Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 802
  • 13 193

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Käyttäkää hyvät ihmiset heijastimia. Meinasin tänään ajaa autolla nuoren naisen yli, kun muija pukeutunut täysin mustaan, ei valoa pyörässä, ja helvetin pimeä. Vielä kun tihkutti sopivasti, niin ei mitään havaintoa kyseisestä pyöräilijästä. Katsoin kyllä ennenkun käännyin ettei siellä ketään ole, mutta yhtäkkiä suoraan auton edessä. Jarrut pohjaan, ei osumaa, mutta vittu että säikähdin.

Hyi helevetti mikä fiilis oli tuon jälkeen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ylitettiin viikonloppuna valoisaan aikaan vaimon kanssa kävellen suojatie, jolloin auto joutui hidastamaan ja samalla tervehti meitä tööttäämällä. Lahdessa suojateiden kunnioitus on kyllä huipussaan.
 

teppana

Jäsen
Ylitettiin viikonloppuna valoisaan aikaan vaimon kanssa kävellen suojatie, jolloin auto joutui hidastamaan ja samalla tervehti meitä tööttäämällä. Lahdessa suojateiden kunnioitus on kyllä huipussaan.

Ei se Oulussakaan paremmin ole. Helsinki on varmaan ainoa paikka Suomessa missä autoilijat ymmärtävät kuinka suojatiet toimii.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei se Oulussakaan paremmin ole. Helsinki on varmaan ainoa paikka Suomessa missä autoilijat ymmärtävät kuinka suojatiet toimii.
Helsingissä kyllä ihan eri tasoa suojateiden kunnioitus kuin Lahdessa. Oulussa en ole asunut tai viettänyt niin paljoa aikaa, joten en osaa verrata. Tästä samasta asiasta avauduin aikaisemminkin, mutta joku taisi kertoa ettei tilanne ole Lahdessa muuta maata huonompi. Löl.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yle on käynyt vähän kuvaamassa suomalaista liikennekäyttäytymistä. Ja teki "pahoista jutuista" pienen koosteen uutisiin ja nettiin.

"Hullunrohkeita ohituksia ja liikenteen vaarantamista" – katso videoilta, miten tieliikennelakia rikotaan ihan urakalla joka päivä (linkki vie Ylen sivuille)
Tuossa ensimmäisessä videossa sen oikealta ohitetun auton kuskin käyttäytyminen oli aika töykeää, en ymmärrä miksei se voinut palata oikealle kaistalle ohituksen jälkeen. Ei tietenkään oikeuta ohittajan tekoa se mitenkään.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tuossa ensimmäisessä videossa sen oikealta ohitetun auton kuskin käyttäytyminen oli aika töykeää, en ymmärrä miksei se voinut palata oikealle kaistalle ohituksen jälkeen. Ei tietenkään oikeuta ohittajan tekoa se mitenkään.
Ohitetun auton ajaja ei ollut lainkaan töykeä. Päinvastoin, pyrki jättämään riittävän välin kuvausautoon, ettei leikkaisi aivan eteen, mikä etenkin sadesäällä on huomaavaista. Vaihtoi kaistaa samoilla paikkeilla kuin itsekin olisin. Se, että takana tuli joku tollo, jonka mielestä ohittaessa pitää leikata toisen eteen, ei ollut vasemmalla ajavan vika. Ei malttanut odottaa muutamaa sekuntia vaan päätti vaarantaa liikennettä sekä rikkoa sääntöjä.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko toi pätkä moottoritietä? Oikealta ohittaminenhan taitaa olla vain moottoritiellä kiellettyä. Samaa mieltä käyttäjän @Shardik kanssa kyllä. Ei sitä nyt tarvitse aina ihan toisen auton eteen vaihtaa kaistaa. Vähän se takana ajavakin voisi jaksaa odottaa, eikä heti itse vetää oikealle kun auto siihen mahtuu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko toi pätkä moottoritietä?
Ei ole kuin pelkkä ohituskaista. Mielestäni 50 metriä jälkeen ohituksen voisi kyllä ohituskaistalta palata takaisin normaalikaistalle. Tuo ohitettu auto näyttää haluavan ajaa koko ohituskaistan pituuden.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En ota yksittäiseen videoon kantaa, mutta tietysti sitä toivoisi ohituskaistoilla ihmisiltä pelisilmää. Jos joku tulee takaa niin aika todennäköistä se on että ohi haluaa, mutta ei tietysti saa liian eteenkään tulla.
Ohituskaistan omiminen on kuitenkin ihan todellinen ilmiö, ja siihen liittyen ohituskaistoilla on viime aikoina vähän ärsyttänyt raskaamman kaluston toiminta. Eli jos jonon ekana on joku Polo-mummo, seuraavana kuorma-auto ja sen jälkeen muutama henkilöauto, niin kun ohituskaista alkaa niin kuorma-auto siirtyy välittömästi ohituskaistalle ja alkaa kelata vauhtia, että sitten ohituskaistan päässä pääsee mummosta ohi. Kukaan muu ei pääse sen paremmin mummosta kuin siitä mahdollisesti alinopeutta jatkavasta kuorma-autostakaan.. Kun voisi kelata sen vauhdin siinä oikealla kaistalla (vaikka jättäisi pienen välin kiihdyttämistä varten), antaa henkilöautojen mennä ja sitten ohittaa mummo. Ei se tietysti täysin ongelmatonta ole tuokaan toimintamalli, mutta pelisilmää toivoisi puolin ja toisin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ohitetun auton ajaja ei ollut lainkaan töykeä. Päinvastoin, pyrki jättämään riittävän välin kuvausautoon, ettei leikkaisi aivan eteen, mikä etenkin sadesäällä on huomaavaista. Vaihtoi kaistaa samoilla paikkeilla kuin itsekin olisin. Se, että takana tuli joku tollo, jonka mielestä ohittaessa pitää leikata toisen eteen, ei ollut vasemmalla ajavan vika. Ei malttanut odottaa muutamaa sekuntia vaan päätti vaarantaa liikennettä sekä rikkoa sääntöjä.

