Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 982 595
  • 12 219

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rautatientorin edessä on pyöräteiden päälle maalattu suojatiet jalankulkijoille. Siitä kun yrität jalankulkijana mennä pyörätien yli suojatietä, niin pyöräilijää tulee oikealta ja vasemmalta kelloa soittaen oletuksena, että jalankulkija antaa suojatiellä sijaa pyöräilijälle. Viimeksi kävelin suojatien yli antamatta pyöräilijöille tietä, niin päällehän he meinasivat ajaa ja katsoivat vihaisena. Vittu mitä porukkaa.

Itse ajan pyörällä, autolla ja aikaisemmin moottoripyörällä ja joskus myös kuorma-autolla. Siinä oppii liikennesääntöjä sekä ottamaan muut huomioon. Tuntuu ettei monella pyöräilijällä joko ole ajokorttia, tai jos on niin ei mitään käryä liikennesäännöistä. Vituttaa olla varmaan ainoa kaupunkipyöräilijä koko kaupungissa kuka osaa väistämissäännöt. Pyöräilijöissä tuntuu 90 % pyöräilijöistä pilaavan kaikkien maineen. Naurettavaa meininkiä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rautatientorin edessä on pyöräteiden päälle maalattu suojatiet jalankulkijoille. Siitä kun yrität jalankulkijana mennä pyörätien yli suojatietä, niin pyöräilijää tulee oikealta ja vasemmalta kelloa soittaen oletuksena, että jalankulkija antaa suojatiellä sijaa pyöräilijälle. Viimeksi kävelin suojatien yli antamatta pyöräilijöille tietä, niin päällehän he meinasivat ajaa ja katsoivat vihaisena. Vittu mitä porukkaa.
Tuossa on useammalla opeteltavaa, oli liikkeellä sitten pyörällä tai jalan. Ajan siitä jatkuvasti pyörällä ja aina tuossa rauhallista vauhtia, mutta moni jalankulkija pysähtyy ennen pyörätietä vaikka kuinka yrittäisi viittilöidä, että mene vaan.

Toki ymmärrän sen myös siltä kantilta, että osa varmaan tottunut, kuinka jotkut fillaristit ajavat vauhdilla läpi suojatiestä ja sille astuvista ihmisistä välittämättä.
 

Undrafted

Jäsen
IS: Raskas kaasujalka vaivasi Helsingissä – kamera välähti 649 kertaa muutamissa tunneissa: ”Nyt olisi syytä himmata nopeuksia”

Pari kolme kertaa kesän aikaan näitä uutisoitu ja poliisi netissä informoinut aiheesta. Toisaalta edelleen riski pieni, että omalle kohdalle osuu niin osa ei muuttuneista rajoituksista välitä. Otsikointi minusta erikoinen, kun 28% autoilijoista kamera välähti ja 18% autoilijoista sai sakot. Onko tämä sitten paljon vai vähän riippuu toki tulkitsijasta. Itse olin yllättynyt miten pienet prosentit ovat olleet.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Otsikointi minusta erikoinen, kun 28% autoilijoista kamera välähti ja 18% autoilijoista sai sakot. Onko tämä sitten paljon vai vähän riippuu toki tulkitsijasta. Itse olin yllättynyt miten pienet prosentit ovat olleet.
Eiköhän siellä iso sakki ylinopeutta ajavia onnistu välttämään sakon ihan huomaamalla edellä ajavan kohdalla välähtävän salaman.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei valtaosaa kiinnosta ylinopeudet vaan ajellaan sillä nopeudella mikä tuntuu itsestä hyvältä. Oma faijani jaksaa huomauttaa ylinopeudesta jos ajan moottoritiellä mittarin mukaan 130km/h, mutta itse entisenä ammattiautoilijana ajaa surutta 40-alueella 60km/h edellä ajavan kontissa kiinni. Tästä kun huomauttaa niin saakin sellaisen tappelun pystyyn.

Pienillä nopeuksilla se ylinopeuden ajaminen tuntuu olevan yleisempää, vaikka ne pienemmät rajoitukset on siellä juuri korkeamman onnettomuusriskin takia.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005822827.html

Turmabussin kuljettaja vaikuttaa tyypilliseltä ammattiautoilijalta. Nyt neljän piti sitten kuolla. Tyyppi varmaan pitää itseään edelleen keskivertoa parempana kuljettajana.

Nämä on hankalia. Varsinkin jos ammattiautoilijalle tulee jokin sairaus, mikä vaikuttaa ajokykyyn. Eräs neurologi kertoi kauhukuvistaan, ettei ammattikuskit kerro esim. epilepsiakohtauksista sen pelossa, että saavat ajokieltoa.

@tsajari ylempänä mietti, pitäisikö ikäihmisiä tarkkailla tarkemmin. Diagnooseja kantavat kolmekymppisetkin ovat näissä siis hankalia. Voihan diabeteskin tehdä tepposensa väärässä paikassa väärään aikaan.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
En tiedä onko yleensä niille autoilijoille mutta vieressä kulkevalle jalankulkijalle se sitä ainakin on.

Samoin näin maantiepyöräilyä harrastavana, kyllä nimenomaan trikoo-ohjuksena (vai sukkahousuiksiko niitä täällä kutsutaan), tuo torvensoittaminen on lähinnä kiusantekoa ja tarpeetonta säikyttelyä. Liikennevaloissa nukkujalle toki ihan hyvä herätys kun täällä pääkaupunkiseudulla on oikeasti liikennettä ja jos jokainen nukkuisi liikennevaloissa ei tuo liikennemäärä vain oikein mene sujuvasti.
 
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän siellä iso sakki ylinopeutta ajavia onnistu välttämään sakon ihan huomaamalla edellä ajavan kohdalla välähtävän salaman.

Ja monet toki bongaavat sen tutka-auton jo kauempaa. Onneksi nyt sentään noinkin moni sai rapsut, tuossahan monet ajavat järjestään 20 km/h ylinopeutta, mutta kun tulee 80 km/h rajoitus niin ääliöt tulee nooeasti perä edellä taas vastaan.

Mutta näissä paikoissa pitäisi olla valvontaa paljon enemmän, kuten myös taajamissa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Turmabussin kuljettaja vaikuttaa tyypilliseltä ammattiautoilijalta.

En tiedä mikä Sinulla on ammatikseen autoilevia kohtaan, mutta minusta tuo kuljettaja muistuttaa hyvin vähän ammattiautoilijaa. Ainakaan niitä joiden kanssa itse olen tekemisissä, ovat nimittäin ihan oikeita ammattilaisia. Virheitä tekee jokainen ammattilainenkin, mutta tämä turmabussin kuljettaja oli täysi perseilijä, kaukana ammattilaisesta. Kyllä, onhan niitä paskojakin ammatikseen ajavien joukossa, mutta on niitä huonoja neurokirurgejakin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä mikä Sinulla on ammatikseen autoilevia kohtaan, mutta minusta tuo kuljettaja muistuttaa hyvin vähän ammattiautoilijaa. Ainakaan niitä joiden kanssa itse olen tekemisissä, ovat nimittäin ihan oikeita ammattilaisia. Virheitä tekee jokainen ammattilainenkin, mutta tämä turmabussin kuljettaja oli täysi perseilijä, kaukana ammattilaisesta. Kyllä, onhan niitä paskojakin ammatikseen ajavien joukossa, mutta on niitä huonoja neurokirurgejakin.
Olen itsekin ajanut kuorma-autoa nuorempana hetken eräälle Suomen suurimmista logistiikka-alan toimijoista, joten ammattiautoilijoista on ihan tarpeeksi kokemusta tehdäkseni tällainen yleistys. Tietenkin vakavasti puhuttaessa varmasti suurin osa on liikenteessä ystävällisiä ja mukavia tyyppejä, mutta liian moni ei ole.

