Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 953 649
  • 11 995

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainoastaan suomessa autoilija tuohtuu toisen autoilijan liittyessä hänen eteensä, muualla sitä kutsutaan liikenteeksi.
Pohjois-Englannissa sattui pari vuotta sitten tilanne, jossa kaksikaistaisen tien loppupuolella peräkärryä kiskova autoilija tuli tarkoituksella keskelle kaistoja etten päässyt hänestä ohi ennen kuin tie muuttui yksikaistaiseksi (tässä ei ollut siis tietyö tms. vaan ihan normali tien kaventuminen). Saattoihan se olla suomalainen tietysti sekin kuski...
 
Tottakai hulluja on kaikkialla, mutta suomessa tuo on niin yleistä etten usko missään muualla olevan. Liikenteen vähyydestä johtuen ei osata ajaa omaa ajoa, mitä se minulta on pois jos joku ajaa aktiivisemmalla otteella ja käyttää vähän kyynärpäitään sääntöjen puitteissa.
 

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se mitään uunoilua ole. Ainoastaan suomessa autoilija tuohtuu toisen autoilijan liittyessä hänen eteensä, muualla sitä kutsutaan liikenteeksi. Pahimmassa tapauksessa te ajatte kilometrien ajan jonossa yhtä kaistaa, vaikka vieressä on vapaa kaista eikä mikään laki sitä kiellä käyttämästä. Minä ainakin käytän vapaan kaistan antaman hyödyn mulkun maineesta huolimatta ja laitan vilkun päälle ja liityn jonoon kun sen aika on. Ainoa mulkku tuolloin on se joka mahdollisesti vilkuttelee valojaan, tööttäilee tai on antamatta tilaa.

Vetoketju- periaate sujuvoittaa liikennettä - Auto ja liikenne - Turun Sanomat
Ideaalitilanteessa kaista tulee ehdottomasti käyttää loppuun saakka. Tilanne lakkaa silloin olemasta ideaali, kun ohituskaistalaisista useampi vaihtaa kaistaa samaan aikaan ja sitten tulee seuraavat jotka hyödyntävät kaistan loppuun ja kaistaa vaihtaessaan pysäyttävät oikean kaistan liikenteen. Jos kaikki tosiaan vaihtaisivat kaistaa vasta ohituskaistan lopussa vetoketjuperiaatteella, liikenne sujuisi parhaiten, mutta näin ei ole. Tästä syystä ymmärrän ohituskaistan loppuun käyttävien pitämistä kusipäinä. Siinä vaiheessa kun olet seissyt lähes paikallasi ja eteesi pyrkii tulemaan neljäs auto hyödyntäen tätä "vetoketjua", ymmärrän jos tilan antaminen alkaa hieman ärsyttää.
 

Outsider

Jäsen
Ei se mitään uunoilua ole. Ainoastaan suomessa autoilija tuohtuu toisen autoilijan liittyessä hänen eteensä, muualla sitä kutsutaan liikenteeksi. Pahimmassa tapauksessa te ajatte kilometrien ajan jonossa yhtä kaistaa, vaikka vieressä on vapaa kaista eikä mikään laki sitä kiellä käyttämästä. Minä ainakin käytän vapaan kaistan antaman hyödyn mulkun maineesta huolimatta ja laitan vilkun päälle ja liityn jonoon kun sen aika on. Ainoa mulkku tuolloin on se joka mahdollisesti vilkuttelee valojaan, tööttäilee tai on antamatta tilaa.

Vetoketju- periaate sujuvoittaa liikennettä - Auto ja liikenne - Turun Sanomat

Edit. Tossa linkissä näköjään puhuttuunkin kaupunkiliikenteestä ja itse olin moottoriteillä. Kaupunkiliikenteessä nopeuserot eivät ikinä nouse kovin suuriksi ja mukana on kaikenlaista risteystä jne., mutta siinä vaiheessa kun moottoritiellä toinen kaista matelee jo vaikka jotain viittäkymppiä, ei vetoketjusta ole tietoakaan, jos osa vetää vasenta kaistaa tuplanopeudella niin pitkälle kun kaistaa riittää. Kyllähän siinä se viimeiseen asti ohittava välttää omalta osaltaan jonossa ajamista, mutta kaikilla takana tulevilla se jonossa normaalia hitaammin ajaminen muuttuu siihen nylkytykseen, missä liikenne pysähtyy jatkuvasti täysin ilman mitään oikeaa syytä.
 
Viimeksi muokattu:

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Edeltävään liittyen, mitäs mieltä täällä ollaan siitä liittymästä kun Kehä I:ltä itäänpäin ajettaessa liitytään Tuusulanväylälle poispän Helsingistä. Siinähän on rampissa koko matkan kaksi kaistaa, joista sitten oikeanpuoleinen loppuu siinä samoilla paikkeilla missä pääsee aloittamaan liittymisen varsinaisille ajokaistoille. Vasemman puoleinen rampin kaistoista jatkuu lähemmäs kilometrin Tuusulanväylää eteenpäin (samalta kaistalta pääsee myös Tuomarinkylän liittymään). Tässä linkkiä Googlen tienäkymään.

Normaalistihan homma menee ruuhka-aikaan niin, että vasemmanpuoleinen kaista seisoo ja oikeanpuoleinen on lähes tyhjillään.
Sitten siinä kohdassa missä pääsee siirtymään sinne varsinaisille ajokaistoille on lähes aina sen vasemmanpuoleisen kaistan jonon ensimmäinen pysähtynyt siihen ensimmäiseen mahdolliseen kohtaan odottamaan pääsyä johonkin väliin.

Itse ajan sitä oikeanpuoleista koko jonon ohi ja siinä vaiheessa kun vasemman kaistan ensimmäinen seisoo odottelemassa, niin vaihdan hänen eteensä ja jatkan kaistaa eteenpäin. Alkuun ajattelin tuon jonon ohittamisen olevan varsin kusipäämäistä, mutta sitten aloin miettimään, että kun siinä rampissa on kaksi niitä kaistoja, niin miksei molempia saisi käyttää. Ja toisaalta kun ihmiset aina jäävät heti siihen vasemmalle kaistalle tukkeeksi odottelemaan liittymismahdollisuutta, niin se tukkii koko liikenteen taaempana. Sitten kun vielä itse ajaa ihan reilusti eteenpäin ennen liittymistä normaaleille ajokaistoille, niin pääsee yleensä liittymään ilman mitään pysähtelyjä. Samaan sumppuunhan tulee Kehä I:ltä toisesta suunnasta tuleva ramppi ja sitten on vielä se edellä mainittu poistuva liittymä käyttämässä samoja kaistoja.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Normaalistihan homma menee ruuhka-aikaan niin, että vasemmanpuoleinen kaista seisoo ja oikeanpuoleinen on lähes tyhjillään.
Koko homman hahmottamisen voisi aloittaa niin että miksi siinä on kaksi kaistaa?
Jos vieläpä ruuhka-aikaan toinen kaista tyhjä niin jossain mättää kun porukka valittaa että tiet tukossa.
Ajan siitä kohtalaisen usein noin klo 16 tienoolla ja yleensä se menee mulla niin että kun ajaa hitusen muita "dynaamisemmin" oikeata kaistaa siihen mutkaan niin vasemmalla kaistalla mutkan jälkeen on joku väli mihin voi asemoida auton ja siitä heti tuusulan väylällä ohituskaistalle koska oikeanpuoleiselle kaistalle tulee porukkaa paristakin eri kohdasta. Tukossahan tuo kohta on aina ruuhka-aikaan mutta yleensä 5min max niin on jo 100kmh nopeudessa.

Tuolla aiemmin pohdittu tilanne tulee myös tässä kohdassa eteen usein koska moni liittyy tuusulan väylälle heti kun sulkuviiva loppuu ja ryhmityskaistaa olisi vielä jäljellä 100 metriä. Mun mielestä tässä ei kannata ajaa sitä kaistaa loppuun vaan itse siirryn paremmin vetävälle ohituskaistalle mahdollisimman nopeasti.

_
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Edeltävään liittyen, mitäs mieltä täällä ollaan siitä liittymästä kun Kehä I:ltä itäänpäin ajettaessa liitytään Tuusulanväylälle poispän Helsingistä. Siinähän on rampissa koko matkan kaksi kaistaa, joista sitten oikeanpuoleinen loppuu siinä samoilla paikkeilla missä pääsee aloittamaan liittymisen varsinaisille ajokaistoille. Vasemman puoleinen rampin kaistoista jatkuu lähemmäs kilometrin Tuusulanväylää eteenpäin (samalta kaistalta pääsee myös Tuomarinkylän liittymään). Tässä linkkiä Googlen tienäkymään.

Tuttu liittymä itsellekkin. Eikö se niin mene, ettei oikealta saa ohittaa? Tämä kaksikaistainen ramppi ihmetyttää sikäli, että lähtökohtaisesti ajetaan oikeaa kaistaa. Nimenomaisessa liittymässä se lähtökohta "rikkoontuu". Kaiken järjen mukaan päättyvä kaista pitäisi olla se sisäkaarteen puoleinen kaista.

Kerran meinasi lähteä auto lapasista kun ajoin liittymään. Oli alkukesän öitä ja tulin lievää ylinopeuttaa rampille. Otin kaiken ylimääräisen tilan sisäkaarteesta, jossa oli talven jäljiltä hiekoitussoraa toimimassa kuulalaakereina. Yhtäkkiä kettu hyppäsi jostain kaiteiden välistä eteen. Auto pysyi kaarteessa vaikka liike-energia puski kokoajan lievään sladiin. Kettukin taisi hieman säikähtää.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuttu liittymä itsellekkin. Eikö se niin mene, ettei oikealta saa ohittaa? Tämä kaksikaistainen ramppi ihmetyttää sikäli, että lähtökohtaisesti ajetaan oikeaa kaistaa. Nimenomaisessa liittymässä se lähtökohta "rikkoontuu". Kaiken järjen mukaan päättyvä kaista pitäisi olla se sisäkaarteen puoleinen kaista.
Ohittaa ei saa, mutta jos ajaa koko ajan oikeaa kaistaa kun vasen seisoo, niin se on sallittua.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
En tiedä onko vastaajiin sattunut hirveä väistäneitä paljon, mutta itsestä prosentti tuntuu kovalta, että kolmannes kuskeista olisi hirveä väistänyt.
Hirvivaara! On vain yksi tapa pienentää törmäysriskiä – joka kolmas kuski joutunut väistämään - Autot - Ilta-Sanomat

Tähän varmaan vaikuttaa epäselvä tulkinta, mitä on hirven väistäminen. Kyllä minäkin olen pari kertaa nähnyt hirven tiellä tai penkalla, ja varmuuden vuoksi hidastanut ja ohittanut vastakkaista reunaa pitkin. Yleensähän nuo ovat kadonneet metsään, ennen kuin ehtii kohdalle. Varmaan gallupissa moni vastaaja tulkitsee tämmöisen hallitunkin tilanteen, jossa ei välitöntä vaaraa ollut, hirven väistämiseksi.

Edeltävään liittyen, mitäs mieltä täällä ollaan siitä liittymästä kun Kehä I:ltä itäänpäin ajettaessa liitytään Tuusulanväylälle poispän Helsingistä. Siinähän on rampissa koko matkan kaksi kaistaa, joista sitten oikeanpuoleinen loppuu siinä samoilla paikkeilla missä pääsee aloittamaan liittymisen varsinaisille ajokaistoille. Vasemman puoleinen rampin kaistoista jatkuu lähemmäs kilometrin Tuusulanväylää eteenpäin (samalta kaistalta pääsee myös Tuomarinkylän liittymään). Tässä linkkiä Googlen tienäkymään.

Normaalistihan homma menee ruuhka-aikaan niin, että vasemmanpuoleinen kaista seisoo ja oikeanpuoleinen on lähes tyhjillään.
Minä ajelen tässä aina ihan surutta oikeaa kaistaa koko letkan ohi. Siellä missä oikea kaista päättyy, vasemmalta kaistalta porukka on ehtinyt jo aina liittyä motarille. Eli siinä on iha free-pass eikä tarvi edes mulkusti tunkea muiden autojen väliin. Toki sitten siinä Tuusulanväylän puolella saattaa olla jonoa, mutta se on eri asia. Siitähän voi ajaa myös suoraan Tuomarinkylän liittymään, jolloin ei tarvitse edes poistua "ramppikaistoilta". Tämmöisessä tilanteessa se ei hyödytä tasan ketään, että seisoo siinä 500m jonossa. Päinvastoin, hidastaa vaan muuta liikennettä, ja kun käytännössä siinä on yhdellä kaistanvaihdolla tie auki aina sinne ympyrään ja ex-ABC:lle asti.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Minä ajelen tässä aina ihan surutta oikeaa kaistaa koko letkan ohi. Siellä missä oikea kaista päättyy, vasemmalta kaistalta porukka on ehtinyt jo aina liittyä motarille. Eli siinä on iha free-pass eikä tarvi edes mulkusti tunkea muiden autojen väliin.

Samoin tein minä, silloin kun tuo liittymä oli vielä työmatkalla. Nykyään siitä tulee ajettua lähinnä vain iltaisin kun ruuhkia ei enää ole. Juuri siksi se oikea kaista lienee vähemmän käytetty kun porukka luulee että siitä ei pääse sujuvasti Tuusulanväylälle liittymään, vaikka yleensä pääsee, juuri tuosta mainitsemastasi syystä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Minäkin ajan päivittäin tuon Kehä I - Tuusulanväylä -rampin kun menen aamulla duuniin. Silloin ruuhka on tietysti toiseen suuntaan, eli kohti Helsinkiä, mutta ajan aina oikeaa kaistaa tuossa. Tämä siksi, että vituttaa siihen rampin mutkaan hiljentävät munmoankat. Jotkut menet siinä jopa niinkin hiljaa kuin 60kmh eli alinopeutta. Itse käsitän tämän alueen kiihdytyskaistana Tuusulantielle, jossa mennään satasta, joten hidastelu sapettaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ohittaa ei saa, mutta jos ajaa koko ajan oikeaa kaistaa kun vasen seisoo, niin se on sallittua.

Missä kohtaa siinä se motari muuten alkaakaan? Kehähän ei ole moottoritie, vaikka on sen tyylisesti rakennettu. Tuusulanväylä on. Motarilla ei saa ohittaa oikealta pl. tuo jonopoikkeus mutta muilla teillä saa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Missä kohtaa siinä se motari muuten alkaakaan? Kehähän ei ole moottoritie, vaikka on sen tyylisesti rakennettu. Tuusulanväylä on. Motarilla ei saa ohittaa oikealta pl. tuo jonopoikkeus mutta muilla teillä saa.

Muistaakseni tuusulanväylä muuttuu moottoritieksi siinä Helsingin ja Vantaan rajalla.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Jos kehältä siirtyy Tuusulanväylälle (suuntana Tuusula, tulossa Espoosta päin), niin eikös se siinä rampin alussa jo motariksi muutu.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos kehältä siirtyy Tuusulanväylälle (suuntana Tuusula, tulossa Espoosta päin), niin eikös se siinä rampin alussa jo motariksi muutu.
Virallisesti se kai on moottoritietä jo Käpylästä asti, mutta satasen aluetta saa tosiaan odottaa Vantaan rajalle asti. Eli Kehä I liittymältä Tuusulantielle (Tuusulaan päin) laskeutuessa noin kilometrin verran mennään vielä 80km/h.
 

Nadchal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Virallisesti se kai on moottoritietä jo Käpylästä asti, mutta satasen aluetta saa tosiaan odottaa Vantaan rajalle asti. Eli Kehä I liittymältä Tuusulantielle (Tuusulaan päin) laskeutuessa noin kilometrin verran mennään vielä 80km/h.
Pilkun höyläämiseksi taitaa mennä mutta satasen rajotus alkaa käytännössä heti kehän kiihdytyskaistan loputtua siinä kohtaa missä keskikaistale levenee moottoritie levyiseksi niistä metallikaiteteista. Moottoritie alkaa Käpylästä kuten sanoit. Siihen nähden kuinka vähän kehän rampin oikeaa kaistaa käytetään täällä näytetään olevan yllättävän yksimielisiä sen käytön hyödyllisyydestä. Itsekin posottelen oikea kaistaa mutta menenkin useinmiten Tuomarikylän rampista pois.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Moottoritie alkaa Käpylästä kuten sanoit. Siihen nähden kuinka vähän kehän rampin oikeaa kaistaa käytetään täällä näytetään olevan yllättävän yksimielisiä sen käytön hyödyllisyydestä.

Se on ihmeellistä, kuinka vähän autoilijat ylipäätään hyödyntävät oikeaa kaistaa. Yleensä se on tyhjä.Eikö ne tajua, että tässä tapauksessa oikealta saa ohittaa. Tuusulanväylän rampit sekä kehä 1:llä että kehä 3:lla on ehkä "siisteimmät" rampit, jos ramppeja voidaan verrata.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuusulanväylän rampit sekä kehä 1:llä että kehä 3:lla on ehkä "siisteimmät" rampit, jos ramppeja voidaan verrata.
Hyvä pointti, kukkahatut tulee kohta kertomaan ajamisen vaarallisuudesta mutta juuri tuo samainen Tuusulanväylän ramppi toiseen suuntaan kehälle on todellakin yksi parhaista rampeista kun ajaa kuivalla sitä "dynaamista vauhtia" ja kaiken lisäksi yllämainutuille mummoankoille on varattu kokonaan oma kaista. Rampit on muutenkin se pieni ilo ollut täällä kaupungissa asuneena ja 22v autolla ajaneena, kun on tuo mutka-ajo veressä eikä mikään dragsterikiihdyttely.
Aikoinaan ysärillä se oli Keilaniemen ramppi kohti stadia Länsiväylälle, parempi kuin monissa moottoriradoissa, tiukkenee pirusti vasemmalle koko ajan ennen kuin aukeaa oikealle. Mutta se tästä hehkuttelusta, palataan taikaisin aikuisempaan ja hillityn arvokkaaseen ajamiseen.

_
 

Malla

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - ei sen enempää
"Olipa myötähäpeää nostattava video TS:ltä. "

Tähän juttuun oli Tero Rantaruikka kirjoittanut vastineen, minkä itsekin työmatkapyöräilijänä allekirjoitan.
Kannattaa lukea: Pyöräilijä ei voi koskaan luottaa mihinkään eikä kehenkään - Lukijoilta - Turun Sanomat

Terokaan ei huomioinut vertailussaan autoilijaa pyöräilijän olosuhteessa tilannetta, mikä syntyy tietyömaiden yhteydessä.
Eli jos autoilija kohtaisi saman kuin pyöräilijä, olisi mutkan takana ajoradalla tietyömaa, mikä katkaisee koko tien ja sen työmaan vieressä liikennemerkki "Työmaa". Mikäli ko. työmaa käsittää vain osan kaistasta, lopun ovat täyttäneet materiaalit, työkoneet ja niiden työkoneiden osat ja työntekijöiden autot.
Mutta ei hätää - autoilijahan voi, kuten pyöräilijäkin, tällaisessa tapauksessa siirtyä eteenpäin nurmikon tai pahimmassa tapauksessa ajoradan kautta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Reilu 20 vuotta tullut ajettua itse ja ennen sitä kyydissä. Olisinkohan kolmesti nähnyt hirven ja peura/kauris useammin.

Tuo riippuu niin kovin siitä, että milloin ajelee. Keskimäärin ihmiset todennäköisesti ajavat päiväsaikaan paljon enemmän kuin pimeällä. Itse ajan työni vuoksi paljon yöllä ja mutuna väittäisin, että olen ihan väistämällä väistänyt tai jarruttanut hirvikolarin välttääkseni puolenkymmentä kertaa. Pari kertaa henkilöautolla ja muistaakseni kolmesti raskaalla ajoneuvolla (milloin tietysti paniikkijarrutus on tyhmää, mutta tulee ihan selkärangasta). Sanotaanko näin, että henkilöautolla on kohtalaisen kuumottava tunne, kun hirven kivekset roikkuvat siinä oman pään korkeudella. Se näyttää ihan helvetin isolta otukselta, kun se tulee eteen.

Jotain tuosta yöaikaan ajelusta ja hirvistä kertoo se, että yrityksessämme on reilut parikymmentä kuljettajaa ja näistä neljä on ajanut hirven kanssa kolarin, tosin aina sillä rekalla liikkuessaan. Että kyllä niitä ainakin pohjoisessa yöaikaan liikkuu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Jotain tuosta yöaikaan ajelusta ja hirvistä kertoo se, että yrityksessämme on reilut parikymmentä kuljettajaa ja näistä neljä on ajanut hirven kanssa kolarin, tosin aina sillä rekalla liikkuessaan. Että kyllä niitä ainakin pohjoisessa yöaikaan liikkuu.
Peuraa tai kaurista nyt joutuu väistämään lähes viikottain täällä Varsinais-Suomen metsissä ajellessa, yleensä kyllä pikkuteillä missä nopeudet on alhaisia ja pientareet kapeita. Mutta kyllä hirviäkin useampi vuodessa on tien reunassa kuikuilemassa. Yksi päräyttävimmistä kokemuksista oli kolariturvallisuudellaan ihan paskalla vanhalla avoautolla yöllä ajellessa kun ehdin 80km/h vauhdissa just silmäkulmasta nähdä sarvet about kaistan reunaviivan kohdalla. Vaikka mitään ei tapahtunut ja vieressä istunut vaimo ei edes nähnyt koko elukkaa (vaikka oli siis siitä joidenkin kymmenien senttien päässä) niin piti pysähtyä kun tuli pikku tärinät.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Peuraa ja kaurista joutui väistämään ihan tänä aamuna 7:30 Espoon Laajalahdessa Turun motarin vieressä. En muistakaan milloin viimeksi olisin lyhyellä duunimatkallani täällä länsi-helsingin suunnalla näitä eläimiä nähnyt. Eläimiä oli siis kaksi luultavasti emo ja vasa. Kova kiire niillä näytti olevan golf-radalle.

_
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Peuraa ja kaurista joutui väistämään ihan tänä aamuna 7:30 Espoon Laajalahdessa Turun motarin vieressä. En muistakaan milloin viimeksi olisin lyhyellä duunimatkallani täällä länsi-helsingin suunnalla näitä eläimiä nähnyt. Eläimiä oli siis kaksi luultavasti emo ja vasa. Kova kiire niillä näytti olevan golf-radalle.

_

Itse asun Espoon Mankkaalla ja tällä seudulla (Mankkaa/Suurpelto) asustelee kyllä ihan oikea metsäkaurispopulaatio ja niitä näkee melko usein. Viimeksi viikko sitten lenkillä ollessa eläin tuli vastaan Kehä II sivuavalla pyörätiellä.

Suurpellon massiivisen rakentamisen takia olosuhteet lienevät muuttuneen, joten entistä useammin näihin törmää.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse asun Espoon Mankkaalla ja tällä seudulla (Mankkaa/Suurpelto) asustelee kyllä ihan oikea metsäkaurispopulaatio ja niitä näkee melko usein. .
Morjensta vaan naapureille, siellä ollaan asuttu nyt noin 8v ja tällä hetkellä siinä asukaspuiston kupeessa.
Loogista tosiaan tuo että rakennustyömaa ajaa nuokin liikkeelle. Se iso Nygrannaksen kaavamuutos eli Kehä 2:sen Mankkaan puoli kun rakennetaan niin saa kyllä nämä populaatiot kyytiä, harmi sinäänsä että kaikki paikat pitää rakentaa ja tuo tuhoaa sen niin sanotun mankkaan maaseudun viimeisetkin rippeet.
Offtopicia jo liikenneketjussa, ehkä, mutta samasta syystä johtuen isoista rakennustyömaista ja nimenomaan metrotyömaista rottapopulaatio on lähtenyt isoon muuttoliikkeeseen ja lisääntynyt todella paljon tuolla meidänkin huudeilla. Ei saa olla elikot rauhassa kun myllätään metsät ja louhitaan maan altakin isot kaistaleet.

_
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tuli itse vajottua tänään aamulla vähän turhan alas omassa liikennekäyttäytymisessä, mutta ei vaan jaksanut tuolla taajamassa kun joku mopopoika katsoi asiakseen tulla ajamaan siihen noin puolentoista metrin päähän auton taakse. Vauhtia ehkä joku vähän päälle 50 km/h viidenkympin alueella eli toki pientä ylinopeutta ajoin, mutta mopopoika oli ihan perseessä kiinni. Suihkutin sitten ajovalojen pesunestettä ja sitä luonnollisesti lensi mopopojan päälle ja taisi se silmiään siellä hieroa. Joo oli typerää minultakin, mutta ei nyt saatana kukaan täyspäinen oikeasti aja mopolla toisen puskurissa kiinni alueella jossa on kuitenkin jonkin verran liikennettäkin ja äkkipysähdyksiä saattaa joutua tekemään. Vai olisko pitänyt pitänyt vetää jarrut pohjaan ja antaa jonnen ajella perseeseen? Jonne näytti keskaria sitten kun itse käännyin oikealle.

Jos nyt mopopoika luet tätä ja tunnistat itsesi Kuopiosta aamulla tuossa kahdeksan jälkeen vähän ennen Keilankannan S-Marketia, niin sori jos silmiä kirveli, mutta jätä ensi kerralla edes vähän isompi väli siihen. Sinuun siinä enemmän sattuu jos edessä ajava joutuu jarruttamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös