Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 136 074
  • 13 227

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
"Jos siellä on työt käynnissä" -ajattelu luo juuri tuon mielipide-aspektin tähän. Ne nopeusrajoitukset ovat silti siellä koko ajan, on työt käynnissä tai ei. Mietin, että käykö poliisille selitykseksi, että "eihän siellä edes ollut työt käynnissä", jos ajelee 87 km/h lasissa kuudenkympin alueella sunnuntai-iltana.
Kyllä noi urakoitsijat on kouluttaneet autoilijat olemaan välittämättä työmaarajoituksita. Parhaasa tapauksessa merkit on viikkoja aikaisemmin paikoilaan ja kuukauden töiden päättymisen jälkeen. Kyllä sitä oppii, että niillä ei ole merkitystä.

Ja tänä aamuna radiosta joku tietyöjuntti oli mesoamassa aiheesta. Katsois sinne peiliin, te saatte mitä tilaate.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kyllä noi urakoitsijat on kouluttaneet autoilijat olemaan välittämättä työmaarajoituksita. Parhaasa tapauksessa merkit on viikkoja aikaisemmin paikoilaan ja kuukauden töiden päättymisen jälkeen. Kyllä sitä oppii, että niillä ei ole merkitystä.

Ja tänä aamuna radiosta joku tietyöjuntti oli mesoamassa aiheesta. Katsois sinne peiliin, te saatte mitä tilaate.
Outo ajattelutapa sulla. Itse noudatan kyllä nopeusrajoituksia. En tajua mikä siinä on joillekin niin vaikeaa.
 
4

444

Nopeusrajoitus ei pääty risteykseen, paitsi jos tie vaihtuu. Nopeusrajoituksen päättyminen risteykseen on kyllä hyvin yleinen luulo, mutta se ei perustu mihinkään. Tämän luulon yleisyydestä saa hyvän käsityksen googlaamalla "päättyykö nopeusrajoitus risteykseen" ja ihmettelemällä eri keskustelupalstojen keskustelua aiheesta.

Tämähän ei pääsääntöisesti ole merkitsevä harhaluulo, koska lähes aina risteyksissä on nopeusrajoitusmerkit, paitsi tilanteissa joissa on jo aluerajoitus tai rajoitusalue. Mutta kyllä aina silloin tällöin näkee tilanteita, joissa bussipysäkki on välittömästi risteyksen jälkeen, tiellä on rajoitus 60 ja nopeusrajoitus muuttuu vasta bussipysäkin jälkeen. Tällöin asialla on suurikin merkitys. Ja tietenkin näissä tietyötilanteissa myös.

Varaan oikeuden olla väärässä tässä asiassa, sillä oma käsitykseni perustuu vain yllä mainitun lauseen googlailuun ja sen seurauksena löytyvien lakien ja asetusten tavaamiseen.
Ihan hyvä pointti. Olen oppinut tuon harhaluulon aikanaan autokoulussa. Laki tuskin on kuitenkaan tällä välin muuttunut.
Tuossa mainitsemassani risteyksessä on mielenkiintoista, että t-risteyksessä sama tie (tai ainakin samalla nimellä) jatkuu sekä Vaaralan että Rajakylän suuntaan, mutta ei ”suoraan” Jakomäen suuntaan. Vaaralaan päin sama tie kuitenkin kääntyy hetikohta pois ja jälleen ”suoraan” menevä tie muuttaa nimeään. Google mapsiin Somerikkotie, Huokotie ja Kuussillantie, jos joku haluaa katsella kartasta kohtaa. En osaa sanoa, missä kohdassa tuo nopeusrajoitus Vaaralasta päin tullessa oli, mutta sillä ei ole oman virheellisen tulkintani kannalta merkitystä; toki olen voinut tuurilla ajaa ”oikein”, kun asettelin nopeudeksi sen 50 km/h.
Jakomäestä Huokotieltä tullessa tiellä oli myös iloisesti sekaisin 30 km/h kylttejä ja 40 asfalttimerkintöjä, mutta tien vaihtuessa Somerikkotieksi tuo ilmeisesti muuttui taajamarajoitukseksi? No, se Somerikkotien puoli on saatu muutaman uudelleen avaamisen jälkeen jälleen paikattua ja poikkeusrajoitukset ovat poistuneet, eli siitä osasta ei ole riesaa. Sinällään tuosta ei muutenkaan ollut suurta ongelmaa, kun kyse on hyvin lyhyestä tieosuudesta kokonaisuutena. Mutta mahdollisessa onnettomuustilanteessa väärällä tulkinnalla voisi olla ikäviä seurauksia.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ihan hyvä pointti. Olen oppinut tuon harhaluulon aikanaan autokoulussa. Laki tuskin on kuitenkaan tällä välin muuttunut.

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin aika varmasti laki on muuttunut sinun autokoulusi jälkeen. Ainakin näin päättelen, kun käytät termiä aikanaan. Tieliikennelaki muuttui kesäkuun alussa tänä vuonna.
 
4

444

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin aika varmasti laki on muuttunut sinun autokoulusi jälkeen. Ainakin näin päättelen, kun käytät termiä aikanaan. Tieliikennelaki muuttui kesäkuun alussa tänä vuonna.
Tarkennetaan vielä sen verran, että tarkoitin tietenkin juuri tuota lain kohtaa. Mikäli sekin muuttui, niin sitten olin väärässä. Oma ajo-oppi on lähtöisin vuodelta 2001.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Outo ajattelutapa sulla. Itse noudatan kyllä nopeusrajoituksia. En tajua mikä siinä on joillekin niin vaikeaa.
Tämän takia alun perin kirjoitinkin, että nuo tietyönopeudet taitavat olla mielipidekysymyksiä.

Muistan tähänkin ketjuun kirjoitelleeni kymmenisen kesää sitten tapahtuneesta moottoritiellä ohittelusta, jossa ensin satasen alueella ohitin yhdeksääkymppiä posottavan nissanin. Sitten kuudenkympin rajoituksella tietyöalueella ajelin 65-70 km/h, nissani veti yhdeksääkymppiä ohi. Kohdakkoin rajoitus vaihtui 120:een ja saavutin yhdeksääkymppiä edelleen posottavan nissanin. Olisin päässyt ohi, ellei olisi pitänyt poistua rampista kohti määränpäätäni.

Enkä usko, että nissanissa oli vakionopeudensäädintä, oli vanhempaa mallia.
 

Glove

Jäsen
2. Työmaanopeudet taitavat olla mielipidekysymyksiä.
Voi kun olisikin. Toissa vuonna tulin yhdelle työmaalle ja satnen muuttui kuudeksikympiksi. Tilaa kun oli edessä niin nostin vaan jalan kaasulta. Olihan siellä sittä perkele sillan ison betonitolpan takana poliisi kamera-autoineen. En nyt muista paljonko oli yle, mutta 200 euroa se maksoo.
 

Undrafted

Jäsen
Iskostui työmaiden nopeusrajoitukset itsellä vakavasti otettaviksi, kun viime vuosina poliisi minusta näitä usein tehovalvonut. Ei osunut sakkoja omalle kohdalle, mutta riittävän usein paikallinen poliisi informoi suorittavansa valvontaa menestyksellä. Olen vain liian pihi maksamaan extraa ja toki autonikin olleet sellaisia, ettei niillä kaiveta sisäistä kisakuskia esiin.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Voi kun olisikin. Toissa vuonna tulin yhdelle työmaalle ja satnen muuttui kuudeksikympiksi. Tilaa kun oli edessä niin nostin vaan jalan kaasulta. Olihan siellä sittä perkele sillan ison betonitolpan takana poliisi kamera-autoineen. En nyt muista paljonko oli yle, mutta 200 euroa se maksoo.
Voisin väittää, että nopeusrajoitus voi muuttua kerralla vain maksimissaan 30 kilometria kerralla. Ettei olisi jäänyt jokin liikennemerkki huomioimatta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä mun nopeus laskee, jos siellä on työt käynnissä tai kaista menee turhan kapeaksi. Muuten ei.
Tämä. Vasta yksi päivä, kun ajelin kotiin, niin tienmerkintä oli edellä. Moottoritiellä pudotettu nopeudet useiden kymmenien kilometrien matkalta 120 ---> 80 km/h.

Sitten kun viimein sen tietyömaan tavoitin, niin paljastui, että siellä oli tosiaan kaksi autoa peräkkäin ajamassa. Toinen merkkasi tietä ja toinen oli se varoitusauto, joka ohjasi liikenteen ohituskaistalle. En ikinä pudota nopeuttani tuon kaltaisissa tilanteissa, jos en näe sitä työmaata, mutta näkyvyyttä eteenpäin on kuitenkin kaiken aikaa reippaasti. Sitten, kun se työmaa tulee vastaan, niin sitten tietysti ajetaan rajoitusten mukaan.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Tarpeeksi moni on nyt vastannut, että työmaarajoitukset ovat mielipidekysymys.
Oletteko myös sitä mieltä, että kesäisin voi koulujen läheisyydessä ajella viittä-kuuttakymppiä, kun koululaiset ovat lomalla? Eikä punaisiin valoihinkaan tai stop-merkin taakse varmaan tarvitse pysähtyä, jos mistään ei tule ketään?

Kiva, että meille on tehty liikenteeseen yhteiset säännöt, joita sitten jokainen saa tykönään tulkita miten haluaa. "Joo, onhan tässä kuudenkympin rajoitus, mutta mä tykkään ajella tässä yhdeksääkymppiä."
 
Tottakai niitä merkkejä pitää noudattaa. Esim. Kanadassa luki tietyömailla, että sakot tulevat tuplana, jos jäät ylinopeudesta kiinni. Sama Suomeen myös kiitos.

Muistan tähänkin ketjuun kirjoitelleeni kymmenisen kesää sitten tapahtuneesta moottoritiellä ohittelusta, jossa ensin satasen alueella ohitin yhdeksääkymppiä posottavan nissanin. Sitten kuudenkympin rajoituksella tietyöalueella ajelin 65-70 km/h, nissani veti yhdeksääkymppiä ohi. Kohdakkoin rajoitus vaihtui 120:een ja saavutin yhdeksääkymppiä edelleen posottavan nissanin.

Tämä on niin tuttua ja tulee vastaan oikeastaan aina kun vähänkin pidempää maantielenkkiä tulee ajettua.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tarpeeksi moni on nyt vastannut, että työmaarajoitukset ovat mielipidekysymys.
Oletteko myös sitä mieltä, että kesäisin voi koulujen läheisyydessä ajella viittä-kuuttakymppiä, kun koululaiset ovat lomalla? Eikä punaisiin valoihinkaan tai stop-merkin taakse varmaan tarvitse pysähtyä, jos mistään ei tule ketään?

Kiva, että meille on tehty liikenteeseen yhteiset säännöt, joita sitten jokainen saa tykönään tulkita miten haluaa. "Joo, onhan tässä kuudenkympin rajoitus, mutta mä tykkään ajella tässä yhdeksääkymppiä."
Raflaavia vastaesimerkkejä, mutta onko kovin hedelmällisiä. Sä varmaan noudatat kaikkia "sääntöjä" pilkun tarkasti, esimerkiksi seisot klo 05 aamuyöllä aution kylänraitin tien laidassa odottamassa, että valo vaihtuu jalankulkijalle vihreäksi?
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Ylempänä oli puhetta harhaluuloista. Yksi yleinen harhaluulo on, että moottoritien alkamisesta kertova merkki sisältäisi jotenkin automaattisesti nopeusrajoituksen 100 km/h. Näin ei kuitenkaan ole, vaan moottoritien nopeusrajoitus ilmoitetaan aina erikseen.

