Valitettavasti 99% pyöräilijöistä on pilannut kaikkien maineen, niin näitä sitten tulee. Pyöräilijät ja hevosten kanssa liikkuvat ovat siitä ikäviä, että kuvittelevat kaikkien kulkevan heidän ehdoillaan. Sitten, kun tiedetään suomalaisten hermojen pituus liikenteessä, niin näitä tullaan näkemään jatkossakin.
Tässä on kyllä paljon totuutta mukana. On niitä monenlaisia sankareita kyllä pyöräilijöissäkin liikenteessä ja monella olisi peiliinkatsomisen paikka.
Älä nyt, kyllä pyöräilijän pitää saada ajaa vaikka keskellä tietä jos siltä tuntuu. Mua tuolla teillä vituttaa ennenkaikkea nämä spandex miehet, jotka ajoradalla ajavat vaikka viereen on tarkoitusta varten rakennettu kevyenliikenteenväylä.
Mieluimmin vielä kolme rinnan, ettei kukaan voi ohittaa. Tuo on kyllä sellaista urpoilua, että toivoisi poikasten heittelevän niitä keppejä pyörän pinnoihin, koska asiallista opastusta nuo mulkut ei kuuntele.
Käväsehän joku päivä joutessas hakemassa kaupasta paremmat Rapalat, nykysissä näkyy koukut vastarannalle asti ;) Ei täällä kukaan ole nyt väittänyt että mainitsemasi toimintatavat olisivat oikeutettuja. Mutta mitä haittaa on yksittäisestä pyöräilijästä, joka ajaa tien oikeassa reunassa ja jonka turvallinen ohittaminen ei ihmeitä vaadi? Huolestuttava on tuo asenne toivoa "poikasten" aiheuttavan vahinkoa pyöräilijöille. Mikähän lienee nimimerkin käsitys "asiallisesta opastuksesta"?
---
Hyvä huomio
@Kari Runk ja
@Grainger tuo pyöräilijän heiluminen. Vielä jos on ollut triathlon-pyörästä kyse, niin niissä mielestäni pitäisi saada vakautettua ajolinja vakaaksi eikä tuollaista heilumista tule (korjatkaa joku joka tuntee nämä pyörät paremmin). Enpä ole tosin kiinnittänyt huomiota omillakaan lenkeillä, että miten se pyörän keula käyttäytyy. Ensimmäisenä tulee mieleen puuskittainen sivuttaistuuli, mikä saattaa kevyttä pyörää riepotella hyvinkin helposti, siitä on omaakin kokemusta.
Eikä se tien pinta aivan tasainen ole, joskin videolla näkyvässä kohdassa varsin hyvässä kunnossa. Se olisi kutienkin autolijoiden hyvä muistaa ja huomioida ohitustilanteissa, että siellä tiessä voi olla kuoppia ja routavauroita, joita pyöräilijän on suositeltavaa väistää oman turvallisuutensa (ja pyörän ehjänä pysymisen) takia. Tuskinpa kukaan autoilijakaan haluaa kokeilla, miten renkaat kestävät kun täräytetään kovasta vauhdista sateen ja roudan aiheuttamiin kuoppiin. Toki pyöräilijänkin kannattaa varmistaa ennne väistöliikettä, ettei takaa ole tulossa autoja. Joskus nuo kuopat tulevat pyörällä ajaessakin niin nopeasti eteen, että siinä ei jää aikaa oman selustan varmistamiseen. Turvallisin vaihtoehto siinä tapauksessa on ajaa varoen kuopan yli ja toivoa pyörän kestävän.
Ei tästä ole pariaakan viikkoa, kun näin uutisen Briteissä kuolleesta triathlonistista, joka oli pyöräillessään ajanut kuoppaan, ja sen aiheuttaman horjahduksen seurauksena jäänyt auton alle. Pitäisi kaivaa tuo juttu esille, koska en itsekään ehtinyt lukea taustoja tarkemmin. Vaikea tuossa on nähdä syylliseksi sen enempää pyöräilijää tai autoilijaa. Ennemminkin kyseessä on riittämättömän teiden kunnossapidon ja huonon tuurin seuraus. Mitä tällä esimerkillä haluan siis sanoa, niin ainakin itse toivon autoilijoiden väistävän kunnolla juuri sen takia, että tilanne saattaa muuttua todella nopeasti, juuri edellisissä kappaleissa mainittujen tuulen tai tien huonon kunnon takia. Kun autoilija ohittaa pyöräilijän reilusti niin tätä riskiä pienennetään. Ja kun sitä ohitusta ei lähdetä tekemään heti pyöräilijän sattuessa eteen, niin ei oteta riskiä myöskään nokkakolareiden suhteen. Sitten kun pyöräilijä vielä osautuu pyörätielle sen ollessa mahdollista, niin riski pienenee entisestään.