Lahti on paska kaupunki.
Tykkään käydä yksin ja vaimon kanssa kävelyillä melkein joka päivä. Kun asumme kohtuullisen lähellä keskustaa, tarkoittaa tämä sitä, että autoteitä joutuu ylittämään suojateitä pitkin. Olen tästä aikaisemminkin valittanut, mutta suojatiekulttuuri on tässä kaupungissa olematonta. Kukaan jalankulkija ei uskalla edes lähestyä suojatietä jos autoja on tulossa. Enkä uskalla minäkään enää.
En koskaan mitenkään yllättäen hypi suojateille, eikä polveni oikein juoksemistakaan kestä, joten tosiaan vain kävelen. Kävelen rauhallisesti kohti suojatietä, niin osa autoilijoista ennakoi ja hidastaa antaen tietä, mutta voi melkein sanoa, että valtaosa ei hidasta ollenkaan. Nämä pysähtyvät kyllä sitten kun astun suojatielle jolloin he tajuavat, että käytän oikeuttani. Sitten on vielä kolmas ryhmä, joka tässä tilanteessa lisää kaasua ja tekee yllättävän väistöliikkeen vastaan tulevien kaistalle. itse olen tässä tilanteessa jo keskellä suojatietä ja auto ohittaa minut korkeintaan metrin päästä ajaen silmämääräisesti selvää ylinopeutta taajamassa. Näin käy valehtelematta melkein kuukausittain. Tänä kesänä on käynyt jo ainakin kolmesti.
Tänään kävi näin ja mukanani oli lasta odottava vaimo, joka sai tilanteessa hysteerisen itkukohtauksen kun meinasin jäädä auton alle. Jouduin lupaamaan, että en enää käytä oikeuttani astua suojatielle kun autoja on tulossa. Tässä kaupungissa en enää viitsi tai uskalla sitä tehdä.
Edit: Lisätään vielä, että tänään melkein ylitseni ajanut ihminen, oli joku arviolta 60-70 vuotias mummo. Ei hidastanut yhtään lähestyessämme suojatietä tai kun astuin suojatielle, vaan väistöliike vastaan tulevien kaistalle ja itse olin jo puolivälissä suojatietä kun mummeli sujahti ohi.
Olen asunut elämäni aikana Helsingissä, Espoossa, Lohjalla ja Joensuussa. Missään ei ole ollut vastaavanlaista suojatiekulttuurin puutosta. En suosittele kenellekään Lahtea asuinpaikkana muutenkaan. Täällä on idiootteja ihmisiä ihan helvetisti.
Kesällä näin muuten kun keskellä päivää joku ajeli liikenneympyrää väärään suuntaan. Oli kääntymässä vasemmalle, mutta ei ilmeisesti osannut tai jaksanut kiertää liikenneympyrää, vaan oikaisi ajaen liikenneympyrää väärään suuntaan. Kukaan muista autoilijoista ei edes tajunnut töötätä. Oli niin ihmeellinen tilanne. En enää ihmettele miksi tässä kaupungissa ei rakenneta liikenneympyröitä - ovat liian monimutkaisia lahtelaisille.