Yksi loistavista paikoista havainnoida tätä harhaluuloa on ajaa Jyväskylästä etelään. Mattilanniemestä yliopiston risteyksestä alkaen ysitien nopeusrajoitus on 80 km/h. Kun saavutaan Keljon markettien rampin kohdalle, alkaa moottoritie. Itse ajan tässä aina vakionopeudensäätimellä 90 km/h (todellista nopeutta 88 km/h) ja heti markettien jälkeen alkavassa Pumperinmäessä porukka vetää mittarisatasta ohi. Mäen jälkeen alkaa vasta satasen rajoitus ja siellä kun laitan vakkariin 110 km/h, joudun ohittamaan seuraavan parin kilometrin aikana kaikki ne, jotka menivät minusta juuri ohi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Hämmentävän usein muuten näkee sitä että mittarilla ajetaan esim. satasen alueella reiluakin ylinopeutta, esim. 120 km/h, mutta sitten kun poistutaan motarilta ihan perus-maantielle ja edelleen satasen alue niin vauhti tippuu johonkin 80-90 km/h.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Raflaavia vastaesimerkkejä, mutta onko kovin hedelmällisiä. Sä varmaan noudatat kaikkia "sääntöjä" pilkun tarkasti, esimerkiksi seisot klo 05 aamuyöllä aution kylänraitin tien laidassa odottamassa, että valo vaihtuu jalankulkijalle vihreäksi?
Ihan yhtäläisesti se nopeusrajoitus muuttuu koulujen ja päiväkotien läheisyydessä, toki siellä on usein myös hidastetöyssyjä. Ja kuten viikonloppuisin ei ole tietyöläisiä tien varrella, ei kesällä ole koululaisia. Miksei siis jättäisi kolmenkympin merkkiä huomiotta?

Ja kyllä, olen odotellut aamuyöllä jalankulkijan valon vaihtumista. Kaveri sai kerran yhdeltä virkaintoiselta poliisilta sakot punaisia päin kävelystä. Ei kiinnosta maksaa turhasta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ihan yhtäläisesti se nopeusrajoitus muuttuu koulujen ja päiväkotien läheisyydessä, toki siellä on usein myös hidastetöyssyjä. Ja kuten viikonloppuisin ei ole tietyöläisiä tien varrella, ei kesällä ole koululaisia. Miksei siis jättäisi kolmenkympin merkkiä huomiotta?

Ja kyllä, olen odotellut aamuyöllä jalankulkijan valon vaihtumista. Kaveri sai kerran yhdeltä virkaintoiselta poliisilta sakot punaisia päin kävelystä. Ei kiinnosta maksaa turhasta.
Juu, mutta miten nuo koulut ja päiväkodit liittyy aiheena olleisiin työmaa-nopeuksiin? Jos työmaa on selvästi "suljettu", niin ei sieltä yks kaks työmies hyppää tien laitaan. Jokainen ymmärtää, että koulujen läheisyydessä taajamissa liikkuu lomillakin ihmisuä ja lapsia. Mutta kuten sanoin, tiedostan toki, ettei tälle omalle harkinnalle mitään lain turvaa ole. Mutta en myöskään kaahaile mitään ysikymppiä kuudenkympin alueella, en sinne päinkään.

Edit: Mulle ei oo näitä sattunut, mutta kaveri sai mökkirannassaan sakot pelastusliivien puuttumisesta, kun korjasi rannassa moottoria ja vetäisi lopuksi käyntiin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Jokainen ymmärtää, että koulujen läheisyydessä taajamissa liikkuu lomillakin ihmisuä ja lapsia.

Joo, mutta yöllä ei liiku, satanen tauluun.

Nopeusrajoitus on nopeusrajoitus, oli siellä työmaa käynnissä tai ei. Surullista, että porukka pitää nopeusrajoituksia "mielipideasioina" ja todennäköisesti vielä itseään keskimääräistä parempina kuljettajina.
 
4

444

Joo, mutta yöllä ei liiku, satanen tauluun.

Nopeusrajoitus on nopeusrajoitus, oli siellä työmaa käynnissä tai ei. Surullista, että porukka pitää nopeusrajoituksia "mielipideasioina" ja todennäköisesti vielä itseään keskimääräistä parempina kuljettajina.
Eikö yli 80% suomalaisista pidä itseään keskimääräistä parempana kuljettajana?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Nopeusrajoitus on nopeusrajoitus, oli siellä työmaa käynnissä tai ei. Surullista, että porukka pitää nopeusrajoituksia "mielipideasioina" ja todennäköisesti vielä itseään keskimääräistä parempina kuljettajina.

Olet oikeassa, nopeusrajoitus on nopeusrajoitus ja niitä pitää / pitäisi noudattaa. Ja jos ylinopeutta ajaa, niin sakko on ihan itse aiheutettu.

Mutta sanotaanko näin, että ymmärrän myös niitä kirjoittajia, jotka ovat sitä mieltä, että tietyötyypit tekevät tuota rajoitusten kunnioittamattomuutta ihan itsekin. Näitä näkee vaikka mitä. On alennettua (jopa 50 km/h) rajoitusta kilometrikaupalla, vaikka työmaasta ei näy jälkeäkään. Viime kesänä vitostiellä Kainuussa oli tämmöinen ja täytyy sanoa, että en täysin rajoitusta noudattanut. Rajoituksia ei muuteta viikonlopuksi, vaikka töitä ei tehdäkään. Joskus tietyöt on keskeytetty esim. juhannusruuhkan ajaksi ja sillon on myös rajoituksia nostettu, mutta pääsääntönä on, että ei tuota viitsitä tehdä, kun siitä on ilmeisesti ylimääräistä vaivaa sille työmaan porukalle.

Aika usein näkee niitä, missä on esim. siltatyön takia jossain kohtaa ennen siltaa laskettu nopeusrajoitus. Sillan jälkeen ei ole enää mitään tietyötä, mutta alennetun rajoituksen päättymismerkkiä tai uutta tavallisen nopeuden merkkiä ei olekaan laitettu ja silloinhan se alennettu nopeus jatkuu niin pitkään, kunnes joku uusi nopeusrajoitusmerkki tulee eteen. Pahimmillaan kilometrikaupalla pitäisi ajella viittä- tai kolmeakymppiä kasikympin tai jopa satasen tiellä.

Kyllä se niin on, että myös näiden urakoitsijoiden pitäisi huolehtia asiasta paremmin.

P.S. Aika usein näkee, että nopeusrajoitus on kiinnitetty johonkin liikkuvaan työkoneeseen. Jonkun asiantuntijan kommentin kauan sitten luin tähän liittyen ja hän silloin kertoi, että liikkuvalla liikennemerkillä ei ole mitään lain mukaista määräysmerkitystä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Mutta sanotaanko näin, että ymmärrän myös niitä kirjoittajia, jotka ovat sitä mieltä, että tietyötyypit tekevät tuota rajoitusten kunnioittamattomuutta ihan itsekin.

Ymmärrän itsekin oikein hyvin. "Viihdyn" tien päällä toistasataa tuhatta kilometriä vuodessa ja voin kertoa, että yöaikaan tyhjällä tiellä ei varsinaisesti huvittaisi pudottaa rekan nopeutta viiteenkymppiin näennäisesti tyhjän työmaan vuoksi. Mutta teen sen silti, koska nopeusrajoitus on nopeusrajoitus. Oli se sitten työmaahenkilön laiskuudesta johtuva tai ei.

Ei huvittaisi maksaa eläkemaksujakaan, koska näin kolmekymppisenä tuskin pääsen ikinä eläkkeelle. Mutta maksan silti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös