, mutta entäpä huoltoajo? Luonnollisesti pysähdyin ja hyvä niin, sillä poliisi ajoi suoraan. Mutta tosiaan, oliko tuo sääntöjen mukaista, vai oliko poliisi väärillä teillä?
Oman kokemuksen perusteella on maan tapa, että huoltoajoksi lasketaan ihan kaikenlainen ajo. Samoin läpiajokieltomerkin sallimaa välitonteille ajoa on käytännössä kaikki ajo.
 

Glove

Jäsen
Hämmästyttää kummastuttaa kun ihmiset ei pidä autonsa ajovaloja kunnossa. Melkein joka kerta pimeällä autoillessa tulee vastaan ”yksisilmäisiä” autoja. Päivällähän niihin ei niin kiinnitä huomiota, tulee niitä varmaan vastaan silloinkin. Omasta mielestä ei ainakaan kovin hääviä olisi ajaa jotain satasta yhden valon valaistessa tietä. Mieluummin näen kunnolla.

Mietinkin tuossa eräänä päivänä, että vaihtaisinko autoon paremmat polttimot, että näkisi paremmin. Vai vaihtaisko koko systeemin halogeeneistä xenoniin tai lediin.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hämmästyttää kummastuttaa kun ihmiset ei pidä autonsa ajovaloja kunnossa. Melkein joka kerta pimeällä autoillessa tulee vastaan ”yksisilmäisiä” autoja. Päivällähän niihin ei niin kiinnitä huomiota, tulee niitä varmaan vastaan silloinkin. Omasta mielestä ei ainakaan kovin hääviä olisi ajaa jotain satasta yhden valon valaistessa tietä. Mieluummin näen kunnolla.

Mietinkin tuossa eräänä päivänä, että vaihtaisinko autoon paremmat polttimot, että näkisi paremmin. Vai vaihtaisko koko systeemin halogeeneistä xenoniin tai lediin.

Uskomatonta kyllä, ihmeen usein näkee jopa sellaisia tapauksia (pimeälläkin), joilla on molemmat ajovalot pimeänä ja pelkillä parkeilla painetaan menemään. Toivottavasti noista ainakin poliisi antaisi vastaan sattuessa suoraan sakot ilman selittelyjä. Mutta en tiedä antaako vai pääseekö tuostakin pelkällä puhuttelulla ja korjauskehotuksella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös