Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 504
  • 13 185

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En muista oikeastaan koskaan nähneeni 80 nopeusrajoitusmerkkiä taajamaa päättyy liikennemerkin yhtedessä (tai vastaavasti 50 ja taajama merkki). Sikäli ne olisi kyllä siis hyvä tietää. Tai tietysti ainakin se, että taajama = 50 km/h rajoitus, jos haluaa välttää potentiaalisesti isotkin sakot. Toisin päin ei toki saa sakkoja, mutta aika harva haluaa ajella 50 km/h maantiellä, jossa laki sallisi 80 km/h
Oulussa Lentokentäntiellä Kaakkurin suunnasta on taajama päättyy -merkki ja seuraavassa tolpassa 80 km/h rajoitusmerkki. Sitä ei tosiaan tarvitsisi, mutta kun osa kuskeista jatkaisi 60km/h ajamista (parisataa metriä aiemmin säädetty), kuten tiellä on joskus aiemmin ollutkin. Hölmöltä tuo itselle näyttää, kun ensimmäinenkin merkki kertoo tarpeeksi.

Tässä siis (linkki Google Mapsiin): Google Maps
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Suomessa tehdään asioita liian paljon tyhmien tai asioita ymmärtämättömien / muistamattomien takia. Nämä nopeusrajoitusmerkit on yksi sellainen asia. Jos ihminen on autokoulussa hereillä, niin se oppii ja myöhemmin myös muistaa, että taajaman alkamis- ja päättymismerkki muuttavat nopeusrajoituksen tietyksi, ellei muulla merkillä sitten muuta osoiteta. Kuitenkin, kun tarpeeksi moni ei tuota tiedä, niin heidän takiaan sitten noita sinänsä täysin turhia merkkejä ripotellaan teiden varsille.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vähän jäi ihmetyttämään eilisen jalankulkijan toiminta. Olin tässä kotinurkilla Turun keskustassa ajelemassa kotiin ja lähestyin suojakäytävää normaalivauhdilla, jotain 35-40 km/h. Joku nuori jolppi oli lähes jo ylittänyt suojatien tai ainakin 2/3 siitä, mutta tätä nuorta hipsteriä ilmeisesti vitutti mun hänen mielestään liian kova tilannenopeus ja hän päättikin ottaa mielenosoituksellisesti askeleen taaksepäin tuijotellen mua intensiivisesti silmiin, tai näin ainakin olettaisin, mutta en vaan nähnyt niiden hipsteriaukkareidensa läpi. Tässäkään vaiheessa ei ollut lähelläkään mikään yliajon uhka eikä tarvinnu edes jarrua painaa. Minkäänlainen vaaratilanne ei ollu ees lähellä ja tää nuori maailmanparantajakin pääsi turvallisesti jalkakäytävälle päätään pyöritellen. Kyllä mäkin vähän päätäni pyörittelin, ett mitä vittua tässä äsken tapahtu. Sen verran jäi kaivelemaan toi juttu, että jos olisin illalla baarissa tän hipsterihemmon nähny, ni olisin varmasti menny kysymään, mikä hänen mielestään meni väärin. En kuitenkaan nähny ja ehkä hyvä niin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oon tässä vähän joutunut taas tekemään oikeita töitä ison auton ratissa ja voi jestas kun kyrsii kanssa-autoilijoiden suhtautuminen isompiin autoihin. Joudun peruuttelemaan paljon lastauslaitureihin, ja hyvin usein se tarkoittaa ajoradalta peruuttamista. Hätävilkut päälle, käännät auton peruutusasentoon, alat peruuttamaan. Mitä tekee takanatulijat 95% varmuudella? Ei ne malta odottaa sitä 5-10 sekuntia, että olen peruuttanut sen auton siitä tieltä pois, vaan ne puikkelehtii edestä ja takaa ohi. Mukava peruutella, kun pitää väistellä samalla näitä kiireellisiä bisnesmiehiä.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Viime sunnuntain F1-studiossa oli yleisö kysymys: Mitä F1:stä voisi tuoda siviililiikenteeseen? Asiantuntijat eivät keksineet mitään. Mutta tässä olisi yksi. Kun valo vaihtuu vihreäksi, saa ajaa.
Jos asian kääntää toisin päin niin mitä siviililiikenteestä voisi tuoda F1:iin? Jos F1:ssä lähdettäisiin liikkeelle kuin
Stadissa lähdetään; Ensin lähtisi Hamilton, sitten lähtisi Bottas, sitten lähtisi Verstappen ja Räikkönen voisi vielä tässä vaiheessa seisoskella auton vierellä antamassa lausuntoja.
Sekin etu tuossa formuloiden tavassa on, että kaikki pääsevät matkaan samoilla vihreillä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Viime sunnuntain F1-studiossa oli yleisö kysymys: Mitä F1:stä voisi tuoda siviililiikenteeseen? Asiantuntijat eivät keksineet mitään. Mutta tässä olisi yksi. Kun valo vaihtuu vihreäksi, saa ajaa.
Jos asian kääntää toisin päin niin mitä siviililiikenteestä voisi tuoda F1:iin? Jos F1:ssä lähdettäisiin liikkeelle kuin
Stadissa lähdetään; Ensin lähtisi Hamilton, sitten lähtisi Bottas, sitten lähtisi Verstappen ja Räikkönen voisi vielä tässä vaiheessa seisoskella auton vierellä antamassa lausuntoja.
Sekin etu tuossa formuloiden tavassa on, että kaikki pääsevät matkaan samoilla vihreillä.
Formuloissa ei jätetä turvavälejä.
 

npc

Jäsen
Tuoreita kyselyitäkin on nyt tehty palstalla ja aika moni uskaltaa pastalla kertoa olevansa vain peruskuljettaja. Hienoa. Miten sitten mahdollisesti siirtyy tämä buttalaisuus tositilanteisiin, ei voi tietää. Mulla olisi vielä anekdootti sanomatta, sanon myöhemmin. Yleisfiilis asiasta on suru. Myös pieni viha, mutta siltikin empaattisena ja ymmärtäväisenä gubbena se suru.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lahti on paska kaupunki.

Tykkään käydä yksin ja vaimon kanssa kävelyillä melkein joka päivä. Kun asumme kohtuullisen lähellä keskustaa, tarkoittaa tämä sitä, että autoteitä joutuu ylittämään suojateitä pitkin. Olen tästä aikaisemminkin valittanut, mutta suojatiekulttuuri on tässä kaupungissa olematonta. Kukaan jalankulkija ei uskalla edes lähestyä suojatietä jos autoja on tulossa. Enkä uskalla minäkään enää.

En koskaan mitenkään yllättäen hypi suojateille, eikä polveni oikein juoksemistakaan kestä, joten tosiaan vain kävelen. Kävelen rauhallisesti kohti suojatietä, niin osa autoilijoista ennakoi ja hidastaa antaen tietä, mutta voi melkein sanoa, että valtaosa ei hidasta ollenkaan. Nämä pysähtyvät kyllä sitten kun astun suojatielle jolloin he tajuavat, että käytän oikeuttani. Sitten on vielä kolmas ryhmä, joka tässä tilanteessa lisää kaasua ja tekee yllättävän väistöliikkeen vastaan tulevien kaistalle. itse olen tässä tilanteessa jo keskellä suojatietä ja auto ohittaa minut korkeintaan metrin päästä ajaen silmämääräisesti selvää ylinopeutta taajamassa. Näin käy valehtelematta melkein kuukausittain. Tänä kesänä on käynyt jo ainakin kolmesti.

Tänään kävi näin ja mukanani oli lasta odottava vaimo, joka sai tilanteessa hysteerisen itkukohtauksen kun meinasin jäädä auton alle. Jouduin lupaamaan, että en enää käytä oikeuttani astua suojatielle kun autoja on tulossa. Tässä kaupungissa en enää viitsi tai uskalla sitä tehdä.

Edit: Lisätään vielä, että tänään melkein ylitseni ajanut ihminen, oli joku arviolta 60-70 vuotias mummo. Ei hidastanut yhtään lähestyessämme suojatietä tai kun astuin suojatielle, vaan väistöliike vastaan tulevien kaistalle ja itse olin jo puolivälissä suojatietä kun mummeli sujahti ohi.

Olen asunut elämäni aikana Helsingissä, Espoossa, Lohjalla ja Joensuussa. Missään ei ole ollut vastaavanlaista suojatiekulttuurin puutosta. En suosittele kenellekään Lahtea asuinpaikkana muutenkaan. Täällä on idiootteja ihmisiä ihan helvetisti.

Kesällä näin muuten kun keskellä päivää joku ajeli liikenneympyrää väärään suuntaan. Oli kääntymässä vasemmalle, mutta ei ilmeisesti osannut tai jaksanut kiertää liikenneympyrää, vaan oikaisi ajaen liikenneympyrää väärään suuntaan. Kukaan muista autoilijoista ei edes tajunnut töötätä. Oli niin ihmeellinen tilanne. En enää ihmettele miksi tässä kaupungissa ei rakenneta liikenneympyröitä - ovat liian monimutkaisia lahtelaisille.
 
Viimeksi muokattu:

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässäkin ketjussa tainnut olla aiemmin puhetta Musiikkitalon ja Finlandia-talon välissä olevasta pyörätien jatkeesta, jossa on erikseen jopa varoituskyltit pyöräilijöille väistämisvelvollisuudesta. Tuota väistämisvelvollisuutta sitten osa noudattaa ja osa ei, mutta yhtä iso lampaanperse menee niille autoilijoille, yleisimmin dösäkuskeja, jotka pysähtelevät tuossa paikassa antamaan tilaa fillaristeille. Nimittäin, tänään meinasi kolme fillaristia päästä suoraan lanssin kyydissä Töölöön, kun Elielinaukion suunnasta tullut dösä hidasti ja viittilöi kohteliaasti fillaristeja kadunylitykseen. Ei siinä muuten mitään, mutta samaan aikaan Manskun suunnasta alamäkeä valui joku jakelupaku, jonka kuski ei ollut hereillä tai muuten ymmärtänyt dösäkuskin aivoituksia ja meinasi kelata näiden tietä ylittävien fillaristien päälle, mutta sai onneksi auton pysäytettyä. Tuo paikka on kyllä sellainen, että jos siihen ei saada jonkinlaista valo-ohjausta, niin hyvin pian siinä joku pääsee hengestään, todennäköisimmin joku sähköpotkulautailija tai sitten ”minulla on aina etuajo-oikeus”-henkinen fillaristi, joita edelleen on valitettavan paljon.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Jossain ketjussa ollaan taidettu viime aikoina kirjoitella virolaisten autojen järjettömistä ylinopeuksista, jos en ihan väärin muista? Ei ollut noista kokemusta ennen tätä aamua.

Tänään lähdin aamulla töihin Nurmijärvellä. Käännyin taajamassa risteyksestä vasemmalle (ja kiihdytin 300-heppaisen autoni nopeasti n. 55 km/h vauhtiin), jossain kaukana näkyi yksi auto. Huomasin peilistä että auto siirtyi vastaantulevien kaistalle ajamaan ihan huvikseen 500-700 metriä ennen ohittamistani. Sitten pomppi edestakaisin kaistojen välillä. Sitten mentiin ohi ainakin 150 km/h ja ehdittiin omalle kaistalle ehkä 0,2 sekuntia ennen vastaantulevia ja liikenteenjakajaa. Vastaantulijat luultavasti jarruttivat myös voimakkaasti.

Hopea/harmaa Chrysler 300C viron kilvissä.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
ossain ketjussa ollaan taidettu viime aikoina kirjoitella virolaisten autojen järjettömistä ylinopeuksista,
Näitä näkyy pk-seudulla aika paljonkin, käytännössä kaikki virolaiset pakettiautot ajavat sen 10-20kmh yli sallitun nopeuden. Nykyään myös paljon latvia ja liettuakilpiä mitkä vielä huonompikuntoisia kärryjä, monesti täynnä työmiehiä ja yhtä huoleton ajotyyli.
Onneksi ei ole sattunut pahoja tapauksia eteen mutta selvästi on piittaamatonta ajaminen.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Virolaiset ja muut idän ihmeet ajelevat ajoittain miten sattuu, kuten kaikki muutkin. Suurin ongelma on kyllä kuitenkin suomalaiset nuoret miehet. Todella paljon liikenteessä olevana törmään jatkuvasti näihin nuoriin ja heidän päättömiin kaahauksiin, etenkin ilta-aikoina. Sitten ovat nämä +-30 vuotiaat myös nuoret miehet, jotka kuvittelevat olevansa Kimi Räikkösiä ja liikennesäännöt eivät ole heille vaan muulle liikenteelle.

Selvennettäköön, ettei koske tietysti kaikkia ja nämä ongelmat korostuvat tietyn merkkisillä autoilla ajavilla ja jopa tietyn värisillä.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Valkeakoskella on aamuyöstä vähän "käyttäydytty liikenteessä" - Poliisin tiedote. Spekuloimatta nyt yhtään sillä, onko pyöräilijä vetänyt ristiltä yli huolimattomasti, kännissä, tai mitä vaan, niin jo on miehekäs suoritus auton kuljettajalta. Toivottavasti löytyy selkärankaa ilmoittautua edes myöhemmin, jos tilanne on vetänyt shokkiin tai jotain vastaavaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
nämä ongelmat korostuvat tietyn merkkisillä autoilla ajavilla ja jopa tietyn värisillä.
Mustilla, harmailla vai punaisilla, hyvä tietää niin osaa varoa. :D

Mistäköhän johtuu etten itse näe juuri ollenkaan nuoria kuskeja törttöilemässä, onko ne vain illalla liikenteessä eikä ollenkaan ruuhka-aikoina. Oon itse joka päivä liikenteessä kuitenkin sen noin tunnin pari täällä pk-seudulla.

Näitä "kimiräikköisiä" on kyllä jonkun verran mutta jos tässä hurjasteluun viitataan niin enemmän näen stereotypisiä bemari ja audikuskeja kaikista ikäluokista jotka ajavat vauhdikkaasti tuolla, harvemmin onneksi aiheuttavat vaaraa muille.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Valkeakoskella on aamuyöstä vähän "käyttäydytty liikenteessä" - Poliisin tiedote. Spekuloimatta nyt yhtään sillä, onko pyöräilijä vetänyt ristiltä yli huolimattomasti, kännissä, tai mitä vaan, niin jo on miehekäs suoritus auton kuljettajalta. Toivottavasti löytyy selkärankaa ilmoittautua edes myöhemmin, jos tilanne on vetänyt shokkiin tai jotain vastaavaa.
Mielenkiintoisesti bemarista käytetään vain tuota korimallitunnusta vai mikä onkaan, eikä sanota että 7-sarjan bemari. Noita ei varmaan ihan kymmeniä ole seudulla, joten kiinnihän tuosta mänttipää jää.
Miksiköhän bemarikuskia ei epäillä liikennepaosta?
 
Viimeksi muokattu:

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Näitä "kimiräikköisiä" on kyllä jonkun verran mutta jos tässä hurjasteluun viitataan niin enemmän näen stereotypisiä bemari ja audikuskeja kaikista ikäluokista jotka ajavat vauhdikkaasti tuolla, harvemmin onneksi aiheuttavat vaaraa muille.

Tästä täysin eri mieltä ja aika paljon enemmän liikkuvana (mainitsit ajosi määrän ja arvostan liikenteessä käyttämäsi ajan). Työmatkaliikenteessä ei tarvitse mennä kuin neljän aikoihin iltapäivällä Tuusulan väylälle, niin sieltäkin löytyy ongelmia jokaisena päivänä. Yksi iso ongelma jäi mainitsematta ja valitettavasti se on ns. raskaan liikenteen ammattiautoilijat, jossa sana "ammatti" on tavallaan vitsi. Hyvänä huonona esimerkkinä tämä kahden sivullisen kuolemaan johtanut onnettomuus hetki sitten, jossa tämäkin kuski oli keskittynyt muuhun kuin ajamiseen ja tätä näkee todella paljon.

Meidän liikenteen valvonta on sälytetty tolppakameroiden harteille ja se ei oikein toimi näitä pahimpia liikennerikollisia kohtaan. Toimiiko sitten mikään käytettävissä oleva rangaistus, niin ei välttämättä, mutta jotain pitäisi yrittää tehdä ja lääkkeitä siihen löytyisi, mutta löytyykö resursseja ja rahaa? Tuo viimeisin kuolemantapaus oli taas hyvä esimerkki tietyn ryhmän ongelmakäyttäytymisestä ja onhan näitä ollut useita kesän aikana aiemminkin.

Liikenteenvalvonnassa eletään käytännössä rajoilla, että onko sitä vai ei ole. Kamerat ovat, mutta jokainen osaa hiljentää kameroihin, ei ehkä ne pahimmat huumekuskit, muu valvonta on käytänössä tasoa nolla, toisaalta pitäisi edes joku taso olla valvonnassa ja poliisi joutuu taiteilemaan asian kanssa ohuella köydellä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
ns. raskaan liikenteen ammattiautoilijat, jossa sana "ammatti" on tavallaan vitsi.
Kun otit puheeksi niin vielä lähivuosinakin olen nähnyt useamman kerran rekkakuskeja joilla hesari ratin päällä, tarvitseeko muuta sanoa. On kyllä uskomatonta touhua joillain "ammattilaisilla".
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meidän liikenteen valvonta on sälytetty tolppakameroiden harteille ja se ei oikein toimi näitä pahimpia liikennerikollisia kohtaan.
Tuossa täytetään poliisin tärkein tehtävää tehokkaasti. Se tehtävä on valtion kassan kartutus. Lisäksi poliisin työturvallisuus pysyy hyvänä, kun ei tarvitse lähestyä oikeita rikollisia.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Valkeakoskella on aamuyöstä vähän "käyttäydytty liikenteessä" - Poliisin tiedote. Spekuloimatta nyt yhtään sillä, onko pyöräilijä vetänyt ristiltä yli huolimattomasti, kännissä, tai mitä vaan, niin jo on miehekäs suoritus auton kuljettajalta. Toivottavasti löytyy selkärankaa ilmoittautua edes myöhemmin, jos tilanne on vetänyt shokkiin tai jotain vastaavaa.
Nyt on poliisi ottanut epäillyn kiinni. Kuljettajaa epäiltiin aiemmin törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta. Nyt epäillyn rikoslistaan lisättiin myös epäily rattijuopumuksesta, huumausaineen käyttörikoksesta ja kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta.

Sellanen tapaus.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Nyt on poliisi ottanut epäillyn kiinni. Kuljettajaa epäiltiin aiemmin törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta. Nyt epäillyn rikoslistaan lisättiin myös epäily rattijuopumuksesta, huumausaineen käyttörikoksesta ja kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta.

Sellanen tapaus.
ULLATUS! Jotain kultalusikka perseessä syntyneitä piripäitä bemarin täydeltä tietenkin koheltamassa. Uhrina ilmeisesti nuorehko perheellinen mies, jolla pieni lapsi - kuinkas muutenkaan. Voi perkele, kuinka pistää vihaksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
ULLATUS! Jotain kultalusikka perseessä syntyneitä piripäitä bemarin täydeltä tietenkin koheltamassa. Uhrina ilmeisesti nuorehko perheellinen mies, jolla pieni lapsi - kuinkas muutenkaan. Voi perkele, kuinka pistää vihaksi.
Selviää ehdollisella ja vahingonkorvauksilla, joita ei piripää tule koskaan maksamaan.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Näinhän siinä käy, että rangaistus tulee olemaan ehdollista ja siihen sakkoja, jotka valtio eli veronmaksajat maksaa. Sitten ihmetellään, miksi usko suomalaiseen oikeuskäytäntöön jälleen horjuu. Näistä tapauksista pitäisi tulla minimissään se 5 vuotta vakeutta, mikäli on ilman aiempia rötöksiä, mikäli niitä taas on, niin sitten puhutaan jo kymmenestä vuodesta. Eihän se omasiten suruun juuri auta, mutta antaisi ainakin signaalin, että rikoksesta myös rangaistaan. Bemari oli nyt harmaa, varmaan 8 kertaa 10:stä se on musta.

Eilen opettaessani nuorinta ajamaan, niin yksi kyseisen automallin omistaja heittii ohitse ehkä noin 120-130km/h vauhdilla rajoituksen ollessa 60 ja meidän vauhti vakionopeusäätimellä 65. Kyseinen nuori mies jäi seuraavaan risteykseen ruuhkaan ja köröttelimme ohitse ajkettuamme suoraan ja hänen odottaessa mahdollisuutta kääntää sivutielle.

Maanantaina kaksi tapausta, jossa ensimmäisessä BMW-kuski ohitti meidät liikenteenjakajan väärältä' puolelta raivokkaasti kiihdyttäen. Toisessa automerkki vaihtui nuorten miesten ajellessa 50km/h alueella ehkä noin 120-140km/vauhdilla ohitse. Tämä on siis jokapäiväistä lähes.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Minun mielestäni pitäisi olla niin, että jos syytteessä törkeästä rattijuopumuksesta sekä kuolemantuottamuksesta (toisin sanoen ajat kännissä jonkun päälle siten, että uhri kuolee), niin jos törkeä rattijuopumus näytetään toteen, niin kuolemantuottamus korottuisi automaattisesti tapoksi ja tuomiot sitä mukaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös