Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 119 182
  • 13 178

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Eikö yli 80% suomalaisista pidä itseään keskimääräistä parempana kuljettajana?
En usko tähän myyttiin joka kuulostaa riittävän hassulta jatkaakseen elämää. Autottomat ja mielensäpahoittajat tätä vanhan kansan viisautta lähinnä jatkavat.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
En usko tähän myyttiin joka kuulostaa riittävän hassulta jatkaakseen elämää.

Se taisi itse asiassa olla, että lähes 90% piti itseään yhtä hyvänä kuin muutkin. Eli alkuperäinen kysymyksesi piti kutinsa, kaikki ovat yhtä hyviä ajamaan autoa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Joo, mutta yöllä ei liiku, satanen tauluun.

Nopeusrajoitus on nopeusrajoitus, oli siellä työmaa käynnissä tai ei. Surullista, että porukka pitää nopeusrajoituksia "mielipideasioina" ja todennäköisesti vielä itseään keskimääräistä parempina kuljettajina.
Itse asiassa liikkuu yölläkin, hyvä tiputtaa nopeutta ainakin yheksään kymppiin. Sellaiseksi olkiukkoiluksi mennyt tämä keskustelu, että rakennelkaa rauhassa.
 

Glove

Jäsen
Voisin väittää, että nopeusrajoitus voi muuttua kerralla vain maksimissaan 30 kilometria kerralla. Ettei olisi jäänyt jokin liikennemerkki huomioimatta.
Saattoihan siinä 80 lappu olla jossain välissä. Moottoritie oli kuitenkin kyseessä joten se satanen siinä oli ennen sitä työmaata.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ai että tuntuu hyvältä, että jollain menee taas tämäkin näin tunteisiin. @Andji tunnustaa siellä itsekin ajelevansa ylinopeutta, mutta silti on pokkaa hurskastella sen perään, että joku jossain tyhjässä taajamassa saattaa ajaa aamuyöllä päin stop-merkkiä.

Kyllä minä nyt niin mieleni pahoitin!
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Itse asiassa liikkuu yölläkin, hyvä tiputtaa nopeutta ainakin yheksään kymppiin.

Kuten myös näennäisesti tyhjällä työmaalla saattaa joku lapionheiluttaja yhtäkkiä ollakin.

Jälkimmäisestä osasta tekstiäsi samaa mieltä.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Ai että tuntuu hyvältä, että jollain menee taas tämäkin näin tunteisiin. @Andji tunnustaa siellä itsekin ajelevansa ylinopeutta, mutta silti on pokkaa hurskastella sen perään, että joku jossain tyhjässä taajamassa saattaa ajaa aamuyöllä päin stop-merkkiä.

Kyllä minä nyt niin mieleni pahoitin!
Hyvä, että tuntuu hyvältä. Minustakin tuntuu hyvältä, että edes pari kirjoittajaa on täällä kanssani samaa mieltä.

Vahinko vain, että liikennesäännöt ovat niin monen mielestä mielipidekysymyksiä. Toki hyvä pointti tuosta meikäläisen ylinopeudesta. Mitäpä tässä hurskastelemaan muiden törkeistä ylinopeuksista, kun itse ajaa mittarivirheellisellä riisikipolla.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Mitäpä tässä hurskastelemaan muiden törkeistä ylinopeuksista, kun itse ajaa mittarivirheellisellä riisikipolla
Törkeän määritelmäkin on kovasti suhteellinen. Vielä ennen kesäkuuta peräkärryn vetäminen 120 km/h oli törkeää liikenteen vaarantamista. Esim. Belgiassa 120km/h oli ja on sallittua ja siis täysin turvallista. Mutta autoilijoilta tuntuu olevan järjenkäyttö kiellettyä. Kun virkamies sanoo jotain, se muuttuu todeksi kunnes virkamies vaihtaa kantaansa ja uusi totuus on syntynyt.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vahinko vain, että liikennesäännöt ovat niin monen mielestä mielipidekysymyksiä.
Tulee mieleen muutaman vuoden takainen Barcelonan reissu. Siellä kukaan jalankulkija ei jää odottamaan vähänkään hiljaisemmissa risteyksissä punaisiin valoihin, jos näkee että autoja ei ole tulossa. Ihminen kun kykenee omaksumaan tietynlaista tilannetajuisuutta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Epäkuntoon mennyt risteyksen valo-ohjaus on yksi tällainen esimerkki. Jotkut poliisit ovat tästä lausuneet, että punaista päin ei saa ajaa, vaikka liikennevalot olisivat epäkunnossa. Pitää odottaa tai etsiä kiertotie. Ikäänkuin rivien välistä voivat yrittää viestiä muita ratkaisumalleja.
Käytännössä päin jumittuneita punaisia lähdetään, kun ensimmäiseltä jonottajalta hermot pettää; yleensä viimeistään 2-5 minuutin kuluttua. Oma toleranssini on noin 3 minuuttia.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Jotkut poliisit ovat tästä lausuneet, että punaista päin ei saa ajaa, vaikka liikennevalot olisivat epäkunnossa. Pitää odottaa tai etsiä kiertotie.
Mitenhän risteysalueella tuo kiertotien "etsiminen" hoituu lain puitteissa yhtään sen enempää kuin punaisia päin ajaminen? :D

Ajamalla väärään suuntaan omia kaistoja vai miten?

Toisaalta eihän ohituksissakaan saa ajaa ylinopeutta ja kukapa ajaisikaan? :)
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Esim. Kanadassa luki tietyömailla, että sakot tulevat tuplana, jos jäät ylinopeudesta kiinni. Sama Suomeen myös kiitos.
Kyllä se niin on, että myös näiden urakoitsijoiden pitäisi huolehtia asiasta paremmin.
Tässähän ne keinot olisi. Työmaan kohdalla rajoitusta rikkoville kunnon sakot. Ja toisaalta sakot myös urakoitsijalle, jos ei pidä huolta siitä, ettei rajoitus aiheuta liikenteelle tarpeetonta haittaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Asfalttityömailla tilanne on selkeä, kun ne nopeudet alennetaan vasta juuri ennen, kuin missä porukka on ajamassa uutta pintaa tiehen.

Mutta sitten, kun tiellä on vaikka tienmerkkaaja, tai se härveli joka siistii penkkoja tienpientareilta, niin pisimmillään se ajoneuvo on tullut vasta jossain yli 30 kilometrin päässä vastaan siitä, mistä nopeudet on alennettu jo 120 ----> 80 km/h. Kyllä se nyt aivan hullulta tuntuisi tuo koko pätkä ajaa 40 km/h alennetuilla nopeuksilla, kun todellisuudessa olosuhteet tiellä eivät kuitenkaan poikkea mitenkään normaalista. Kyllä tässä silmät kuitenkin on päässä, joilla näkee sitten sen, kun se työkone eteen tulee ja sitten voi nopeudet pudottaa alas.

Mä tiedän, että on paljon ihmisiä joilla menee pää jumiin, kun tälläistä sanoo. Mutta näin tuolla liikenteessä kuitenkin siitäkin huolimatta on tullut toimittua, ja ongelmia ei ole ollut. Tulen näin tekemään jatkossakin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Asfalttityömailla tilanne on selkeä, kun ne nopeudet alennetaan vasta juuri ennen, kuin missä porukka on ajamassa uutta pintaa tiehen.

Mutta sitten, kun tiellä on vaikka tienmerkkaaja, tai se härveli joka siistii penkkoja tienpientareilta, niin pisimmillään se ajoneuvo on tullut vasta jossain yli 30 kilometrin päässä vastaan siitä, mistä nopeudet on alennettu jo 120 ----> 80 km/h. Kyllä se nyt aivan hullulta tuntuisi tuo koko pätkä ajaa 40 km/h alennetuilla nopeuksilla, kun todellisuudessa olosuhteet tiellä eivät kuitenkaan poikkea mitenkään normaalista. Kyllä tässä silmät kuitenkin on päässä, joilla näkee sitten sen, kun se työkone eteen tulee ja sitten voi nopeudet pudottaa alas.

Mä tiedän, että on paljon ihmisiä joilla menee pää jumiin, kun tälläistä sanoo. Mutta näin tuolla liikenteessä kuitenkin siitäkin huolimatta on tullut toimittua, ja ongelmia ei ole ollut. Tulen näin tekemään jatkossakin.
Joo, tänä kesä oli Hamina-Vaalimaa välillä kyltti "Niittotyö 80 km/h". Pätkällä, joka enimmäkseen 120 rajotus, ja näkyvyys eteen jopa toista kilometriä. No, sieltä se niittokone sitten tuli parinkymmenen kilsan jälkeen, jolloin laskin nopeuden ohituksen ajaksi vaadittuun. En kyllä poliisin pelossa ihan 120 painellu, vaan jotain satasta siihen asti.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Tietyörajoituksiin olisi helppo ratkaisu: oletusnopeusrajoitukset. Motarilla 130, maantiellä 100, taajamassa 60, ellei muuta ilmoiteta. Tietyön päättyessä paluu normaaliin nopeuteen. Nämä taitavat olla Suomessa kyllä olemassa, mutta ovat käytännössä turhia kun tikkarit ovat tien vieressä muutaman kilometrin välein.

Itävallassa mopoillessa ihmettelin kun rajoituskylttejä ei näkynyt juuri lainkaan. Sitten tajusin navin avulla että oletusrajoitukset käytössä ja ilmoitetaan vain taajaman alkaminen/päättyminen, moottoritie jne. Oli siinä ihmettelemistä kun on tottunut että Pasterstein kyllä sanelee rahvaalle rajoitukset tasaisin väliajoin. Ja liikenne tuntui silti sujuvan...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tietyörajoituksiin olisi helppo ratkaisu: oletusnopeusrajoitukset. Motarilla 130, maantiellä 100, taajamassa 60, ellei muuta ilmoiteta. Tietyön päättyessä paluu normaaliin nopeuteen. Nämä taitavat olla Suomessa kyllä olemassa, mutta ovat käytännössä turhia kun tikkarit ovat tien vieressä muutaman kilometrin välein.

Itävallassa mopoillessa ihmettelin kun rajoituskylttejä ei näkynyt juuri lainkaan. Sitten tajusin navin avulla että oletusrajoitukset käytössä ja ilmoitetaan vain taajaman alkaminen/päättyminen, moottoritie jne. Oli siinä ihmettelemistä kun on tottunut että Pasterstein kyllä sanelee rahvaalle rajoitukset tasaisin väliajoin. Ja liikenne tuntui silti sujuvan...
Samaa oli jossain Baltian maassa. Ainakin Latviassa, jos oikein muistan. Siellä oli maanteillä oletusrajoitus ja vain poikkeukset ilmoitettiin. Taitaa olla myös niin, että aina risteyksen (myös isommalla maantiellä olevan sivutien risteyksen) jälkeen palataan siihen oletukseen, kun usein oli ennen risteystä 60, mutta risteyksen jälkeen ei ollut mitään merkkiä nopeudesta.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Tietyörajoituksiin olisi helppo ratkaisu: oletusnopeusrajoitukset. Motarilla 130, maantiellä 100, taajamassa 60, ellei muuta ilmoiteta. Tietyön päättyessä paluu normaaliin nopeuteen. Nämä taitavat olla Suomessa kyllä olemassa, mutta ovat käytännössä turhia kun tikkarit ovat tien vieressä muutaman kilometrin välein.

Itävallassa mopoillessa ihmettelin kun rajoituskylttejä ei näkynyt juuri lainkaan. Sitten tajusin navin avulla että oletusrajoitukset käytössä ja ilmoitetaan vain taajaman alkaminen/päättyminen, moottoritie jne. Oli siinä ihmettelemistä kun on tottunut että Pasterstein kyllä sanelee rahvaalle rajoitukset tasaisin väliajoin. Ja liikenne tuntui silti sujuvan...

Suomessahan on yleisnopeusrajoitus taajamassa 50km/h ja taajaman ulkopuolella 80km/h jos muuta ei ilmoiteta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Suomessahan on yleisnopeusrajoitus taajamassa 50km/h ja taajaman ulkopuolella 80km/h jos muuta ei ilmoiteta.
On ja tuon pitäisi olla selvää kaikille ajokortin omaaville. Siitä huolimatta maanteiden varret on täynään 80 km/h nopeusrajoituskylttejä.
 
Suomessahan on yleisnopeusrajoitus taajamassa 50km/h ja taajaman ulkopuolella 80km/h jos muuta ei ilmoiteta.

Luulin että se on taajaman ulkopuolella 70 km/h ellei toisin ilmoiteta. Piti ihan varmistaa asia ja 80 km/h pitää paikkaansa. Onko tämä muuttunut jossain vaiheessa, vai olenko ajellut kaikki nämä vuodet paikoin hieman sallittua hitaammin? Hämäävää sikäli, kun noita 80 km/h kylttejä näkee maantiellä tuon tuosta, kun taas taajaman ulkopuolelle mentäessä ei yleensä ole kuin taajaman päättymismerkki. Ei nyt varsinaisesti haittaa, koska 10 km/h ei ole kovin merkittävä nopeusero, muutoin kuin polttoaineen kulutuksessa.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
On ja tuon pitäisi olla selvää kaikille ajokortin omaaville. Siitä huolimatta maanteiden varret on täynään 80 km/h nopeusrajoituskylttejä.

Itse tosiaan muistin sen verran että ne ovat olemassa, mutta ei hajuakaan itse rajoituksista. Autokoulussa n. 20 vuotta sitten niistä oli puhetta. Ei ole mitään tarvetta oikeasti muistaa/tietää niitä koska teiden varret ovat tikkareita täynnä, kuten sanoitkin.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei ole mitään tarvetta oikeasti muistaa/tietää niitä koska teiden varret ovat tikkareita täynnä, kuten sanoitkin.
En muista oikeastaan koskaan nähneeni 80 nopeusrajoitusmerkkiä taajamaa päättyy liikennemerkin yhtedessä (tai vastaavasti 50 ja taajama merkki). Sikäli ne olisi kyllä siis hyvä tietää. Tai tietysti ainakin se, että taajama = 50 km/h rajoitus, jos haluaa välttää potentiaalisesti isotkin sakot. Toisin päin ei toki saa sakkoja, mutta aika harva haluaa ajella 50 km/h maantiellä, jossa laki sallisi 80 km/h
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Itse olen välillä miettinyt että tuleekohan tulevaisuudessa jossain vaiheessa taajamarajoitus muuttumaan 40km/h:ssa. Tuntuu siltä että nykyään on aika yleistä että on 40km/h (tai enenevässä määrin 30km/h) aluerajoituksia taajamissa. Siihen malliin että sen taajamakyltin jälkeen alkaa tuo alempi aluerajoitus. Vaikka eihän tuolla nyt muuta väliä ole kuin että nykyään tarvitsee sen erillisen nopeusrajoituskyltin eli sinänsä aika merkityksetön juttu.
 
4

444

En muista oikeastaan koskaan nähneeni 80 nopeusrajoitusmerkkiä taajamaa päättyy liikennemerkin yhtedessä (tai vastaavasti 50 ja taajama merkki). Sikäli ne olisi kyllä siis hyvä tietää. Tai tietysti ainakin se, että taajama = 50 km/h rajoitus, jos haluaa välttää potentiaalisesti isotkin sakot. Toisin päin ei toki saa sakkoja, mutta aika harva haluaa ajella 50 km/h maantiellä, jossa laki sallisi 80 km/h
Ainakin tänään Lappeenrannassa tiellä 387 Ylämaalta päin tultaessa oli hetikohta taajamamerkin jälkeen 50km/h lätkä. Ja heti seuraavan risteyksen jälkeen toinen. Sinällään en pidä tuota huonona asiana välillä muistuttaa vallitsevasta yleisrajoituksesta, koska ulkopaikkakuntalainen ei välttämättä äkkiseltään tiedä, ollaanko siellä metsän keskellä kulkevalla tiellä taajama-alueella vai ei. Tai ei välttämättä muista, jos on vaikka edellispäivänä pysähtynyt johonkin yöksi ja jatkaa matkaa seuraavana päivänä. Turvallisuutta sen luulisi lisäävän.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Käytännössä päin jumittuneita punaisia lähdetään, kun ensimmäiseltä jonottajalta hermot pettää; yleensä viimeistään 2-5 minuutin kuluttua. Oma toleranssini on noin 3 minuuttia.

Odottelin kerran viisi minuuttia ja sitten soitin liikennevalokeskukseen. Sieltä käsin pistivät keltaiset vilkkumaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös