Pyöräilijä saakin sen rajan ylittää. Sinä et nyt vaan sitä taida ymmärtää.Pysyy valkoisten viivojen sisällä (mikä on minun ajoratani) toisin kuin tällä pyöräilijällä, joka ylittää valkoisen viivan vähintään kahdesti.
Pyöräilijä saakin sen rajan ylittää. Sinä et nyt vaan sitä taida ymmärtää.Pysyy valkoisten viivojen sisällä (mikä on minun ajoratani) toisin kuin tällä pyöräilijällä, joka ylittää valkoisen viivan vähintään kahdesti.
Pyöräilijä saakin sen rajan ylittää. Sinä et nyt vaan sitä taida ymmärtää.
Kun ei kumpikaan olla juristeja (ilmeisesti?), niin ei leikitä sellaisia, vaan luetaan mieluummin esimerkiksi aikaisemmin linkittämääni Liikenneturvan ohjeistusta. Eikö?Missä on se kohta laista, joka kertoo, että pyöräilijä saa poukkoilla mielivaltaisesti ajoradan ja pienrareen välillä? Tällainen on tosiaan mennyt kyllä ihan ohi. Mutta selvensi tilannetta.
Pyöräilijä tuolla videolla ajoi koko ajan tien oikeassa reunassa, kuten pyöräilijältä edellytetäänkin.Pyöräilijällä on yhtälailla vastuu omasta ajamisestaan, kuin moottoriajoneuvojen kuljettajilla. Et sä pyöräilijänä voi ajaa niin, että muiden täytyy arpoa miten tiellä viipotat. Jos ajat pientareella, sitten ajat siellä niin pitkään, kunnes pystyt turvallisesti ajoradan oikeaan reunaan siirtymään.
Kun ei kumpikaan olla juristeja (ilmeisesti?), niin ei leikitä sellaisia, vaan luetaan mieluummin esimerkiksi aikaisemmin linkittämääni Liikenneturvan ohjeistusta. Eikö?
Pyöräilijä tuolla videolla ajoi koko ajan tien oikeassa reunassa, kuten pyöräilijältä edellytetäänkin.
25 op juridiikkaa takana ja varmasti enemmän finlexiä tullut luettua kuin sinulla. Jos noista opinnoista jotain jäi käteen, niin se ettei maallikoiden lakitulkinnoilla ole paskaakaan arvoa. Juridiikka on vähän muutakin kuin tekstin lukemista.Ei tuo lain lukeminen, niin vaikeaa ole. Siitä vain finlex auki, siellä on ihan suomea. Liikenneturva puolestaan ei ole lakikirja.
Mainittakoon nyt, että itse ohitan kyllä pyörät ihan kaistaa vaihtamalla, koska
A) se ei ole kovin vaikeaa.
B) en halua vahingoittaa ketään.
C) en ole hirveän mulkvusti.
Tuskinpa se puolta metriä kävi ajoradan puolella ja jos kävi, niin mitään syytä ei ole pyöräilijän hengellä leikkiä.Silloin kun joudun fillarilla ajamaan maantien reunassa, ei tulisi mieleenkään heilua puolta metriä pientareelta ajoradalle. Eikös tää kuski ollut vielä puoliammattilainen, niin luulisi pyörän pysyvän hanskassa.
25 op juridiikkaa takana ja varmasti enemmän finlexiä tullut luettua kuin sinulla.
Sanotaanko näin tiivistäen, että täysin autoilijan piikkiin tuo itse osuma menee, mutta mitä helvettiä tuo heiluminen oli? Ei kai kukaan nyt normaalisti noinkaan isolla heilumisella pyöräile?
Tässä on kyllä paljon totuutta mukana. On niitä monenlaisia sankareita kyllä pyöräilijöissäkin liikenteessä ja monella olisi peiliinkatsomisen paikka.Valitettavasti 99% pyöräilijöistä on pilannut kaikkien maineen, niin näitä sitten tulee. Pyöräilijät ja hevosten kanssa liikkuvat ovat siitä ikäviä, että kuvittelevat kaikkien kulkevan heidän ehdoillaan. Sitten, kun tiedetään suomalaisten hermojen pituus liikenteessä, niin näitä tullaan näkemään jatkossakin.
Käväsehän joku päivä joutessas hakemassa kaupasta paremmat Rapalat, nykysissä näkyy koukut vastarannalle asti ;) Ei täällä kukaan ole nyt väittänyt että mainitsemasi toimintatavat olisivat oikeutettuja. Mutta mitä haittaa on yksittäisestä pyöräilijästä, joka ajaa tien oikeassa reunassa ja jonka turvallinen ohittaminen ei ihmeitä vaadi? Huolestuttava on tuo asenne toivoa "poikasten" aiheuttavan vahinkoa pyöräilijöille. Mikähän lienee nimimerkin käsitys "asiallisesta opastuksesta"?Älä nyt, kyllä pyöräilijän pitää saada ajaa vaikka keskellä tietä jos siltä tuntuu. Mua tuolla teillä vituttaa ennenkaikkea nämä spandex miehet, jotka ajoradalla ajavat vaikka viereen on tarkoitusta varten rakennettu kevyenliikenteenväylä.
Mieluimmin vielä kolme rinnan, ettei kukaan voi ohittaa. Tuo on kyllä sellaista urpoilua, että toivoisi poikasten heittelevän niitä keppejä pyörän pinnoihin, koska asiallista opastusta nuo mulkut ei kuuntele.
Pyöräilijän tulisi ajaa pientareella TAI ajoradan oikeassa reunassa. Nyt hän ajaa sekä että.
Joskus olen kuullut vauhdista joka pitää sovittaa tilanteen mukaan. Yllättäen se ei tietenkään koske pyöräilijöitä. Ei kevyen liikenteen väylällä eikä isoilla teilläkään.Ei se polkupyörä kulje kuin kiskoilla, se siirtyilee sivusuunnassa matkan aikana jonkun 30-40 sentin marginaalin sisällä oli pyöräilemässä kuka hyvänsä.
Tuollaisessa paikassa missä piennar on jonkun 20-30 cm leveä vain, ei voi ajaa koko matkaa pientareella reunaviivan takana.
Tässäkin on kyllä jännä että miksi jokaisen pyöräilijän kohtaavan autoilijan pitäisi joustaa tämän pyöräilijän takia, mutta pyöräilijän ei tarvitse lainkaan?Autoilija tekeepi oikein kun kiertää riittävän turvavälin päästä (ainakin metri). Jos se ei ole mahdollista vaikka vastaantulevan leveän kuljetuksen vuoksi, niin jarrulla vauhtia pois autosta ja odottaa aikaa parempaa.
Joskus olen kuullut vauhdista joka pitää sovittaa tilanteen mukaan. Yllättäen se ei tietenkään koske pyöräilijöitä. Ei kevyen liikenteen väylällä eikä isoilla teilläkään.
Tässäkin on kyllä jännä että miksi jokaisen pyöräilijän kohtaavan autoilijan pitäisi joustaa tämän pyöräilijän takia, mutta pyöräilijän ei tarvitse lainkaan?
Tuo on kyllä sellaista urpoilua, että toivoisi poikasten heittelevän niitä keppejä pyörän pinnoihin, koska asiallista opastusta nuo mulkut ei kuuntele.
Sovittaisiinko nyt niin, ettei tätä sisältöä tarvitse lukea enää kolmatta kertaa?Nuo kepit pinnojen väliin olisi ihan oikein niille urpoille, jotka mainitsemallani tavalla tuolla muun liikenteen seassa vaaratilanteita ihan itse aiheuttaa.
No jopas on sattunut yhdelle henkilölle paljon tämmöisen asenteen omaavia pyöräilijöitä kohdalle. Olen samaa mieltä, että näitä "tien omistajia" kyllä löytyy pyöräilijöidenkin joukosta, mutta sanoisin silti että ovat yksittäistapauksia. Edit. edellisistä viesteistäni voi lukea syitä miksi koko ajan ei ajeta aivan tien oikeassa reunassa, missä pyöräilijän tietysti kuuluu ajaa.@lasaleiko
Kommenttini pyöräilijöitä kohtaan oli omien kokemusten mukainen ja melko moni paljon pyöräilevä luulee omistavansa nuo väylät mitä käyttää. Nuo kepit pinnojen väliin olisi ihan oikein niille urpoille, jotka mainitsemallani tavalla tuolla muun liikenteen seassa vaaratilanteita ihan itse aiheuttaa. Liikennesäännöt kun ei tunnu näitä oman elämänsä Lance Amstrongeja koskevan, olivat sitten jalankulkijoiden tai autoilijoiden seassa polkemassa.
Jonkin verran pyörällä sotkeneena mua ihmetyttää, eträ eikö oikeasti voi ajatella niitä muita tienkäyttäjiä?
Nyt on taas näitä ohjusjoukkioita liikenteessä niin perkuleesti, kun kelit on hyvät.
@lasaleiko
Kommenttini pyöräilijöitä kohtaan oli omien kokemusten mukainen ja melko moni paljon pyöräilevä luulee omistavansa nuo väylät mitä käyttää. Nuo kepit pinnojen väliin olisi ihan oikein niille urpoille, jotka mainitsemallani tavalla tuolla muun liikenteen seassa vaaratilanteita ihan itse aiheuttaa. Liikennesäännöt kun ei tunnu näitä oman elämänsä Lance Amstrongeja koskevan, olivat sitten jalankulkijoiden tai autoilijoiden seassa polkemassa.
En kyseisen merkkisiä autoja omista tai ole edes omistanut (veikkaisin että tässä haetaan kolmea tiettyä merkkiä), mutta eipä nuo liikenteessä kuitenkaan nyt niin kauheasti ongelmatilanteita aiheuta. Isompana ongelmana näkisin sen keski-ikäisen miehen jolla kapearenkainen pyörä alla. Puhtaasti veikkauksena arvelisin että nyt on päätetty hankkiutua elämänsä kuntoon ja sitä varten tarvitsee polkea niin perkeleen kovaan. Ikävä kyllä "tour de France"-simulaatiota ei saa tehtyä kevyen liikenteen väylillä (siellä saattaa olla lapsia, lastenrattaita tai herranjestat kävelijöitä), joten ainoa toive löytyy sisäinen Froomensa on hypätä autojen sekaan. Ja kun sitten sotketaan niin perkeleesti, niin siinähän unohtuu muut liikenteen käyttäjät, liikennesäännöt ja yleensä myös järki, kun kaikki happi menee pullottaville reisilihaksille, eikä näinollen happea riitä lainkaan aivoille.Nuori mies ja tietynmerkkiset autot ja pommi on valmis, kaikki myös tietävät sen, mutta ongelmalle ei tehdä mitään.
Maantiepyöräilijä hoitaa sikailunsa taajamissa. Eli olet nähnyt.Kertaakaan en ole pyöräilijän nähnyt sikailevan maantiellä, mutta taajamissa kyllä useasti.
En ymmärtänyt.Maantiepyöräilijä hoitaa sikailunsa taajamissa. Eli olet nähnyt.
Editointi. Siis niin halutessasi.
No väännän: Peugeutti kaveri Tourinfanipaidassansa polkee taajamassa ajoväylällä vaikka hänellä olisi käytössään eri oiva ja esteetön kevytväylä, joka on erikseen heille tarkoitettu. Saa siellä toki mennä, mutta havemmin näin tekee normi "markettipyöräilijä".En ymmärtänyt.
Kyllä. En itsekään tätä ymmärrä tai harrasta. En ole koskaan nähnyt kenenkään ajavan ajoväylällä kun vieressä olisi pyörätie. Keskustassa toki pyöräilijät ajavat kävelytiellä vaikka pitäisi ajaa autotiellä eivätkä osaa väistämissääntöjä yhtään. Nämä ovat huomattavasti suurempia ongelmia kuin maantien reunaa ajava pyöräilijä. Tai ainakin omasta mielestäni.No väännän: Peugeutti kaveri Tourinfanipaidassansa polkee taajamassa ajoväylällä vaikka hänellä olisi käytössään eri oiva ja esteetön kevytväylä, joka on erikseen heille tarkoitettu. Saa siellä toki mennä, mutta havemmin näin tekee normi "markettipyöräilijä".
Maantiellä melko sivussa pysyvät molemmat näin autoilijan vinkkelistä.
Eli ymmärsit?