On ehkä helpommin ymmärrettävissä, että joku "amatööriautoilija" ei ymmärrä nopeusrajoitusten tai turvavälien merkitystä, mutta ammattiautoilijan tapauksessa kyse on mielestäni paljon vakavammasta käyttäytymisestä. Ammattiautoilijat (erityisesti linja-auton kuljettajat) ovat oikeasti vastuussa ihmishengistä. Siihen nähden kyseisellä alalla pitäisi olla nollatoleranssi kaikenlaisia perseilijöitä kohtaan. Ymmärrän kyllä senkin, että pätevää työvoimaa on varmasti vaikea saada.

Varsinkin taksikuskeja tai työssään pakettiautoa tarvitsevia yksityisyrittäjiä ei tunnu liikennesäännöt koskevan. Mulle on ihan sama vaikka keikan ajaksi sen auton ajaa kohteen viereen, jotta ei tarvitse tavaroida roudata satojen metrien päästä parkkipaikalta. Siinä vaiheessa kun kuitenkin näkee taksin, pakettiauton, rekan tai bussin ajavan maantiellä tai moottoritiellä metrien päässä edellä ajavasta, niin kyllä minä tuomitsen kyseisen ammattiautoilijan heti epäpäteväksi. Tällaisia tilanteita näkee valehtelematta melkein aina kun on liikenteessä ajamassa vähänkin pidempää matkaa.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Turmabussin kuljettaja vaikuttaa tyypilliseltä ammattiautoilijalta.
***

Olen itsekin ajanut kuorma-autoa nuorempana hetken eräälle Suomen suurimmista logistiikka-alan toimijoista, joten ammattiautoilijoista on ihan tarpeeksi kokemusta tehdäkseni tällainen yleistys. Tietenkin vakavasti puhuttaessa varmasti suurin osa on liikenteessä ystävällisiä ja mukavia tyyppejä, mutta liian moni ei ole.
Kommenteista päätellen ammattiautoilijoiden keskimääräinen mukavuus- ja ystävällisyysaste onneksi hivenen nousi lopettaessasi nuo hommat. Todennäköisesti myös ammattitaito. Hyvä ja parempi näin, onneksi mitään katkeruuksia ei ole jäänyt mieltä painamaan.

Vähän ristiriitaisia kommentteja tästä turmabussin kuljettajasta nyt on tullut esiin. Iltapäivälehdistö tottakai on nostanut esiin ikävät puolet, mutta aika vahvasti tyyppiä on vielä tämänkin jälkeen myös kehuttu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kommenteista päätellen ammattiautoilijoiden keskimääräinen mukavuus- ja ystävällisyysaste onneksi hivenen nousi lopettaessasi nuo hommat. Todennäköisesti myös ammattitaito. Hyvä ja parempi näin, onneksi mitään katkeruuksia ei ole jäänyt mieltä painamaan.
Kiitos palautteesta, mutta pieleen meni sillä olen erittäin ystävällinen ja mukava liikenteessä sekä muutenkin. Ihmeellinen henkilökohtaisuus sinulta.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oiskohan täällä rekkakuskia joka ois ohittanut toisen rekan? Mulla on kysymys: mitä vitun järkeä? Tänään taas paloi hihat tuolla kyrpien keskellä. Kaks rekkaa ajaa rinnakkain monen kilometrin matkan, ku takana oleva rahtari Pentti Kyrpänaama laski et jos tuo edellä ajava ajaa 85km/h, ja mä meen ohi siitä, ja ajan 89km/h, niin voitan varmaan ihan vitusti tässä aikaa, eikä ohituksessakaan mene kun 25 minuuttia, ottaen huomioon ettei edellä ajava myös nosta vauhtiaan. Loppujen lopuks niihän siinä kävi, ettei se edes kerinny mennä siitä ohi. Haista pitkä vittu sinä Pentti, joka tänään ajoit sitä rekkaa ja yritit ohittaa toista. Pala helvetin tulissa!
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Kiitos palautteesta, mutta pieleen meni sillä olen erittäin ystävällinen ja mukava liikenteessä sekä muutenkin. Ihmeellinen henkilökohtaisuus sinulta.
Hyvä että ääliömäisyydet rajoittuvat palstalle. Oliko se nyt oikeasti niin kauhean ihmeellinen tuon sinun urpon heiton jälkeen?

Tänään tööttäsin todella pitkästi ja vihaisesti, kun sama henkilö nukkui toisen kerran samoissa liikennevaloissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä että ääliömäisyydet rajoittuvat palstalle. Oliko se nyt oikeasti niin kauhean ihmeellinen tuon sinun urpon heiton jälkeen?

Tänään tööttäsin todella pitkästi ja vihaisesti, kun sama henkilö nukkui toisen kerran samoissa liikennevaloissa.
Mielestäni siinä ei ollut mitään urpoa. On syynsä miksi minulla ja monella muullakin on tuollainen ennakkoluuloinen kuva ammattiautoilijoista. Onko siitä sitten mitään hyötyä, että avaudun tällä palstalla ja lietson ennakkoluuloja? Ei tietenkään ole. Sulla on myös oikeus pitää sitä mielipidettä urpona. Perustan mielipiteeni omiin kokemuksiini, mikä toki on erittäin subjektiivista, mutta myös sellaista mitä ei oikein voi tyrmätä.

Enempää tästä ei varmaan ole tarpeen keskustella. Nyt kuljen junalla töihin ja kohta vaihdan kaupunkipyörään. Pääsee taas katsomaan kuinka väistämissäännöt ovat hakusessa pyöräilijöillä sekä autoilijoilla. Se minkä olen nähnyt positiivisena kehityksenä viime vuosina on, että mielestäni jalankulkijat kävelevät nykyisin vähemmän pyöräteillä. Helsingissäkin pyöräteille yleensä eksyvät jalankulkijat ovat isoa kirkkoa ihmetteleviä turisteja, joita kohtaan voi olla suopeampi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pyöräilin ruhtinaalliset kaksi kilometriä tänään Helsingissä kun sade lakkasi. Päivän saldo:
  • Pysähdyn ennen pyörätien jatketta ainoana antamaan etuajo-oikeutetuille autoille tietä, mutta pyörää tulee oikealta ja vasemmalta minusta ohi ajotielle. Kukaan muu ei pysähdy. Viittelöin vielä autollekin, että mene vaan. Se viittelöi takaisin minulle samaa hölmistyneenä. En mene siltikään vaan odotan, että autoilija liikkuu
  • Ajan pyörällä autotiellä tasa-arvoiseen risteykseen. Oikealta tulee poliisiauto, joten hidastan ja pysähdyn antamaan sille tilaa. Poliisiauto pysähtyy ja näyttää samalla tavalla takaisin, että ”mene vaan”. No nyt menen enkä jää poliisille opettamaan liikennesääntöjä
Hyvä meininki.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Oiskohan täällä rekkakuskia joka ois ohittanut toisen rekan? Mulla on kysymys: mitä vitun järkeä? Tänään taas paloi hihat tuolla kyrpien keskellä. Kaks rekkaa ajaa rinnakkain monen kilometrin matkan, ku takana oleva rahtari Pentti Kyrpänaama laski et jos tuo edellä ajava ajaa 85km/h, ja mä meen ohi siitä, ja ajan 89km/h, niin voitan varmaan ihan vitusti tässä aikaa, eikä ohituksessakaan mene kun 25 minuuttia, ottaen huomioon ettei edellä ajava myös nosta vauhtiaan. Loppujen lopuks niihän siinä kävi, ettei se edes kerinny mennä siitä ohi. Haista pitkä vittu sinä Pentti, joka tänään ajoit sitä rekkaa ja yritit ohittaa toista. Pala helvetin tulissa!

Ajaiskohan nuo rajoitinta vastaan tuolla maantiellä. Varmaan vähän vaihtelee nuo huippunopeudet autojen välillä. Mut luulis, että rekkamiesten koodistoon kuuluu, että jos takana oleva lähtee nopeampana ohittamaan, niin edellä ajava höllää sen verran ettei siinä ohituksessa kestä ikuisuutta.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ajaiskohan nuo rajoitinta vastaan tuolla maantiellä. Varmaan vähän vaihtelee nuo huippunopeudet autojen välillä. Mut luulis, että rekkamiesten koodistoon kuuluu, että jos takana oleva lähtee nopeampana ohittamaan, niin edellä ajava höllää sen verran ettei siinä ohituksessa kestä ikuisuutta.
Niin luulisi ja yleensä tapahtuukin, mutta aivan liian usein näkee että molemmat työntävät sitä rajoitinta vasten ja tasaisella ajetaan motarilla rinnakkain kilomerikaupalla kunnes ylämäessä toisella alkaa lasti painamaan. Aivan järjetöntä touhua kun ohitettava voisi pikkuisen koukistaa nilkkaansa ja ohitus sujuisi nopeasti ja jouhevasti.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
  • Pysähdyn ennen pyörätien jatketta ainoana antamaan etuajo-oikeutetuille autoille tietä, mutta pyörää tulee oikealta ja vasemmalta minusta ohi ajotielle. Kukaan muu ei pysähdy. Viittelöin vielä autollekin, että mene vaan. Se viittelöi takaisin minulle samaa hölmistyneenä. En mene siltikään vaan odotan, että autoilija liikkuu
Kyllä, jos minä koslani suojatien eteen pysäytän, niin annan kyllä kaikkien mennä siitä samalla yli, ihan sama kenen vuoro lain mukaan olisi. Erityisesti, kun pyöräilijöiden kohdalla ei voi luottaa siihen, että kaikki tietävät kenen vuoro on missäkin. Ymmärrän autoilijaa, joka näytti että mene vaan, olisin itse tehnyt saman sata kertaa sadasta.

Loppujen lopuksi, mielummin antaa tietä muille kuin kokeilee onneaan siinä, että "tietääköhän tuo, että minä saan mennä ensin". Itse olen aikamoinen pussy enkä lähde kokeilemaan, ei tässä niin kova kiire ole, vaikka kehä kolmosen sisäpuolta matkustetaankin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä, jos minä koslani suojatien eteen pysäytän, niin annan kyllä kaikkien mennä siitä samalla yli, ihan sama kenen vuoro lain mukaan olisi. Erityisesti, kun pyöräilijöiden kohdalla ei voi luottaa siihen, että kaikki tietävät kenen vuoro on missäkin. Ymmärrän autoilijaa, joka näytti että mene vaan, olisin itse tehnyt saman sata kertaa sadasta.

Loppujen lopuksi, mielummin antaa tietä muille kuin kokeilee onneaan siinä, että "tietääköhän tuo, että minä saan mennä ensin". Itse olen aikamoinen pussy enkä lähde kokeilemaan, ei tässä niin kova kiire ole, vaikka kehä kolmosen sisäpuolta matkustetaankin.
Joo siis enemmän kritisoin niitä pyöräilijöitä, jotka suojatielle tunkivat koko ajan täysin välittämättä tuleeko autoja vai ei.
 

ace

Jäsen
Niin luulisi ja yleensä tapahtuukin, mutta aivan liian usein näkee että molemmat työntävät sitä rajoitinta vasten ja tasaisella ajetaan motarilla rinnakkain kilomerikaupalla kunnes ylämäessä toisella alkaa lasti painamaan. Aivan järjetöntä touhua kun ohitettava voisi pikkuisen koukistaa nilkkaansa ja ohitus sujuisi nopeasti ja jouhevasti.

Yhden kerran olen tälläiseen ohitusyritykseen syyllistynyt, hävetti niin perkeleesti. Kuorma-autolla olin Lahden motaria tulossa stadiin päin, kun jossain ylämäessä edelläni oleva rekka jumitti noin seitsemääkymppiä. Peilistä katsoin sopivan välin ja ajattelin että helposti pääsen rajoitintakin vastaan rekasta ohi.

No, ylämäki päättyi kesken ohituksen ja juuri kun hyttimme olivat rinnakkain, rekan vauhti alkoi kiihtymään. Siinä sit katselin oikealle rekkakuskia ajellessamme viereikkäin, muttä tyyppi ei vilkaissutkaan sivulle, jatkoi ajamista tasan samaa vauhtia mitä minä siinä vasemmalla kaistalla.

Peilistä näin että takana alkoi jono kasvaa, eikä siinä auttanut kuin höllätä kaasua ja palata takaisin oikealle kaistalle rekan taakse.

Taisi jonon kolme ensimmäistä autoa soittaa torvea oikein kunnolla ja ihan syystä. Korvat punaisena katsoin tiukasti vain eteen päin jonon ohittaessa, mutta kyllähän se rekkakuskikin olisi tilannetta voinut lukea.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Ensimmäistä kertaa näytettiin meikäläiselle keskisormea liikenteessä. En ihan tiedä miten onnistuin tämän reaktion ulos saamaan, kun ajoin vasenta kaistaa ruuhkautuneella kehällä, ei siinä oikein kovempaakaan päässyt, joskin en roikkunut edellä menevässä kiinni. Moottoripyöräilijä takaa tuli sitten kaistojen välistä edelleni ja näytti keskisormea. Ajettiin siinä sitten perätysten seuraavaan exitiin, josta moottoripyöräilijä poistui.

Hyvin hämmentävää, olisin kyllä pahoitellut, jos jotain olisin tehnyt, mutta meni nyt itseltäni ohi.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Ensimmäistä kertaa näytettiin meikäläiselle keskisormea liikenteessä. En ihan tiedä miten onnistuin tämän reaktion ulos saamaan, kun ajoin vasenta kaistaa ruuhkautuneella kehällä, ei siinä oikein kovempaakaan päässyt, joskin en roikkunut edellä menevässä kiinni. Moottoripyöräilijä takaa tuli sitten kaistojen välistä edelleni ja näytti keskisormea. Ajettiin siinä sitten perätysten seuraavaan exitiin, josta moottoripyöräilijä poistui.

Hyvin hämmentävää, olisin kyllä pahoitellut, jos jotain olisin tehnyt, mutta meni nyt itseltäni ohi.

Moottoripyörä on kuitenkin ärhäkkä peli, sille täytyy ymmärtää antaa tilaa pitää ärjyvät voimansa valloillaan. Moottoripyöräilijän ajattaminen ruuhkaisessa liikennevirrassa on silkkaa pahantahtoista kiusantekoa. Pientareet ovat sitä varten, jos kaistan vaihto ei mahdollista ole, että heidät kohteliaasti ja vaaraa heille aiheuttamatta ohi päästetään.
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Oiskohan täällä rekkakuskia joka ois ohittanut toisen rekan? Mulla on kysymys: mitä vitun järkeä?

Aika paljonkin järkeä, jos itse on tyhjänä, toisella 76-tonninen täynnä ja edessä mäkinen maasto. En tosin ole ohittanut moottoritiellä ruuhka-aikana, kun ei se haittaa-ajoneuvoista johtuen hyödytä mitään, mutta yöllä kyllä. Toki se ohitettava pääsääntöisesti höllää vauhtiaan, jos sattuu olemaan suomalainen. Tietysti on poikkeuksia, mutta isojen kesken pääsääntöisesti yhteispeli ja maalaisjärki toimii. Vielä, kun henkilöautot saisi pois, niin suomalainen liikenne voisi hyvin.

Rajoitinta vasten meillä ei ajeta, koska kulutus nousee noin litralla per kilometriä tunnissa, kun ajetaan täysillä painoilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös