Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 953 600
  • 11 995

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Jotasa Luulen, ettet nyt täysin ymmärtänyt edellisen kirjoittajan ajatusta.
Kyllä ymmärsin. Ei siinä ympyrässä mitään välejä aleta pitämään kohteliaisuussyistä. Se vain hidastaa. Nopeasti vaan ympyrän läpi koko jono ja sitten pääsee tämäkin kolmion takana odottelija menemään. Ei voi olla liian vaikeeta.
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sinun mielestäsi siis en saisi ajaa ympyrään ennen vasemmalta tulevassa letkassa olevia, vaikka joku olisikin jätttänyt sen verran rakoa, että ehdin kokonaan ympyrään ennen kuin jonossa ajavan auton mikään osa on ympyrässä?
Voi luoja. Tottakai siinä tapauksessa voit mennä! Mutta silloinhan ei mitään ongelmaa kohdallasi olekaan, vaan pääset menemään. Valittelit alun perin, ettet pääse ”omalla vuorollasi” ympyrään kun muut tunkee jonona sinne. Ja kerroit joskus änkeäväsi väliin. Siihen kommentoin toisten tekevän täysin oikein ja sinun väärin.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä ymmärsin. Ei siinä ympyrässä mitään välejä aleta pitämään kohteliaisuussyistä. Se vain hidastaa. Nopeasti vaan ympyrän läpi koko jono ja sitten pääsee tämäkin kolmion takana odottelija menemään. Ei voi olla liian vaikeeta.
Mutta kun sinä et ole silloin vielä ympyrässä vaan tulet yhtä lailla kolmion takaa. Mikäli @finnjewel oikein ymmärsin.
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta kun sinä et ole silloin vielä ympyrässä vaan tulet yhtä lailla kolmion takaa. Mikäli @finnjewel oikein ymmärsin.
Kyllä sen peräkkäin menevän jonon seuraava auto on aina ennen tätä kolmion takana odottajaa ympyrässä. Kun se vasemmalta ensimmäisenä tuleva on odottelijan kohdalla, seuraava tulee jo ympyrään jne. Siihen ei silloin väliin ole asiaa.

Edit. Nyrkkisääntönä liikenneympyrässä/kiertoliittymässä väistetään vain ”vasemmalta” tulevaa, ei ”oikealta” tulevia.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mutta kun sinä et ole silloin vielä ympyrässä vaan tulet yhtä lailla kolmion takaa. Mikäli @finnjewel oikein ymmärsin.
Juuri näin. Ei ympyrässä tarvitse välejä pitää tai jättää, mutta ennen ympyrään (risteysalueelle) tuloa kai olisi asiallista vähän hidastaa eikä vaan vauhdilla tunkea sinne muiden perässä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kyllä sen peräkkäin menevän jonon seuraava auto on aina ennen tätä kolmion takana odottajaa ympyrässä. Kun se vasemmalta ensimmäisenä tuleva on odottelijan kohdalla, seuraava tulee jo ympyrään jne. Siihen ei silloin väliin ole asiaa.
Seuraava kyllä, mutta entäpä vaikka neljäs tai seitsemäs auto?
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Seuraava kyllä, mutta entäpä vaikka neljäs tai seitsemäs auto?
No neljäs voi mennä myös koska kolmas on odottelijan kohdalla ”blokkina”, seitsemäs voi mennä koska kuudes on blokkina. Ja kyllä juuri vauhdilla sinne ympyrään kuuluu mennä ettei synny turhia ruuhkia. Sitten toki jos vaikka tämä kolmas auto joutuu väistämään hänestä vasemmalta tulevaa, pääsee tämä alkuperäinen odottelija menemään siihen väliin.

Ja siis toki pitää ympyrään tullessa katsoa ettei aja kenenkään eteen. Mutta jos ketään ei tule, niin vauhdilla vaan.
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Varmasti tungen, jos ehdin sinne kokonaan ennen kuin mikään osa heidän autostaan on ympyrässä.
Noh, eiväthän he silloin tunge sinne ympyrään ihan peräkkäin vaan ympyrästä riippuen tyyliin 10-50 metrin erolla. Ja voit mennä jos olet ensin ympyrässä. Muuten et.

Mikäli autot tulevat ihan peräkkäin ympyrään, ei sinulla ole mitään mahdollisuutta ehtiä ympyrään ennen kuin vasemmalta tulee jo seuraava auto ja seuraaava ja seuraava...

Mutta näköjään olemmekin asiasta samaa mieltä, että kolmion takaa tuleva väistää jo ympyrässä olevaa, joten antaa tämän nyt olla. Alkuperäinen viestisi vaan kertoi ihan muuta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jees kiitos. Eli vihreän risteyksen suojatien saa ylittää vasta kun on varmistunut ettei suojatielle ole astunut jalankulkijaa. Muistaakseni joskus ajatuksissani olen näin tehnytkin, eli ikäänkuin kuvitellut risteyksen ilman valoja, ja torvi soi aika nopeasti.

Joo ja kuuluukin soida. Eihän liikenteestä tule mitään jos vihreän palaessa aletaan varmuuden vuoksi pysähtymään. Toki kenenkään päälle ei ajeta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mitä tunkemista se on jos ehdit ympyrään ennen toista autoa? Toki saat silloin mennä, jos ei pamahda kolmion takaa suoraan ympyrässä ajavan eteen / kylkeen.
" jos ehdin sinne kokonaan ennen kuin mikään osa heidän autostaan on ympyrässä"

mikä tässä antaa ymmärtää, että en itse väistäisi jo ympyrässä olevaa?

Ja koko kiertoliittymän ajatus on, että risteäviltä teiltä tulevien olisi sujuvampaa jatkaa matkaansa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomalaiset ovat joo kauhean arkoja kiertoliittymissä. Monta kertaa näkee, kun liittymään mahtuisi ihan hyvin mutta silti jäädään junnaamaan ja odottamaan. Itse tungen kyllä kiertoliittymässä pieneenkin väliin.
Tämä. Sitten se hieman ketuttaa kun vilkkua ei käytetä ollenkaan tai laitetaan vilkku päälle kun on jo käännytty ympyrästä pois.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
" jos ehdin sinne kokonaan ennen kuin mikään osa heidän autostaan on ympyrässä"

mikä tässä antaa ymmärtää, että en itse väistäisi jo ympyrässä olevaa?

Ei mikään. Ja tämän luulin olevan selvää jo aiemmassa viestissäni. Jokainen viestisi aiheeseen liittyen tuntuu olevan ihme vänkäämistä selvästä asiasta.

Palaan nyt vielä alkuperäiseen viestiisi:

"Minua on aina harmittanut yksi asia suomalaistyylisessä kiertoliittymäajossa:
Kun kiertoliittymään on tulossa paljon autoja eri suunnista, niin toistensa perseessä kiinni oleva pitkä jono tunkee vauhdilla kiertoliittymään antamatta mitään mahdollisuuksia muista suunnasta tuleville, joista ensimmäiset ovat odottaneet vuoroaan paljon ennen kuin jonon viimeiset autot tulevat liittymään. "
KOMMENTTI: Entäs sitten. Etuajo-oikeutta ei määritä se, koska olet tullut jonottamaan ympyrään pääsyä

"Joskus viitsin kuolemaa halveksuen tunkea johonkin vähänkin pitempään rakoon, jos ja kun autostani on taatusti puolikas ympyrässä ennen kuin edes jonossa ajavan etupuskuri."
KOMMENTTI: Miten halveksut kuolemaa, jos ajat ihan oikein ympyrään ennen toista autoa

"Vetoketjuperiaatteesta ei tietoakaan.
Turvavälit ovat hyödyllisiä muuallakin kuin valtaväylillä."
KOMMENTTI: riippuu tilanteesta. Eihän nyt ympyrään jonottaessa / ajaessa tarvita mitään ylipitkiä turvavälejä. Päinvastoin, liikenne on sujuvampaa jos etuajo-oikeutettu menee ripeästi eteenpäin niin muutkin pääsee liittymään. Pystyn nimeämään monta muutakin tilannetta jossa tarpeettomilla turvaväleillä (esim. liikennevaloissa seistessä) ei tehdä muuta kuin hallaa liikenteen sujuvuudelle.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Tämä. Sitten se hieman ketuttaa kun vilkkua ei käytetä ollenkaan tai laitetaan vilkku päälle kun on jo käännytty ympyrästä pois.
Tai sitten vilkutetaan vasemmalle. Siinä onkin sitten ihmettelemistä, että mihin tuokin menee ja kukaan ei sitten etene, kun tämä sankari etenee ympyrässä.
 

444

Jäsen
Suomalaiset ovat joo kauhean arkoja kiertoliittymissä. Monta kertaa näkee, kun liittymään mahtuisi ihan hyvin mutta silti jäädään junnaamaan ja odottamaan. Itse tungen kyllä kiertoliittymässä pieneenkin väliin.
Ainakin tässä länsiuusmaalaisessa käpykylässä, jota myös Lohjaksi kutsutaan, ihmiset ovat todella hukassa noiden muutaman liikenneympyrän kanssa. Yhtä lukuunottamatta kaikissa on oikeasti hyvä näkyvyys kaikkiin olennaisiin ilmansuuntiin, mutta silti kaikenlainen ennakointi tuntuu olevan aivan mahdoton ajatus. Vaikuttaisi siltä, että katse on vain ja ainoastaan suoraan menosuuntaan, ja sitten kun keula on siinä kolmion kohdalla ympyrän suuaukolla, niin siinä vaiheessa alkaa katse harhailla muihinkin suuntiin, että olikohan tässä jotain väistettävää vaiko eikö. Ja vaikka tilaa olisi, niin jäädään ujostelemaan ihan varmuuden vuoksi. Aivan saakelin raskasta.
 

Glove

Jäsen
Sattuipa tämän päivän reissulle tollo ammattilainen. Jossain Viitasaari-Pyhäjärvi välillä liimautui Onnibusin C4 linjan bussi perään. Olisiko ollut parikymmentä metriä väliä. Ajeltiin olosuhteiden (kova lumisade) pakosta useamman auton jonossa. Mietin, että jos nyt pitäisi laittaa liinat kiinni niin luultavasti tulisi bussi peräluukusta sisään. Onneksi se sitten kääntyi Pyhäjärvelle eikä enää hiillostanut siinä perässä. Myöhemmin sitten jossain ennen Kärsämäkeä hurautti koko jonosta ohi ja häipyi horisontiiin. Olisiko ollut aikataulusta jäljessä kun oli noin kiire.
 

Saimaannorppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kaveri kyseli äsken Whatsapp-ryhmässä autokyytiä, kun hänellä ei ole omassa autossaan talvirenkaita. Kuulemma saanut tänä vuonna yli 600€ edestä sakkoja liikenteessä. Sanoin, että 600€ olisi saanut varmaan helvetin hyvät talvirenkaat. Oli samaa mieltä, mutta ei tuntunut ymmärtävän vihjaustani, että kannattaisi ehkä ajaa sääntöjen mukaan.

Valtion vika.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Vilkun käyttäminen vaikuttaa kyllä olevan käsittämättömän monelle aivan ylitsepääsemättömän vaikeaa. Etenkin liikenneympyröissä. Kai se ratin samaan aikaan kääntäminen ja vilkun päälle laittaminen vain on liian suuri haaste. Paikallaan ollessa tai suoraan ajaessa vielä saattaa onnistua, ei toki silloinkaan kovin usein esimerkiksi kaistaa vaihtaessa. Liikenneympyrässä sitten pitääkin ensin kääntää rattia vasemmalle ja käytännössä vielä vasemmalle kääntyessään laittaa vilkku oikealle. Sitten heti perään kääntää rattia oikealle. Eihän tuo helppoa ole, melkoinen kombo suorastaan.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Sattuipa tämän päivän reissulle tollo ammattilainen. Jossain Viitasaari-Pyhäjärvi välillä liimautui Onnibusin C4 linjan bussi perään.
Minulle tästä tuli mieleen yksi tapaus. Olin kulkemassa Lahden ja Heinolan välillä Lehtimäen liikenteen hoitamalla bussivuorolla. Kuski oli roikkunut jonkin matkaa vajaata kahdeksaakymppiä ajaneen pienen auton perässä (alueella oli 80 rajoitus) pystymättä ohittamaan. Siis todellakin lähes puskurissa kiinni. Tuli kuudenkympin alue ja suora... Siinä bussi painoi sitten kovalla vauhdilla ohitse edellä olleesta autosta. Ongelma vain oli se että suoran jälkeen oli minun pysäkki. Ihan vähän mietitytti painaa nappia koska kuski ei varmaan olisi tyytyväinen kun pitää mennä pysäkille kun juuri oli ohittanut "madelleen" auton. No pakko oli pois jäädä... Kuski teki pikajätön eli nopea koukkaus pysäkille, ovi auki, Iisoppi ulos ja nopea kiihdytys juuri sen "madelleen" auton eteen. Asiaa auttoi se että rajoitus oli 60km/h jolloin auton piti väistää pysäkiltä tulevaa bussia. Lehtimäen kuskeista on kyllä saanut lukea yleisönosastolta että he kaahaavat, ovat aggressiivisia liikenteessä ja töykeitä asiakkaille. Itse on ole kokenut niin vaikka olen paljon ko. firman autoissa kulkenut.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ajan usein katua, jonka toinen kaista on putkitöiden vuoksi suljettu noin 100-250m matkalta tilanteesta riippuen. Sieltä suunnasta tulevilla, joiden kaista on suljettu, on liikennemerkki 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa. Vastaavasti niillä, joilla olisi vapaa kaista, on liikennemerkki 21-B4 B4 Väistämisvelvollisuus kohdattaessa.

Tämä johtaa siihen, että osa lukee liikennemerkkejä, ja ehkä suurempi osa ajaa tilanteen mukaan näkemättä liikennemerkkejä. Ne joilla on vapaa kaista päästelevät menemään, ja tukitun kaistan puolella odotetaan tarpeettomasti. Välillä on sitten nokat vastakkain.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajan usein katua, jonka toinen kaista on putkitöiden vuoksi suljettu noin 100-250m matkalta tilanteesta riippuen. Sieltä suunnasta tulevilla, joiden kaista on suljettu, on liikennemerkki 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa. Vastaavasti niillä, joilla olisi vapaa kaista, on liikennemerkki 21-B4 B4 Väistämisvelvollisuus kohdattaessa.

Tämä johtaa siihen, että osa lukee liikennemerkkejä, ja ehkä suurempi osa ajaa tilanteen mukaan näkemättä liikennemerkkejä. Ne joilla on vapaa kaista päästelevät menemään, ja tukitun kaistan puolella odotetaan tarpeettomasti. Välillä on sitten nokat vastakkain.
Tuntuu, että valtaosa kuljettajista ei huomioi liikennemerkkejä mitenkään. Esimerkiksi taajamassa ajetaan samaa nopeutta on sitten rajoitus 60,50,40 tai 30.

Erääseen risteykseen Lahdessa lisättiin kolmiot pari vuotta vuotta sitten, ja edelleen jotkut ajavat siinä kuin kyse olisi tasa-arvoisesta risteyksestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös