Juuri tämä on se pointti. Kaikki tulevat kiertoliittymään kolmion takaa ja heidän on väistettävä ympyrässä jo olevia.Mutta kun sinä et ole silloin vielä ympyrässä vaan tulet yhtä lailla kolmion takaa. Mikäli @finnjewel oikein ymmärsin.
Juuri tämä on se pointti. Kaikki tulevat kiertoliittymään kolmion takaa ja heidän on väistettävä ympyrässä jo olevia.Mutta kun sinä et ole silloin vielä ympyrässä vaan tulet yhtä lailla kolmion takaa. Mikäli @finnjewel oikein ymmärsin.
Eli oletkin samaa mieltä kuin minä. No mutta hyvä! Et sitten tunge enää toisten eteen. Edelleen lue ajatuksella edellinen viestini.Juuri tämä on se pointti. Kaikki tulevat kiertoliittymään kolmion takaa ja heidän on väistettävä ympyrässä jo olevia.
Varmasti tungen, jos ehdin sinne kokonaan ennen kuin mikään osa heidän autostaan on ympyrässä.Eli oletkin samaa mieltä kuin minä. No mutta hyvä! Et sitten tunge enää toisten eteen. Edelleen lue ajatuksella edellinen viestini.
Noh, eiväthän he silloin tunge sinne ympyrään ihan peräkkäin vaan ympyrästä riippuen tyyliin 10-50 metrin erolla. Ja voit mennä jos olet ensin ympyrässä. Muuten et.Varmasti tungen, jos ehdin sinne kokonaan ennen kuin mikään osa heidän autostaan on ympyrässä.
Jees kiitos. Eli vihreän risteyksen suojatien saa ylittää vasta kun on varmistunut ettei suojatielle ole astunut jalankulkijaa. Muistaakseni joskus ajatuksissani olen näin tehnytkin, eli ikäänkuin kuvitellut risteyksen ilman valoja, ja torvi soi aika nopeasti.
Varmasti tungen, jos ehdin sinne kokonaan ennen kuin mikään osa heidän autostaan on ympyrässä.
" jos ehdin sinne kokonaan ennen kuin mikään osa heidän autostaan on ympyrässä"Mitä tunkemista se on jos ehdit ympyrään ennen toista autoa? Toki saat silloin mennä, jos ei pamahda kolmion takaa suoraan ympyrässä ajavan eteen / kylkeen.
" jos ehdin sinne kokonaan ennen kuin mikään osa heidän autostaan on
Tämä. Sitten se hieman ketuttaa kun vilkkua ei käytetä ollenkaan tai laitetaan vilkku päälle kun on jo käännytty ympyrästä pois.Suomalaiset ovat joo kauhean arkoja kiertoliittymissä. Monta kertaa näkee, kun liittymään mahtuisi ihan hyvin mutta silti jäädään junnaamaan ja odottamaan. Itse tungen kyllä kiertoliittymässä pieneenkin väliin.
" jos ehdin sinne kokonaan ennen kuin mikään osa heidän autostaan on ympyrässä"
mikä tässä antaa ymmärtää, että en itse väistäisi jo ympyrässä olevaa?
Tai sitten vilkutetaan vasemmalle. Siinä onkin sitten ihmettelemistä, että mihin tuokin menee ja kukaan ei sitten etene, kun tämä sankari etenee ympyrässä.Tämä. Sitten se hieman ketuttaa kun vilkkua ei käytetä ollenkaan tai laitetaan vilkku päälle kun on jo käännytty ympyrästä pois.
Ainakin tässä länsiuusmaalaisessa käpykylässä, jota myös Lohjaksi kutsutaan, ihmiset ovat todella hukassa noiden muutaman liikenneympyrän kanssa. Yhtä lukuunottamatta kaikissa on oikeasti hyvä näkyvyys kaikkiin olennaisiin ilmansuuntiin, mutta silti kaikenlainen ennakointi tuntuu olevan aivan mahdoton ajatus. Vaikuttaisi siltä, että katse on vain ja ainoastaan suoraan menosuuntaan, ja sitten kun keula on siinä kolmion kohdalla ympyrän suuaukolla, niin siinä vaiheessa alkaa katse harhailla muihinkin suuntiin, että olikohan tässä jotain väistettävää vaiko eikö. Ja vaikka tilaa olisi, niin jäädään ujostelemaan ihan varmuuden vuoksi. Aivan saakelin raskasta.Suomalaiset ovat joo kauhean arkoja kiertoliittymissä. Monta kertaa näkee, kun liittymään mahtuisi ihan hyvin mutta silti jäädään junnaamaan ja odottamaan. Itse tungen kyllä kiertoliittymässä pieneenkin väliin.
Minulle tästä tuli mieleen yksi tapaus. Olin kulkemassa Lahden ja Heinolan välillä Lehtimäen liikenteen hoitamalla bussivuorolla. Kuski oli roikkunut jonkin matkaa vajaata kahdeksaakymppiä ajaneen pienen auton perässä (alueella oli 80 rajoitus) pystymättä ohittamaan. Siis todellakin lähes puskurissa kiinni. Tuli kuudenkympin alue ja suora... Siinä bussi painoi sitten kovalla vauhdilla ohitse edellä olleesta autosta. Ongelma vain oli se että suoran jälkeen oli minun pysäkki. Ihan vähän mietitytti painaa nappia koska kuski ei varmaan olisi tyytyväinen kun pitää mennä pysäkille kun juuri oli ohittanut "madelleen" auton. No pakko oli pois jäädä... Kuski teki pikajätön eli nopea koukkaus pysäkille, ovi auki, Iisoppi ulos ja nopea kiihdytys juuri sen "madelleen" auton eteen. Asiaa auttoi se että rajoitus oli 60km/h jolloin auton piti väistää pysäkiltä tulevaa bussia. Lehtimäen kuskeista on kyllä saanut lukea yleisönosastolta että he kaahaavat, ovat aggressiivisia liikenteessä ja töykeitä asiakkaille. Itse on ole kokenut niin vaikka olen paljon ko. firman autoissa kulkenut.Sattuipa tämän päivän reissulle tollo ammattilainen. Jossain Viitasaari-Pyhäjärvi välillä liimautui Onnibusin C4 linjan bussi perään.
Tuntuu, että valtaosa kuljettajista ei huomioi liikennemerkkejä mitenkään. Esimerkiksi taajamassa ajetaan samaa nopeutta on sitten rajoitus 60,50,40 tai 30.Ajan usein katua, jonka toinen kaista on putkitöiden vuoksi suljettu noin 100-250m matkalta tilanteesta riippuen. Sieltä suunnasta tulevilla, joiden kaista on suljettu, on liikennemerkki 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa. Vastaavasti niillä, joilla olisi vapaa kaista, on liikennemerkki 21-B4 B4 Väistämisvelvollisuus kohdattaessa.
Tämä johtaa siihen, että osa lukee liikennemerkkejä, ja ehkä suurempi osa ajaa tilanteen mukaan näkemättä liikennemerkkejä. Ne joilla on vapaa kaista päästelevät menemään, ja tukitun kaistan puolella odotetaan tarpeettomasti. Välillä on sitten nokat vastakkain.
Tulee ihan mieleen liikenne Neuvostoliitossa, josta minulla on viiden vuoden ja muutaman sadan tuhannen kilometrin kokemus:Ajan usein katua, jonka toinen kaista on putkitöiden vuoksi suljettu noin 100-250m matkalta tilanteesta riippuen. Sieltä suunnasta tulevilla, joiden kaista on suljettu, on liikennemerkki 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa. Vastaavasti niillä, joilla olisi vapaa kaista, on liikennemerkki 21-B4 B4 Väistämisvelvollisuus kohdattaessa.
Tämä johtaa siihen, että osa lukee liikennemerkkejä, ja ehkä suurempi osa ajaa tilanteen mukaan näkemättä liikennemerkkejä. Ne joilla on vapaa kaista päästelevät menemään, ja tukitun kaistan puolella odotetaan tarpeettomasti. Välillä on sitten nokat vastakkain.
Erääseen risteykseen Lahdessa lisättiin kolmiot pari vuotta vuotta sitten, ja edelleen jotkut ajavat siinä kuin kyse olisi tasa-arvoisesta risteyksestä.
Tästä tuli mieleen että yhdellä työmaalla oli taannoin tuo 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa laitettu ylösalaisin. Eli itselleni oli merkissä ikäänkuin punainen nuoli ja vastaantuleville valkoinen. Oli jotenkin itselleni todella hämmentävä tilanne. En oikeastaan edes ollut tajunnut ajattelevani niitä nuolten värejä kun ko. merkin näen mutta kun olivatkin väärin niin meinasi mennä ihan pasmat sekaisin.Ajan usein katua, jonka toinen kaista on putkitöiden vuoksi suljettu noin 100-250m matkalta tilanteesta riippuen. Sieltä suunnasta tulevilla, joiden kaista on suljettu, on liikennemerkki 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa. Vastaavasti niillä, joilla olisi vapaa kaista, on liikennemerkki 21-B4 B4 Väistämisvelvollisuus kohdattaessa.
Tämä johtaa siihen, että osa lukee liikennemerkkejä, ja ehkä suurempi osa ajaa tilanteen mukaan näkemättä liikennemerkkejä. Ne joilla on vapaa kaista päästelevät menemään, ja tukitun kaistan puolella odotetaan tarpeettomasti. Välillä on sitten nokat vastakkain.
Oman kokemuksen perusteella on maan tapa, että huoltoajoksi lasketaan ihan kaikenlainen ajo. Samoin läpiajokieltomerkin sallimaa välitonteille ajoa on käytännössä kaikki ajo.Sattuipa tuossa tilanne, joka sai pohtimaan poliisin oikeuksia liikenteessä. Tapahtumapaikka on T-risteys, jota lähetyin "pystysuuntaan" eli päättyvää haaraa pitkin. Tuosta voi kääntyä vain vasemmalle, sillä oikealle on moottoriajoneuvolla ajaminen kielletty paitsi linja-autot, taksit ja huoltoajo. Minusta katsoen vasemmalta lähestyi poliisiauto. Minulla oli kärkikolmio, eli väistämisvelvollisuus on selvä. Mutta oliko poliisilla muuta laillista vaihtoehtoa kuin kääntyä oikealle tulosuuntaani, jolloin siis voisin kääntyä rauhassa heistä välittämättä? Poliisiauto ei tietenkään ole linja-auto tai taksi, mutta entäpä huoltoajo? Luonnollisesti pysähdyin ja hyvä niin, sillä poliisi ajoi suoraan. Mutta tosiaan, oliko tuo sääntöjen mukaista, vai oliko poliisi väärillä teillä?
Hämmästyttää kummastuttaa kun ihmiset ei pidä autonsa ajovaloja kunnossa. Melkein joka kerta pimeällä autoillessa tulee vastaan ”yksisilmäisiä” autoja. Päivällähän niihin ei niin kiinnitä huomiota, tulee niitä varmaan vastaan silloinkin. Omasta mielestä ei ainakaan kovin hääviä olisi ajaa jotain satasta yhden valon valaistessa tietä. Mieluummin näen kunnolla.
Mietinkin tuossa eräänä päivänä, että vaihtaisinko autoon paremmat polttimot, että näkisi paremmin. Vai vaihtaisko koko systeemin halogeeneistä xenoniin tai lediin.