Nopeusrajoitus on nopeusrajoitus, oli siellä työmaa käynnissä tai ei. Surullista, että porukka pitää nopeusrajoituksia "mielipideasioina" ja todennäköisesti vielä itseään keskimääräistä parempina kuljettajina.
Olet oikeassa, nopeusrajoitus on nopeusrajoitus ja niitä pitää / pitäisi noudattaa. Ja jos ylinopeutta ajaa, niin sakko on ihan itse aiheutettu.
Mutta sanotaanko näin, että ymmärrän myös niitä kirjoittajia, jotka ovat sitä mieltä, että tietyötyypit tekevät tuota rajoitusten kunnioittamattomuutta ihan itsekin. Näitä näkee vaikka mitä. On alennettua (jopa 50 km/h) rajoitusta kilometrikaupalla, vaikka työmaasta ei näy jälkeäkään. Viime kesänä vitostiellä Kainuussa oli tämmöinen ja täytyy sanoa, että en täysin rajoitusta noudattanut. Rajoituksia ei muuteta viikonlopuksi, vaikka töitä ei tehdäkään. Joskus tietyöt on keskeytetty esim. juhannusruuhkan ajaksi ja sillon on myös rajoituksia nostettu, mutta pääsääntönä on, että ei tuota viitsitä tehdä, kun siitä on ilmeisesti ylimääräistä vaivaa sille työmaan porukalle.
Aika usein näkee niitä, missä on esim. siltatyön takia jossain kohtaa ennen siltaa laskettu nopeusrajoitus. Sillan jälkeen ei ole enää mitään tietyötä, mutta alennetun rajoituksen päättymismerkkiä tai uutta tavallisen nopeuden merkkiä ei olekaan laitettu ja silloinhan se alennettu nopeus jatkuu niin pitkään, kunnes joku uusi nopeusrajoitusmerkki tulee eteen. Pahimmillaan kilometrikaupalla pitäisi ajella viittä- tai kolmeakymppiä kasikympin tai jopa satasen tiellä.
Kyllä se niin on, että myös näiden urakoitsijoiden pitäisi huolehtia asiasta paremmin.
P.S. Aika usein näkee, että nopeusrajoitus on kiinnitetty johonkin liikkuvaan työkoneeseen. Jonkun asiantuntijan kommentin kauan sitten luin tähän liittyen ja hän silloin kertoi, että liikkuvalla liikennemerkillä ei ole mitään lain mukaista määräysmerkitystä.