Aika iso ero videon toiminnassa ja "toisen eteen leikkaamisessa". Pelisilmääkin saa käyttää. Motarilla on kieltämättä ärsyttävää jos joku idiootti leikkaa eteen sadesäällä, puhumattakaan räntä- taikka lumisateesta. Tässä videossa vasemmalle jäänyt sankari vaikutti tyypilliseltä ohituskaistablokkaajalta, joka jää siihen tulpaksi pelkkää vittumaisuuttaan.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tänään oli etelässä vaikea ajokeli, näkyvyys heikkoa, liukasta sun muuta. Oli kuitenkin mukavaa, kun kehä kolmosella ihmiset osasivat suhteuttaa ajamisensa vallitseviin olosuhteisiin ja nopeudet sekä välimatkat muihin autoilijoihin pidettiin turvallisina. Kaksi kaveria näin matkan aikana, jotka kuvittelivat ajavansa tunturirallia, mutta muutoin matka sujui mukavasti.

Kiitän siis muita autoilijoita siitä, että otettiin muutkin siellä huomioon ja toivottavasti mahdollisimman moni pääsee tänään(kin) kotiin turvallisesti, vaikkakin ehkä myöhemmin kuin normaalisti.
 

EEspoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko & Leijonat
Täytyy kompata että sama ilmiö kehä ykkösellä sillä pätkällä mitä ajelin, olin siis positiivisesti yllätynnyt. Vauhtia oli maltilliset 50-60 km/h ja turvaväli tuplat tai triplat normaaliin verrattuna. Muutamalla auto hyytynyt ja oikeaoppisesti hätävilkut päällä tien reunassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Semmoista tässä mietin, kun kehä kolmosella ajan gepsiin 91 km/h, miten on mahdollista, että rekka-auto voi ajaa ohi. Eikö ne ole rajoitettu johonkin 88 km/h ja digipiirturiaikana sitä ei voi ohittaa eikä rajoitinta vasten ajeta, koska suurempi bensankulutus?

Mietin sitä sen takia, että kehällä tuntuu olevan aivan yleistä, että rekat ajelee lujempaa, kuin muu liikenne. Aina on joku raskaankaluston edustaja välkyttelemässä pitkiä.
Ne on rajoitettu niiden mittarin mukaiseen 88 vai 89 km/h nopeuteen. Helppohan sekin on toki monessa autossa kiertää.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Semmoista tässä mietin, kun kehä kolmosella ajan gepsiin 91 km/h, miten on mahdollista, että rekka-auto voi ajaa ohi. Eikö ne ole rajoitettu johonkin 88 km/h ja digipiirturiaikana sitä ei voi ohittaa eikä rajoitinta vasten ajeta, koska suurempi bensankulutus?

Mietin sitä sen takia, että kehällä tuntuu olevan aivan yleistä, että rekat ajelee lujempaa, kuin muu liikenne. Aina on joku raskaankaluston edustaja välkyttelemässä pitkiä.
Mielenkiinnosta kyselen, että oliko auto kotimaisissa kilvissä, ja jos oli, niin näitkö yrityksen nimeä? Kyllä tuon rajoittimen pystyy ohittamaan, mutta siitä jää vikakoodi piirturin muistiin. Tämä sitten näkyy tienvarsitarkastuksessa, jos poliisi lukee piirturin tiedot piirturista, eikä vain kuljettajakortista.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joku suomalainen sukunimi siinä oli. Ei jäänyt mieleen. Pieni ihminen sisälläni mietti, että soittaisiko firmaan, mutta en sitten oikeasti viitsinyt.
Poliisille ilmoitus toimii parhaiten. Itseäni harmittaa, että nämä kaahaajat tekevät haittaa kuljetusalan muutenkin huonolle imagolle.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hollantilaiset ja venäläiset rekat painelee surutta ohi, jos kahdeksaa- tai yhdeksääkymppiä ajelee. Liekö sitten erilainen laki noissa maissa? Joskus vaan hirvittää, kun ko. auto tulee puskuriin, eikä oikein väistääkään voi.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eilen iltapäivällä ajeltiin Porista Nokialle (VT 11). Joitakin kymmeniä kilometrejä ajeltiin aika nätisti parin Knaufin rekan vetämässä letkassa, vauhti pysyi aika mukavasti siinä 80 km/h nurkilla. Murhasaaren sillan jälkeisessä ylämäessä alkaa ohituskaista. Siinä toinen rekoista lähti yrittämään ohi tästä ihan hyvää vauhtia siihen saakka ajaneesta kollegastaan. Siinä sitten vedettiin puolet ohituskaistasta rekat rinnakkain, kummallakin vauhtia alle 60 km/h. Ymmärsi se sentään puolessa välissä olevansa samanlaisella autolla liikkeellä kuin kollegansa, eipä päässyt ohi.

Nuppiin ei oikein näkynyt, minkä näköinen kaveri tämän älynvälähdyksen sai. Toivon mukaan meni nuoruuden ja kokemattomuuden piikkiin.

Harvemmin näkee ammattikuskeilta tuollaista perseilyä.

Kaupunkisuhareista (Pori) olisi taas kaikennäköistä sanottavaa, mutta jätetään sanomatta...
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ainoa selitys, jonka keksin on, että siinä on kyllästytty ohittajiin, jotka jäävät ohituksen jälkeen nysväämään eteen 78 km/h. On siis ennakoitu, että oma vauhti putoaa mäen vuoksi kuuteenkymppiin, jolloin suurimmat tollot menevät ohi päästäkseen eteen ajamaan alempaa nopeutta kuin kyseiset rekat, jotka ajavat hetken päästä taas sen 80.

Suomalaisilla on usein tarve päästä rekan ohi ja sitten ajaa hiljempaa kuin ohitettu.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ainoa selitys, jonka keksin on, että siinä on kyllästytty ohittajiin, jotka jäävät ohituksen jälkeen nysväämään eteen 78 km/h.
Ainoa selitys on kuljettajan ammattitaidottomuus. Kuski kuvitteli pääsevänsä ohi edellä ajavasta rekasta ja muusta liikenteestä välittämättä lähti idioottimaiseen ohitukseen. Ohituksen onnistuessa olisi hyöty ollut aivan olematon, nyt epäonnistuessa sai koko paskan tukkoon. Näitä idiootteja rekkapenoja näkee valitettavan paljon, onneksi suurin osa on ammattitaitoisia ammattinsa edustajia.

Esimerkissä kuvaillun kaltainen suhari on suurimpia vitsauksia Suomen liikenteessä. Tehdään mitä tahansa jos voidaan voittaa edes minuutti välittämättä laisinkaan mitä se aiheuttaa muun liikenteen sujuvuuteen. Vielä tätä typerämmän tapauksen näin jokunen viikko sitten Tampereella perjantai-iltapäivän ruuhkassa. Tie oli aivan peilijäässä ja lämpötila pikkuisen plussan puolella. Just niin liukasta kuin vain voi olla.

Rantatiellä oli tasaisesti pikkuisen vajaata kuuttakymppiä etenevä jono. Naistenlahdesta tuli Vapon rekka, joka rynni heti rantatunnelin jälkeen vasemmalle kaistalle yrittäen päästä edes hitusen nopeampaa kuin oikeaa kaistaa etenevä jono. Lielahden valoristeystä lähestyttäessä valo valo vaihtui punaiseksi ja hiljentelin ja rullailin kohti valoja, etten vahingossakaan joudu pysähtymään liippaantuneeseen mäkeen. Kyseinen rekkapena työnteli vasenta kaistaa ohi kohti punaisia valoja sen minkä autollaan pääsi. Katsoin heti, että nyt ei pääty hyvin. Eikä päättynyt. Peilijäinen tie ja ylämäkeen lähtö valoista on yhdistelmä joka on täyttä myrkkyä. Se pitäisi vaan jokaisen vähänkään ammattitaitoisen kuskin tietää ja ymmärtää. Tällä pösilöllä oli vaan hitonmoineen kiire päästä istuttamaan ajopelinsä valoihin perjantai-iltäpäivän ruuhkassa. Tieliikennekeskuksen häiriökartan mukaan meni melko pitkään ennen kuin sai autonsa liikkeelle. Osan aikaa oli molemmat kaistat ja koko helvetin vilkas risteys tukossa kun hinailivat autoa liikenteeseen. Kiittelijöitä riitti.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
. Kyseinen rekkapena työnteli vasenta kaistaa ohi kohti punaisia valoja sen minkä autollaan pääsi. Katsoin heti, että nyt ei pääty hyvin. Eikä päättynyt.
Päättyi kuitenkin paremmin kuin samoilla liukkailla toisella rekkakuskilla, jonka myös talvi yllätti ja ajatteli että stop-merkki ei nyt tällä kertaa koske häntä.
Kuolonkolari Varsinais-Suomessa: rekka tuli pysähtymättä stop-merkin takaa, jolloin toinen rekka ajautui päin pakettiautoa
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Enpä jaksa uskoa, että on yrittänyt ohittaa, jos molemmat olivat Knaufin väreissä. Noita kuljetuksia, kun Suomessa taitaa hoitaa tasan yksi kuljetusliike.

Peruspirsseilijöiltä tuollaista maalaisjärjen käyttöä liikenteessä toki on mahdotonta odottaa, mutta se ei tarkoita, että tuollaiset vesurien "faktat" mitenkään totta olisivat.

Mahdotonta tietää mitä toisen päässä on liikkunut, mutta tuskinpa yritti ohittaa saman yrityksen toista autoa. Ennemminkin blokkasi hidastelijat, mikä on oikein. Jos ei ilman ohituskaistaa pääse ohi rekasta, niin silloin kuuluu istahtaa mukavasti Onnibusin kyytiin, eikä lähteä omalla autolla liikenteeseen.
 

Kyljys

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Enpä jaksa uskoa, että on yrittänyt ohittaa, jos molemmat olivat Knaufin väreissä. Noita kuljetuksia, kun Suomessa taitaa hoitaa tasan yksi kuljetusliike.

Peruspirsseilijöiltä tuollaista maalaisjärjen käyttöä liikenteessä toki on mahdotonta odottaa, mutta se ei tarkoita, että tuollaiset vesurien "faktat" mitenkään totta olisivat.

Mahdotonta tietää mitä toisen päässä on liikkunut, mutta tuskinpa yritti ohittaa saman yrityksen toista autoa. Ennemminkin blokkasi hidastelijat, mikä on oikein. Jos ei ilman ohituskaistaa pääse ohi rekasta, niin silloin kuuluu istahtaa mukavasti Onnibusin kyytiin, eikä lähteä omalla autolla liikenteeseen.
En jaksa kyllä uskoa, että tässä tilanteessa on alettu mitään hidastelijoita blokkaamaan, sillä ohituskaistalta ajaa kymmenisen minuuttia Kolmenkulman risteykseen, jossa pikatie muuttuu moottoritieksi. Jos ammattikuljettajan pää ei tuota matkaa kestä ajaa hieman alle nopeusrajoituksen, vika on jossain muualla kuin "hidastelijassa".

Välillä Häijää - Tampere on muutenkin varsinkin talviaikaan varsin nihkeästi pidempiä suoria tai ohituspaikkoja lukuunottamatta tätä yhtä ohituskaistaa, joten voisi rekan kuljettajalta odottaa hieman parempaa pelisilmää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Peruspirsseilijöiltä tuollaista maalaisjärjen käyttöä liikenteessä toki on mahdotonta odottaa, mutta se ei tarkoita, että tuollaiset vesurien "faktat" mitenkään totta olisivat.
Tuollaisesta touhusta on maalais- ja kaikki muukin järki todella kaukana. Pelkkää kusipäistä ammattitaidottomuutta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mulla on sellainen tapa että tahdon aina päästää lähellä perässä tulevat ohitse. En tiedä mistä johtuu, mutta en voi sietää sitä että joku on siinä lähellä takapuskuria roikkumassa. Hirvittää joskus tuolla teillä katsella kun jengi ajaa ihan melkein toisissaan kiinni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös